Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg er en langsiktig investor. Følgelig er det mindre selskap som er utenfor radaren jeg er interessert i. Her kan man finne selskap som er priset veldig galt.

 

Et selskap jeg mener er priset helt på jordet, er Kitron (KIT). Selskapet utvikler elektronikk for medisin-, forsvarsindustrien... Det er i dag priset med en P/E på 2. Selskapet er i skrivende stund priset til 400 mill. Utviklingen de siste år er som følger (resultat før skatt):

 

2005: oms: 1576,34 mill - res -58,21 mill = -39 øre aksjen

2006: oms: 1693,56 mill - res 45,44 mill = +24 øre aksjen

2007: oms: 1937,78 mill - res 63,45 mill = +37 øre aksjen

2008: oms: 2269,54 mill - res 137,89 mill = +79 øre aksjen

 

På 4 år er minuset snudd til det dobbelte i pluss. Dette er spesielt imponerende siden andre selskap i samme sektor har hatt 4 dårlige år. I samme tid har kursutviklingen også vært ulogisk. Slik jeg ser det, er prisingen på bærtur. Det er nesten for godt til å være sant. Det som gjør selskapet ekstra interessant, er den manglende ingrediensen til nå - nemlig utbytte. Men den 25 mars (forrige onsdag) ble det foreslått nettopp utbytte i år. Dette i tråd med selskapets ønske om å bli mer aksjonær-vennlige. I dag har man også fått innside-kjøp. Men til tross for alt dette, så er markedet enda meget ulogisk. Kursen er nå det laveste den har vært, på fem år.

 

Selskapet er meget solid siden mesteparten av inntektene kommer fra sektorer som neppe kommer til å merke noe særlig av finanskrisen. Nemlig helse/sykehus og forsvaret. For meg virker dette som et meget godt prospekt for en langsiktig investor. Men det er nesten for godt til å være sant, så derfor kommer jo skepsisen. Men selskapet vil jo omsider bli priset riktig. Det fundamentale vinner alltid frem til slutt. Jeg kan ikke forstå annet enn at selskapet er grovt feilpriset. Jeg vurderer sterkt inngang nå. Dette ser ut som selskapet jeg skal ha en del penger i, i motsetning til banken. Det vil jo som jeg har nevnt tidligere, ikke være særlig lurt å spare i banken fremover. Inflasjonen spiser opp pengene.

 

Noen som har syn på selskapet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ganske billig ut på lang sikt, om de kommer seg gjennom krisen uten noen emisjon. Jeg kan ikke nok om bransjen, men forsvar og medisin ser ut som bedre felter enn forbrukerelektronikk for øyeblikket. Kongsberg gruppen er også en mulighet. KOG.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dette er en bra artikkel:

 

http://www.ft.com/cms/s/0/680b46b0-18a7-11...00779fd2ac.html

 

38e6d456-189f-11de-bec8-0000779fd2ac.gif

 

Jeg tror den tilsynelatende stabiliteten etter 1982, men spesielt 1995, er en boble. Hele perioden er glatt i yield fra aksjer sammenlignet med tidene før, med unntak av 20 tallet.

 

Grunnen til at boblen har blitt så stor syns på obligasjonene. Sammenlign rentene på topp i 1920 vs i 1982, altså 10 year treasury notes yield. Det er forbannelsen til papirpenger som ikke er støttet av gull. Det er de høye rentene i 1981 (21,5 % ) som er grunnen til gjeldsboblen.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Et selskap jeg mener er priset helt på jordet, er Kitron (KIT). Selskapet utvikler elektronikk for medisin-, forsvarsindustrien... Det er i dag priset med en P/E på 2. Selskapet er i skrivende stund priset til 400 mill.

 

Noen som har syn på selskapet?

For ordens skyld: Jeg har aksjer i selskapet.

