Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-374430

Oppdaterer grafen seg hele tiden, eller oppdaterer de den kun i åpningstidene på børsen?

 

Jeg har alltid lurt på hvor ofte de melder regnskapstallene til børsen, er ikke de store forandringene i aksjeverdien resultat av kvartal lagt frem? Og de små endringene foruten om de periodene er bare resultat av interessen på aksjen?

Lenke til kommentar

Oppdaterer grafen seg hele tiden, eller oppdaterer de den kun i åpningstidene på børsen?

 

Jeg har alltid lurt på hvor ofte de melder regnskapstallene til børsen, er ikke de store forandringene i aksjeverdien resultat av kvartal lagt frem? Og de små endringene foruten om de periodene er bare resultat av interessen på aksjen?

På Nordnet følger oppdateres kursen i realtid, grafen følger litt etter.

Regnskapstallene kommer fram i Q1-4. Endringer i kursen utover det er alt fra meldinger om insiderkjøp til positive meldinger/kontrakter som går i boks. Det er mye som er meldepliktig for selskapene.

Lenke til kommentar

Kjøpte i forigårs aksjer i Vestas Wind til en kostpris på 291,8 DKK (Nordnet). Men i går hadde denne kostprisen steget til 309,05, tilsynelatende i kroner. Er dette pga vekslingen? Siden denne vekslingen har blitt gjort synger det negativ avkastning på aksjen, til tross for at den har steget siden jeg kjøpte. Vil den veksle tilbake og bli ordentlig igjen ved et evenutelt salg? Kan dette gjøres om så porteføljen ikke lyser rødt? På forhånd, takk  :)

Lenke til kommentar

Kjøpte i forigårs aksjer i Vestas Wind til en kostpris på 291,8 DKK (Nordnet). Men i går hadde denne kostprisen steget til 309,05, tilsynelatende i kroner. Er dette pga vekslingen? Siden denne vekslingen har blitt gjort synger det negativ avkastning på aksjen, til tross for at den har steget siden jeg kjøpte. Vil den veksle tilbake og bli ordentlig igjen ved et evenutelt salg? Kan dette gjøres om så porteføljen ikke lyser rødt? På forhånd, takk  :)

 

Om du handler på utenlandske børser med annen valuta må du leve med to risikoer (valutarisiko og aksjemarkedsrisiko) med mindre du hedger/sikrer deg mot risikoen.

Lenke til kommentar

Kjøpte i forigårs aksjer i Vestas Wind til en kostpris på 291,8 DKK (Nordnet). Men i går hadde denne kostprisen steget til 309,05, tilsynelatende i kroner. Er dette pga vekslingen? Siden denne vekslingen har blitt gjort synger det negativ avkastning på aksjen, til tross for at den har steget siden jeg kjøpte. Vil den veksle tilbake og bli ordentlig igjen ved et evenutelt salg? Kan dette gjøres om så porteføljen ikke lyser rødt? På forhånd, takk  :)

Valutatransaksjonen finner sted umiddelbart, så det er nok ikke derfor at kostprisen din steg. Det samme skjer når du kjøper aksjer i NOK hos Nordnet. Det er kurtasjekostnaden som legges til på kostprisen. Det skjer over natta hos Nordnet.

 

Du kan hvis du absolutt vil, endre kostprisen tilbake igjen. Du klikker bare på tallet som står i den kolonnen, så får du opp et lite vindu som du kan skrive inn ønsket tall.

Men det endrer jo ikke den reelle kostprisen likevel.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte i forigårs aksjer i Vestas Wind til en kostpris på 291,8 DKK (Nordnet). Men i går hadde denne kostprisen steget til 309,05, tilsynelatende i kroner. Er dette pga vekslingen? Siden denne vekslingen har blitt gjort synger det negativ avkastning på aksjen, til tross for at den har steget siden jeg kjøpte. Vil den veksle tilbake og bli ordentlig igjen ved et evenutelt salg? Kan dette gjøres om så porteføljen ikke lyser rødt? På forhånd, takk  :)

Valutatransaksjonen finner sted umiddelbart, så det er nok ikke derfor at kostprisen din steg. Det samme skjer når du kjøper aksjer i NOK hos Nordnet. Det er kurtasjekostnaden som legges til på kostprisen. Det skjer over natta hos Nordnet.

 

Du kan hvis du absolutt vil, endre kostprisen tilbake igjen. Du klikker bare på tallet som står i den kolonnen, så får du opp et lite vindu som du kan skrive inn ønsket tall.

