Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at begrepet boble kanskje blir overdrevet , det er tross alt bedrifter som tjener penger, det er ikke dotcom akkurat, men det er alikevel noe feil over det, det har alltid vært på denne måten etter 1987 og nå ser det ut som det skal fortsette. Hvorfor vet jeg ikke, jeg vet heller ikke hvor lenge. Kanskje det har noe med datateknologi og tilgangen på billig kreditt. Det er mulig at det bare er slik verden vil være i fremtiden, så lenge alle sitter med en datamaskin, bærbar PC, lynrask informasjon, globaliserte markeder, og billig likviditet.

 

Det ser kanskje mørkt ut for USA, men jeg er optimistisk på USA sine vegne. De vil sikkert greie å omstille seg til energi uavhengighet til en viss grad, gjøre det til en drivkraft, eller boble, og amerikanerne skjønner vel at de trenger fler ingeniører, lærere og forskere, og fabrikkarbeidere, ikke flere frisører, meglere osv.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Kanskje dette kan være en oppvekker for noen!

 

Se filmen hos Youtube

 

Jeg tror at han tar feil, og jeg tror ikke han kommer på TV om han spår noe annet enn elendighet. Jeg tror det blir høy inflasjon og lav arbeidsledighet, eller en ny boble som på 90 tallet som driver økonomien videre. Enten blåser det seg opp igjen, eller så blir det slik han spår. Det kan se ut som federal reserve er villige til å gjøre det som trengs for å holde en likviditetsboble gående med å devaluere dollaren. Hvis han spådde rett i 1987, så tviler jeg på at han gikk ut og spådde at det bare skulle bli en korreksjon. Det som skjedde i 1987, ligner det som skjedde i de utviklende markedene som India nå. Kanskje det er en korreksjon i India sin økning i levestandard, og at USA bare vil fortsette å pumpe inn penger, svekke dollaren, og svekke sin levestandard, gjennom inflasjon (uten særlig lønnsvekst som på 70 tallet). Det er det Roubini kaller for stag deflasjon. I japan falt jernbaneaksjer helt til 1998, derfra har de gått oppover. Deflasjonen i Japan holdt på i 9 år. Bare 9 år. Ikke 20 år som mange vil si.

 

I hyperinflasjonen i tyskland, skulle man ha jobbet som arbeider i en kullgruve. De hadde en helt stabil lønn i forhold til hyperinflasjonen pga av sterke fagforeninger. Hyperinflasjon er faktisk ikke så ille for USA, det er bedre vei ut av situasjonen sammenlignet med deflasjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er de utviklende markedene som gjelder fordi de har så lav base med gjeld, mens USA må trykke penger for å få vekst slik som japan måtte. Da er det naturlig at pengene strømmer dit de fortsatt kan øke gjelden og veksten på en sunn måte. I USA trengs det 4 dollar med gjeld for å skape 1 dollar BNP vekst, i de utviklende markedene er det langt mer effektivt, slik som i USA på 50 tallet. Det gjør at pengene vil strømme dit investorene for bang for buck.Det skaper en fortsettelse av carry traden som har vært fra 2003. Sensex indeksen i India kommer til å fortsette oppover mot 100000.

 

Det som er et derivat på de utviklende markedene, slik som Oslo Børs, råvarer, jernbane, osv kommer til å fortsette å gjøre det bra (tror jeg).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hvordan de kommende dagene blir. Men det er mulighet for fortsatt rally mot påske. Så tror jeg det er slutt på bearmarked-rallyet for denne gang. Omsider vil realitetene igjen synke inn i USA. Her i Norge har vi et lyspunkt i oljen. Som har et stort potensiale til å gå helt opp mot 100 dollar nå etter den brøt 50 dollar-nivået. At bearmarked-rallyet kan vare til påske, er noe bl.a. Faber har tippet.