 

Det som bekymrer meg litt er den lave omsetningen i selskapet, jeg har flere aksjer der enn det som ble omsatt idag. Den lave omsetningen gjør det svært enkelt å manipulere kursen, og ikke nødvendigvis så lett å selge om man trenger pengene.

 

Men ellers så ser det ut som selskapet blir mer aksjonærvennlig og begynner å gi utbytte, det er et godt tegn. Fundamentalt ser de jo også veldig gode ut.

 

Hvis man titter litt på hvem som eier aksjer, så er det blant annet noen Litauere som har en stor andel. Vanskelig å si hva de vil, greiere når det er norske eiere.

Lenke til kommentar

Takk for godt og ærlig svar magicgunnar!

Jeg får bekreftet mye av det jeg har trodd på forhånd. Som du også sier, så gjelder det å være langsiktig. Desto viktigere er det utbyttet de nå har fått på plass. For som du nevner med omsetningen, låser man igrunnen pengene man går inn med.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke stort om sektoren, Lansky, og har brukt ca 3 minutter på siste quarterly og 7 min på 07AR (ganske god på å komme gjennom alle notene fort, med andre ord). Så dette er med alle mulige forbehold.

 

Noen spørsmål jeg sitter igjen med: KOG eier 20% og er nevnt som en av de viktigste kundene. I hvor stor grad er dette et selskap som bidrar med noe reelt kontra selger konsulenttjenester til et par firmaer som har hatt for få ingeniører siste par år? Hvor godt er produksjonsunits etc drevet? Er det noe verdiskapning i dette, eller er dette outsourcing at småting KOG ikke gidder å drive med? («Some key customers have lowered their projections» = scary stuff for this kind of corp!) Skulle gjerne hatt revenue split into services/manufacturing.

 

EBIT-margin er skrale greier (dog på rett vei), er denne avhengig av kontrakter inngått i oppgangstider? For så vidt enig i at bransjene de er involvert i som helhet ikke burde gjøre det så ille nå, men savner info om fordeling av kontrakter mellom kunder, mer detaljer om ordreinngang etc.

 

Frykten min er at dette er et firma som er like tullete som en del norske oljeserviceselskaper – basert på at det skal være mulig å kjøre en prisøkning på 50% årlig, ikke-eksisterende revenue management, avhengighet av få kunder, aner ikke hva de bruker penger på, hva de tjener på, osv. Godt mulig selskapet er veldrevet, men det skjønner man ikke etter å ha lest årsberetningen.

 

... og det er godt mulig selskapet er feilpriset pga manglende oppmerksomhet og dårlig med info tilgjengelig. Jeg aner ikke. Men ville gjort litt research før jeg bestemte meg for noe. Prøv i alle fall å finne storyen bak Hermis og KOGs eierskap.

Lenke til kommentar

Du har rett i det Euklid. Det er en del research mer jeg må gjøre. Men med en P/E på 2 så tror jeg man kan eliminere din frykt om at det er et selskap som er avhengig av 50% prisøkning i året. Det virker etter alle solemerker som et solid selskap. Det er også snakk om en god del spare og effektiviseringstiltak i dette inneværende året. Det er altså mulighet for et bedre år enn 2008 var. Litt av vanskeligheten ligger i at selskapet ikke rapporterer om avtaler inngått verdt under 20mill - så det hersker jo en del tvil her. Selskapet virker meget veldrevet, og nå ser man en stor ambisjon om å forbedre aksjonær-vennligheten.

 

Utviklingen de siste 4 årene er jo meget imponerende. Det jeg må hovedsakelig sette meg mer inn i, er forholdet til Hermis og KOG som du nevner og selve servicen de tilbyr.

 

Ellers speider jeg i disse dager etter selskap med god utbytte-politikk. Dette er i mine øyner ufattelig viktig i en krise som kan bli langvarig.

Lenke til kommentar

Det er morsomt å lese rundt på børsforum. Der kan man finne så mange idiotiske grunner for å kjøpe aksjer. Da dreier det seg om de store selskapene, hvor folk foreslår inngang. Bare legg merke til de fleste begrunnelsene for aksjekjøp!

