Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Et ganske billig selskap er russiske MTL, de selger for noe slikt som 2 ganger 2005 inntjening.

http://www.mechel.ru/

 

Formasjonen i grafen mellom 20 januar og 6 mars er en klar bull formasjon.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=MTL#cha...ource=undefined

 

Det ser ut som kreditten flyter litt bedre, grunnen til at frykten for deflasjon har avtatt er økningen i multiplikatoren.

 

velocity_weekly13.png

 

Russland er det BRIC landet som er billigst. Brasil som også er en oljenasjon har en høy premium sammenlignet med Russland. Jeg tror BRIC fortsatt er i en oppadgående trend, spesielt Brasil surfer på en bølge.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal altså kjøpe statsobligasjoner, det skulle bety en svekkelse for dollaren, og kanskje mer likviditet i markedene. Det er akkurat som Japan har gjort før. Det er et steg i riktig retning. Markedet reagerte med å sende ned dollaren med 10 øre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Børsene i USA ser iallfall ut til å reagere positivt på nyhetene. USA har alerede steget noe sinnssykt de siste dagene mens OSE har vært utrolig svak. Enten så er OSE mer enn klar til å ta av med rakettfart, eller så er jeg redd for at vi kan få en skikkelig nedtur snart.

 

Er ikke så sikker på om jeg har lyst til å være med på dette, men gidder ikke å selge nå. Får heller prøve å kjøpe mer om det skulle gå den gale veien.

Lenke til kommentar

Det som skjer i disse tider, er at Obama og Bernanke er på vei til å blåse opp enda en stor boble. Akkurat slik det var etter dotcom boblen. I stede for å ta regningen, å få dårlige tider. Da blåste Bush og co opp en langt større boble - dette av en økonomi basert på gjeld og kreditt. Denne boblen har nå sprukket, å vi er her vi er.

 

Vanskelig å si i disse tider, men jeg tviler meget stort på at noen vil lære noe denne gangen heller. Det er kreditt- og gjeldsøkonomien som er råtten, man må ha en sunn økonomi basert på sparing. Du skal se at vi nå omsider kommer ut av dette, ut i 2010. La oss si det skjer. Da vil vi få enda en større boble igjen. Å da vil denne omsider smelle igjen. Da er det game over! Da vil verden være så ufattelig belånt at man ikke kan komme seg ut. Schiff berører mye av det samme jeg nettopp har sagt.

 

Schiff holder her en lengre konferanse. Den varer over en time. Her går han mer i dybden, å det er presentert med en del god humor. Meget interessant. Absolutt en meget god presentasjon hvor man får sannheten om hva som har skjedd, hvordan kollapsen kom, hva som gjøres galt nå...

 

 

Jeg sier bare en ting: Se dette klippet!!!

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Er det noen som har prøvd produktene til Aker Biomarine? Jeg tenkte jeg skulle gjøre en liten test, det koster bare noen hundrelapper i en helsekost butikk. Er det et bra produkt kan aker biomarine bli en gullgruve.

Hvor bra det er spiller vel ingen rolle? Hvordan de klarer å markedsføre det derimot...

Klarer Røkke å overbevise folk flest om at Krill er saliggjørende, spiller det vel ingen rolle om tran inneholder de samme stoffene.

Lenke til kommentar

Jeg så de hadde fått hedersplass i en helsekostbutikk jeg var inne i. Det kan hende det fører til at de vil kunne komme med overraskende salgstall.

 

Jeg tror dagens handlinger fra federal reserve kan være utløsende for en videre "likviditetsboble". Tallene er ikke så store, derfor vil sikkert mange "eksperter" si at det ikke har noen effekt eller ikke er nok, men det er mer den psykologiske effekten av det de gjør og om det setter større krefter i sving i "shadow bank" systemet som betyr noe. Det har også betydning om andre land svarer med samme handling slik at dollaren tilsynelatende holder seg på samme nivå.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Håper dere får sett klippet jeg linket til over. Her ser man hvor skakkjørt USA er, hvor hinsides økonomisk utvikling vi har hatt de siste 15 årene, at USA nå i realiteten er konk...

