Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Ja, da endte det ned på DOW. Men man kan jo på ingen måte si sikkert at bear-marked rallyet er over for denne gang. Igjen har vi en fryktelig spennende, å på mange måter avgjørende, uke i vente.

 

Skal man satse på noe fremover, er det gull, sølv, olje og konservative ting som jordbruk som gjelder. Etter å ha sett nærmere på olje, er det klart at vi kan få et massivt rally i oljen framover. 100 dollar fatet er nok ikke så langt unna.

 

Det Amerikanske folket burde bare sende postkort til fantastiske Obama, å takke han for å kjøre landet på dynga. "A change we can believe in". Der har du tidenes bløff. Depresjonen er neste post for Amerika. Depresjon i form av en massiv inflasjon i landet, som gjør sparepengene verdiløse hos hver og en av Amerikanerne. Bortsett fra eliten. Som alltid med sosialisme, så er det kun eliten som klarer seg bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tendenser i råvarer for landbruket. Prisene skal opp slik jeg leser grafen. Og det skjer nå.

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

 

UNP vil følge DBA. Jernbane er billig og vil gjøre det bra, selv i et miljø der aksjer generelt vil gjøre det dårlig på grunn av stagflasjon.

Det mest viktige nå er å beholde den ekstreme kjøpekraften i har i forhold til sukker, ris, korn, OSV. Gjennom å beholde den kjøpekraften, vokser kjøpekraften i forhold til hytter på fjellet f.eks MYE

 

De onde og grådige bankfolkene tjener seg først rike på å skape høy inflasjon i aksjer, og boligverdier, som er kunstig høye. Men det er ikke nok, til slutt er det maten som skal bli dyr, det skal nemlig ikke bli noe igjen av pengene, slik at de kan drive videre. Syklusen skal snus, slik at federal reserve, igjen kan styre økonomien med rentene.

 

 

En sammenligning jeg kan dra til perioden midt på 70 tallet, for å forklare utviklingen til Sony, sammenlignet med jernbaneselskapet UNP, som aldri har vært i noen boble:

 

(1970-1986)

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380

 

(1970-2009)

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380

 

 

 

Konklusjon. Det var en boble i Japan tidlig på 70 tallet, et selskap som kanskje har hatt en lignende utvikling nå er Apple, og endel kinesiske aksjer, generelt utviklende markeder, og norske aksjer også. Det er ganske likt nå til midt på 70 tallet, etter at sony "kom ned".

 

Neste "boble" var på slutten av 70 tallet, i 1979-1982. Grunnen til at Sony økte så dramatisk da, sammen med UNP, var frykt for at inflasjonen i USA skulle komme ut av kontroll, frykt for hyperinflasjon. Det gjorde sitt til at det ble en liten boble i UNP og Sony. Sony fordi det var en asiatisk aksje, og asiatiske aksjer, japan da, nå vil det bli Kina, fungerer veldig bra som en hedge mot amerikansk hyperinflasjon. Det er , eller vil bli på samme måten med kinesiske aksjer nå. Den type aksjer steg da på det som var en wall of worry. Når risikoen for inflasjon ble borte, kom det ned igjen, og bull markedet kom over til amerikanske aksjer.

 

 

Det er ikke lett å forklare det, men M3, eller pengemengden i USA forandret seg ikke etter 1981, når inflasjonen kom under kontroll med renter på 21,5 %, det var bare at amerikanske aksjer ble billige, og at pengene derfor gikk ut av råvarer (som gjorde at høy inflasjon ble en selvoppfyllende profeti), og inn i aksjer. Den underliggende veksten i kreditt var fortsatt like stor. Og mye av denne kreditten ligger nå som en "deflasjon" kraft som må overvinnes av sentralbankene. Skal de lykkes, vil de ikke greie det uten å skape veldig høy inflasjon. Det blir som å kjøre opp en bratt isete bakke med bil. Bakkestart nytter ikke. De må ta skikkelig fart.

 

Neste boble for sony, ble på slutten av 80 tallet, på topp i 1989 når nikkei var 39000, i etterkant har nikkei bare falt og falt, men sony ble med på neste boble også, i amerikanske aksjer (pga av eksport til USA og Europa), sony ble derfor med på boblen fra 1992, knyttet til aksje først og så boligmarkedet) Det toppet seg i 2000.

