Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-374430

70% siden jeg kjøpte ja. 7 for 1 splitt er riktig - var derfor jeg kjøpte. :)

Skjønner ikke helt det poenget med split når det ikke har noen effekt på aksjen. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

 

Tror dere den nye ipaden vil erstatte den nåværende? Jeg ser for meg, at kun spesielt interesserte vil kjøpe den og familier vil ikke bry seg noe særlig siden de allerede har en grei ipad. Litt som iphone 6, fortsatt mange som har iphone 4-5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F

 

 

70% siden jeg kjøpte ja. 7 for 1 splitt er riktig - var derfor jeg kjøpte. :)

Skjønner ikke helt det poenget med split når det ikke har noen effekt på aksjen. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

 

Tror dere den nye ipaden vil erstatte den nåværende? Jeg ser for meg, at kun spesielt interesserte vil kjøpe den og familier vil ikke bry seg noe særlig siden de allerede har en grei ipad. Litt som iphone 6, fortsatt mange som har iphone 4-5.

 

 

Fordi aksjen ble 1/7 av prisen? 100USD vs 700USD eller hva den var..og da får man jo flere poster per krone, naturlig vis.

 

Jeg er enig med deg - det er aaalt for mange som har de dønn treige 4 og 4s-modellene enda! Jeg har 5s og kommer nok til å kjøpe "6S", dersom den blir like stor eller mindre som den er i dag. Synes 5s er perfekt størrelse, selv om det kunne vært greit med større skjerm - men jeg er i mot å ikke kunne nå hele skjermen med tommelen uten "extra features" som iPhones 6 har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

F

 

 

70% siden jeg kjøpte ja. 7 for 1 splitt er riktig - var derfor jeg kjøpte. :)

Skjønner ikke helt det poenget med split når det ikke har noen effekt på aksjen. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

 

Tror dere den nye ipaden vil erstatte den nåværende? Jeg ser for meg, at kun spesielt interesserte vil kjøpe den og familier vil ikke bry seg noe særlig siden de allerede har en grei ipad. Litt som iphone 6, fortsatt mange som har iphone 4-5.

 

 

Fordi aksjen ble 1/7 av prisen? 100USD vs 700USD eller hva den var..og da får man jo flere poster per krone, naturlig vis.

 

Jeg er enig med deg - det er aaalt for mange som har de dønn treige 4 og 4s-modellene enda! Jeg har 5s og kommer nok til å kjøpe "6S", dersom den blir like stor eller mindre som den er i dag. Synes 5s er perfekt størrelse, selv om det kunne vært greit med større skjerm - men jeg er i mot å ikke kunne nå hele skjermen med tommelen uten "extra features" som iPhones 6 har.

Flere poster per krone? Så de lager en splitt så flere kan handle for litt billigere pris? Vil ikke dette øke prisen på aksjen etterhvert, siden etterspørselen mest sannsynelig øker når aksjen er billigere pga split?

Lenke til kommentar

 

Flere poster per krone? Så de lager en splitt så flere kan handle for litt billigere pris? Vil ikke dette øke prisen på aksjen etterhvert, siden etterspørselen mest sannsynelig øker når aksjen er billigere pga split?

 

 

Det de har gjort er å øke antallet aksjer med 7 ganger antallet de hadde i utgangspunktet, og senke aksjeprisen tilsvarende. Det vil si at hvis du eier 100 aksjer til 700 USD per aksje, sitter du igjen med 700 aksjer til 100 USD per aksje etter splitten. Eneste grunnen til at man driver med sånt er fordi det er lite gunstig for småsparere å måtte betale så mye for én aksje. Det skal i teorien ikke ha noe å si på den fremtidige prisutviklingen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Altså, de kan ikke gå tilbake til antall aksjer før splitten etter de splittet. Kun omvendt, siden flere sitter på små aksjer etter splitten (de som ikke veier opp for prisen per aksje før splitt). Bare jeg som tenker dumt her, dette er vell sikkert en selfølge, hehe.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å kjøre en "reverse stock split" selv om det sitter aksjonærer med for få aksjeposter til å være med. Sitter man med for få aksjer får man vel så vidt meg bekjent en kompensasjon i form av cash, men akkurat hvordan det funker er jeg heller rusten på. Google er din venn akkurat der, og jeg er for lat til å gjøre det selv akkurat nå.

