Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
festen: Hva var det som gjorde at gull-teorien din ikke gikk helt dit den skulle? Evt. hvordag går det egentlig med den i dag?

 

Jeg er helt blank når det kommer til råvarer nå dessverre. Må lese meg litt opp på det fremmover.

 

Det ene var en likhet til nasdaq og gull etter 1929. Skulle det virket måtte finansmarkedene kollapse slik at bare gull var det eneste som gikk opp. Det har ikke slått til, ihvertfall ikke enda, ikke at det gjør noe fordi jeg ikke eier noe gull. Og det andre var muligheten for en tilbaketrekning mens aksjemarkedene tok seg opp, sånn type 1975-1976 rekyl i markedene mens gull da ville komme sterkere tilbake senere, og så gå mot 1:1 på dow. Gull var veldig nærme å bryte gjennom skape en slik 1929 effekt, men det har ikke slått til. Det som objektivt sett skjer hittil er at YEN, franc og kanskje også dollar er på vei ned igjen, slik at boblen, og likviditeten som drev det, kan komme tilbake i markedet. OM det skjer gjenstår å se. Det kan også være at YEN, dollar og franc bare er inne i en korreksjon og vil fortsette å styrke seg, som etter 1980. Jeg tror ihvertfall det er lurt å ha i tankene at boblen som var, absolutt kan komme tilbake om frykten avtar. I Japan er det et kjempepress for å trykke opp penger. Aksjemarkedet der har falt helt fra 1989, og det er nå så billig at jeg tviler på at det skal noe særlig lenger ned, men myndighetene har fått panikk og finansministeren hadde uttalt noe om å kjøpe aksjer for å støtte markedet. Alt som gjøres for å svekke YEN, kan få tilbake gamle mønstre i shadow bank systemet, som er en forutsetning for at boblen skal komme tilbake.

Endret av festen
Lenke til kommentar

GOGL virker jo som en sikker vinner om man har lyst å tjene penger. La oss si at den synker ned mot 2 kroner igjen, kan jeg da gå inn med 50.000kr, og vente til den er 4 kroner for så å selge ut?

 

Jeg syntes bare GOGL virker enormt lav om dagen(eller var det kanskje slutt på å ligge på rundt 2kr nå).

 

(Jeg har ikke stor peiling på aksjehandel som dere sikkert skjønner)

Lenke til kommentar
GOGL virker jo som en sikker vinner om man har lyst å tjene penger. La oss si at den synker ned mot 2 kroner igjen, kan jeg da gå inn med 50.000kr, og vente til den er 4 kroner for så å selge ut?

 

Jeg syntes bare GOGL virker enormt lav om dagen(eller var det kanskje slutt på å ligge på rundt 2kr nå).

 

(Jeg har ikke stor peiling på aksjehandel som dere sikkert skjønner)

 

Det er dårlige markedsutsikter, mye gjeld, mye dårlige kontrakter, mye nybygg som er bestilt, alt dette er kanskje priset inn i aksjen, derfor er det kanskje en stor oppside om markedet totalt skulle snu, uten at gogl går konkurs før det skjer, markedet var ganske mye bedre sammenlignet med nå i 2006 og da var gogl bare verdt litt over 3 kroner, og de hadde heller ikke kommet igang med alle bestillingene av nybygg. konkurs trenger ikke å skje, og om du ønsker å være i markedet er det tryggere å fordele pengene over flere aksjer i ulike sektorer, eller fond sammenlignet med en eneste enkeltaksje. Det er for drevne spekulanter å tjene penger på kortsiktige bevegelser i markedet, de aller fleste taper penger på å spekulere over kort tidshorisont, spesielt i et "bear marked"

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dette er en god blogg:

 

http://www.calculatedriskblog.com/ Det er virkelig en stygg utvikling i "jobless claims" det siste året, overaskelsen nå var at det var en nedgang. Det er positivt. Men det kan være støy. Markedet sliter litt med å bryte gjennom de nivåene det er på når nasdaq går ned mot 1315. Det er en viss motstand der.

 

Jeg liker ikke http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/ noe særlig, da jeg føler han som driver det er for subjektiv, men det er endel ting der og.

post-158522-1236271513_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg syns det er vanskelig å si noe definitivt, men oljelagertallene fra USA, utviklingen i statsobligasjoner, auksjonene i neste uke, og definitivt muligheten for litt laber interesse for obligasjonene, den økte handelen i januar og februar, og økte bruken av kredittkort, alt tyder på at dette er veldig tett på en dobbelt bunn på oslo børs.