 

Sony gikk inn for landing i 2003, og har de siste årene blitt enda billigere gjennom høy inflasjon. Aksjer som nå er på samme pris som i 2003, er egentlig langt billigere, gjennom at pengemengden i Norge, f.eks nærmest har doblet seg. Nivået sony er på nå, er "billig", og jeg tror ikke lenger det er en boble i aksjer, eller at aksjemarkedet er "dyrt". Sony er en interessant aksje også i fremtiden, fordi Sony er en aksje som periodevis vil bli i en boble, den som kjøper Sony og bare venter vil derfor før eller senere kunne selge det til en veldig bra pris. Det som er enda mer intressant er kineiske aksjer, slik som BYD bilselskapet som eier 50 % eller noe slikt av Byd electronics, som kan bli Kina sitt svar på samsung. Det som kan stå for tur for byd er en fase som på slutten av 70 tallet, der kinesiske aksjer blir en hedge mot inflasjon i USA. og Jernbane vil også kunne bli slik som på slutten av 70 tallet, en hedge mot inflasjon. Jerbane er veldig fint å sammenligne med fordi prisingen alltid har vært "fair", og det aldri har vært oppblåst, slik som mange andre ting.

 

comm_futures.gif Råvarer -OPP

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg var og prøvekjørte nye skoda superb, ikke akkurat noe super bil, men bedre enn både audi a6 og vw passat (i cockpit'en), A6 har blitt til en slags BMW, dessuten masse stygge alu lister, helt innestengt.

 

En ting jeg har sett i nyere biler som er et symtom på inflasjon er hvordan de sparer på kvaliteten i skinnet i skinnsetene. Både audi a6, bmw 5 og skoda superb hadde helt elendig kvalitet på skinnet, sammenlignet med slik det var for noen år siden.

 

Det som har skjedd nå er at alt blir skviset. Arbeidere, skinnet, noen kroner på plastikken, og noen øre på delene. Det er imponerende hvordan prisene fortsatt er relativt lave så mye som råvarekostnadene har økt. Når neste runde med inflasjon kommer nå, tror jeg prisene på alt: biler, dataustyr, alt vil gå oppover. Det blir en ny opplevelse.

Lenke til kommentar

At Skoda Superb føles bedre enn VW Passat er ikke så rart akkurat. Fabia føles også bedre ut enn den nye Passaten. Her for en liten tid siden gikk VW-konsernet så veldig bra, men det er fordi de har spart inn i flere ledd, noe som merkes veldig på den nye Passaten. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at en '04 Avensis gir en bedre følelse enn en '08 Passat - og det sier litt.

 

Hvis det er som du sier at Audi har gått samme vegen, så blir jeg litt skeptisk på hvordan bilparken vår vil se ut om 20 år. Hjelper ikke med nye modeller hvis de skjærer inn til benet i absolutt alle ledd.

Lenke til kommentar
At Skoda Superb føles bedre enn VW Passat er ikke så rart akkurat. Fabia føles også bedre ut enn den nye Passaten. Her for en liten tid siden gikk VW-konsernet så veldig bra, men det er fordi de har spart inn i flere ledd, noe som merkes veldig på den nye Passaten. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at en '04 Avensis gir en bedre følelse enn en '08 Passat - og det sier litt.

 

Hvis det er som du sier at Audi har gått samme vegen, så blir jeg litt skeptisk på hvordan bilparken vår vil se ut om 20 år. Hjelper ikke med nye modeller hvis de skjærer inn til benet i absolutt alle ledd.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=TTM#symbol=TTM;range=5y

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=home

Med land rover og jaguar har de visst litt mye gjeld.

 

Det er en spennende sammenheng mellom jernbane buffet satset på, og det indiske aksjemarkedet, men også andre utviklende markeder.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^BSESN#...ource=undefined

 

Jeg tror buffet har tro på utviklende markeder. Her har jeg tatt med SLT (kobber) , tata motors bil, begge de er sykliske, og gode kjøp nå, og også sammenlignet med sensex, og buffet sitt burlington.

 

 

Sensex indeksen er i samme posisjon som Dow Jones var i 1949.

 

 

Tata Motors. Verdens billigste bil, tata nano, lager de, kan bli en suksess.

 

Jeg er vel ikke så negativ som deg, men det er synd at vi opplever en blanding av høy inflasjon i råvarer som ikke slår ut på lønninger, og en slags skvising som reduserer kvaliteten på bilene. Audi A2 ble tatt ut av produksjon fordi aluminium ble for dyrt. Audi A6 er veldig innestengt fra førersetet, det gjør superb bedre, den koster også mindre og om 1 år kommer den som stasjonsvogn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Da er oljespekuleringen i full gang igjen. Dette kan gå fort opp mot 100 dollar fatet. Så får vi se i fremtiden når Obama og co faktisk kontrollerer den ville spekuleringen man har i olje. Det var nettopp vill spekulering som kjørte prisen opp til rett under 150 dollar fatet, som jeg har skrevet om tidligere. Olje kommer til å bli dyrt under denne krisen all right. Å om den kommer opp i 100 dollaer fatet, så er dette en katastrofal pris.