 

Når det gjelder Celente, så er det klart mannen høres ut som krakknisse nummer 1. Men han og hans team har truffet helt ufattelig godt siden hans institutt ble dannet helt i begynnelsen av 1980. Dette inkluderer børskrakket i 1987, Sovjetunionens fall, Asia krakket i 1997, krakket i eiendomsmarkedet i 2007/08, det forrige krakket man hadde i dollaren... Her snakker vi om en mann som har truffet helt ufattelig godt i fortiden. Selv Nostradamus ville hatt problemer med å følge Celente.

 

Mannen er veldig ærlig, å vekker garantert mange ulike reaksjoner hos folk. Man trenger ikke like mannen! Hvordan klarer han å treffe slik han gjør? Nei, det kan jeg selvsagt ikke klare å svare på. Men han har en spesiell evne til å se på alt som skjer på en nøytral måte. Dette er noe svært få i verden klarer. Alle hans synspunkt er også mye ren fornuft. Slik som han forklarer denne situasjonen vi er i nå. Han kaller en spade for en spade.

 

Han er også kjent for å være en såkalt "politisk ateist". Dette er noe alle har mye å lære av! Man blir løyet til, manipulert og lurt av maktkåte politikere hele tiden. Som en politisk ateist sier han bl.a. "Ikke hør på hva en person sier, se hva han faktisk gjør". Så spør han - hvordan kan man tro på personer som gang på gang lyver?

 

"I did not have sex with M. Lewinsky"

"Read my lips, no new taxes"

"Saddam Hussein has chemical weapons."

"I smoked, but I didn't inhale"

eller

"Vi skal utrydde fattigdommen".

"Eldreomsorgen skal skinne"

"Jeg går av dersom vi ikke har full barnehagedekning innen utgangen av 07"

"Vi skal fylle opp alle badebassengene".

bla, bla, bla.

 

Så hvorfor stoler folk på dem? Hvorfor stemmer folk på dem? Hvorfor tror folk at Obama er en redningsmann som kan få dem ut av krisen? Hvorfor tror folk at de samme som skapte krisen, å som nå styrer, skal få dem ut av krisen? Det hele er naivt - folk burde vite bedre!

Lenke til kommentar

Her har du et annet godt klipp av Celente.

 

 

Så da har jeg postet to klipp av Celente nå i det siste. Det anbefales at begge sees, samt at dere også ser foredraget av Schiff jeg postet tre sider tilbake. Da vil dere ha gode innspill om hva som faktisk skjer i disse tider, hva som har skjedd og hva som meget trolig vil skje. Så er det bare å bruke sitt eget hode, å følge egne vurderinger.

 

Men det er viktig å høre på de som har truffet meget godt i fortiden, de som snakker med fornuften i sentrum og faktisk så denne krisen komme. Heller enn å høre på alle dem som aldri så denne krisen komme engang. Som Celente sier helt i slutten av klippet i denne posten: "I will put my record up against any trends forecaster in the world".

Lenke til kommentar

Jeg tror de vil devaluere dollaren videre og at det til slutt vil virke og gi økt aktivitet i økonomien, men ikke uten uten mye inflasjon. Det kan nok bli sosial uro da.

 

Noe av det som er så spesielt er at vi har en serviceøkonomi både i Norge og andre land som ikke er opprettholdbar over tid. Alt som er billig nå, mat, energi, elektronikk, osv vil bli dyrere. Hus er kjempedyrt fordi det er så dyrt å bygge. Men materialene er billige. Det vil forandre seg. Huset vil bli dyrere materialmessing, men koste mindre i forhold til arbeidstimer.

Lenke til kommentar
Jeg tror de vil devaluere dollaren videre og at det til slutt vil virke og gi økt aktivitet i økonomien, men ikke uten uten mye inflasjon. Det kan nok bli sosial uro da.

