Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Har ikke brukt maltpose før, men antar at du bare løfter opp posen og lar det renne av, du kan kanskje klemme litt. Etter det er det vanlig å skylle, som går ut på å helle varmt vann over meskeposen, og la det renne igjennom til du oppnår ønsket volum til koking.

 

Du må nok ha på litt varme under meskeprosessen, men hvor bedre isolert meskekaret ditt er hvor mindre varme må du ha på, viktig å lære seg hvordan utsryret du bruker er på sånt som det. Husk også at når du har maltet oppi meskekaret vil temperaturen synke en del, så er smart og varme opp vannet litt ekstra før du har oppi maltposen.

Endret av Glutar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må denne posen settes i en presse, eller lignende, for å få ut alt?

 

Man varmer opp vann i en kasserolle slik at det får en riktig mesketemperatur, har i malt i den gigantiske te-posen og holder den på en stabil temperatur (ca 60 grader) i en times tid. (Her må man se på oppskriften for eksakte tider og temperaturer). Etter mesking siler man ut vørteren. Dette er tidkrevende og tung prosess, men viktig slik at du får med deg all restsødmen fra malten. Jeg var heldig og hadde to medhjelpere som kunne bistå med å løfte ut bryggeposen, og presse ut den siste rest av vørter fra den.

http://tommyhelland.blogspot.no/2013/02/lbrygging-brew-in-bag-biab-allgrain-sett.html

 

Jeg er litt usikker på hvordan denne prosessen nøyaktig foregår ut fra den beskrivelsen.

- Varm opp vann til riktig temperatur

- Sett på posen og hell i malten

- Ta kasserollen av varmeplaten og isoler denne slik at temperaturen holdes i 60min. (Eller skal det fremdeles stå på varme under denne prosessen?)

- Etter 60min, løft posen opp fra kasserollen og klem ut så mye væske som mulig

 

Ser det sånn nogenlunde rett ut?

 

  • Varm opp vannet til litt varmere temperatur enn oppskriften krever, du finner kalkulatorer for dette på nett, det avhenger av hvor mye malt du har i, søk etter "mash in temperature calculator"
  • I utgangspunktet skal det holde å isolere kjelen, dersom oppskriften tilsier at du skal stegmeske (øke temperaturen og meske i flere steg må dette gjøres på varmeplaten, pass på å rør godt! og mål temperatur flere steder i mesken, variasjonen kan være på flere grader.
  • Prøv å ikke klemme så mye på posen, det kan føre til usmak, skyll heller med ekstra vann. Prøv å vær nøye med temperatur på skyllevannet.
  • Du bør også ha gjæringskar (helst 2 stk), hevert, flaskefyller, korkemaskin (helst bordmodell) og rengjøringsmiddel (StarSan)
  • Og det viktigste i prosessen er å legge litt tid og innsats i gjæringen, det er her de største utslagene i smaken kommer. Riktig mengde gjær (helst gjærstarter) og temperatur under gjæring er viktig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • Varm opp vannet til litt varmere temperatur enn oppskriften krever, du finner kalkulatorer for dette på nett, det avhenger av hvor mye malt du har i, søk etter "mash in temperature calculator"
  • I utgangspunktet skal det holde å isolere kjelen, dersom oppskriften tilsier at du skal stegmeske (øke temperaturen og meske i flere steg må dette gjøres på varmeplaten, pass på å rør godt! og mål temperatur flere steder i mesken, variasjonen kan være på flere grader.
  • Prøv å ikke klemme så mye på posen, det kan føre til usmak, skyll heller med ekstra vann. Prøv å vær nøye med temperatur på skyllevannet.
  • Du bør også ha gjæringskar (helst 2 stk), hevert, flaskefyller, korkemaskin (helst bordmodell) og rengjøringsmiddel (StarSan)
  • Og det viktigste i prosessen er å legge litt tid og innsats i gjæringen, det er her de største utslagene i smaken kommer. Riktig mengde gjær (helst gjærstarter) og temperatur under gjæring er viktig.

 

Tusen takk for informasjonen MrEspen! Hvis jeg ender opp med å kjøpe dette settet skal jeg gå tilbake til innlegget ditt.

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for informasjonen MrEspen! Hvis jeg ender opp med å kjøpe dette settet skal jeg gå tilbake til innlegget ditt.

 

Når det gjelder om du skal kjøpe settet eller ikke bør du vurdere hvor sikker du er på at du kommer til å velge brygging som hobby. Dersom du føler deg sikker på dette ser jeg ikke noen grunn til å ikke velge dette, eller et tilsvarende sett. Er du mer usikker kan du f.eks. låne stor panne kjøpe kjøler og lage et par brygg basert på spray-malt. Dette er en metode som enkelte ser ned på, men der en kan lage mye godt øl. Kommer faktisk en kommentar om dette fra Evan Lewis (Ægir) i hans "Bryggerens Råd" på Ølportalen.

En sniktitt:

 

"Når eg prate med påtrappande heimebryggarar høyre eg ofte kommentarar om korleis ekstraktbrygging er juks. Dette irriterer meg, fordi det viktigaste når ein byrja med brygging er å komme i gang og lære mykje om nokre heilt grunnleggande ting som reingjering, desinfisering, utrekning av bitterheit, og ikkje minst bruk av gjær/kontroll over gjæringsprosessen. Alle desse ting kan ein gjere med ekstrakt før å ta steget til/investering i meir utstyr og mesking som er meir tidskrevjande."

