Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

NB! Ikke dra ut informasjon av dette innlegget, jeg er helt fersk.

 

Kan  noen forklare meg den optimismen rundt GOGL?

 

Slik jeg ser det, så har aksjen steget noe voldsomt i det siste og er i ferd med å korrigere seg selv.

 

post-28738-1186391071_thumb.jpg

 

Når jeg ser på historien til sleskapet så har de gjort det bra og kursen reflekteres i det. Det er optimisme innen transport for tiden og det forklarer en del.

 

Likevel så har jeg sett veldig mange snakke positivt om GOGL selv når aksjen var på sitt høyeste. Vi vet ikke hva som vil skje fremover, eller?

 

Vil ikke det være fornuftig å vente til aksjen evt, synker under 22,5? eller bare la den være hvis man ikke får en større korreksjon?

 

Aksjen har allerede gått ned 3% i dag.

 

Edit: Det forklarer jo hvorfor ikke kursen gikk lavere enn 23,60 i dag. Med et såpass stort kjøp så presser man gjerne prisen litt opp pga. volum.

 

Heldigvis krøp hovedindeksen opp over 470-tallet igjen.  Godt å se. Har noen troen på en korreksjon helt ned på 460-lav?

 

Foresten, hvor finner jeg god informasjon om det amerikanske markedet? Gjerne asiatiske også.

9217140[/snapback]

 

Herre Jesus, forsiktig med hva man ønsker og tenker seg.

 

Hadde jeg hatt penger i dag tidlig, så hadde jeg gått inn i GOGL og et par andre selskaper. Skal likevel ikke se bort i fra enda en korreksjon, men tror ikke den kommer før etter en oppgang. PS! Nå har jeg ikke fulgt med på markedet, da jeg ikke har kapital for øyeblikket.

 

Har vi noen grunn til å tro på enda større fall på Oslo børs?

Lenke til kommentar

"Never catch a falling knife"

I mai 2006 fallt børsen 17% på fem dager. Og det var bare en korreksjon ut av ingenting. Nå er det fundamentale forhold som ligger bak. Dvs. det gjenstår å se hvor alvorlig dette er.

Har dog en mistanke om at Sub-prime problemene er mer omfattende enn det som har kommet fram til nå. Leste blant annet at det er igangsatt etterforskning hos meglerfirmaer i USA pga. mistanke om at de holder skjult informasjon om "råtne" lån.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Funcom stupte i dag er vel at Age of Conan fikk ny releasedato? Mulig det er en enestående kjøpesjanse. ;)

9251027[/snapback]

Samt at det beviser nok engang at det er idioter med fitte i panna som styrer butikken. Fullstendig drøyt med 2 utsettelser, måten denner kommer på er også ekstrem. Jeg har store mistanker om mye i denne bedriften, deriblandt noe jævlig med innsidehandel. Mange folk som vet altfor mye om dette foretaket.

Lenke til kommentar

Det går opp og det går ned - ned - ned. Er dette en gylden sjanse for å kaste seg inn i aksjemarkedet på et lavt punkt? Jeg har litt på kontoen som jeg skulle plassert fornuftig. Jeg har planer om å hente ut alt sammen om ca 1-2 år da jeg har tenkt å kjøpe bolig da og bruke det som startkapital. Dvs. Jeg satser selvfølgelig ikke mer enn jeg har råd til å tape men gambler jo på at det går oppover. :)

 

For noen uker siden så jeg for meg å sette inn ca 20% av det beløpet jeg har med en gang og deretter 10% hver måned. Nå som kursene har falt en god del så tenkte jeg å omfordele det litt og sette inn 40% med en gang og deretter 10% hver måned. Høres det fornuftig ut?

 

Hele markedet skjelver jo for tida. Hva mener dere er lurt? Kaste seg inn før ting stabiliserer seg eller vente og se og kanskje gå glipp av positive endringer som er i ferd med å skje?

Lenke til kommentar

Råder deg til å vente og se et par dager. Er ikke sikkert markedet har nådd bunnen.

 

Funcom ville jeg holdt meg langt unna på disse nivåene. Selskapet er etter mitt syn kraftig overpriset, og kan falle mer. Spill er jo ferskvare, og tåler ikke å bli utsatt og utsatt.

