Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Samme spørsmål har sikkert blitt stilt flere ganger, men jeg har rett og slett ikke mulighet til å gå igjennom 515 sider akkurat nå.

 

Jeg er på jakt etter en tjeneste/program som lar meg se aksjer i sanntid. Jeg elsker https://www.tradingview.com, men uheldigvis er ikke Oslo børs å finne der. Er det noe lignende tradingview for det norske markedet? Gjør ingenting om det koster en liten sum i måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva "en liten sum i måneden" betyr med Skandiabanken sin trader har live-kurser. Den koster 99,- i måneden (første måneden gratis).

 

Ser også at Nordnet har litt forskjellige løsninger for sanntidstjenester med forskjellige priser (Webtrader ser ut til å være gratis).

Lenke til kommentar

Hva tror folket om tørrlastmarkedet fremover? Jeg har siden nyåret fulgt ivrig med på Golden Ocean Group og parallelt Baltic Dry index. Både gogl-aksjen og baltic dry indeksen er langt nede for øyeblikket, er tiden inne for å handle aksjer? eller er tørrlastmarkedet et sorgløst kapittel for 2015?

Lenke til kommentar

Har fulgt litt på bl a denne tråden her

 

De er jo veldig billige, var 3 - 4 ganger så høy for bare et år ca. De var helt oppi 40 på det meste.

Hmmm spennende! Jeg har akkurat tenkt å invistere mine første kroner i aksjer. Og denne ser jo ut til å by på liten risiko, men mulighet for stor avkastning. Har personlig liten tro på at oljebransjen skal stort lavere en det er i dag.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg særlig greie på det, men fikk tips en gang av noen som har det. Og som sa at Archer er en John Fredriksen basert aksje, og at de er en som vet hva han driver med. Nå har de jo falt mye da så det er sagt, men de gikk fort ganske mye opp forrige gang. De var nede i kr 3 da også, og kort etter oppe i kr 10 - 12. Da tjener du jo ganske mye

Lenke til kommentar

 

 

Kjøp NOV. Den er på tilbud nå

NOV? National Oilwell Varco?

 

Jepp.

 

Hadde tilfeldigvis de på forelesning i går, derfor var forkortelsen kjent! :)

 

Noen spesiell grunn til at du drar fram nøyaktig de? De leverer jo utstyr til oljebransjen stortsett. Kraner, drilleutstyr o.l

 

Sitter å venter på at overføringen til Nordnet skal gå igjennom.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøp NOV. Den er på tilbud nå

NOV? National Oilwell Varco?

 

Jepp.

 

Hadde tilfeldigvis de på forelesning i går, derfor var forkortelsen kjent! :)

 

Noen spesiell grunn til at du drar fram nøyaktig de? De leverer jo utstyr til oljebransjen stortsett. Kraner, drilleutstyr o.l

 

Sitter å venter på at overføringen til Nordnet skal gå igjennom.

 

 

Vel de er meget billige i forhold til deres intrinsic value. De har en historie flott omsetnings og inntjeningsvekst. Kun 1 år med negativ frie pengestrømmer siste 10 år. Gjeldssituasjonen er trygg. De har startet et aksje-tilbakekjøps-program. Bokførte verdier har steget jevnt og fint siste 10 år. De er ledende i markedet. Dette er en aksje for de som er langsiktige. Men jeg tror på den langsiktig basert på de historiske flotte tall og den markedsledende posisjonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjøp NOV. Den er på tilbud nå

NOV? National Oilwell Varco?

 

Jepp.

 

Hadde tilfeldigvis de på forelesning i går, derfor var forkortelsen kjent! :)

 

Noen spesiell grunn til at du drar fram nøyaktig de? De leverer jo utstyr til oljebransjen stortsett. Kraner, drilleutstyr o.l

 

Sitter å venter på at overføringen til Nordnet skal gå igjennom.

 

 

Vel de er meget billige i forhold til deres intrinsic value. De har en historie flott omsetnings og inntjeningsvekst. Kun 1 år med negativ frie pengestrømmer siste 10 år. Gjeldssituasjonen er trygg. De har startet et aksje-tilbakekjøps-program. Bokførte verdier har steget jevnt og fint siste 10 år. De er ledende i markedet. Dette er en aksje for de som er langsiktige. Men jeg tror på den langsiktig basert på de historiske flotte tall og den markedsledende posisjonen.

 

Litt samme tanken som jeg også gjorde meg! Tror værtfall risikoen er lav, så skal gå inn der som mitt langsiktige prosjekt :) Å ha pengene stående på konto er værtfall lite lønnsomt.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg særlig greie på det, men fikk tips en gang av noen som har det. Og som sa at Archer er en John Fredriksen basert aksje, og at de er en som vet hva han driver med. Nå har de jo falt mye da så det er sagt, men de gikk fort ganske mye opp forrige gang. De var nede i kr 3 da også, og kort etter oppe i kr 10 - 12. Da tjener du jo ganske mye

 

Er litt vanskelig å finne info rundt archer, men en av ekspertene på E24 la det ganske greit fram. JF solgte en del av seadrillvirksomheten inn i archer, slik at de sikre og stabile eiendelene ble værende i SDRL mens archer fikk mer risikable virksomheter. Kort fortalt, Archer kan lettere gå konkurs/havne i trøbbel enn SDRL og det er planlagt av JF. På grunn av dette så får Archer mye større utslag ved oljeprisendringer og oppsiden er stor hvis oljeprisoppgangen fortsetter.

