Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært inne på tanken. Dog syns jeg Pale-ekstrakten blir såpass mørk når jeg brygger det som en IPA, at hvilken som helst form for spesialmalt sannsynligvis vil gi brygget en del tyngre og mørkere maltprofil (enn jeg ønsker). Men kan jo sikkert forsøke litt lys crystalmalt. Eventuelt gå for en lysere ekstrakt som basis.

 

Hvordan håndterer man da spesialmalten? Leser jo om minimash. Det er vel da slik at man mesker ut den lille spesialmalten først (i litt av vannet man normalt sett tilsetter ekstrakten?), før man tilsetter selve ekstrakten og nødvendig mengde vann og koker opp på vanlig måte?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Vi tappet et all grain-brygg over på flaske for en uke siden, og det sto på pakken at det skulle stå to uker på flaske før det er klart til og drikkes. I løpet av disse to ukene på flaske, bør de stå i ro eller kan man transportere flaskene uten at det får konsekvenser?

Lenke til kommentar

Vi tappet et all grain-brygg over på flaske for en uke siden, og det sto på pakken at det skulle stå to uker på flaske før det er klart til og drikkes. I løpet av disse to ukene på flaske, bør de stå i ro eller kan man transportere flaskene uten at det får konsekvenser?

Du kan transportere det. Sørg for at flaskene står i sånn ca romtemp (20grader) i 14 dager, så setter du flaskene kaldt.

Hva brygget dere?

Lenke til kommentar

Det husker jeg ikke, det var en annen som brygget med oss som tok seg av den slags. For min egen del var det bare andre gang jeg var med på å brygge øl, så man kan trygt si at jeg er fersk innenfor dette. Jeg må vel bare innrømme med en gang at jeg ikke er helt sikker på hva OG innebærer. Det var ganske vanskelig å google også siden man får opp alle mulige treff :p

 

Eneste jeg husker er at alkoholstyrken ble på rundt 7,7%, så det ble litt sterkere enn hva settet anslo. Grunnen til det aner jeg ikke, men får håpe at det smaker bra likevel. På grunn av damp klarte vi å utløse brannalarmen midt under bryggingen, så det ble plutselig 45min stopp da vi holdt på å koke ølet(Rett før vi skulle tilsette humle). Om det får konsekvenser for ølet vet jeg ikke, det blir spennende å se.

Lenke til kommentar

OG = Original Gravity og forteller hvor mange gram sukker det pr. 100 gram vørter. Tallet man får (ved å legge et hydrometer i et testglass) brukes til å finne ut alkoholprosenten. Jeg har bare vært med å brygge et par ganger som deg, men såvidt jeg har fått med meg så er grunnen til at styrken blir høyere enn tiltenkt fordi man enten har fått mer sukker ut av maltet enn hva de som lagde oppskriften gjorde (eller brukt for mye malt), eller at man ikke har etterfylt nok vann?

Lenke til kommentar

Hvordan håndterer man da spesialmalten? Leser jo om minimash. Det er vel da slik at man mesker ut den lille spesialmalten først (i litt av vannet man normalt sett tilsetter ekstrakten?), før man tilsetter selve ekstrakten og nødvendig mengde vann og koker opp på vanlig måte?

 

Når en brygger med spraymalt har man den vanligvis i pose og lar den kose seg på den rette meskepemperaturen en stund.

 

Regner med du er klar over at det også finnes "Ekstra Lys" spraymalt og at spraymalt gir mer farge enn vanlig basemalt.

Lenke til kommentar

Eneste jeg husker er at alkoholstyrken ble på rundt 7,7%, så det ble litt sterkere enn hva settet anslo. Grunnen til det aner jeg ikke, men får håpe at det smaker bra likevel. På grunn av damp klarte vi å utløse brannalarmen midt under bryggingen, så det ble plutselig 45min stopp da vi holdt på å koke ølet(Rett før vi skulle tilsette humle). Om det får konsekvenser for ølet vet jeg ikke, det blir spennende å se.

