Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hadde med meg 14 flasker i bagasjen, pakket i en liten koffert, det mest spennende måtte bestilles, blir dyrt men verdt pengene for øl du ikke får her til lands.

 

Neste år åpner brewdog bottleshop på bryggeriet så da blir det å ta med betraktelig mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt kan du sende til deg selv C/o vinhotel.se og hente i Strømstad (dersom du blitt i fornuftig avstand).

 

Har jeg bodd i den delen av landet så har det sikkert funka finfint :p

 

EDIT: Fikk til slutt kompillert ei liste over hva jeg tok med over grensa fra skottland:

 

  • Brewdog - Paradox heaven hill
  • The kernel - pale ale
  • Siren craft brew - 10 finger discount
  • Bergamot - IPA
  • The kernel - IPA US366
  • Mikkeller - Beer weak brunch weasel
  • Mikkeller - citrus dream
  • To øl - Blossom
  • Brewdog - kohatu
  • Brewdog - #mashtag2014
  • Brewdog - Black Jaques
  • Brewdog - Comet
  • Buxton - Imperial Black

Prøvde etter beste evne å kjøpe ting jeg mente at ikke var å finne på polet men ble lettere blendet av prisene å gikk lettere haywire.

 

I fra hukommelsen så husker jeg at jeg har bestilt:

 

  • 4 stk Brewdog - Black eyed king imp
  • 2 stk Brewdog - Mixtape 8
  • 4 stk Brewdog - Dog C
  • 4 stk Limited edition AGM2014 tasting glasses (fordi godt øl krever bra glass)

Mener at totalen kom opp i 14 flasker elns så er noe jeg har glemt i farta men skal få oppdatering på bestillinga snart.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Hoegarden er vel en forholdvis lik øl som Blue Moon uten at jeg har smakt dem side ved side . Den fåes på polet. Prøv andre øl av typen Wit, så finner du nok noe som faller i smak.

 

Ellers kan du bestille på nett. http://www.myamericanmarket.com/ f.eks har Blue Moon og sender til Norge. Husk å legg til alle avgiftene før du avgjør om du synes det er verdt det. En kartong på 24 flasker kommer fort over tusenlappen.

Endret av Igniztion
Lenke til kommentar

Har smakt Hoegarten og Blue Moon mot hverandre. De er relativt like, men Blue Moon er snillere og mer lettdrikkelig. Blue Moon har naturlige sedimeter i flasken og forskjellige flasker kan oppleves ganske ulike både på utseende og smak. Dette var med god margin det mest spennende ølet de hadde på cruisebåten jeg tilbragte en uke på i fjor sommer, og de gikk tom siste kvelden :-) . Må si at jeg savner den, og dersom jeg ser Blue Moon i en bar et sted kommer jeg garantert til å kjøpe for minnenes skyld.

Lenke til kommentar

Skal til Amsterdam og Brüssel neste uke, noen som har noen personlige anbefalinger for gode ølsteder? Helst med variert utvalg da madammen som er med ikke er så veldig glad i øl med alt for spesielle smaksprofiler.

Anbefaling til en butikk som selger en del flasker i Brüssel settes også pris på, da jeg flyr hjem derfra.

 

Jeg skal selvfølgelig sjekke ratebeer.com, men liker å høre noens personlige erfaringer som forhåpentligvis ikke er farget over at de har lest på forhånd at stedet hadde en 90+ rating på ratebeer.com.

Lenke til kommentar

Er du i Brussel blir du nesten nødt å sjekke ut Delirium Café. De hadde en stund over 3000 forskjellige typer øl liggende, og da finner du både snilt og ikke fullt så snillt. De fleste stedene har et greit utvalg øl. Det som er nærmest pilsner er vel Jupiler eller Maes, så det kan jo være noe for frøkna. Blondes generelt sett er greie å håndtere for folk som ikke er vant til mye annet enn pils.

 

http://deliriumcafe.be/

 

Andre steder du bør sjekke bare for å ha vært der er A La Mort Subite. Her har de ikke forandret interiøret siden 1930, så det er ganske slitt.