Forøvrig en interessant diskusjon det med hva som skjer med aksjekursen etter en split. Motivasjonen er jo tydeligvis å gjøre aksjen mer tilgjengelig, så at man vil få en prisøkning i etterkant virker jo ikke akkurat urimelig, da kjøpspresset vil kunne øke (selvfølgelig under antakelsen om at aksjen i utgangspunktet er en populær aksje).

 

Edit: Bør kanskje føye til at prisøkningen ikke akkurat bør være veldig markant, i og med at det vil gi en ganske fundamental endring i selskapets verdi uten at det har skjedd spesielt mye nytt.

Endret av hvorre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den kan synke mye mer. De som kan svare med noenlunde sikkerhet på de andre spørsmålene dine har ikke lov til å si noe. De som har særlig mye fornuftig å si om det er nok opptatt med å tjene penger på det, og skriver ikke her.

Hvem av dem er du?

Lenke til kommentar

Hvordan er det å handle med warrants i forhold til opsjoner. Jeg tenker da på fortjeneste i forhold til risiko.

 

denne side står bl.a. følgende:

Fordelene med warranter i forhold til opsjoner er at det er en begrenset nedside og en ubegrenset oppside og det kreves ingen spesialavtale før du kan begynne å handle.

 

Hvor mye begrenser nedgangen seg til, og hvor stort er stigningspotensialet? Ligger stigningspotensialet på samme nivå som ved opsjonshandel?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Noen som har troa på at OPERA vil fortsette godt oppover?

Den sank fra 96.60 til 54.00 på en dag, hva skjedde?

 

Folk brukte opera mest i 2011, fra 1-1.5% til 2.5% i 2011 til 1.5% fra 2012-15 i følge denne kilden: Brukerstatistikk

 

Jeg personelig forstår ikke hvorfor noen vil bruke opera/firefox/safari fremfor chrome, når chrome er desidert den raskeste av de alle.

Endret av medlem-374430
Lenke til kommentar

 

Noen som har troa på at OPERA vil fortsette godt oppover?

Den sank fra 96.60 til 54.00 på en dag, hva skjedde?

 

Folk brukte opera mest i 2011, fra 1-1.5% til 2.5% i 2011 til 1.5% fra 2012-15 i følge denne kilden: Brukerstatistikk

 

Jeg personelig forstår ikke hvorfor noen vil bruke opera/firefox/safari fremfor chrome, når chrome er desidert den raskeste av de alle.

 

På grunn av svake kvartaltall. Lave inntekter i Russland og fra annonser.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har troa på at OPERA vil fortsette godt oppover?

Den sank fra 96.60 til 54.00 på en dag, hva skjedde?

 

Folk brukte opera mest i 2011, fra 1-1.5% til 2.5% i 2011 til 1.5% fra 2012-15 i følge denne kilden: Brukerstatistikk

 

Jeg personelig forstår ikke hvorfor noen vil bruke opera/firefox/safari fremfor chrome, når chrome er desidert den raskeste av de alle.

Inntektene til Opera kommer i all hovedsak fra Opera Mediaworks og reklamenettverket. De har veldig spennende teknologi og er et av få selskaper som dekker hele økosystemet, og jeg har troen på de på sikt. Mange nye som kommer inn på markedet med ulike teknologier og prøver å ta små markedsandeler, men jeg tror OMW sin strategi ved å dekke begge både publisering og annonsør-siden er riktig. I tillegg har de mye bra på teknologisiden, og så lenge de holder seg i gamet på RTB tror jeg de vil klare seg bra. De har gjort gode strategiske oppkjøp av reklamenettverk i Europa og Sør-Amerika hvor det er kraftig voksende markeder, og de har også satset i Afrika nylig -- som er et veldig spennende marked.

 

Kombinert med at Opera har gode markedsandeler i Asia på mobilnettleseren, i markeder hvor flere og flere får mobiltelefoner men kapasiteten i mobilnettet ikke holder tritt eller dekning er dårlig, gir komprimeringsteknologien gode incentiver for både forbrukere og nettoperatører til å bruke Operas tjenester.

 

Kjøpte selv inn på 88-89 før de falt, og kjøpte samme antall igjen på 55. Har absolutt troen på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...