 

Den beste forelesningen jeg har hørt. Han spicer det meget bra opp med humor.

Lenke til kommentar
Håper dere får sett klippet jeg linket til over. Her ser man hvor skakkjørt USA er, hvor hinsides økonomisk utvikling vi har hatt de siste 15 årene, at USA nå i realiteten er konk...

 

Den beste forelesningen jeg har hørt. Han spicer det meget bra opp med humor.

Veldig bra forelesning ja, satt mange ting i perspektiv for meg, jeg har jo ikke noe kompetanse på dette men vil gjerne vite hva som skjer med økonomien for tiden og hvor det vil ende, og der fikk jeg en veldig bra og logisk forklaring på det. Tenkte jeg skulle se litt på den videoen, men endte opp med å se hele greia på 1 time og et kvarter. Det sier også litt om hvor bra Schiff er.

 

Det han sier er jo det samme som festen, du og andre har sagt på forumet her i en stund, at man burde la USA kollapse så de ikke fortsetter å grave seg lenger og lenger ned i møkka.

Lenke til kommentar

Jeg skal sette meg ned å se den videoen nå. Det Schiff ikke snakker mye om, ihvertfall ikke vanligvis er rollen dollar har som reservevaluta eller som "gullet" i systemet av papirpenger. Fordi dollaren er reserve, vil vi faktisk få mye inflasjon i Norge også, fordi det oppstår massevis av spekulasjon som drar opp prisen på alt mulig, derfor er mesteparten av det han sier aktuelt for oss også.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror det bare er å klemme til i markedet nå. Seadrill er "billig", det er en rabatt på seadrill på 6-12 kroner sammelignet med hva kursene er på andre oljeservice selskaper som pride. Hvor lenge den vil vare vet jeg ikke, men jeg tror seadrill kommer til å gå som en kule på børsen i morgen. Når det kommer et bull marked, og jeg tror det er nå, så vil det bare gå rett oppover. Men det behøver ikke å være det nå, men det er litt skummelt å stå utenfor om det skulle være nå toget går.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SDRL.OL...ource=undefined

slo ikke helt ut i dag på den måten.

både stl og sdrl hadde så og si samme utvikling.

 

Det bare viser at jeg ikke har den rette "psykologien" til å drive med trading. Oljeprisen har kommet seg litt opp igjen nå. Det blir spennende å se hva federal reserve gjør i dag. Jeg tror det kan bli en liten skuffelse, ved at de ikke starter seddelpressa.

 

kanskje du bomma med en dag da. spørsmålet er om det vil vedvare med økning fremover

Lenke til kommentar
Jeg tror det bare er å klemme til i markedet nå. Seadrill er "billig", det er en rabatt på seadrill på 6-12 kroner sammelignet med hva kursene er på andre oljeservice selskaper som pride. Hvor lenge den vil vare vet jeg ikke, men jeg tror seadrill kommer til å gå som en kule på børsen i morgen. Når det kommer et bull marked, og jeg tror det er nå, så vil det bare gå rett oppover. Men det behøver ikke å være det nå, men det er litt skummelt å stå utenfor om det skulle være nå toget går.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SDRL.OL...ource=undefined

slo ikke helt ut i dag på den måten.

både stl og sdrl hadde så og si samme utvikling.

 

Det bare viser at jeg ikke har den rette "psykologien" til å drive med trading. Oljeprisen har kommet seg litt opp igjen nå. Det blir spennende å se hva federal reserve gjør i dag. Jeg tror det kan bli en liten skuffelse, ved at de ikke starter seddelpressa.