 

For å sette det litt på spissen, godt mulig at SDRL klarer seg med en oljepris på 40-50$/fatet en stund, men Archer må opp på 60-70$. (Tallene er tatt ut av det blå, men poenget er at det er mye mer risiko i Archer enn de fleste andre riggselskap.)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kjøp NOV. Den er på tilbud nå

NOV? National Oilwell Varco?

 

Jepp.

 

Hadde tilfeldigvis de på forelesning i går, derfor var forkortelsen kjent! :)

 

Noen spesiell grunn til at du drar fram nøyaktig de? De leverer jo utstyr til oljebransjen stortsett. Kraner, drilleutstyr o.l

 

Sitter å venter på at overføringen til Nordnet skal gå igjennom.

 

 

Vel de er meget billige i forhold til deres intrinsic value. De har en historie flott omsetnings og inntjeningsvekst. Kun 1 år med negativ frie pengestrømmer siste 10 år. Gjeldssituasjonen er trygg. De har startet et aksje-tilbakekjøps-program. Bokførte verdier har steget jevnt og fint siste 10 år. De er ledende i markedet. Dette er en aksje for de som er langsiktige. Men jeg tror på den langsiktig basert på de historiske flotte tall og den markedsledende posisjonen.

 

Litt samme tanken som jeg også gjorde meg! Tror værtfall risikoen er lav, så skal gå inn der som mitt langsiktige prosjekt :) Å ha pengene stående på konto er værtfall lite lønnsomt.

 

 

Kan jeg spørre hva du studerer? Siden du hørte om dem på forelesning.

Det er alltid en risiko selvsagt, men regnes som lav på lang sikt for et kvalitetsselskap som NOV. Problemet er jo oljeprisen som vi ikke kan forutse. Og denne kan påvirke nov endel, men mest på kort sikt.

Nå er oljeprisen historisk lav, så det kan sees som en bra timing.

Jeg har imidlertid kommet fram til en intristic/fair value på ca 115$. Selv med nullvekst i årene fremover så ser den undervurdert ut. Jeg anbefaler deg uansett å vente alltid 1 uke etter at du har hørt om en aksje her som nå, og lese deg opp på selskapet, gjøre for og imot vuderinger, sjekke fakta etc før du eventuelt investerer. Lett å tenke at man har hastverk og at man ikke må gå glipp av en mulighet, men dette er en dårlig strategi :)

 

Det er sikkert potensielt 50 store, kvalitetsselskap som selges billigere enn deres fair value i dette øyeblikk, så det finnes alltid en ny sjanse selv om man skulle gå glipp av et selskap også.

 

cWNic1c2.jpeg

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre hva du studerer? Siden du hørte om dem på forelesning.

Det er alltid en risiko selvsagt, men regnes som lav på lang sikt for et kvalitetsselskap som NOV. Problemet er jo oljeprisen som vi ikke kan forutse. Og denne kan påvirke nov endel, men mest på kort sikt.

Nå er oljeprisen historisk lav, så det kan sees som en bra timing.

Jeg har imidlertid kommet fram til en intristic/fair value på ca 115$. Selv med nullvekst i årene fremover så ser den undervurdert ut. Jeg anbefaler deg uansett å vente alltid 1 uke etter at du har hørt om en aksje her som nå, og lese deg opp på selskapet, gjøre for og imot vuderinger, sjekke fakta etc før du eventuelt investerer. Lett å tenke at man har hastverk og at man ikke må gå glipp av en mulighet, men dette er en dårlig strategi :)

 

Det er sikkert potensielt 50 store, kvalitetsselskap som selges billigere enn deres fair value i dette øyeblikk, så det finnes alltid en ny sjanse selv om man skulle gå glipp av et selskap også.

 

 

 

Jeg studerer Økonomi & Logistikk, og da var det en gjesteforeleser fra NOV som foreleste innen SupplyChain Management og Innkjøp. :) Fikk ett veldig godt inntrykk av selskapet, samt deres teknologi.

 

Fikk f.eks rede om at Statoil skal ha en ny type kraner på det nye feltet i Nord-Norge, og at NOV akkurat var ferdig å designe en slik type kran. Slik at timingen var perfekt for deres del :)

 

Ser den biten! Planen var å investere i ett solid selskap innen olje, opprinnelig plan var Statoil.

 

Men slik jeg ser det nå, så burde mulig avkastning være bedre hos NOV på lang sikt :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...