 

http://alamortsubite.com/

 

Jeg var spesielt begeistret for noen "hull i veggen" om en går nedover gaten fra Brussel Central. Deriblant Toone: en bar som hver time har et dukketeater. Jeg ser at 2008 var Guardian og kikket i Brussel, og de kom opp med en liste over de ti beste tradisjonelle stedene i Brussel. Her er deres forslag (jeg har sjekket ut noen av stedene der: 2, 4, 5, 7 og 10. Spesielt vil jeg trekke frem Poechenellekelder, ligger rett ved siden av Manneken Pis)

 

http://www.theguardian.com/travel/2008/feb/19/brussels.bars

Lenke til kommentar

Skal til Amsterdam og Brüssel neste uke, noen som har noen personlige anbefalinger for gode ølsteder? Helst med variert utvalg da madammen som er med ikke er så veldig glad i øl med alt for spesielle smaksprofiler.

Anbefaling til en butikk som selger en del flasker i Brüssel settes også pris på, da jeg flyr hjem derfra.

 

Jeg skal selvfølgelig sjekke ratebeer.com, men liker å høre noens personlige erfaringer som forhåpentligvis ikke er farget over at de har lest på forhånd at stedet hadde en 90+ rating på ratebeer.com.

 

De Bierkoning i Amsterdam er vel et must om du skal ha med deg flasker hjem også :)

Lenke til kommentar

Er du i Brussel blir du nesten nødt å sjekke ut Delirium Café. De hadde en stund over 3000 forskjellige typer øl liggende, og da finner du både snilt og ikke fullt så snillt. De fleste stedene har et greit utvalg øl. Det som er nærmest pilsner er vel Jupiler eller Maes, så det kan jo være noe for frøkna. Blondes generelt sett er greie å håndtere for folk som ikke er vant til mye annet enn pils.

 

http://deliriumcafe.be/

 

Andre steder du bør sjekke bare for å ha vært der er A La Mort Subite. Her har de ikke forandret interiøret siden 1930, så det er ganske slitt.

 

http://alamortsubite.com/

 

Jeg var spesielt begeistret for noen "hull i veggen" om en går nedover gaten fra Brussel Central. Deriblant Toone: en bar som hver time har et dukketeater. Jeg ser at 2008 var Guardian og kikket i Brussel, og de kom opp med en liste over de ti beste tradisjonelle stedene i Brussel. Her er deres forslag (jeg har sjekket ut noen av stedene der: 2, 4, 5, 7 og 10. Spesielt vil jeg trekke frem Poechenellekelder, ligger rett ved siden av Manneken Pis)

 

http://www.theguardian.com/travel/2008/feb/19/brussels.bars

Tusen takk for svar. Det er spesielt "hull i veggen" som turister flest overser jeg er på jakt etter. De har ofte en helt spesiell atmosfære som gjør at ølen smaker enda bedre.

 

 

Skal til Amsterdam og Brüssel neste uke, noen som har noen personlige anbefalinger for gode ølsteder? Helst med variert utvalg da madammen som er med ikke er så veldig glad i øl med alt for spesielle smaksprofiler.

Anbefaling til en butikk som selger en del flasker i Brüssel settes også pris på, da jeg flyr hjem derfra.

 

Jeg skal selvfølgelig sjekke ratebeer.com, men liker å høre noens personlige erfaringer som forhåpentligvis ikke er farget over at de har lest på forhånd at stedet hadde en 90+ rating på ratebeer.com.

 

De Bierkoning i Amsterdam er vel et must om du skal ha med deg flasker hjem også :)

 

Jeg har tenkt tanken, men skal komme meg fra Amsterdam til Brüssel. Og erfaring tilsier at hvis jeg handler øl en av de første dagene på ferien kjøper jeg alt for mye.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det er spesielt "hull i veggen" som turister flest overser jeg er på jakt etter. De har ofte en helt spesiell atmosfære som gjør at ølen smaker enda bedre.

 

Det finnes noen turistfeller det er greit å få med seg da. Deriblant Delirium og Morte Subite. Det er to år siden jeg flyttet fra Belgia, så det kan hende at noe av det jeg skriver under ikke stemmer lenge:

 

Om du føler visse gotiske dragninger i hverdagslivet ditt så finnes det et sted som kalles "Kisten" på norsk. Den heter Le Cerueil på fransk, og er ikke direkte godt forklart. Men, tusler du forbi et vindu der det sitter noen skjeletter og kikker, så er du rett i nærheten. Ølutvalget var dårlig, de hadde ikke mange nok hodeskalleformede ølkrus og det var et litt underlig klientell der, men det får så være.