 

Da snakker jeg med ca dagens dollar-kurs, å ikke om prisen når dollaren omsider krakker skikkelig.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjøpt aksjer før, men kunne tenkt meg å prøve. Jeg har en del penger i banken som jeg kan tape, men jeg skal i militæret ett år neste år. Det jeg lurer på er om det kunne vært lurt å kjøpe sikre aksjer i form av StatoilHydro og andre store, "trygge" selskaper nå som markedet er på et lavt nivå? For så og selge de ved en viss oppgang i løpet av året?

 

Eller er dette njubeprat? ;)

Lenke til kommentar

Ellers har man nå nettopp analytikersvina som NÅ sier markedet har vært oversolgt. Finnes det makan til pakk i verden? Men det var akkurat dette som var forventet - at hylekoret skulle komme å si bunnen var forbi igjen. Noe jeg har sagt tidligere i tråden (19/03-2009 kl 19:02 og 20/03-2009 kl 19:22). Selvsagt ikke hør på svina!

 

Dette er et bear-marked rally. Det spennende som jeg tidligere har berørt, er om DOW går opp til 8000, eller helt opp til 8500 før det snur.

 

Så spørs det hvordan det hele slår ut i Norge. Vi har jo en oljepris som svært sannsynlig har startet ferden mot 100 dollar fatet. Oljen vil forbli sterk på tross av den kommende USA nedgangen. Olje, sammen med gull, sølv og jordbruk - er alle verdier det vil være stor interesse for fremover. Spesielt iom den kommende store inflasjonen man vil få - noe jeg har snakket om mye på denne tråden.

Lenke til kommentar

Nei, tickeren til StatoilHydro er STL. Og ja, driftsresultatet og aksjekursen til STL er sterkt knyttet opp til oljeprisen. Jo dyrere de får solgt oljen sin, jo mer lønnsomt er det å drive selskapet.

 

Dette gjelder forsåvidt Oslo Børs sin hovedindeks generelt også, den påvirkes også mye av oljeprisen.

Lenke til kommentar
Hvis oljeprisen vil øke. Vil ikke dette slå positivt ut for STH (er dette riktig for StatoilHydro)?

Er STH en trygg aksjepost?

Det er STL.

 

Er STL en trygg investering? Svaret må være nei, ingenting er trygt. Å utenom at jeg egentlig kan svare på om du burde gå inn i STL, så må du vite at de store "trygge" aksjene er de som har falt minst i denne krisen. Dette er naturlig. Men det er ikke lenge siden en del mente STL var overpriset. Du må også vite at du ikke skal høre noe særlig på analytikere - som du sikkert forstod fra min siste post. :p De spår dit vinden blåser, å viser gang på gang at de ikke egentlig har peiling på aksjemarkedet. Det kan koste deg dyrt å følge deres tips.

 

STL vil følge oljeprisen, det er helt riktig. En høyere oljepris er noe selskapet tjener mer på selvsagt. Men det er mer komplisert enn det! For det mange glemmer, er at en høy oljepris - spesielt i dag - vil være en katastrofe for de fleste selskap. Går oljeprisen opp til 100 dollar fatet, som faktisk kan skje, så er dette en blodpris for selskapene å måtte betale i disse fryktelig dårlige tidene. Men dette er litt på siden, for oljen er enda livsviktig i verden. Å STL vil tjene på en høyere pris. Men du må huske at oljeprisen må sees i sammenheng med dollar-kursen. Dette glemmer veldig mange.

 

STL har fort vært en trygg havn i disse tider. Staten har også kjøpt en masse aksjer. Alt dette har holdt kursen oppe. Antakelig en del høyere enn den burde vært. I tillegg må du tenke på at STL er en aksje som staten er tungt inne i. Å de blander seg mye inn i driften! Dette er egentlig et helvete for aksjonærene. Staten har beordret selskapet til mye skit gjennom tidene. Å nå står jo klimaet meget i sentrum. Selv holder jeg meg unna de aksjene staten er tungt inne i.