Lenke til kommentar

Er det noen her som kan litt om teknisk analyse? Selv skjønner jeg ingenting om dette, men hvis jeg har forstått dette riktig, ser det ut til at DJ er i ferd med å danne en dobbel bunn der den siste er litt høyere enn den andre. Dette er selvfølgelig bare tilfellet hvis DJ går opp på mandag.

 

Har jeg forstått dette riktig, og er slike tekniske analyser noe og stole på?

post-22020-1186827273_thumb.png

Lenke til kommentar
Det går opp og det går ned - ned - ned. Er dette en gylden sjanse for å kaste seg inn i aksjemarkedet på et lavt punkt? Jeg har litt på kontoen som jeg skulle plassert fornuftig. Jeg har planer om å hente ut alt sammen om ca 1-2 år da jeg har tenkt å kjøpe bolig da og bruke det som startkapital. Dvs. Jeg satser selvfølgelig ikke mer enn jeg har råd til å tape men gambler jo på at det går oppover. :)

 

For noen uker siden så jeg for meg å sette inn ca 20% av det beløpet jeg har med en gang og deretter 10% hver måned. Nå som kursene har falt en god del så tenkte jeg å omfordele det litt og sette inn 40% med en gang og deretter 10% hver måned. Høres det fornuftig ut?

 

Hele markedet skjelver jo for tida. Hva mener dere er lurt? Kaste seg inn før ting stabiliserer seg eller vente og se og kanskje gå glipp av positive endringer som er i ferd med å skje?

9255181[/snapback]

Vent. Denne moroa er ikke over enda. Se også innleggene mine tidligere i tråden blant annet her og her.

Vi har bak oss 4,5 år med oppgang. "Tidenes" oppgangsperiode uten de store fallene. Før eller siden tar oppgangen slutt, jeg ville ventet for å se om det er nå.

 

Det er riktig at børsen over tid stiger, men bare hvis du ser det i et veldig langt perspektiv (mer enn 20-30 år). Hovedindeksen var f.eks. på 100 poeng i 1996 da den ble justert ned til det nåværende utgangspunkt. To ganger siden da har den vært tilbake på 100 poeng. Sist i 2003 da nåværende oppgangsperiode startet.

 

Nå er det ikke noe automatikk i at indeksen går tilbake til utgangspunktet, men det har skjedd før, og om den ikke går tilbake kan den likevel falle en god del.

Bunnen i den stigende trenden fra 2003 er på ca. 430 poeng, det er fortsatt mulighet for en del prosenter ned selv uten å bryte trenden. (Brytes den er det straks mer alvorlig).

 

Jeg har ikke data for OSE lenger tilbake enn 1996, men jeg har for DJIA (Dow Jones Industrial Average) tilbake fra før krakket i 1929. Dette viser klart at børsen har steget fra toppen på 333 poeng som DJIA var på før 29 krakket til 14000 poeng på toppen nå i sommer. Selv 1987 og 2001 blir som små krusninger i den store sammenheng.

 

Det som imidlertid er interressant er at med mindre man har et uvanlig langt tidsperspektiv så er inngangstidspunktet svært avgjørende.

Eksempelvis var det først i 1954 børsen var tilbake på samme nivå som før 1929 krakket (25 år). Kjøpte du aksjer i januar 1965 (DJIA 890) kunne trolig få kjøpt dem for omtrent det i Juli 1982 (DJIA 896) etter en periode med både opp-og nedgang.

Etter det har det stort sett bare gått oppover avbrutt av "Black Monday" 1987 da børsen fallt over 20% på én dag, finanskrisen i Asia på slutten av 90-tallet, 11.September 2001, Gulfkrigen(e) og diverse annet småsnacks.

 

Ble rene historietimen dette, det jeg vil fram til er at børsen stiger over tid, men timing er likevel viktig. Det går ikke bare opp!

Billig i dag kan bli dyrt i morgen.

 

:)

 

Edit: Link og omformulering.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Det høres ut som det ennå kan være langt til bunnen. Jeg får vel ha is i magen litt til og pumpe inn litt penger (ca 20% av det oppsparte) når jeg synes det har falt nok. Deretter 10% ca hver måned, men jeg skal følge med så jeg forhåpentligvis klarer å treffe dager med ekstra lav kurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...