 

Gahr Smith-Gahrsen fremhever kontroll på gjæringen (som gav et solid løft for meg)

 

Mike Murphy er opptatt av nok vann med rett temperatur.

 

Med andre ord er det mange nyanser og mye som virker inn.

 

Håper jeg ikke forvirret deg alt for mye nå.

Endret av StoreMyen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri hørt at noen er så søte at de må ha humle-te for å finne balansen.

 

Hehe, tipper det er rimelig bittert jah... :) Men skal være søvndyssende.

 

Anyway, noen som vet hvordan best bevare ølglass? Jeg har kjøpt meg noen fine, og planlegger å kun bruke krystallsoda som rengjøringsmiddel. Bør jeg la de luft-tørke eller kan jeg bruke håndkle?

Lenke til kommentar

 

Har aldri hørt at noen er så søte at de må ha humle-te for å finne balansen.

 

Hehe, tipper det er rimelig bittert jah... :) Men skal være søvndyssende.

 

Anyway, noen som vet hvordan best bevare ølglass? Jeg har kjøpt meg noen fine, og planlegger å kun bruke krystallsoda som rengjøringsmiddel. Bør jeg la de luft-tørke eller kan jeg bruke håndkle?

 

Lin fungerer fint.

 

Såpe kan også brukes. Spesielt om de har stått en stund med ølrester i, men ikke vask dem sammen med noe som har vært i kontakt med fett (bacon, ost, saus, etc.) og om du er nøye har du dem i krystallsoda etterpå.

 

Skrev litt om de en gang i tiden.

 

http://olportalen.no/2013/02/08/vasking-av-olglass/

Lenke til kommentar

Lin fungerer fint.

Såpe kan også brukes. Spesielt om de har stått en stund med ølrester i, men ikke vask dem sammen med noe som har vært i kontakt med fett (bacon, ost, saus, etc.) og om du er nøye har du dem i krystallsoda etterpå.

 

Skrev litt om de en gang i tiden.

 

http://olportalen.no/2013/02/08/vasking-av-olglass/

 

Da har jeg kjøpt microfiber-håndkle - slik du skrev i bloggen din, om man ikke hadde lin. ;)

 

(Ja, du sier jo det er lurt mtp. å få vekk div. rester.)

 

Men. Såpe. Som Zalo. Er det på en måte "sterkere" enn krystallsoda, da?

Lenke til kommentar

 

 

Lin fungerer fint.

Såpe kan også brukes. Spesielt om de har stått en stund med ølrester i, men ikke vask dem sammen med noe som har vært i kontakt med fett (bacon, ost, saus, etc.) og om du er nøye har du dem i krystallsoda etterpå.

 

Skrev litt om de en gang i tiden.

 

http://olportalen.no/2013/02/08/vasking-av-olglass/

Da har jeg kjøpt microfiber-håndkle - slik du skrev i bloggen din, om man ikke hadde lin. ;)

 

(Ja, du sier jo det er lurt mtp. å få vekk div. rester.)

 

Men. Såpe. Som Zalo. Er det på en måte "sterkere" enn krystallsoda, da?

Bare skyll glasset for ølrestene med vann før du setter det bort til vask eller i maskin. Zalo er finfint imo.. Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kan jo ikke ødelegge glass ved å vaske de feil? Glass kan knuse, da funker de ikke lenger til bruk ;)

 

Om glasset ikke er helt rent kan du jo alltids få en sjangse til å gjøre det bedre neste gang.

 

Kona sier d er viktig å bruke sånn vaskesalt av og til i oppvaskmaskin for å unngå slike vaskeflekker ell hva det er...

Lenke til kommentar

Kan jo ikke ødelegge glass ved å vaske de feil? Glass kan knuse, da funker de ikke lenger til bruk ;)

 

Om glasset ikke er helt rent kan du jo alltids få en sjangse til å gjøre det bedre neste gang.

 

Noen mener skaden har skjedd... ikke vet jeg, altså.

 

Forsøkte å vaske mine nye glass i krystallsoda nå. Jeg vet ikke om det har noe for seg, men det virker renere enn med Zalo. Ingen av delene gir smuss, selvsagt, men når man glir hendene over glasset så virker det "tørrere" enn med Zalo - mindre fett.

 

Jeg kjøpte en vaskebøtte og kost dedikert til ølglass. :nei:

Lenke til kommentar

Glass kan ikke bli ødelagt men de kan få en hinne med fett ol. på innsiden dersom de ikke vaskes skikkelig. Denne hinnen kan ødelegge skummet i ølen. Om man feks. vasker dem i en oppvaskmaskin uten alt mulig annet så blir de helt gulle rene. Man kan også få dem helt rene med Zalo eller krystallsoda etc. bare man børster og skyller skikkelig.

Lenke til kommentar

Glass kan ikke bli ødelagt men de kan få en hinne med fett ol. på innsiden dersom de ikke vaskes skikkelig. Denne hinnen kan ødelegge skummet i ølen. Om man feks. vasker dem i en oppvaskmaskin uten alt mulig annet så blir de helt gulle rene. Man kan også få dem helt rene med Zalo eller krystallsoda etc. bare man børster og skyller skikkelig.

 

Hvis man har noen glass som har vært gjentatte ganger i fettete oppvaskmaskin, kan man "reparere" de på et vis? Legge de i krystallsodavann-bløt... ellerno.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...