Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Ref sak på stocklink om Frontlines gjeld; i og med de byttet 3,98m aksjer a 3,12USD (23,4kr ca) for å bli kvitt gjeld, vil dette si at at aksjen potensielt vil gå for rundt 23kr også, eller er jeg heeelt idiot nå? xD

Tenkte det samme. Hvorfor skulle det da fallet ned 10 %?

Kilde fra Hegnar (http://www.hegnar.no/bors/artikkel529936.ece): "

Fallet kom samtidig som selskapet meldte at det har inngått en avtale om å konvertere det utestående beløpet på 22,5 millioner dollar i det konvertible obligasjonslånet 2010/2015 til totalt 3.984.375 nye aksjer.

Kursen på de nye aksjene vil være 3,12 dollar. Frontline vil også betale et kontantvederlag på totalt 9,5 millioner dollar pluss renter."

 

Pr dollar endte på 7.49 kr, det skal tilsvare 23,37,-

 

En ting som kan være greit å notere seg er at selv om innløsningskursen er 23 NOK, så trenger ikke det å være 100% reelt hvis obligasjonen handles under pålydende.

F.eks. så kjøpte Frontline deler av sitt konvertible obligasjonslån tilbake tidligere i år til 91% av pålydende. Hadde du som obligasjonsinvestor kjøpt til 91% av pålydende hadde din reelle innløsningskurs/kostnad vært 20,93 NOK og ikke 23.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

 

 

Ref sak på stocklink om Frontlines gjeld; i og med de byttet 3,98m aksjer a 3,12USD (23,4kr ca) for å bli kvitt gjeld, vil dette si at at aksjen potensielt vil gå for rundt 23kr også, eller er jeg heeelt idiot nå? xD

Tenkte det samme. Hvorfor skulle det da fallet ned 10 %?

Kilde fra Hegnar (http://www.hegnar.no/bors/artikkel529936.ece): "

Fallet kom samtidig som selskapet meldte at det har inngått en avtale om å konvertere det utestående beløpet på 22,5 millioner dollar i det konvertible obligasjonslånet 2010/2015 til totalt 3.984.375 nye aksjer.

Kursen på de nye aksjene vil være 3,12 dollar. Frontline vil også betale et kontantvederlag på totalt 9,5 millioner dollar pluss renter."

 

Pr dollar endte på 7.49 kr, det skal tilsvare 23,37,-

 

En ting som kan være greit å notere seg er at selv om innløsningskursen er 23 NOK, så trenger ikke det å være 100% reelt hvis obligasjonen handles under pålydende.

F.eks. så kjøpte Frontline deler av sitt konvertible obligasjonslån tilbake tidligere i år til 91% av pålydende. Hadde du som obligasjonsinvestor kjøpt til 91% av pålydende hadde din reelle innløsningskurs/kostnad vært 20,93 NOK og ikke 23.

dere må ikke gleme at FRO stigen på høyt volum :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Noen andre enn meg som skal tjene penger på Statoil? Kjøpte 1000 aksjer til kr 130. :)

 

Hva får deg til å tro at Statoilaksjen skal opp? Oljeprisen ser ikke akkurat ut til å stige med det første.

 

 

Teknisk oversolgt og sterk støtte på 120. Ventet på en bunn, men var ikke smidig nok til å gå inn på 120 ettersom den gikk så raskt opp.

 

Nå korrelerer ikke oljeprisen nødvendigvis med STL, men jeg tror uansett at oljeprisen skal opp igjen og tror også det kommer til å skje langt raskere enn hva folk tror. :)

 

Tror dog ikke jeg blir rik på STL. Håper på en tur til 150.

Lenke til kommentar

 

 

Noen andre enn meg som skal tjene penger på Statoil? Kjøpte 1000 aksjer til kr 130. :)

 

Hva får deg til å tro at Statoilaksjen skal opp? Oljeprisen ser ikke akkurat ut til å stige med det første.

 

 

Teknisk oversolgt og sterk støtte på 120. Ventet på en bunn, men var ikke smidig nok til å gå inn på 120 ettersom den gikk så raskt opp.

 

Nå korrelerer ikke oljeprisen nødvendigvis med STL, men jeg tror uansett at oljeprisen skal opp igjen og tror også det kommer til å skje langt raskere enn hva folk tror. :)

 

Tror dog ikke jeg blir rik på STL. Håper på en tur til 150.

