Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Man lærer visst aldri... Gikk inn i GOGL igjen på 1,96 kr.

 

Jeg vurderer å gå inn i bulk, men da ville jeg spredd det på alle shippingselskapene som et "fond".

 

Det er ikke vanskelig å slå Warren Buffet når utbytter tas med. Kanskje litt overraskende hva.

 

Tømmer:)

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=PCL#cha...ource=undefined

 

Det burde være mulig å kjøpe litt av sverige nå som den svenske krona er så lav. Spørsmålet er bare hva. Jeg har sett litt på hennes og mauritz, men de butikkene ser jo ut som loppemarked. Det er ganske overraskende at de selger så bra.

Endret av Alastor
Bruk redigerings-knappen når du har flere ting å si.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele 55 % ned. Nå er ikke dow jones mer enn 6,8 ganger så dyr som i 1965, det meste av varer har gått opp 10 ganger siden den gangen. Det er ikke så dyrt at det er farlig. I 1982 var dow ca. 0,27 GDP, nå kanskje 0,6 x GDP, dow var fair opptil 3-4000 iallefall. Det begynte en boble i 1995, og det tok dow til 12000 eller noe. Fra 2003 har det vært veldig mye inflasjon, også det en boble. Den som er i tvil kan se på ford, og gm sine aksjer, eller helsekostnader i USA.

 

Jeg tror at markedet er på en permanent bunn når statsobligasjonene, 10 års rentene øker vesentlig mer, slik at inflasjonen etterhvert gjør bankene solvente.

Lenke til kommentar

Jeg er redd han som spår børsen til 130 poeng får rett, men samtidig er det usannsynlig at yara skal noe særlig lavere enn det er nå, om amerikanske statsobligasjoner skal fortsette å svekke seg på grunn av forholdet der.

http://e24.no/boers-og-finans/article2957109.ece

 

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^TNX#ch...ource=undefined

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det kanskje er en boble i statsobligasjoner, det er litt vanskelig å skjønne hvordan gjødsel kan være så dyrt samtidig som statsobligasjoner er bedre enn noensinne.

Lenke til kommentar

Det som kan se ut som billige aksjer er kanskje ikke så billig i en "ny verden", uten kreditt på den måten vi har hatt før.

 

Ben Bernanke løser også krisen dårlig, og nesten krangler med de i senatet. Han er ikke praktisk på samme måten som Alan Greenspan, han avisste også å kjøpe statsobligasjoner, fordi det ikke var problemet. Han kunne heller tenkt slik som de i Japan, og bare gjort det, svekket dollaren, og fått økonomien igang igjen. Istedet snakket han med stolthet om hvordan dollaren var sterk, det er det siste USA trenger. Slik han holder på er jeg redd dette kan gå verre enn jeg fryktet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dow Jones 6690. Det er bare et spørsmål om tid før vi ser deflasjonstall fra USA.

 

Bernanke sin rolle i dette er over. Han kan bare bremse økonomien når det går bra, nå har han ingen virkemidler.

 

Må si jeg er meget negativ for tiden, på grensen til depressiv, men klarer vanskelig å se noen lyspunkter.

Lenke til kommentar

Det finnes et virkemiddel. Det er å kjøpe statsobligasjoner, 10 års og 30 års og presse avkastningen på obligasjonene ned i 1-2 %. Det er en deltager i rentemøtene som har stemt for det de siste 2 gangene. Resultatet av det hadde blitt at dollaren svekket seg kraftig og rentene på boliglån ville falle kraftig. En svak dollar på 5-6 kroner ville føre til spekulativ aktivitet, eller en ny boble og boligprisene ville stabilisere seg. Heller det, enn den økonomien som er nå. Det virker som han ikke er fornøyd med å ha en svak dollar og en relativt høy inflasjon. Istedet for å bruke en slik bred metode, syr han sammen alt sammen som et edderkopp nett, der insolvente banker er som krokodiller i systemet, hvor stabilitet og deflasjon velges fordi det er best for sentralbanken sin egen portefølje. Det fører også til størst problemer for andre land som har lån i dollar, inntrykket som skapes er at alle andre skal falle av lasset, så skal de starte en ny ekspansjon.

