Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg tror consumer confidence tallene for februar kommer til å være vesentlig bedre enn det markedet forventer og at dette kanskje blir starten på et rally. Jeg tror ikke effekten av Obama skal undervurderes, jeg tror skepsisen til redningspakkene, og alt som gjøres for økonomien er større hos økonomer, enn det den gjennomsnittlige amerikaner, spesielt aafroamerikanere tror jeg får økt tillit fra at Obama er president.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Consumer Confidence-indeksen er relativ. 1985 = 100 poeng. Året er valgt fordi det var verken en topp eller bunnår. Altså rundt 100 er normalår, over 100 er et bedre år enn normalt, mens under 100 er et negativt år. Den var oppe i 150 poeng rundt år 2000 med IT-boblen og ved bunnen i 2003 var den nede på 60. 25 er altså helt ekstremt.

 

Med slike tall hjelper det ikke en dritt at styringsrenten er 0.

 

Jeg tror ikke vi ser Dow Jones særlig under 5000, men at den langvarig kan bli liggende på slike nivåer. Kanskje en utflating som vi så på 70-tallet hvor den ble liggende rundt 1000-tallet i ti år. Altså ikke en så dyp krise som på 30-tallet med andre ord, men minst like langvarig.

 

Kanskje forskjellen på 30-tallet og nå er at man den gang reagerte med panikk og depresjon, mens man denne gangen bare innser realitetene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er mulig at nivåene vi er på nå skal holde, jeg dumper ikke noe før jeg virkelig ser at det er brutt, jeg tror ca 10 tusen på dow er det magiske nivået om det skal gå sideveis. Jeg tror på de utviklende markedene. Mange selskap i Russland som selger med P/E på 0,5-2. Det er da priset inn at de skal gå med tap, en risiko for både konkurs og statlig overtagelse og at kanskje Russland skal få hyperinflasjon. Selv om Russland skulle få hyperinflasjon, tror jeg det går bra med de investeringene, jeg har ganske god tillit til Putin. Dessuten tror jeg Russland fortsatt er i et bull marked. Ingen i de utviklende markedene har enda lært den leksen USA har lært etter 25 år med forbruk over evne. Det er stor rabatt på Russiske vs andre BRIC land. Kanskje det er farlig å investere i Russland, men jeg tror ikke det er spesielt farligere enn å ha aksjer i gogl eller seadrill :!:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=VIP#cha...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar
Episoden med Telenor hvor de er dømt til å betale 10 mrd+ av en russisk domstol gjør at jeg har mine tvil. Men er enig i at Russland har et enormt vekstpotensiale.

 

De er på en måte avhengig av penger fra utlandet for å holde valutaen sterk. Derfor er jeg ikke så bekymret for små poster i slike selskap for småaksjonærer. Jeg tror det er verre for Telenor som kommer og vil være en player på deres bane.

Lenke til kommentar

20 % av all penger som har strømmet ut av Russland den siste 3mnd tilhører russiske borgere... snakk om tro på eget land. KOLLAPS.

Prøver ikke sentralbanken å holde kursen mot dollar og hadde de ikke satt en eller annen smertegrense? jaja... som om det vil holde... ingen land har klart noe sånt før...

Lenke til kommentar
20 % av all penger som har strømmet ut av Russland den siste 3mnd tilhører russiske borgere... snakk om tro på eget land. KOLLAPS.

Prøver ikke sentralbanken å holde kursen mot dollar og hadde de ikke satt en eller annen smertegrense? jaja... som om det vil holde... ingen land har klart noe sånt før...

 

mange av selskapene har faste verdier. Hva russerne selv gjør spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
20 % av all penger som har strømmet ut av Russland den siste 3mnd tilhører russiske borgere... snakk om tro på eget land. KOLLAPS.

Prøver ikke sentralbanken å holde kursen mot dollar og hadde de ikke satt en eller annen smertegrense? jaja... som om det vil holde... ingen land har klart noe sånt før...

 

mange av selskapene har faste verdier. Hva russerne selv gjør spiller liten rolle.

 

faste verdier er ingen garanti for at man ikke går konkurs...

at man ikke blir nasjonalisert av putin...

eller at en eller annen domstol i sibir stjeler alle gryna dine...

eller at rubelen knekker igjen og man får enorme valuta tap som spiser opp aksje gevinsten...

 

for min del er det enda for tidlig å gå inn i russland..

men for all del high risk high return... eller high losses

Lenke til kommentar
20 % av all penger som har strømmet ut av Russland den siste 3mnd tilhører russiske borgere... snakk om tro på eget land. KOLLAPS.

Prøver ikke sentralbanken å holde kursen mot dollar og hadde de ikke satt en eller annen smertegrense? jaja... som om det vil holde... ingen land har klart noe sånt før...

 

mange av selskapene har faste verdier. Hva russerne selv gjør spiller liten rolle.

 

faste verdier er ingen garanti for at man ikke går konkurs...

at man ikke blir nasjonalisert av putin...

eller at en eller annen domstol i sibir stjeler alle gryna dine...

eller at rubelen knekker igjen og man får enorme valuta tap som spiser opp aksje gevinsten...

 

for min del er det enda for tidlig å gå inn i russland..

men for all del high risk high return... eller high losses

 

Jeg mente ikke at du skulle gå hardt inn. Den rette innstillingen er antageligvis å best bevare kapital. Jeg tviler på at Russland er såpass ille mot småaksjonærer. Telenor prøver å ture frem i Russland. Jeg er for at land har kontroll over sine ressurser.

Lenke til kommentar
Dekkat min short i Gogl idag.. :)

men jeg tror fortsatt de må ha inn penger...

markedet i bulk er dødt de neste 5 årene uansett hva som skjer... med det mener jeg at det finnes MANGE bedre alternativer hvor man kan tjene mer penger..

 

Jeg tror kanskje markedet i bulk vil ta seg opp igjen. Hvis det blir en ny boom nå som går ut på at USA devaluerer dollaren videre og tvinger frem investeringer gjennom å ha store underskudd som øker de amerikanske statsrentene, tror jeg BRIC landene kommer inn i noe som kan gi høy etterspørsel etter shipping om en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...