 

Da finner du mange tips ala "Hydro har falt mange prosent i det siste... så da er det en god kjøpsmulighet." Dette er absolutt ingen grunn for å kjøpe aksjer! Det er viktig at folk ikke faller for fristelsen og resonerer på denne måten. Kursfall man mener er overreaksjoner gir en god kjøps anledning, men det må på ingen måte være en avgjørende grunn. Dessverre er det mange som ikke vet hvor ille ting står til, hvor dyster fremtiden faktisk er.

 

Ellers beveger vi oss nå inn i det meget spennende Q1. Her vil man se litt av hvert. Men det er overhode ingen grunn til å være optimist. Det vil også være spennende å se om vi vil se en massiv sell-off før resultatene fremlegges. Det er godt mulig. Det meste kan skje nå på våren uansett. Man kan ikke stole på makro og lyspunkter som måtte komme, ettersom dette er manipulert gjennom enorme krisepakker og stimuleringstiltak. Det er ikke før til høsten at man vil se den mer nakne sannhet. Så lenge man har dette i bakhodet, så er det bare å kjøpe aksjer dersom man mener det er lurt.

Lenke til kommentar

Denne anbefales

 

http://zerohedge.blogspot.com/2009/03/excl...-for-banks.html

 

"For those to whom this is merely a lot of mumbo-jumbo, let me explain in layman's terms:

AIG, knowing it would need to ask for much more capital from the Treasury imminently, decided to throw in the towel, and gifted major bank counter-parties with trades which were egregiously profitable to the banks, and even more egregiously money losing to the U.S. taxpayers, who had to dump more and more cash into AIG, without having the U.S. Treasury Secretary Tim Geithner disclose the real extent of this, for lack of a better word, fraudulent scam."

Endret av festen
Lenke til kommentar

Når vi nå fremover vil bli servert Q1 tallene, er det absolutt lurt å sitte frampå stolen dersom man ønsker å investere penger i aksjer. Det kan dukke opp noen ypperlige kjøpsanledninger etter tallene legges frem på rekke og rad. Det blir uten tvil en av tidenes mest spennende kvartalls-sesonger!

 

Det er en fordel å ha kjøpt inn pocornet på forhånd.

Lenke til kommentar
Når vi nå fremover vil bli servert Q1 tallene, er det absolutt lurt å sitte frampå stolen dersom man ønsker å investere penger i aksjer. Det kan dukke opp noen ypperlige kjøpsanledninger etter tallene legges frem på rekke og rad. Det blir uten tvil en av tidenes mest spennende kvartalls-sesonger!

 

Det er en fordel å ha kjøpt inn pocornet på forhånd.

Fordi du mener q1-tallene kommer til å senke kursene kraftig og vil gjøre inngang gunstig?

da vil det vel også si at det er dårlig nytt for oss som allerede er inne...

Lenke til kommentar
Når vi nå fremover vil bli servert Q1 tallene, er det absolutt lurt å sitte frampå stolen dersom man ønsker å investere penger i aksjer. Det kan dukke opp noen ypperlige kjøpsanledninger etter tallene legges frem på rekke og rad. Det blir uten tvil en av tidenes mest spennende kvartalls-sesonger!

 

Det er en fordel å ha kjøpt inn pocornet på forhånd.

 

Å kjøpe aksjer før kvartallstall er ren gambling. Med mindre man er langsiktig investor er det latterlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Når vi nå fremover vil bli servert Q1 tallene, er det absolutt lurt å sitte frampå stolen dersom man ønsker å investere penger i aksjer. Det kan dukke opp noen ypperlige kjøpsanledninger etter tallene legges frem på rekke og rad. Det blir uten tvil en av tidenes mest spennende kvartalls-sesonger!

 

Det er en fordel å ha kjøpt inn pocornet på forhånd.