 

Jeg tror Storbritannia har en mindre uavhengig sentralbank, derfor vil de sannsynligvis få en raskere løsning på sin krise.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Obama mener dette er et bra tidspunkt å kjøpe aksjer om en har et langsiktig perspektiv. Samtidig er Nordnet største megler på Oslo Børs, jeg vet knapt noe mer negativt tegn enn at nordnet skryter på den måten og at Obama anbefaler aksjer. Jeg er redd det er så mange hedgefond som skal selge seg ned, kreditt som skal vekk, at det kan falle langt ned, når de ikke går for en "kvikk løsning".

Lenke til kommentar
Obama mener dette er et bra tidspunkt å kjøpe aksjer om en har et langsiktig perspektiv. Samtidig er Nordnet største megler på Oslo Børs, jeg vet knapt noe mer negativt tegn enn at nordnet skryter på den måten og at Obama anbefaler aksjer. Jeg er redd det er så mange hedgefond som skal selge seg ned, kreditt som skal vekk, at det kan falle langt ned, når de ikke går for en "kvikk løsning".

Jepp. Det er viktig å ha i bakhodet at risikoen for at store finansinstitusjoner kan gå konk. Med dette, kan det komme massive sell-offs. Nå ble jo AIG reddet (igjen). Hvor man fikk det verste tapet i finanslivets historie (rett meg om jeg tar feil). Men hvor lenge og hvor mange skal man redde? Selvsagt kan man ikke redde alle - å de man redder påfører nasjoner og herunder innbyggerne massive regninger som omsider må betales.

 

Elendigheten er jo som vi alle vet enorm. Men man må være klar over de største "bombene", og hva de kan føre med seg. Den andelen store finansinstitusjoner har i spekulering i markeder, er enorm. Det er noe man må ha i bakhodet. Skulle en institusjon ala Morgan Stanley gå konk, kan det medføre kollapser i markeder. Statene forsøker desperat å unngå dette med bail-outs, men det er jo som å gi heroin til en rusmisbruker.

 

Vi har fått store smell til nå, men det er enorme krutt-tønner der ute enda. Hvem skal til syvende og sist baile ut baileren USA? Verden står overfor noe som kan utarte seg til borgerkrig i USA, store opprør... Selv de største pessimistene kan vise seg å ha tatt i for lite. Da tenker jeg helst på den troværdige Dr Doom - Faber.

 

Det kan vise seg at Celente faktisk er den som vil treffe best. Selv om jeg har vært en enormt stor pessimist fra begynnelsen av 2009 - så mente jeg Celente tok for mye i.

Jeg har faktisk sett for meg en depresjon, det verste siden 1929. Men har aldri trodd den skulle faktisk bli verre. Men Celente er en man må høre på nøye nå. Selv om jeg mente han tok for mye i da jeg først så dette klippet. Nå mener jeg det han nevner, faktisk er realistisk. Du må jo også legge merke til ansiktsuttrykket til hun som intervjuer han. :)

 

Ingen må skjelve i buksene, å bli livredde! Men man må faktisk være klar over at worst-case nå, er noe ala 3 verdenskrig. Dette kan man ikke lengre le av, man må ta det seriøst. Men ikke la det føre til noe selv-profeti! Som en realist, ønsker jeg alltid å vite best og worst case. Worst case er rett og slett ubegripelig!