 

kanskje du bomma med en dag da. spørsmålet er om det vil vedvare med økning fremover

 

Det er litt vanskelig å spå oljeprisen, men jeg tror den skal opp igjen et godt stykke, og jeg tror det kommer til å skje raskt. Når USA devaluerte dollaren i 1971, tok det ganske lang tid før oljeprisen kom seg opp (blokkaden i 73), men når det først skjedde, kom det raskt. Det USA gjør nå, ligner med 2 verdenskrig, hvor de brukte seddelpressen for å holde rentene på boliglån lave (markedet for slik agency debt), i Kina osv, har skrumpet inn, det samme har markedet for statsobligasjoner. Ved å kjøpe papirene selv gjør USA det samme de gjorde under 2 verdenskrig. Den gangen ble inflasjonen i USA over 20 % på det meste, og større enn noengang på 70 tallet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor høyt DOW går under dette bear-marked rallyet. Stopper det nå - går det til 8000 - eller best case 8500?

 

Oljerally nå var naturlig iom den tilsvarende nedgangen i dollaren. Folk glemmer dessverre å se oljeprisen isammen med dollar-kursen. Jeg har valgt å holde meg unna aksjemarkedet. Å kommer til å holde denne politikken, det er viktig å være konsekvent. Man må ikke la grådigheten styre, men fornuften!

 

Så blir det spennende å se hvor dette rallyet ender. Jeg klarer for min del ikke å sette mine penger inn i aksjer, når jeg vet at USA reellt er konkurs å kun en boble nå. Dessuten er det ingen lyse tegn for fremtiden. Det er håp, men hvor mye skal man satse på dette håpet? Hvordan kan man, når man ser på den enorme bobleøkonomien vi har hatt de siste 15 årene, tro at det kun vil være en relativt kort resesjon? Heller enn en langvarig resesjon og fort depresjon. Alt handler enda om USA, verden er ekstremt avhengig av USA - som er dynamoen i verdensøkonomien.

 

Når USA nå har ødelagt seg selv, å er inne i sine siste timer, så er det klar at verden vil snus på hodet. Derfor er det også vanskelig å spå hva man får, hvordan fremtiden blir for Norge...

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at dette er et bear marked. Jeg tror det vil gå til ca. 9000-11000, og så stagnere en lengre periode, neste oppgangsfase blir etter en resesjon når de har økt rentene, da kan det komme en betydelig og langvarig oppgang hvor dow jones går til 30-40 tusen.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at dette er et bear marked. Jeg tror det vil gå til ca. 9000-11000, og så stagnere en lengre periode, neste oppgangsfase blir etter en resesjon når de har økt rentene, da kan det komme en betydelig og langvarig oppgang hvor dow jones går til 30-40 tusen.

USA er jo reellt konkurs. Hvordan kan du tro noe slikt vil skje?

Alle stormakter har omsider gått under - hvorfor skulle USA være unntaket?

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at dette er et bear marked. Jeg tror det vil gå til ca. 9000-11000, og så stagnere en lengre periode, neste oppgangsfase blir etter en resesjon når de har økt rentene, da kan det komme en betydelig og langvarig oppgang hvor dow jones går til 30-40 tusen.

USA er jo reellt konkurs. Hvordan kan du tro noe slikt vil skje?

Alle stormakter har omsider gått under - hvorfor skulle USA være unntaket?

 

 

Jeg tror de vil sette på seddelpressen, mer om det de alt har gjort ikke er nok, gjelden devalueres, og senere kommer en stabilisering som ved Paul Volcker sist i 1980. Jeg tror ikke dow jones er ved starten til en langvarig "opp trend", men en slags recovery innad i et strukturelt bear marked, som innhentingen fra 1974-1976, i det strukturelle bear markedet som var fra 1965-1982.

Lenke til kommentar
Alt handler enda om USA, verden er ekstremt avhengig av USA - som er dynamoen i verdensøkonomien.

På ett eller annet tidspunkt vil verden våkne og forstå at vi ikke trenger USA for å forbruke varer og tjenester. Østen vil være bedre tjent med å produsere varer og tjenester til seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...