Men det endrer jo ikke den reelle kostprisen likevel.

 

Takk for svar! Ser nå at kurtasjen har blitt lagt til kostprisen til alle aksjene jeg har handlet.  :)  La antageligvis ikke merke til det pga den lave oppstartskurtasjen. Virker derimot som at oppstartstilbudet ikke gjelder utenlandske aksjer og/eller at summen for Vestas var såpass at kurtasjen ga større utslag. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

 

Oppdaterer grafen seg hele tiden, eller oppdaterer de den kun i åpningstidene på børsen?

 

Jeg har alltid lurt på hvor ofte de melder regnskapstallene til børsen, er ikke de store forandringene i aksjeverdien resultat av kvartal lagt frem? Og de små endringene foruten om de periodene er bare resultat av interessen på aksjen?  

På Nordnet følger oppdateres kursen i realtid, grafen følger litt etter. 

Regnskapstallene kommer fram i Q1-4. Endringer i kursen utover det er alt fra meldinger om insiderkjøp til positive meldinger/kontrakter som går i boks. Det er mye som er meldepliktig for selskapene.

 

Takk for svar, betyr Q1-4 hvert kvartal av året? Og hvis ett selskap melder en ny storkontrakt, som vil ekspandere selskapet til nye høyder, så vil aksjen gå opp i verdi pga interessen? 

 

Har noen peiling på hva som skjer med Siem Offshore? De er svært lavt nede i aksjeverdi, i forhold til hva de har vært i 5 år. Dem sank totalt, minst 60% fra høsten ifjor til nyåret. Leste noe om en selvangivelse "feil" fra selskapet pluss en bot. 

Lenke til kommentar

 

 

Oppdaterer grafen seg hele tiden, eller oppdaterer de den kun i åpningstidene på børsen?

 

Jeg har alltid lurt på hvor ofte de melder regnskapstallene til børsen, er ikke de store forandringene i aksjeverdien resultat av kvartal lagt frem? Og de små endringene foruten om de periodene er bare resultat av interessen på aksjen?

På Nordnet følger oppdateres kursen i realtid, grafen følger litt etter. 

Regnskapstallene kommer fram i Q1-4. Endringer i kursen utover det er alt fra meldinger om insiderkjøp til positive meldinger/kontrakter som går i boks. Det er mye som er meldepliktig for selskapene.

 

Takk for svar, betyr Q1-4 hvert kvartal av året? Og hvis ett selskap melder en ny storkontrakt, som vil ekspandere selskapet til nye høyder, så vil aksjen gå opp i verdi pga interessen? 

 

Har noen peiling på hva som skjer med Siem Offshore? De er svært lavt nede i aksjeverdi, i forhold til hva de har vært i 5 år. Dem sank totalt, minst 60% fra høsten ifjor til nyåret. Leste noe om en selvangivelse "feil" fra selskapet pluss en bot.

 

Q 1-4 er kvartaler, ja.

Vanlgvis vil en stor/verdifull kontrakt øke verdien på et selskap, ja. Men av og til kan slike forventinger være "priset inn". Altså at investorer og spekulanter regner med å få den kontrakten, derfor har de allerede betalt mer.

 

Har ikke satt meg inn i Siem Offshore så jeg vet ikke om selskapsspesifikke ting, men det jeg vet er at hele den sektoren faller pga. fallende oljepris og fallende investeringer fra oljeselskapene, noe som igjen vil redusere inntjeningen til disse selskapene. Hvis du sjekker andre selskaper som driver i samme bransje så vil du se at det ikke bare er Siem som har falt betydelig i verdi. Farstad Shipping, Solstad Offshore og Havlia Shipping har også falt 40-60% det siste halve året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Nedward: Takk for utfyllende svar. Helt utrolig at jeg ikke tenkte på oljeprisen når det gjaldt Sioff, snakk om å ignorere det mest åpenbare. Leste litt mer om Sioff,  sjefen kutter en del kostnader, og selv spår han en mørk fremtid for sioff og andre selskaper i samme sektor, også sier han de lave prisene vil vedvare. 

 

Nå vet ikke jeg spesifikt hvorfor oljeprisen har fallt så mye, men har den ikke hatt lignende svinginger for noen år siden?

 

Jeg tror ihvertfall oljeprisen vil stige igjen, for vi er like avhengig av den idag som før, om ikke mer selv om vi prøver å revolusjonere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...