Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe å beklage - jeg har gjort mye rarere ting selv! Hadde det vært jeg hadde jeg vurdert om A) det er penger jeg MÅ ha, evnt ikke tåler å tape B) om det er reell fare for konkurs. Om jeg hadde kommet til at jeg tålte å tape pengene, og at jeg så det som en mulighet at selskapet kom tilbake på lang sikt hadde jeg stått. Men samtidig så begrenser du jo videre tap ved å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvorfor xxl falt såppas idag? De slapp jo kjempetall. Har stor tro på de fremover, både pga teknisk analyse og at dette er en bedrift som har stort potensiale når de nå utvider utenfor Norge.

Fordi de positive tallene allerede er diskontert inn i aksjekursen.

 

 

Jeg kunne tekte at dette var grunnen. Men var tallene dårligere enn forventet? Den gikk jo opp en prosent etter at tallene ble frigjort, men så falt den utover dagen.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor xxl falt såppas idag? De slapp jo kjempetall. Har stor tro på de fremover, både pga teknisk analyse og at dette er en bedrift som har stort potensiale når de nå utvider utenfor Norge.

Som karen over her sier, det er sikkert en del gevinstsikring ute og går. Tror DNB var ute og snakket om at 60%(mulig dette er veldig feil, så ikke skyt meg!) av kjøperne av XXL ved og rett etter børsnotering av selskapet var førstegangskjøpere, så sikkert en del som vil sikre seg mot videre tap, i og med at de ikke er diversifisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål men jeg lurer.

Vi vet at selskaper med syklisk inntjening(for eksempel tørrebulk) kjøpes best når inntjeningen er rekordlav (i bunnen av syklusen) og selges best når inntjeningen er høy (på toppen av syklusen). Veldig få tørrbulk-selskaper eller sykliske selskaper generelt skaper langsiktig bra avkastning for investorer.

 

Hvorfor ser vi da alikevel at mange kjøper når aksjen er dyr, inntjeningen er høy og dermed nedsiden er stor? Er det rent spekulativt håp om at det vil være en annen kjøper som er villig til å betale enda mer?

Lenke til kommentar

Tror det er klassisk markedspsykologi. Når aksjen er dyr og har steget mye tror folk at den kommer til å fortsette å stige, og den blir hauset opp mye (grunnet den nylige verdiøkningen). Når den ligger i bunn har den sunket ekstremt mye og folk tør ikke å kjøpe.

 

Massene har en tendens til å ha lavere terskel for å kjøpe aksjer som har sunket mye og er "billige" enn aksjer som har stiger mye og derfor er "dyre". Så er ikke helt enig i den.

Lenke til kommentar

Disse to bildene understreker hva jeg mener. I perioder med stor oppgang blir det stor mediahype som fører til at en del litt mindre erfarne investorer kaster seg på (rundt omkring Thrill og opp til Euphoria) - og de kjøper gjerne til priser som ikke nødvendigvis er forsvarlige om man ser på den underliggende prisingen av selskapet. Men det er jo selvfølgelig en del som kjøper på vei ned fordi de ser for seg at den bare må sprette opp.

Market_cycle.jpg

Investor-Cycle.png

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg trur det er lurt å kjøpe NOM no. Eg trur dei kan få godkjenning no.

 

Det har vel blitt sagt i 7 år eller noe nå..

 

(hilsen en som sitter inne med noen titusner og begynner å bli lei av og vente)

 

Det er på tide no, trur aksjen kjem til å stige enormt viss det bli godkjennt.

 

Trur også at xxl og lerøy er gode kjøp.

Endret av fisketrollet
Lenke til kommentar

 

 

Eg trur det er lurt å kjøpe NOM no. Eg trur dei kan få godkjenning no.

 

Det har vel blitt sagt i 7 år eller noe nå..

 

(hilsen en som sitter inne med noen titusner og begynner å bli lei av og vente)

 

Det er på tide no, trur aksjen kjem til å stige enormt viss det bli godkjennt.

 

Trur også at xxl og lerøy er gode kjøp.

 

 

Tror gjør man i kirken, skal man kjøpe aksjer er det viktig å vite hvorfor du kjøper de og og ha en metode du følger.

 

Nordic Mining ligger i en fallende trend og videre nedgang innenfor denne indikeres. Aksjen nærmer seg motstanden ved ca 1.03 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette svekker den fallende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på middels lang sikt.

 

XXL viser ingen klar trend. Aksjen tester motstanden ved ca 77.70 kroner. Dette bør gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 77.70 kroner vil utløse et kjøpssignal. Aksjen anses teknisk negativ på middels lang sikt.

 

Lerøy Seafood Group ligger i en stigende trend og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. Aksjen har støtte ved ca 234 kroner og motstand ved ca 288 kroner. Aksjen anses teknisk svakt positiv på middels lang sikt.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat noen som er uenige i at en godkjenning vil i ett kick i NOM sin kurs. Men som Rankiz sier, du må jo være fullstendig klar over hvorfor du kjøper akkurat de aksjene du gjør. Der er det en del ulike oppfatninger ute og går om hvilke metoder som er best. Noen sverger til teknisk analyse, andre gjør seg opp en mening rundt fundamentale forhold i selskapet, mens andre leter etter misprising ut fra multipler.

Akkurat når det gjelder NOM handler det vel om hvor mye risiko man er villig til å ta, og jeg tror kanskje en teknisk analyse er litt bortkastet for ett sånt selskap, hvertfall om du er ute etter å spekulere på godkjenning vs. ikke godkjenning

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...