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

I Norge: Vi begynner jo å merke krisen her til lands også. Egentlig fantastisk hvor bra dette landet klarer seg, når resten av verden har det slik de har det. Arbeidsledigheten vil jo ta seg kraftig opp nå mot våren i Norge. Dette vet vi. Men så lurer det to nye spøkelser, som vil ramme oss hardt. Dette er noe flere og flere blir klar over. Den første er "inflasjons-spøkelse" som følge av de lave rentene samt de massive krisepakkene. Krisepakkene øker visst pengemengden i det Norske samfunn med 30% - dette er enormt, å kan føre med seg en kraftig inflasjon fom høsten. Det andre er proteksjonisme. Det er en naturlig følge av elendige tider, å dette er noe som virkelig rammer oss hardt! Men vi har ingenting å klage på her. Vi ønsker ikke sammarbeide med OPEC, våre ministre anbefaler selv kjøp av Norske varer. Dørum skal ha honnør for denne artikkelen! Til syvende og sist er det oljeprisen som er avgjørende for Norge. Det vet vi alle. Men hvordan vil oljeprisen være fremover? Her må man også være klar over det jeg nevnte før i denne posten - nemlig store finansinstitusjoners grad av spekulering. Oljeprisen kan kollapse om store institusjoner som spekulerer i olje, skulle konke.

 

60 minutes har forøvrig tatt for seg hvor suspekt oljespekulering faktisk er/har vært.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

[quote name='Lansky' post='13249921' date='03/03-2009 : 21:46'][quote]Han er jo en som har nevnt borgerkriger osv.[/url] Jeg har faktisk sett for meg
Det kan vise seg at Celente faktisk er den som vil treffe best.  Du må jo også legge merke til ansiktsuttrykket til hun som intervjuer han.  :)

Den første er "inflasjons-spøkelse" som følge av de lave rentene samt de massive krisepakkene. Krisepakkene øker visst pengemengden i det Norske samfunn med 30% - dette er enormt, å kan føre med seg en kraftig inflasjon fom høsten. 
Norske varer. [url="http://e24.no/kommentar/spaltister/dorum/article2944022.ece"]Dørum skal ha honnø.
Oljeprisen kan kollapse om store institusjoner som spekulerer i olje, skulle konke.
[/quote]

 

Jeg har allerede begynt å bli ganske redd og kraftig redusert eksponeringen mot markedet. Jeg tror ikke MS eller GS går konk. Og jeg tror ikke det er som 1929 for USA, men heller som på Island som truer mest og en likhet til Tyskland rundt når Hitler kom til makten i 1932 og USA og Europa ikke lenger ønsket å gi tyskerne mer kreditt i forkant. Det jeg er ganske redd for er at prisene på gjødsel, gull, olje og sølv ikke er en boble, men at amerikanske statsobligasjoner er en boble som får styrke fra kredittkrisen inntil videre. Om dette virkelig utvikler seg skikkelig ille, tror jeg ingen papirpenger vil overleve. I en verdenskrig vil ikke papirpenger som ikke er støttet av gull være verdt noenting. http://finance.yahoo.com/echarts?s=SKF#cha...ource=undefined , Selv under en hyperinflasjon vil gjødsel holde seg, potash har mest kontroll på markedet. Jeg tror ikke Celente har rett, men jeg kjenner ikke ha godt nok. Hva har han truffet på før?

Faber er negativ til statsobligasjoner. Faber er historisk og greier å sette ting i sammenheng. nasdaq har fortsatt ikke avsluttet under november nivåene, kanskje det skjer i morgen, det er et viktig nivå. Teknologiaksjer liker jeg, hovedsaklig fordi dette er den eneste sektoren som domineres av "vår generasjon", og derfor har lite gjeld. Texas instruments er verdt pengene. Jeg tror den tette matchen mellom Texas Instruments og statsobligasjoner er en indikasjon på at prisen er riktig.

Se forskjellen på nikkei , dow jones og berkshire hathaway:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BRK-A#c...ource=undefined

 

Den tilsynelatende konklusjonen er at Nikkei ikke er en boble, men at berkshire hathaway og dow jones er en boble.