 

 

Teknisk analyse fungerer kun når det ikke er noen fundamentale endringer i markedet. Her har vi et oljeselskap som har falt fordi oljeprisen har falt 40%. Oljeprisen har falt fordi produksjonen øker og etterspørselen minker, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Men, men. Du får gjøre som du vil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen andre enn meg som skal tjene penger på Statoil? Kjøpte 1000 aksjer til kr 130. :)

 

Hva får deg til å tro at Statoilaksjen skal opp? Oljeprisen ser ikke akkurat ut til å stige med det første.

 

 

Teknisk oversolgt og sterk støtte på 120. Ventet på en bunn, men var ikke smidig nok til å gå inn på 120 ettersom den gikk så raskt opp.

 

Nå korrelerer ikke oljeprisen nødvendigvis med STL, men jeg tror uansett at oljeprisen skal opp igjen og tror også det kommer til å skje langt raskere enn hva folk tror. :)

 

Tror dog ikke jeg blir rik på STL. Håper på en tur til 150.

 

 

Teknisk analyse fungerer kun når det ikke er noen fundamentale endringer i markedet. Her har vi et oljeselskap som har falt fordi oljeprisen har falt 40%. Oljeprisen har falt fordi produksjonen øker og etterspørselen minker, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Men, men. Du får gjøre som du vil.

 

Teknisk analyse kan fungere fint selv om det eksisterer fundamentale endringer, man ikke alle verktøyene er ikke like nyttig. Men kun for å snakke på ditt språk, her har du en fundamental analyse fra et av verdens land som betyr mye for oljevirksomheten.

 

http://m.hegnar.no/hegnar/article/450/incoming/artikkel530817/0/0

 

Oljeprisen vil nok opp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Oljeprisen har falt fordi produksjonen øker og etterspørselen minker, og det ser ikke ut til å endre seg med det første.

 

Har du hørt om overreaksjoner i markedet? Tviler på det har vært for lite olje de siste årene når oljen har ligget jevnt rundt 90/100 dollar fatet. Dessuten er det flere som påpeker helt andre årsaker enn det du påpeker, som for eksempel at OPEC er interessert i å skvise ut små aktører i markedet. Nøyaktig hvorfor oljeprisen har gått ned er vanskelig å vite helt sikkert (tror jeg), men jeg er ganske sikker på at den skal opp igjen.

 

Blir oljeprisen liggende lav, vil de minst lønnsomme prosjektene bli lagt ned, noe som påvirker tilbudssiden og dermed oljeprisen.

 

Statoil har sikkert hedget produksjonen sin i lang tid fremover, så jeg tviler sterkt på at de lider av en lavere oljepris med det aller første.

 

Trader man, er uansett timing alt og jeg er ikke super-bullish på STL. Litt nervøs for posisjonen min nå, men rent teknisk skulle det forventes med en liten tilbakegang i dette området.

 

Blir IKKE overrasket om de samme ekspertene som nå er "eksperter" i ettertid på hvorfor oljeprisen er lav, nok en gang vil være "eksperter" i ettertid om et par måneder når prisen plutselig skyter opp igjen. Totalt verdiløst å høre folk forklare ting i etterkant. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Prosjektene lider hovedsakelig av et skyhøyt kostnadsbilde og ikke nødvendigvis en lav oljepris. Det at Oljeselskapene strupet investeringsviljen senker alene oljeprisen.

Mange nye prosjekter vil bli satt på hold, som under finanskrisen, men de blir neppe kansellert.

De vil oppnå lavere kostnadsbilde på sikt med dette, men vil vil få ketchup effekten når ting tar seg opp igjen.

 

På toppen av dette vil OPEC vil skive ut produsentene av skiferolje, og mange av disse har break even på rundt 65 dollar fatet.

De kunne lett hevet prisen ved å strupe produksjonen.

Dette er både en overreaksjon og en delvis naturlig nedjustering.

 

Skiferoljen har jo vert i markedet lenge nå, til tross for dette lå vi over 100 dollar fatet, så dette bratte fallet er unaturlig.

En annen faktor er at USA er nå selvforsynt, i sterk kontrast til tidligere da de importerte store mengder. Dog tror jeg utviklingsland i stor grad korrigerer for dette.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen andre enn meg som skal tjene penger på Statoil? Kjøpte 1000 aksjer til kr 130. :)

 

Kjøpte 500 til i dag til kr 130,50. Gearet ganske kraftig nå. Kom igjen, Statoil! :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...