Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs litt på typen. Vet at første gang jeg lagde det spurte vi oss for om hva vi trengte for å lage et øl som kunne minne om Newcastle Brown Ale. Da mener jeg at det var East Kent Golding humle eller noe slikt. Altså en nordlig, engelsk humle.

Sikter på et sterkere Brownale med mye smak. Newcastle er greit på kran, men ikke det jeg sikter etter...

Lenke til kommentar

Det var mer smak i det vi lagde, men det er nå så. Det vedlagte bildet kan kanskje være av interesse for deg når du skal lage ølet ditt. Jeg tenker kanskje det at et Brown Ale godt kan ha en viss gressaktig smak, kombinert med noen fine kryddertoner. Om du liker bitterhet kan du kanskje snike noen amerikanske humler ned i som bitterhumle.

post-29517-0-85414700-1398961859_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Spørs litt på typen. Vet at første gang jeg lagde det spurte vi oss for om hva vi trengte for å lage et øl som kunne minne om Newcastle Brown Ale. Da mener jeg at det var East Kent Golding humle eller noe slikt. Altså en nordlig, engelsk humle.

Sikter på et sterkere Brownale med mye smak. Newcastle er greit på kran, men ikke det jeg sikter etter...

 

 

Du kan egentlig bruke akkurat hva slags humle du vil. Det viktigste er at bitterheten står i stil til restsødme og alkohol. Om du vil ha en amerikansk brown ale kan du godt humle med Cascade, Amarillo og sånt, men i mindre mengder enn du ville brukt i en IPA.

 

Northern Brewer, Fuggles eller EKG vil f.eks gi mindre aroma slik at malten står i sentrum for smaken, slik det bør være i en brown ale etter min mening.

Lenke til kommentar

Lurer på å kjøpe et nybegynnersett for litt brygging (20-25 liter av gangen). Lukter dette mye under gjæring/prosessen?

 

Under gjæring lukter det ikke spesielt mye, men dersom du må gjære i nærheten av der du oppholder deg synes noen at det kan være plagsomt med lyd fra vannlåsen under stormgjæringen. Det finnes selvfølgelig alternativer til vannlås som ikke lager lyd, men da er det stort sett noe økt risiko for infeksjon.

 

Selve bryggedagen derimot, da må du regne med at det lukter kraftig av vørter under store deler av prosessen, men det er en del av kosen :)

 

/Espen

Lenke til kommentar

 

Lurer på å kjøpe et nybegynnersett for litt brygging (20-25 liter av gangen). Lukter dette mye under gjæring/prosessen?

 

Under gjæring lukter det ikke spesielt mye, men dersom du må gjære i nærheten av der du oppholder deg synes noen at det kan være plagsomt med lyd fra vannlåsen under stormgjæringen. Det finnes selvfølgelig alternativer til vannlås som ikke lager lyd, men da er det stort sett noe økt risiko for infeksjon.

 

Selve bryggedagen derimot, da må du regne med at det lukter kraftig av vørter under store deler av prosessen, men det er en del av kosen :)

 

/Espen

 

 

Under stormgjæringen kan en engentlig la være å bruke gjærlås. Kinn gjør f.eks. dett og jeg har gjort det med hell på mine siste brygg. Kinn kjører helt åpent. Jeg kjører med lokk og en liten tapebit over hullet for gjærlåsen for å hindre støv, som egentlig ikke er der, å komme til.

 

Det som imidlertid er viktig for sluttproduktet er jevn temperatur og helst litt laver temperatur til å begynne med enn mot slutten.

Lenke til kommentar

Spørs litt på typen. Vet at første gang jeg lagde det spurte vi oss for om hva vi trengte for å lage et øl som kunne minne om Newcastle Brown Ale. Da mener jeg at det var East Kent Golding humle eller noe slikt. Altså en nordlig, engelsk humle.

 

EKG fungerer i de fleste engelske og britiske øl.

 

Det å leke med humletyper under brygging er gøy, men det er alltid lurt å begynne med "rett" humle. Jeg tenker da ikke ned til humletype, men humle fra samme kontinent/landområde som øltypen kommer fra.

Tysk eller tsjekkisk humle(typer) til pils. Engelsk humle(typer) til engelske ales etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge bør en medium gravity øl (meningen er 6,5% alkohol til slutt) stå når det er kanskje 23 grader i rommet, og man bruker Fermentis Safale S-04... og det begynte å gjære temmelig raskt (uten at det virkelig tok helt av i gjærlåsen). Altså sånn gjennomsnittlig, for å få en pekepinn - vet jo at det er store variasjoner...

 

Takker for ev. hjelp. :)

Lenke til kommentar

Du kan begynne med Nøgne Ø Imperial Stout, den er overrasker meg hver gang med sin kompletthet og voldsomme smaksrikdom. Videre syns jeg Mikkeller er flinke på stouts, og de har mange varianter som er verd å prøve.

 

Jeg var også skeptisk til surøl inntil jeg gikk på surøl-kurs, og nå har jeg innsett hva det handler om. Første tommelfingerregel er å drikke det som en champagne, da de har mye til felles. Det hjelper også å være erfaren innen champagne. Surøl må sies å være svært avansert smaksmessig, og man bør gjerne være fylt 30 og vel så det for å kunne sette ordentlig pris på det.

Lenke til kommentar

Takk for tips ang surøl. Har selv dommerkurs i regi av norbygg. Brygger mye øl selv og smaker masse øl.

Fortsatt blir det ikke flere surøl. Vi får se med tiden.

Jeg setter pris på konkrete øl. Legger inn en bestilling via vinmonopolet. Legger til Nøgne som du foreslår.

Mikkeller har ufattelig mange bra øl i alle klasse.

 

Flere stout? Gi meg 4-5 til...

 

EDIT: om noen har interesse av hva jeg smaker på og hva jeg synes så untappd: cliffme

Jeg synes det er artig og se hva andre synes om øl de drikker.

Endret av jij1984
Lenke til kommentar

Boulevard Dark Truth Stout, Emelisse Espresso Stout, Austmann Blåbærstout..

 

Når det gjelder surøl, går det jo an å starte litt forsiktig og ikke hoppe rett på Geuze med en gang. Jeg synes for eksempel Cuvee des Jacobins, en sur rød ale, er veldig fin, litt lettere tilgjengelig enn mange andre og smaker som den syrligste, beste brusen du har smakt..

Lenke til kommentar

Haandbryggeriet Odins Tipple er en stout jeg kan anbefale videre.

 

Kjenner jeg blir litt bekymret.. Jeg drakk nylig en Nøgne Ø Imperial Brown Ale, og dette har vært en øl som har vært en av favorittene mine. Nå i kveld smakte den bare helt ok, jeg vet ikke hva som har skjedd :hmm:

Lenke til kommentar

Smakte en Ale i helgen som skuffet litt, den var også litt dyrere enn andre bedre IPA. Det som fenget meg var snakket om en torpedoformet gjæringstank for tørrhumling. Blir nok ikke gjenkjøp, men en helt grei IPA. Ølen jeg snakker om heter Sierra Nevada Torpedo IPA extra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...