 

Jeg tror det er en boble i både dollaren og statsobligasjoner.

 

Jeg viser denne boblen, som Warren Buffet har advart mot her:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BTI#cha...ource=undefined

 

Det som vises er british american tobacco, når dotcom tok av, gikk den ned, enda det ikke skjeddde noe fundamentalt med selskapet. Det er det samme som har skjedd nå, en panikk, ikke noe fundamentalt med BTI. Nå er det cash og statsobligasjoner pengene har gått inn i, den gangen var det nasdaq.

Lenke til kommentar

Peter Schiff kom med noen fine tanker etter USA børsene stengte i går - fredag. Jeg er igrunnen helt på linje med det aller meste han sier. I klippet snakker an om alt fra gull, hvordan markedet vil gå videre til hvordan dollar-situasjonen er. Han går egentlig også langt i å hinte i at han tror på et lite rally nå snart. Å det er noe jeg også tipper vil komme snart. Å selv om pengene ikke har kommet tilbake i markedet de siste rallyene, så må jeg si at et rally kan bli ganske bra nå til våren. Så sitter å virkelig tenker på en inngang.

 

Men da blir det ikke snakk om å sitte lengre enn til utover våren. For som Schiff, kan jeg heller ikke se at det skulle bli noe annet enn et bear-marked rally. Men det vil jo hagle med "nå har vi sett bunnen", "nå snur markedet", "nå skal vi til 400 på OB", "aksjer er møkkabillig" utsagn fra meglere og analytikere igjen.

 

Selv om jeg er pessimist på sikt, mener jeg altså at det vil være lurt å følge markedet svært tett nå, å vurdere en inngang. Omsider skal vi nok ned til alt fra 100-160, men jeg tror det lar vente på seg. Krisepakkene vil få sin virkning nå utpå våren. Er nok uansett lurt å holde seg unna de store selskapene ala STL, Yara, REC... Mange mindre selskap har fått skikkelig juling, det er nok de store som får gjennomgå en del når vi omsider går ned mot 160 osv.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

De små selskapene får juling fordi de ikke er like solide som de større. STL og YARA har større bøffer enn f.eks. oljemygger.

 

Det kan virke som om OSE har brutt litt fra Dow siden i høst, og beveger seg mer sidelengs enn ned. Hvorvidt OSE skal smake på 100 tallet vil nok avhengige av Asia sitt energibehov og hvordan OPEC sine kutt vil virke på markedet.

 

Jeg er litt spent på om GOGL klarer å skrape sammen en ordning de kommende ukene.

post-83845-1236466832_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
De små selskapene får juling fordi de ikke er like solide som de større. STL og YARA har større bøffer enn f.eks. oljemygger.

 

Det kan virke som om OSE har brutt litt fra Dow siden i høst, og beveger seg mer sidelengs enn ned. Hvorvidt OSE skal smake på 100 tallet vil nok avhengige av Asia sitt energibehov og hvordan OPEC sine kutt vil virke på markedet.

 

Jeg er litt spent på om GOGL klarer å skrape sammen en ordning de kommende ukene.

 

Sammenlign f.eks med nasdaq 100, uten finansselskaper. Det er de som drar ned dow, og de selskapene i dow, som også dras ned sammen med dow, men ikke har finans, blir billige.

 

COP selges billig sammenlignet med XOM, det er fordi COP har mye mer gjeld. Det er helt ekstremt hvor risikobeskymret markedet har blitt.

 

Se på eastman kodak, eller AMD, 2 dollars aksjer.

 

http://www.fool.com/investing/value/2009/0...ket-bottom.aspx

post-158522-1236519318_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar
Peter Schiff kom med noen fine tanker etter USA børsene stengte i går - fredag. Jeg er igrunnen helt på linje med det aller meste han sier. I klippet snakker an om alt fra gull, hvordan markedet vil gå videre til hvordan dollar-situasjonen er. Han går egentlig også langt i å hinte i at han tror på et lite rally nå snart. Å det er noe jeg også tipper vil komme snart. Å selv om pengene ikke har kommet tilbake i markedet de siste rallyene, så må jeg si at et rally kan bli ganske bra nå til våren. Så sitter å virkelig tenker på en inngang.

