Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Var på systembolaget i Strømstad i dag og handlet litt med en kompis. Overraskende mye å hente på spesialøl ift. pris! Ca. 40-50% lavere pris på hver flaske av de som polet i Norge også fører. Litt random utvalg, men var mest for å utforske litt forskjellig, så handlet inn:

 

Sierra Nevada Pale Ale og Torpedo IPA

Brewdog Rip Tide og Punk IPA

Mohawk Black Easter IPA

St. Eriks IPA

Chimay Trappist Blue

Electric Nurse DIPA

Hoegaarden White Beer

 

Kompisen min ble så stoked på prisene og utvalget at det blir tur i både mai og juni også :p Kjekt han kjører firmabil så turen ikke koster oss noe.

Chimay Blue

Electric Nurse DIPA

Mohawk Black IPA Easter edition

 

Er sinnsykt gode..

 

St.Eriks Rauchbier likte jeg godt, men Påskealen deres likte jeg ikke. Har ikke valgt IPAen deres ennå da det er så mye godt å velge mellom.

 

Kan også anbefale at du ser etter Napa Smith Organic IPA og Napa Smith West Coast IPA, de er sykt gode og rimelige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på systembolaget i Strømstad i dag og handlet litt med en kompis. Overraskende mye å hente på spesialøl ift. pris! Ca. 40-50% lavere pris på hver flaske av de som polet i Norge også fører. Litt random utvalg, men var mest for å utforske litt forskjellig, så handlet inn:

*snip*

 

Kompisen min ble så stoked på prisene og utvalget at det blir tur i både mai og juni også :p Kjekt han kjører firmabil så turen ikke koster oss noe.

Vær oppmerksom på at det også lønner seg i mange tilfeller å fortolle varene og ta med inntil 30 liter.
Lenke til kommentar

 

*snip*

Vær oppmerksom på at det også lønner seg i mange tilfeller å fortolle varene og ta med inntil 30 liter.

 

 

Tror neppe det er noen stor fare for at lommeboken tillater for slike innkjøpt med det første, men takk for tipset :)

 

 

St.Eriks Rauchbier likte jeg godt, men Påskealen deres likte jeg ikke. Har ikke valgt IPAen deres ennå da det er så mye godt å velge mellom.

 

Kan også anbefale at du ser etter Napa Smith Organic IPA og Napa Smith West Coast IPA, de er sykt gode og rimelige.

 

De to er notert! Husker jeg stod å tittet på flaskene :p

 

Jeg prøvde St. Eriks IPA nå i kveld. Fin farge på den, og kanskje en av de stiligste flaskene jeg har sett, men smaken var skuffende tam. Kanskje en av de tynneste og minst humlepregede IPAene jeg har smakt (medregnet Hansa IPA).

Lenke til kommentar

 

 

*snip*

Vær oppmerksom på at det også lønner seg i mange tilfeller å fortolle varene og ta med inntil 30 liter.

Tror neppe det er noen stor fare for at lommeboken tillater for slike innkjøpt med det første, men takk for tipset :)

 

St.Eriks Rauchbier likte jeg godt, men Påskealen deres likte jeg ikke. Har ikke valgt IPAen deres ennå da det er så mye godt å velge mellom.

 

Kan også anbefale at du ser etter Napa Smith Organic IPA og Napa Smith West Coast IPA, de er sykt gode og rimelige.

De to er notert! Husker jeg stod å tittet på flaskene :p

 

Jeg prøvde St. Eriks IPA nå i kveld. Fin farge på den, og kanskje en av de stiligste flaskene jeg har sett, men smaken var skuffende tam. Kanskje en av de tynneste og minst humlepregede IPAene jeg har smakt (medregnet Hansa IPA).

Ja tenkte meg det, Stoler ikke helt på han St.erik, Oppigårds er jeg heller ikke fan av så d er sagt, men har hørt mange liker det, holder en knapp på Hansa IPA også på de fleste av de.

Fullers IPA er en helt grei engelsk IPA, ikke mer eller mindre. På linje med Brewdog Punk IPA som også er grei, men litt gjennomsnittlig/safe.

 

Men Slottskellans er kult bryggeri, samme er Mohawk... Men Electric nurse DIPA er helt insane god. Så har du som sagt amerikanere som Yeti Divine Brewing og Napa Smith...