 

Å kjøpe aksjer før kvartallstall er ren gambling. Med mindre man er langsiktig investor er det latterlig å gjøre.

 

Hvilke selskap trur du får mest påvirkning av q1 tallene?

 

har vært inni stl hele veien på dette rallyet, og begynner å bli litt lei av uforutsigbarheten fremover. gikk inn svakt i fjor på det værste tidspunktet før alt sank, men kjøpte en større andel i år. men det ser jo ut som det tar aldri slutt på nedgangen. hadde håpet at det skulle ta seg opp litt frem til sommeren.

Lenke til kommentar
begynner å bli litt lei av uforutsigbarheten fremover. gikk inn svakt i fjor på det værste tidspunktet før alt sank, men kjøpte en større andel i år. men det ser jo ut som det tar aldri slutt på nedgangen. hadde håpet at det skulle ta seg opp litt frem til sommeren.

 

Samme her, uforutsigbarheten er litt stor. På en ene siden, er dette som 1930-1931, og ting bare forværrer seg og markedet fortsetter å gå ned er jeg ganske sikker på at pengene vil gå inn i gull.

 

F.eks barrick gold:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=ABX#cha...ource=undefined

 

Det ser litt ut som det gjorde i mai 1930, kanskje historien skal gjenta seg. På den andre siden, kanskje det er som 1974, og at det skal ta seg inn igjen, og kanskje er over bunnen alt.

 

Oljeservice gjorde det bra sammenlignet med oljeselskaper på 70 tallet:

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380

Lenke til kommentar

"Norges beste analytiker" fornekter seg ikke! På den ene siden slakter han sløve analytikere, på den andre siden snakker han ytterst tull-preik.

 

På sistnevnte link fra DN - spår han markedet opp 100%. I samme linken snakker han om muligheten for nedgang til 150 på Oslo Børs. Noe han virker å ha tro på. Men allikevel anbefaler han kjøp i dag. Det henger selvsagt ikke på greip. Det er bare enda mer svada og helgardering. Markedet kan gå opp, men det kan også gå ned. Det illustrerer bare at man ikke kan høre på noen analytikere. Det er bare masse synsing.

 

Her er det bare å peke på nettopp Hermanruds helbom angående boligmarkedet. Han angrer nok på sine krakk-påstander før jul her ja.

 

Det er bare et knippe med personer du kan høre på. Dere vet sikkert med en gang hvem jeg sikter til. Man må ut av landet, ingen tvil om det. For ordens skyld: Schiff, Faber, Celente, Rogers, Ron Paul blant annet. Er man heldige, finner man et knippe andre. Ellers må man stole på fornuften og gjøre egne vurderinger. Foreløpig har jeg ikke funnet noen verdt å høre på, som er bull til markedet på lang sikt. Men både Faber og Schiff imponerte med å helt rett også treffe på det rallyet vi har hatt de siste ukene. De er ikke krakk-nisser ala Hegnar, som ikke kan se muligheter når de dukker opp.

 

Apropo Hegnar, så får mannen mye ros han ikke fortjener spør du meg. Jeg legger spesielt merke til hvordan jeg aldri har hørt han legge ordet "gjeld" eller "mangel på sparing" i sin munn når han snakker om denne krisen. Men det har logiske årsaker bak seg, og de årsakene er også grunner for å ikke høre på han. Han eier nemlig mange selskap på Sørlandet. Han vil at bankene skal begynne å låne ut en masse igjen, slik at hans selskap skal komme på fote igjen. Uansett reagerer jeg på at Hegnar aldri adresserer selve krisen. Han vil heller ikke erkjenne realitetene, og det de ville medføre. Man kan ikke gå tilbake til fest-økonomien vi har hatt bak oss! Da ville en ny og enda verre krise dukket opp om noen år til. Den eneste måten å løse krisen på, er å adressere den. Nemlig overbelåningen og den store mangelen på sparing.

