Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hehe Systemet har en kampanje om hvor mye sukkerbiter en drink inneholder. Sterkøl vant den med negativt fortegn med klar margin, whisky kom best ut positivt, gin og Tronic litt bedre enn sterkøl som var helt forferdelig mtp sukkerbiter. Gikk ut med en liten pose sterkøl og lo godt :) .

 

Best jeg drikker mer whisky enn øl da, jeg har s regel tenkt motsatt hehe..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde meg på en RIP Tide idag og må si jeg ble litt skuffa over hvor "pysete" den var. I følge Ratebeer er visst denne og old world imperial stout de samme? :s http://www.ratebeer.com/beer/brewdog-riptide/72427/

Old world er way bedre. Sitter med kveldens siste Ale som er Yeti is og den er mye bedre enn riptide men old world er bedre enn riptide på sin måte. Sitter å ser Nirvana Unplugged fra en YouTube video. Konge, imorgen er det tidlig opp med en kamerat for å dra til Strømstad fiskehandel og få sikret ham noen kongestore Kreps... Skål.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hmm. Har de fått nye flasker? De flaskene jeg hadde av den har ikke dette motivet, men det er vel kanskje en spesialvariant du har bestilt? Hvor har du bestilt fra i så fall? Når det gjelder WV12 så har jeg tidligere sagt det at det er en meget god øl, men jeg vil ikke påstå at den er så magisk som ratingene gir inntrykk av at den skal være. For å være ærlig synes jeg WV8 hadde litt mer av det jeg likte. Blonden deres er også veldig fin. Men hadde jeg snublet over noen flasker med WV12 til en skapelig pris så hadde jeg nok bestilt dem selv. For det ER et godt øl.

Lenke til kommentar

Hmm. Har de fått nye flasker? De flaskene jeg hadde av den har ikke dette motivet, men det er vel kanskje en spesialvariant du har bestilt? Hvor har du bestilt fra i så fall? Når det gjelder WV12 så har jeg tidligere sagt det at det er en meget god øl, men jeg vil ikke påstå at den er så magisk som ratingene gir inntrykk av at den skal være. For å være ærlig synes jeg WV8 hadde litt mer av det jeg likte. Blonden deres er også veldig fin. Men hadde jeg snublet over noen flasker med WV12 til en skapelig pris så hadde jeg nok bestilt dem selv. For det ER et godt øl.

 

Har smakt WV12 og 8, men 8'ern hadde stått ett år lenger og var på sitt beste. Personlig likte jeg 8'ern best, men 12'en var ikke langt etter, og jeg er sikker på at den hadde blit bedre med ett års ekstra lagring. Lagringen er nøkkelen med slike øl som dette, og de forbedrer seg helt frem til det er ca ett år igjen på utløpsdatoen (tror de dateres 5 år frem?) Siste året før utløpsdato dabber de sakte av. De bør lagres kjølig og mørkt men ikke i kjøleskap, og med minst mulig temperatursvingninger. Det man får ved korrekt lagring er en fantastisk maltsuppe med uendelig kompleksitet og flotte noter av nybakt brød, lakris, karamell, ja faktisk stort sett det man prøver å kjenne etter vil man kunne ane antydninger til. Det er såpass at man blir vemodig etter at det er drukket opp fordi det er så ufattelig sjeldent man smaker slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder WV12 så har jeg tidligere sagt det at det er en meget god øl, men jeg vil ikke påstå at den er så magisk som ratingene gir inntrykk av at den skal være. For å være ærlig synes jeg WV8 hadde litt mer av det jeg likte. Blonden deres er også veldig fin. Men hadde jeg snublet over noen flasker med WV12 til en skapelig pris så hadde jeg nok bestilt dem selv. For det ER et godt øl.

Temmelig enig her. Testet Blonde, 8 og 12 sammen med en kompis og vi var enige om at de to siste var tett på hverandre, men hadde muligens 8 en hårsbred foran.

 

En liten betrakting:

Jeg sitter med et inntrykk av at det at 12 er vanskelig å få tak i er like viktig for ratingen som selve smaken. Samtidig vil det at den er "verdens beste" får nye ratere til å runde litt opp. Det er tross alt "verdens besste øl" en har smakt og alle dem som har smakt tildigere kan jo ikke ta så feil. Dermed blir den værende på topp, selv om det skulle dukke opp andre som objektivt sett er bedre eller kvaliteten på 12 skulle synke.

Lenke til kommentar

Ser den. Den tiden jeg bodde i Belgia hadde jeg en kamerat som ikke var noe utpreget ølentusiast. Han likte øl og smakte på forskjellig, men det gikk ofte i de lysere variantene. Han var veldig giret på at vi måtte få bestilt øl hos disse munkene. Første gang vi kom igjennom gikk det to kasser med blonde, i tillegg til at vi var på In De Vrede og kjøpte sekspakninger med WV8 (De hadde ikke WV12). Egentlig var det bare en sekspakning til hver, men de hadde ikke oversikten, så han stilte seg i den lange køen en gang til og gikk fra det med dobbel dose. Etter det skrøt han fryktelig over dette ølet. Neste gang vi kom gjennom var det faktisk WV12 munkene hadde. Vi ringte og ringte, og jeg kom til sist gjennom og fikk bestilt ølene. Glad og fornøyde planla vi å stikke for å hente de. Dessverre for meg ble jeg nødt å gjøre noe ekstra arbeid den dagen, så han kjørte selv og mente at han da kunne beholde all ølet.