 

Edit Oops gjentar vist litt, beklager det...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

St.Eriks har jeg aldri blitt imponert av i det hele tatt (sammen med en hel haug andre Svenske bryggerier) Røykølet smakte rett og slett bare røyk og ikke noe annet. :(

 

Vi kan jo likesågodt nevne alle de svenske man ikke er fornøyd med, eller var det kanskje noen jeg likte? Tviler på det for de jeg nevnte kicker ass...

 

Oppigård er veldig ordinær og litt kjedelig, samme St.Erik, veldig tynne pilslignende saker... Så vet jeg liksom ikke mer, men mye av det engelske jeg heller ikke liker, men kommer ikke på noen fler særs dårlige svensker. Men mange jeg bare unngår å smake fordi jeg har en dårlig feeling utfra presentasjon.

 

Legger til at jeg liker røyk, masse røyk. Enkelte unge whiskyer jeg liker smaker bare røyk og tjære...

 

Nøgne Ø 100% peated var en fulltreffer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Legger til at jeg liker røyk, masse røyk. Enkelte unge whiskyer jeg liker smaker bare røyk og tjære...

 

Nøgne Ø 100% peated var en fulltreffer.

Hehe, NØ sin Peated var ment å brukes i bra mat, ikke for konsumering på stedet!! :)

 

 

Kjempetorsken mente den gikk bra å drikke og han hadde rett...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok de aller fleste også drikker 100% Peated. For veldig mange er det nok utenkelig å bruke øl til noe annet enn å drikke den. Kanskje spesielt da den jo ikke er overveldende billig heller. Har drukket en flaske selv også men det er jo en slags "raritet" og jeg kan veldig godt se hvordan den kan egne seg bedre til matlaging.

Lenke til kommentar

Hvorfor må de sette ned alcohol prosenten litt på "lite" øll? Alltid 4.3 % i stedenfor 4.5 eller 4.7.

Tipper fordi det er billigere for bryggeriet med 4,5 kontra 4,7. Har aldri sett 4,3 men forundrer meg ikke om de prøver seg med dette nå. For ingen merker jo forskjell på 4,5 kontra 4,7? Og ingen merker jo forskjell fra 4,5 til 4,3. Og når man først er på 4,3 så kan man jo like gjerne kjøre ned til 4,1, for ingen merker noen forskjell på det sølet her uansett?
Lenke til kommentar

Alle "Lite" utgavene jeg har sett er på 4.3 eller mindre. Og jeg merker forskjelle på det jo. Kan ikke si jeg merker forskjeller på 4,5 og 4.7. Men de på 4.3 er merkbart svakere.

 

Jada jeg vet. Men jeg ble aldri en "øllsnobb". Syns sølet er greit jeg, selv om det er fint med en "Bully" og sånne ting i blant.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må de sette ned alcohol prosenten litt på "lite" øll? Alltid 4.3 % i stedenfor 4.5 eller 4.7.

Tipper fordi det er billigere for bryggeriet med 4,5 kontra 4,7. Har aldri sett 4,3 men forundrer meg ikke om de prøver seg med dette nå. For ingen merker jo forskjell på 4,5 kontra 4,7? Og ingen merker jo forskjell fra 4,5 til 4,3. Og når man først er på 4,3 så kan man jo like gjerne kjøre ned til 4,1, for ingen merker noen forskjell på det sølet her uansett?

 

Det reklameres jo også for lavere kalorier og karbohydrater og det kan hende lavere alkoholprosent er det lille ekstra som skal til for å oppnå det. De sammenlikner seg jo med "standardproduktet" sitt som ligger på mellom 4,5 og 4,7%.

Lenke til kommentar

"Lite"-øl er kun for de som er hysterisk på antall kalorier. De teller kalorier også fra alkohol, og dermed er det lønnsomt å ha mindre alkohol i ølet uten at det blir alt for lite. Det er nok markedsføringsavdelingen som har funnet ut at 4,3 er et passelig tall som er lavt nok for at kalorihysterikerne blir fornøyd samtidig som det er ok til å drikke seg full på. Det er trist på alle måter at disse kriteriene er med på å skape ølsorter. Vil ikke akkurat si at det bidrar til mangfold og god smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...