 

 

Silicon Valley er det beste USA har å by på. Jernbane har hatt en utvikling som gull, inntil nylig. Om dollaren skal kollapse tror jeg det vil holde seg nesten like bra som gull eller sølv. Jernbanen gjorde det veldig bra under Hitler, riktignok ble utbyttene redusert. Jeg tror det avgjørende for olje er noe helt annet enn spekulasjon. Det som betyr noe er forholdet mellom Yen og dollar, og rentene på amerikanske statsobligasjoner. Det er en sammenheng jeg ikke helt skjønner, men det ser ut som statsobligasjoner, de amerikanske faller i verdi når Japan trykker opp penger.

 

Jeg kan på en måte forstå logikken bak det. Om tyskland sin gjeld var verdt noe den gangen fordi kreditorene, USA og Europa var snille, så kan det være en logikk i at Tyskland sin gjeld da ville bli mindre verdt når kreditorene trykket opp penger. Det er nærmest utenkelig at Japan ikke kommer til å trykke opp massevis av penger. Det var først når Japan begynte å trykke penger i 2001 at gull begynte å stige. Faktisk samme dag. Derfor tror jeg pengetrykking i Japan har en direkte negativ innvirkning på verdien av amerikanske statsobligasjoner.

 

Prisen på soyabønner, er lav sammenlignet med f.eks det amerikanske aksjemarkedet:

soycpi.gif

 

Dette er en alternativ måte å se dow jones og nikkei på. Er denne mer riktig er statsobligasjoner en boble som komprimerer både nikkei og dow jones til unaturlig lave nivåer.

dow-nikkei_4.png Da er nikkei (fra den andre linken lenger opp , billig hver gang den er under statsobligasjoener, slik statsobligasjoner er nå vil det da bety følgende:

 

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BRK-A#c...ource=undefined

 

Jeg skal ikke hevde at dette er bombesikkert, men hvis rentene på statsobligasjoner begynner å stige, tror jeg også prisen på nikkei, og f.eks PAAS og NEM (newmont mining) skulle begynne å stige. Skal de amerikanske statsrentene fra 3 % nå videre ned mot 2 % eller 1 % i en kraftig deflasjon, vil også nikkei og disse mineselskapene gå ned. Men om rentene på statsobligasjoner nå begynner å stige oppover i en permanent trend som etter 1950, er nikkei, PAAS og NEM, garantert til å gi en avkastning som er bedre enn statsobligasjoner, fordi disse tingene ser ut til å ha blitt "komprimert" i takt med verdien på statsobligasjoner, og sannsynligvis begynne å stige ganske jevnt med statsobligasjoner om alle hjelpepakkene til Obama gjør at USA sin statsgjeld begynner å tape seg i verdi ved at de lange rentene stiger.

 

Fordi statsrentene var lavere under panikken i november sammenlignet med nå, er det egentlig rasjonelt at markedet nå er høyere sammenlignet med i november.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Templeton

 

Det spesielle med han var at han begynte å investere i utviklende markeder rett etter at amerikanske renter begynte å stige etter 1950.

 

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/GS10

 

Det er en viss mulighet for at vi er på vei mot en slik periode som etter 1950, der amerikanske statsrenter stiger og stiger. Fordi amerikanerne da ikke lenger har et "bull marked", i sin gjeld, gjør utviklende markeder det bra fordi amerikanerne ikke lenger "suger opp" den sparingen som skjer rundt i verden. Da bør utviklende markeder gjøre det bra. Det var "bear markedet for amerikansk gjeld etter 1950, som gjorde at Japan utviklet seg til en gigantisk bobleøkonomi, ved at "hotte penger strømmet inn" over en svært lang periode.

 

 

For the japanske aksjemarkedet, er dette faktisk som 1949. Om 1989 i japan trekkes mot 1929 i USA. Det kan bety at nikkei vil gjøre det veldig bra i årene fremover. Fordi dow og nikkei på en måte er synkronisert kan det også gjelde USA. GS sin portefølje er utelukkende amerikanske bluechip aksjer, akkurat slik portefølje som i teorien hadde gjort det bra etter 1950. Verdt å merke seg.

post-158522-1236118348_thumb.jpg

post-158522-1236122069_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...