Settet er satt opp med 6-7% så 7,7% er ikke så langt unna.

Mulige grunner kan være:

- Feil mesketamperatur (mer gjærbart sukker)

- For lite skyllevann (mindre totalvolum og det som skylles ut mot slutten har laver OG enn det tidligere)

- For mye avdamping (her er det forhold mellom koketid og mengde)

- Annen gjær enn beregnet. (Forskjell i utgjæringsevne)

Den siste virker mest sannsynlig, men forskjellen er så stor at det kan ligge flere grunner bak. Også grunner som opphever hverandre. F.eks. mesking på for høy temp, som gir mindre utgjærbart sukker og for mye avdamping.

 

Gahr Smit-Gahrsen, som har laget denne oppskriften, er forøvrig samme mann som nå er bryggerisjef på 7 Fjell Brygger (Bergen). Han er en trivelig sørlending, et vandrende bryggeleksikon og aktiv på Norbryggs Forum (Gahr).

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Denne ? http://www.nogne-o-shop.no/products/chemipro-oxi1kg

 

Det står at det ikke er nødvendig å skylle av og at det ikke setter smak på øllet.

 

Ja, den. Takker. :)

 

Hm, kan for høy gjæringstemperatur gi litt stikkende smak?

 

 

For høy gjæringstemperatur kan gi mye forskjellig usmak.

Er ølet ferskt? Det "roer" seg som regel etter noen uker (eller måneder, utra øltype) og gir en jevner smak.

Lenke til kommentar

Kult. Dette hadde stått på flaske bare 2 uker.

 

50 IBU...

 

Skulle tro krystallsoda smaker mer såpete enn stikkende...? Kunne jo vært rester fra den og. Men jeg er vel bare engstelig for å få i meg "kjemikalier"...

 

 

Dersom man bruker klor eller krystallsoda så er det alltid lurt å skylle med rent vann. Men du må sef vite at du har ordentlig vann i springen.. Er man i tvil så går det ann å koke og avkjöle etter å ha kokt opp.

 

En skylling burde väre nok... Jeg bruker klor selv, har aldri hatt noe problem med dette, skyller en gang med springvann for å fjerne smak/lukt.

 

Hva slags öl var det du brygget?

 

Skulle hatt starsan, men synes det er litt dyrt..

 

 

Jeg har ikke noe ärfaring med krystallsoda, ser mange bryggere foretrekker det. Jeg lar alle flasker og utstyr stå i klor en dag, så skyller jeg av like för jeg brygger. Funker som fjell her, eneste problemet jeg ser her er at vannet i springen må väre rent. Men de fleste i Norge har rent springvann selv i byene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dersom man bruker klor eller krystallsoda så er det alltid lurt å skylle med rent vann. Men du må sef vite at du har ordentlig vann i springen.. Er man i tvil så går det ann å koke og avkjöle etter å ha kokt opp.

 

 

En skylling burde väre nok... Jeg bruker klor selv, har aldri hatt noe problem med dette, skyller en gang med springvann for å fjerne smak/lukt.

 

Hva slags öl var det du brygget?

 

Skulle hatt starsan, men synes det er litt dyrt..

 

Jeg har ikke noe ärfaring med krystallsoda, ser mange bryggere foretrekker det. Jeg lar alle flasker og utstyr stå i klor en dag, så skyller jeg av like för jeg brygger. Funker som fjell her, eneste problemet jeg ser her er at vannet i springen må väre rent. Men de fleste i Norge har rent springvann selv i byene.

 

Krystallsodaen skyllet jeg ut mange ganger, men var redd det var for dårlig. Jeg syns det blir litt sleipt/såpete...

 

Klor har jeg hørt/lest at kan være stress med å få vekk. Så jeg tenkte krystallsoda først, og så OXI etterpå, var en god løsning.

 

Brygga en IPA/PA... Nøgne Ø Single Hop Citra. Ble faktisk veldig god smak på det, men litt stikkende ettersmak bare... mulig jeg fikk noia over krystallsoda / OXI...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...