 

Som konklusjon: Burde du kjøpe aksjer? Egentlig fryktelig vanskelig å svare på. Det er svært mange forskjellige tanker jeg har i hodet. Det aller meste er negative tanker. Men oljeprisen er et lyspunkt. Du er nybegynner, å har ufattelig mye å lære. Nå er aksjemarkedene slik at de fleste "eksperter" bommer gang på gang. Man tror jo som nybegynner at ekspertene er flinke mennesker, men dette er noe man finner ut at ikke er sant. Problemet er at det kan koste deg mye penger å følge deres tips, inntil du skjønner at "there is no free lunch". Du må vite at det faktisk ikke er selvsagt at markedene vil gå opp igjen til de nivåene de var! I Japan har aksjemarkedet falt de siste 15 årene (ca). USA er også så godt som konkurs - denne krisen er det verste siden 1929. Ellers har jeg noen generelle tips til deg her og her når det gjelder tips til hvordan du skal oppføre deg på børs. Begge er tidligere innlegg fra meg i tråden. Du må nesten bare hoppe inn i aksjemarkedet. Å helt konkret så er olje en god plass å være i disse tider - hvis du skal være i markedet overhode! Jeg ville ikke kjøpt STL, men heller kjøpt noe ala SDRL. Men les tipsene jeg linket til!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ble mange innlegg nå, men her er ett til. :laugh:

 

Det er forkastelig å se hvordan Geithner oppfører seg. Obamas politikk er absolutt ingen "change", dette er bare sprøyt! Han gjør akkurat de samme tabbene som Bush og co gjorde. Å administrasjonen er den samme som Bush og Clinton hadde. Flere av de som skal "ordne opp" i økonomien, er de samme som har kjørt oss inn i denne suppa. Geithner har vært en sentral skikkelse i FED - å burde aldri vært i nærheten av noe makt nå!

 

Det som jeg mener er forkastelig med Geithner nå, er hans oppfordring til bankene om å ta mer risiko. ALT det Obama og hans menn gjør, er å tisse i buksen for å holde varmen! Her har du et skrekkeksempel. Det er bankenes enorme risiko som har ført finanssektoren inn i den tilstanden de er nå. Å nå vil Geithner at de skal begynne å ta denne risikoen igjen!!! Dette er populistisk møkke-medisin som vil gjøre alt verre på sikt. USA er ferdig som stormakt, jeg er overhode ikke i tvil. De er konkurs, å de fortsetter å gjøre tiltak som bare gjør alt verre på sikt.

 

Jeg har bl.a. en tråd på DN.no sitt forum, hvor jeg sier hvordan bank-systemet burde vært. Det er meget enkelt: Nemlig at staten ikke garanterer for våre innskudd. Problemet vi har hatt, da spesielt i USA, er nemlig at man som innskyter er sikret pengene sine. Derfor bryr man seg ikke om noe annet enn bankenes renter. Hva banken gjør med pengene, hvor sunn balanse bankene har osv. er det ingen som bryr seg om. Pengene er sikret av staten uansett! Så at bankene har drevet elendig bankvirksomhet og tatt enorme risker, har skjedd uten at noen har brydd seg. Hadde staten ikke sikret folks innskudd. Hadde man alltid sjekket bankens balanse - enten selv eller gjennom konsument-rapporter og lignende - i tillegg til rentene bankene tilbyr. Da hadde man også fort sett: "Å se det. Lehman Brothers/Fannie/Freddie... har jo ikke kapital til å sikre mine penger. Her er det ikke trygt å være innskyter".

 

Spekuleringsbankene hadde da enten gått konk fort, forblitt små eller aldri spekulert villt overhode. Her ser man bare nok et eksempel på at det er staten som har skapt denne krisen vi er inne i!

 

Dette ligger litt på siden av "aksjetråd", men det er en god grunn til at jeg poster det. Nemlig fordi man ser at ikke bare er det enda ikke lyspunkter i økonomien i USA, men i tillegg gjør myndighetene alt galt også i dag. USAs konkurs er uunngåelig! Det er bare spørsmål om tid før neste "krisebølge" kommer. Verden må innse at økonomien må gå videre uten USA. Uten dette kan vi ikke komme oss ut av krisen. Men USA er dynamoen i verdensøkonomien - å dette vil selvsagt svi veldig.

 

PS: Så jeg fraråder alle langsiktige investorer på det sterkeste å være på børs nå! Dette vil bli langt verre. Oppgangen nå - utenfor olje - har ingen rot i virkeligheten. Unntatt gull, sølv, olje og gårdsbruk - burde man holde seg unna som langsiktig investor. Men vær klar over den kommende store inflasjonen - hvor sparepengene våre vil bli spist opp. Så det er lurt å være inne i noe som beskytter mot inflasjonen.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Det har vært forslag tidligere i denne tråden og på forumet om at man burde kjøpe fysisk sølv for å sikre seg mot inflasjon. Men jeg har hørt at obligasjoner skal være bedre, kan noen forklare dette. Altså verdipapirer i stedet for å ha en haug sølvmynter i banken?

 

En annen ting jeg har hørt er at når inflasjonen kommer, eventuelt hyperinflasjon, så vil verdien på sølv synke fordi det er færre som har råd til det og det ikke har noen praktisk verdi, og dermed er det ikke en bra sikring for inflasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...