 

I alle fall var det mye mer skryting av verdens beste øl og så videre. I mellomtiden hadde jeg smakt det "under bordet" på noen av de lokale uteplassene i Belgia. Så jeg mente at det var godt men ikke beste. Men når denne kameraten da presenterte ølet for andre så introduserte han det med "Verdens beste øl" og så videre. Og da er det jo klart at folk blir hypet på det. Placebo-effekten er ikke bare et medisinsk fenomen, men også noe en støter på i andre området. Det som slår meg også er at på de utstedene der de hadde WV8 eller WV12 så var de mellom tre- og firedobbelt priset i forhold til de andre ølene på menyen. Det gir et ekskusivt preg, og som du sier kommer nok det fra at det er vanskelig å få tak i dette ølet. De gangene munkene selger limited editions gjennom polet eller andre veier, så blir de priset deretter. Jeg tror det var noen her på forumet som nevnte at en kunne få kjøpe en flaske WV12 enkelte steder i Oslo, men til en pris på nærmere 300 kr. Og DET mener jeg at ølet faktisk ikke er verdt. Men hadde jeg fått tak i en kasse eller to til med WV12 skulle jeg nok ha lagret noen av de. Bare for å merke utviklingen. Slik det er nå er det to år siden jeg flyttet fra Belgia, og jeg har en flaske igjen av WV12. Denne har blitt lagret på mindre enn ideellt vis, så det er nok ikke så mye spennende som har skjedd der. Men den skal få åpnes den dagen jeg flytter inn i mitt nyinnkjøpte hus. Og da regner jeg med at det blir siste gang på veldig lang tid (om det skjer i det hele tatt) at jeg får smakt WV. Men heldigvis er det mye annet og veldig godt øl der ute.

 

Edit: Gouldfan. WV12 er bare kortversjonen av navnet på ølet, WestVleteren 12. Enklere å skrive :)

Endret av Onkel Kompost
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig at dette har vært oppe før, men det er i alle fall slik at kjøtt marinert i mørkt øl og så grillet er mindre farlig enn det som ikke har vært ølmarinert. Dette i følge VG

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ny-forskning-oel-gjoer-grilling-sunnere/a/10139212/

 

For moro skyld gikk jeg inn på artikkelen fra forskning.no om at humlet øl er godt for skjelettet. i 2010 da den artikkelen var publisert var det ikke helt klart, men ting tydet i alle fall på følgende;

 

Så enkelt er det nok ikke, men hvis man likevel drikker øl, kan man jo like godt velge den typen øl som rommer mest silisium – bare for å være på den sikre siden.

Det gjør kraftig humlet øl av typen India Pale Ale, ofte forkortet IPA.

– Øl med massevis av byggmalt og humle inneholder mest silisium, forteller dr. Charles Bamforth fra University of California i en pressemelding.

Sammen med en kollega har han undersøkt 100 forskjellige ølsorter for å lære mer om hvem som inneholder mest silisium.

 

 

Så, her har man mange fine unnskyldninger for en øl i sommervarmen. Om man føler for det. Man kan selvfølgelig bare nyte det på egen hånd uten unnskyldninger, men sant.

 

http://www.forskning.no/artikler/2010/februar/242246

Lenke til kommentar

Jeg må på forhånd få beklage. Jeg vet at dette nettstedet og alle trådene er for begge kjønn, men jeg må bare komme med en dårlig vits som mangler litt av det politisk korrekte: Mannepupper av mye humle sier du? Da er det ikke rart at jeg bitcher mye om annet øl når jeg har drukket et par IPAer.

 

Beklager igjen altså, men jeg klarte ikke å kontrollere meg. La pipekonserten begynne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpt mye øl jeg vanlligvis handler til påske pluss to pils. Kjøpte en morsom pakke fra Brewdog, har ikke smakt noen av dem så blir spennende, påskegodt mix...

 

Denne....

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Brewdog+mix&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=776777&varuNr=11914&filters=searchquery%2c

Lenke til kommentar

Var på systembolaget i Strømstad i dag og handlet litt med en kompis. Overraskende mye å hente på spesialøl ift. pris! Ca. 40-50% lavere pris på hver flaske av de som polet i Norge også fører. Litt random utvalg, men var mest for å utforske litt forskjellig, så handlet inn:

 

Sierra Nevada Pale Ale og Torpedo IPA

Brewdog Rip Tide og Punk IPA

Mohawk Black Easter IPA

St. Eriks IPA

Chimay Trappist Blue

Electric Nurse DIPA

Hoegaarden White Beer

 

Kompisen min ble så stoked på prisene og utvalget at det blir tur i både mai og juni også :p Kjekt han kjører firmabil så turen ikke koster oss noe.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...