 

Noe av det som er så spesielt er at vi har en serviceøkonomi både i Norge og andre land som ikke er opprettholdbar over tid. Alt som er billig nå, mat, energi, elektronikk, osv vil bli dyrere. Hus er kjempedyrt fordi det er så dyrt å bygge. Men materialene er billige. Det vil forandre seg. Huset vil bli dyrere materialmessing, men koste mindre i forhold til arbeidstimer.

Veldig gode og fornuftige tanker. Å jeg er 100% enig i alt du sier i denne posten.

 

Man kommer veldig langt med fornuften. Å selv om mye er avansert, trenger man langt ifra å være noe geni for å forstå hva som vil skje. Du kan nesten ta bort de to første ordene du skriver, nemlig "jeg tror". USA har vel nå valgt å gå i den retningen å devaluere dollaren, jeg kan ikke se at de skulle velge noe annet enn å fortsette med det. Nå har de satt utfor den skibakken, å de kan da ikke plutselig stoppe midt i den, å traske oppover igjen.

 

Du har nevnt mange tips festen. Men hvis du skal være helt konkret. Hva har du mest tro på, gitt at vi får en kraftig inflasjon framover?

Lenke til kommentar

Ting som holder seg. Jernbane. oljeselskaper, og mer spekulativt ting som kan flytte seg litt når økonomien koker over. Det kan være kull, shipping. Det er og selskap som kan gjøre det bra etter at inflasjonen en gang kommer under kontroll. Det kan være selskaper som intel, teknologi, osv. Solenergi kan være spekulativt. Jeg tror på BRIC.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva Gjedrem gjør på rentemøtet.

 

Egentlig burde han sette opp renten. Man merker allerede nå en inflasjon, å boligprisene har steget ca 8% i år - noe som tilsier at hele bolignedgangen kun er på noen få prosent. Det kan bli spist helt opp nå på en måned eller to. Det er meget skummelt. Folk tar ikke innover seg krisen, å de er overhode ikke redd for å fortsette lånefesten. Det er bare bankene som holder igjen litt nå - heldigvis. I USA har man jo en Geithner som sterkt oppfordret bankene til å ta mer risiko i går. Dette er en skremmende holdning! Geithner må bare holde pølsefingrene unna banker og hva som er god bank-politikk. Men som Obama, viser han klart at han ønsker å gå tilbake den lånefesten man har hatt. Helt ufattelig og skremmende! Det er ikke tiden for at politikerne driver med populisme nå.

 

Men uansett, skal bli spennende å se hva Gjedrem gjør i morgen. Det at han våger å være tøff å ihvertfall ikke sette ned rentene, kan få en god del konsekvenser på sikt. Inflasjonen vil bare bli desto sterkere om han setter ned renta. Om han mot all formodning kjører renta opp 0,25 %, så kommer jeg til å applaudere han! Men det er heller ikke lett for han å ha populistiske politikere som puster han opp etter ryggen.

 

Kan Gjedrem overraske?

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Det eneste valget de har i USA er å prøve å fyre opp igjen en boble og Obama har full backing fra federal reserve. Uten det er de ferdige. Så lenge musikken spiller og kreditten flyter kan det fungere, å den depresjonen som skal rette opp 30 år med eksesser med massive likvideringer og deflasjon er det ingen som vil ha, det er en slags misforstått rettferdighet endel konservative har om at det er nødvendig å lide og at masse folk skal slite med arbeidsledighet etter at hele samfunnet har levd godt over evne. Det er bedre om det er en periode med høy inflasjon og stagnasjon i økonomien, enn det. I Norge virker det som det er lettere å holde boblen flytende. Jeg tror ikke det tar lang tid før stagflasjonen kommer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg dette:

 

Eksempel: Man eier 100 aksjer til pålydende kr 10 og disse

omsettes til en kurs på kr 100

 

En del av en forklaring på en splitt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det står to kroneverdier? Betyr det at man selger/kjøper 10 og 10 akjser om gangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...