 

Se filmen hos Youtube

 

Jeg har stadig solgt meg ned, men de siste gangene jeg har gjort det har det føltes feil. Jeg tror det er fordi vi nærmer oss eller er på en bunn.

 

Jeg tror det er viktig å ha en god strategi for pengene som investeres, slik at en ikke blir psyket ut av at markedet roper "selg, selg".

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^VIX#ch...ource=undefined

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^VIX#ch...ource=undefined

Lenke til kommentar

Det er visse likheter mellom nå og 1971. De er ikke så veldig store, men de finnes.

 

Det er en boble i statsobligasjoner, det er jeg sikker på, det som var 8 dollar for olje i 1998, er nå 35 dollar. Eller over 4 ganger så dyrt. Olje er den viktigste råvaren, og når den nå er så mye dyrere samtidig som obligasjonene gir så mye mindre yield sammenlignet med 98, er det noe som ikke stemmer. Obligasjoner burde bare stige i perioder råvareprisene er på vei nedover, dvs frem til 1998, eller 2001, litt an på hvor en mener inflasjonen startet.

 

Før kredittkrisen startet var yield på ca 5,2 %, nå ca 2,8, av de 5,2 så er det ifølge federal reserve minst 1 % lavere enn det burde være fordi Kina kjøper så mye, jeg tror effekten er større.

 

Det betyr at de langsiktige rentene om panikken avtar og om kina hadde kuttet ut å kjøpe burde vært 6,2 %, og når all pengetrykkingen er regnet med i det siste, burde det antagelig vært enda mer enn det igjen også.

 

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BTI#cha...ource=undefined

 

Dollarboblen, og boblen i statsobligasjoner er den siste. Den er veldig skummel. Egentlig burde USA alt vært som Island, men for USA kan en svakere dollar være det som får det igang igjen, bare det ikke skjer for fort, dollaren kan tåle et fall til 4, men 2-3 vil bli hyperinflasjon.

 

Legg merke til at pulte homes, mellom 88-91, hadde det mønsteret som nå er i solenergi, tørrbulk , landbruks råvarer, sølv. etc......Den neste boblen..

post-158522-1236551490_thumb.jpg

post-158522-1236556171_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har lagd et par slike elendige grafer til..

 

Hele ideen her, er at der vi er nå, vil vise seg å være en dobbelt bunn ,dersom obama og usa, greier å øke pengebruken nok, slik at statsobligasjoner svekker seg slik jeg har tegnet, eller det skjer fordi markedet begynner å føle falsk trygghet ved at økonomien går enda verre slik at USA oppfattes som Island, eller ved at USA begynner å bevege seg ut på yield kurven ved at de kjøper 10 og 30 års obligasjoner og stimulerer økonomien på den måten (det vil styrke statsobligasjoner, men svekke dollaren.

 

 

 

 

Jeg har lagd et par slike elendige grafer til..

 

Hele ideen her, er at der vi er nå, vil vise seg å være en dobbelt bunn ,dersom obama og usa, greier å øke pengebruken nok, slik at statsobligasjoner svekker seg slik jeg har tegnet, eller det skjer fordi markedet begynner å føle falsk trygghet ved at økonomien går enda verre slik at USA oppfattes som Island, eller ved at USA begynner å bevege seg ut på yield kurven ved at de kjøper 10 og 30 års obligasjoner og stimulerer økonomien på den måten (det vil styrke statsobligasjoner, men svekke dollaren.

post-158522-1236596809_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Buffet forventer inflasjon høyere enn på 1970 tallet, hmmm.:)

 

3 PLAY på høy inflasjon.

 

Thai aksjer (de billigste i hele asia), og sølvaksjer som potensielt kan gå konk, og derfor er veldig billige.

 

Og sølv aksjer. Disse aksjene kostet ca 70-80 ganger så mye, nominelt, i 1980 som nå. Justert for inflasjon burde aksjene ha potensiale for 2-500 gangen, hvis noe av det buffet ser muligheten til slår til (før aksjene må ha en emisjon eller går konk.)

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=TTF#cha...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dette har vært en dag for Wells Fargo:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=POT#cha...ource=undefined

 

Potash er inflasjons hedge. Statsobligasjoner er ned, hovedsakling fordi bankaksjer er opp.

 

Det var det samme i 1973-74, Wells Fargo gikk litt ned og BAC kollapset skikkelig.

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...