 

http://www.atlasobscura.com/places/le-cercueil

 

For steder som ikke er drevet av image som godt utvalg så er det slik at om du finner Toone så kan du gå nedover og oppover den samme gaten og der er det flere hull i veggen. Altså, faktiske hull i veggen som det står lite på. Jeg har bare kikket innom noen av de, men jeg fant to andre barer, blant annet den eldste baren i Brussel (der de fremdeles har utedoet stående til pynt selv om de har bedre fasiliteter der nå.) og en annen som jeg ikke engang husker navnet på. Ølutvalget var greit nok.

 

Jeg prøver å huske navnet på et annet sted som er veldig populært i Brussel. I utgangspunktet er det et vinsted med størst utvalg av andre ting enn øl, men det er en liten opplevelse. Det er tre etasjer, og det finnes ingen gjeldende stil. Det ser ut som de har raidet loppemarkeder og kjøpt alt mulig av rariteter og snurrepiperier samt møbler. Tror det er det stedet som heter Coupil le Fol.

 

http://visitbrussels.be/bitc/BE_en/bar/166/goupil-le-fol.do

 

En av de største turistfellene er le Roy d'Espagne. Denne baren/restauraten er rett på Grand Place og er bygget i et gammelt hus som for 400 år siden og så tilhørte handelsmannslauget. De har en utstoppet hest midt i lokalet. Ølutvalget var greit nok, men som sagt, det er ofte mye folk der.

 

http://visitbrussels.be/bitc/BE_en/bar/170/le-roy-d-espagne.do

 

Det er sikkert flere steder som treffer deg enda bedre, men du kan jo selv lese om forskjellige steder på visitbrussels sine nettsider

 

http://visitbrussels.be/bitc/front/content/displayList/clt/BE_en/cmid/644/group/BAR.do?page=1&maxPage=20#content_main

 

Felles for de fleste stedene jeg har vært på er at de har forskjellige typer øl, noen har store mengder øl mens andre har mindre. For frøkna kan det nok være tricks å gå for Blonde øl med forholdsvis lav alkoholprosent (de fleste ligger fra 6% og oppover. Gikk på et par smeller der da jeg flyttet til Belgia). Min personlige favoritt, og som man kan få mange steder er Hopus. Enkelte steder serveres den også på et spesielt vis. Man får mesteparten av ølet i et vanlig glass. Så blandes sedimenter etc og serveres i et shotglass ved siden av...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det er spesielt "hull i veggen" som turister flest overser jeg er på jakt etter. De har ofte en helt spesiell atmosfære som gjør at ølen smaker enda bedre.

 

 

Hull i veggen er ofte en fantastisk opplevelse, men jeg synes faktisk et av de beste stedene i Brüssel er det som også er på topp hos Ratebeer. Chez Moeder Lambic Fontainas har godt utvalgt øl, var utrolig hyggelig ansatte der og nesten alle som var innom da jeg var der, var veldig interesserte i øl og ølbrygging.

 

Vil også anbefale en tur innom Cantillon bryggeriet. Det er et bittelite bryggeri med en liten serveringsplass og mye rart å se på om du tar en rundtur. Fantastisk øl har de også, samt diverse andre produkter laget med ølet deres som en av ingrediensene.

Lenke til kommentar

Sitter å koser meg med en to øl - blossom, hadde egentlig ikke sett for meg at denne var noe god, Amerikanst hveteøl med blå kornblomst, hibiscus, morgenfrue, rosenblomst og bringebærblader.

Men jeg må si jeg ble imponert, første som treffer tunga er en heavy dose fruktig humlesmak og bitterhet, den tunge humlesmaken følges opp av en utrolig langvarende smak av vel... sommer, det smaker som ei blomstereng lukter.

Detta var godt!

Lenke til kommentar

Wooohooo.. Stooor ølslipp på polet idag! Har selv fått hamstret 3 nye øl fra kinn; ekstra god bitter, skoddehav og kveldsbris!

 

Tok også med haandbryggeriet - humle kanon, grunerløkka brygghus - white ipa og CAP - its not bitter.. Gleder meg til ølsmaking med bæstizzer imorgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...