Lenke til kommentar
"Norges beste analytiker" fornekter seg ikke! På den ene siden slakter han sløve analytikere, på den andre siden snakker han ytterst tull-preik.

 

På sistnevnte link fra DN - spår han markedet opp 100%. I samme linken snakker han om muligheten for nedgang til 150 på Oslo Børs. Noe han virker å ha tro på. Men allikevel anbefaler han kjøp i dag. Det henger selvsagt ikke på greip. Det er bare enda mer svada og helgardering. Markedet kan gå opp, men det kan også gå ned. Det illustrerer bare at man ikke kan høre på noen analytikere. Det er bare masse synsing.

 

Han er ganske intelligent, men guruer kommer og går inn og ut av moten i forhold til om det er et bull eller bear-marked. Akkurat nå er det lett å spå markedet ned. At resultatene vil bli elendige, og at børsen skal videre ned som etter 1930-1931 er kanskje opplagt, men når jeg leser at Jens Stoltenberg har tatt frem lærebøkene og leser om likviditetsfellen til keynes og alle statsledere virkelig snakker om 100 års krisen er det kanskje for opplagt til at det skal være slik de siser og gå slik en repitisjon av 1929-1932 skulle tilsi. Jeg tror det Hermanrud mener er at boblen skal gjenoppstå og at galskapen skal fortsette, mer svak dollar, mer carry trade. Jeg tror han er god til å måle de litt mindre rasjonelle faktorene i markedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjennomførte mitt første aksjekjøp i dag, så nå sitter jeg med tre børsposter av NHY. :)

 

Regner med at de skal stå i minst 1,5 år, så får vi se hvordan det går for aluminiumsbransjen da.

Det er egentlig et spenstig kjøp av deg. Selv om NHY er et selskap jeg selv har snust en del på og vært interessert i. Aluminiums-industrien sliter stort, og Hydro klarer ikke legge ned verk fort nok. Fremtiden er selvsagt meget dyster for NHY, men dette vet jo også markedet. Det er fryktelig vanskelig å hvite hva som er riktig pris for Hydro, det er så veldig usikkert. Både med tanke på Alu prisen og hvor offensivt Hydro vil fortsette å legge ned. Det nevnes ofte at selskapet har mye penger på bok og er solid. Dette er sant, men en sannhet med modifikasjoner. Faktum er at pengene for øyeblikket renner ut av selskapet. Det er ufattelig hvor mye penger de taper fra uke til uke.

 

Var bare noen korte observasjoner dette. Men ikke tolk det som en oppfordring fra meg om å selge! Det er det ikke ment som. Mitt tips til deg er å ha en enda lengre sikt enn 1,5 år. Det er nok lurt å tenke enda lengre frem enn det. Altså oppgradere det til minst 3 år. Krisen kan vare i mange år, man bør operere med veldig lang sikt som long investor i disse tider. Det skader absolutt ikke å sette mer pessimistiske tidsrammer. Altså tenke opp mot 5 år. Jeg syns også det er spenstig av deg å kjøpe nå før Q1. Men er viktig å være tøff i blant.

 

Husk å ikke sjekke aksjekursen for ofte! Sjekk den minst mulig. Skru helst av PC-en i et år. Tenk negativt, unngå å selge dersom kursen går ned. Er ufattelig lett å selge seg ut i panikk som nybegynner! Er egentlig bare det greieste å holde seg unna, så vil du heller ikke risikere å gjøre tabber.

 

Så må må jeg bare si gratulerer med første aksjekjøp!

Lenke til kommentar

Takk for det. Jeg tror Hydro-aksjen kommer til å stige opp mot 50-60 kr, men man kan jo aldri vite når. Det jeg vet er at jeg skal i militæret et år hvor jeg ikke kommer til å ha noe bruk for sparepenger. Deretter skal jeg studere, men jeg har fortsatt en del penger på bok så jeg tror ikke jeg kommer til å bli tvunget til å selge aksjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...