Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (44 minutter siden):

Så dere mener ukritisk at alt Apple tar i blir til gull?

Hvorfor trekker du denne slutningen? Langt i fra alt Apple tar i blir til gull. Mye gjør det, og mye gjør ikke det. Og bil er noe helt annet enn forbrukerelektronikk.

Men å si noe sånn som "Apple bilen vil bli en flopp" er for meg nesten enda verre enn å prise alt Apple tar i opp i skyene. De som priser alt opp i skyene tar jo (arguably) rett oftere enn ikke.

kremt skrev (13 minutter siden):

Hva er det de har sagt de skal gjøre da, lansere sin egen bil, eller bidra med OS, software og autonomi til andre merker?

De har ikke sagt noe som helst, derfor er det jo litt rart å dømme det nedenom og hjem. Det er heller ikke 100% rykter som @BALT3, for vi vet med sikkerhet at de har hatt stillingsannonser innen selvkjøring, software og lignende knyttet opp mot bilindustrien. Men siden de ikke har sagt noe så vet vi jo ikke hva det ender ut i. For en tid tilbake så det ut til at prosjektet ble delvis skrinlagt, og det kunne se ut som de i beste fall bare ville levere software eller lignende. Men det er nå litt mer gang igjen i både de løse og de mer håndfaste ryktene. De var for øvrig som nevnt i kontakt med en sveitsisk bilprodusent som blant annet har utviklet 4Matic-systemet for Mercedes og har produsert og utviklet for flere tyske bilmerker. Om de går den veien så kan det jo fort bli en bil med Apple-merke.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Nimrad said:

Men det er nå litt mer gang igjen i både de løse og de mer håndfaste ryktene. De var for øvrig som nevnt i kontakt med en sveitsisk bilprodusent som blant annet har utviklet 4Matic-systemet for Mercedes og har produsert og utviklet for flere tyske bilmerker. Om de går den veien så kan det jo fort bli en bil med Apple-merke.

Deres M1 soc kan nok være sentral i denne satsingen. Likevel er dette noe ganske annet enn å utvikle og selge mobiler laget av 12-åringer i Kina og India og sitte igjen med 40 % profittmargin. Biler er store, tunge og krever mye råstoff. Service er heller ikke enkelt. Det kan bli meget spennende å følge med på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (36 minutter siden):

Deres M1 soc kan nok være sentral i denne satsingen

Ja, de har jo vist seg å være flinke på å lage ARM soc, og de har jo mye maskinlæring/AI-greier i de allerede som er i utstrakt bruk i selvkjøring. Det kan de gjøre uten å lage egne biler, men det anser jeg å ligge såpass langt utenfor Apples DNA at jeg tror nok det er ganske usannsynlig. De liker jo å ha kontroll over hele produktet.

kremt skrev (49 minutter siden):

Service er heller ikke enkelt. Det kan bli meget spennende å følge med på dette.

Service er ikke lett, nei, men det de har god erfaring er å ha sertifiserte forhandlere der ute. Nå blir dette i en helt annen bransje, men strategien har funket bra i elektronikkbransjen og de har definitivt erfaring med å håndtere forhandlernettverk. Kan så klart bli spennende, men jeg tenker det blir spennende uansett hva Apple gjør. Vi ser en endring i hele bilbransjen. Det finnes flere start-ups der ute som ikke heter Tesla og de tradisjonelle lager sine egne start-ups hvor de basically redesigner alt fra start. Og så har man de som bare sitter på gjerdet og venter. Ikke lett å si hva som skjer de neste 10-20 årene, men min enkle spådom er hvertfall at markedet vil være annerledes enn det er i dag. Hvem som blir bilbransjens Nokia/Kodak syns jeg er spennende.

kremt skrev (47 minutter siden):

Biler er store, tunge og krever mye råstoff.

Ja, jo, det er nok dog lite sannsynlig at de vil produsere dette selv akkurat. Mulig det blir et gigantisk oppkjøp, men ser det nok som mer sannsynlig at de kjøper produksjonskapasitet hos andre, typisk selskaper som Magna Steyr.

kremt skrev (38 minutter siden):

laget av 12-åringer i Kina og India

Vil bare avslutte med å si at jeg er litt lei av at dette slenges ut i hytt og pine. Ikke spesielt rettet mot deg og jeg vet at du nok overdriver, men dette er vi kommet over for lenge siden. Foxconn/TSMC/etc er seriøse bedrifter med seriøse arbeidsvilkår langt over gjennomsnittet for sine land i disse dager. Selv under de verste kontroversene så var selvmordsstatistikkene på Foxconn godt under gjennomsnittet for Kina som helhet. Om du skal finne barnearbeid og elendige forhold, må du se andre steder nå for tida. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (10 minutter siden):

Hva er greia med obligasjoner? Er det dårlig business å kjøpe det nå som renta er så lav?

Kommer jo an på hva du sammenligner med. Bankrente er jo også lav, så det finnes ikke veldig mange alternativ. Det er fortsatt bedre enn madrassen, men det er vanskelig å slå inflasjonen for tida med sikre papirer.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Cliff's Notes? 

Og hvem av oss er det som tror Vollvik eller Røkke er "bedre" enn for eksempel Ulltveit-Moe? :) 

Ulltveit-Moe satset på fornybart for tidlig. Han hadde også maks uflaks med Kina-toll. Røkke har jævlig god flaks, tar over selskaper med selskapets egne penger, kjøper REC til bunnpris etc.

Vollvik hadde flaks, startet mobil selskap til rett tid, men tapte alt på børsen.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Ulltveit-Moe satset på fornybart for tidlig. Han hadde også maks uflaks med Kina-toll. Røkke har jævlig god flaks, tar over selskaper med selskapets egne penger, kjøper REC til bunnpris etc.

Vollvik hadde flaks, startet mobil selskap til rett tid, men tapte alt på børsen.

Så - oppfatningen er at alle som har lykkes med noe har hatt flaks? Og de som ikke har lykkes har hatt uflaks?

Jeg er definitivt uenig i den oppfatningen, men jeg er helt klart enig i at flaks og tilfeldigheter har eller kan ha en stor rolle i slike suksesshistorier.

Røkke er en slu jævel som er villig til å gå over lik for å nå sine mål. Det er definitivt ikke snakk om kun flaks. 

En annen fellesnevner for alle disse er jo at de har gjort noe annet enn 9-5 og tatt en eller annen form for risiko.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (10 timer siden):

Neppe. :)

Visste ikke at Vollvik nødvendigvis daghandlet, men han er vel det perfekte eksemplet på en som ikke hadde gjort grundig forarbeid før han begynte å handle og trodde eventuelle ferdigheter som forretningsmann var overførbare til aksjemarkedet.

Joda, på tidspunktet jeg var i bransjen var han på et tidspunkt verdens største dagtrader. Helt enorme summer den fyren klarte å presse gjennom ila en dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vollvik tradet seg opp fra 1 til 2 mrd, og uttalte at det var usexy å tjene millioner på Statoil. Så smalt det skikkelig, og 2 mrd ble til -200 mill. I 2006 tradet han for over 230 mrd. 

Med Vollviks strategi ville han gått på en smell før eller siden. Han klarte vel å smelle før finanskrisen også.

Endret av Prusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...