Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du bare trenger 3ml starsan på 2L vann så er ikke starsan så veldig dyrt. Med litt rask regning kom jeg fram til at det er 1,74kr per 2L blannet starsan, som er mer en nok for flaskevaskeren min.

Ok vet ikke siden jeg ikke har prövd det, sikkert ikke särlig dyrt sammenlagt men mye på en gang når man bestiller humle etc...

 

Jeg kjörer klor, det koster 10kr literen. Aldri hatt noe problem med dette. Smak og lukt forsvinner helt etter skylling. Men som sagt må man vite at man har rent vann i springen. Er jo ikke mye klor man bruker heller, så da blir kostnaden 200kr for en liten flaske versa 10kr for en hel liter firstprice klor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Dersom man bruker klor eller krystallsoda så er det alltid lurt å skylle med rent vann. Men du må sef vite at du har ordentlig vann i springen.. Er man i tvil så går det ann å koke og avkjöle etter å ha kokt opp.

 

 

En skylling burde väre nok... Jeg bruker klor selv, har aldri hatt noe problem med dette, skyller en gang med springvann for å fjerne smak/lukt.

 

Hva slags öl var det du brygget?

 

Skulle hatt starsan, men synes det er litt dyrt..

 

Jeg har ikke noe ärfaring med krystallsoda, ser mange bryggere foretrekker det. Jeg lar alle flasker og utstyr stå i klor en dag, så skyller jeg av like för jeg brygger. Funker som fjell her, eneste problemet jeg ser her er at vannet i springen må väre rent. Men de fleste i Norge har rent springvann selv i byene.

 

Krystallsodaen skyllet jeg ut mange ganger, men var redd det var for dårlig. Jeg syns det blir litt sleipt/såpete...

 

Klor har jeg hørt/lest at kan være stress med å få vekk. Så jeg tenkte krystallsoda først, og så OXI etterpå, var en god løsning.

 

Brygga en IPA/PA... Nøgne Ø Single Hop Citra. Ble faktisk veldig god smak på det, men litt stikkende ettersmak bare... mulig jeg fikk noia over krystallsoda / OXI...

 

 

 

Det er null stress, og skjönner ikke alle som sier at det er et problem. I USA der de ikke har rent vann og masse fluor og kjemikalier i vannet så er det et problem.

 

Starsan er kjempefint men fortsatt dyrere enn klor.

 

IPA er for meg öl som har litt stikkende/bitter smak, men jeg synes dette er godt..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Kult. Dette hadde stått på flaske bare 2 uker.

 

50 IBU...

 

Skulle tro krystallsoda smaker mer såpete enn stikkende...? Kunne jo vært rester fra den og. Men jeg er vel bare engstelig for å få i meg "kjemikalier"...

 

 

Dersom man bruker klor eller krystallsoda så er det alltid lurt å skylle med rent vann. Men du må sef vite at du har ordentlig vann i springen.. Er man i tvil så går det ann å koke og avkjöle etter å ha kokt opp.

 

Til ølbrygging har en ALDRI rent nok vann i springen til at en kan skylle kar eller flasker med dette før en bruker disse til vørter eller øl. Det er derfor det er utviklet diverse stereliseringsmiddel som ikke trenger skylles bort. Alternativet er kokende vann, eller i alle fall over 70 grader. De to nevnte stereliserer vel heller ikke etter det jeg kjenner til.

 

Den gamle metoden for sterelisering var x minutter i stekeovn på et par hundre grader.

 

Husk at en ikke kan sterelisere før det er rent og at dette er grunnen til at dt brukes forskjellige midler.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kult. Dette hadde stått på flaske bare 2 uker.

 

50 IBU...

 

Skulle tro krystallsoda smaker mer såpete enn stikkende...? Kunne jo vært rester fra den og. Men jeg er vel bare engstelig for å få i meg "kjemikalier"...

 

 

Dersom man bruker klor eller krystallsoda så er det alltid lurt å skylle med rent vann. Men du må sef vite at du har ordentlig vann i springen.. Er man i tvil så går det ann å koke og avkjöle etter å ha kokt opp.

 

Til ølbrygging har en ALDRI rent nok vann i springen til at en kan skylle med dette før en bruker kar eller flasker til vørter eller øl. Det er derfor det er utviklet diverse stereliseringsmiddel som ikke trenger skylles bort. Alternativet er kokende vann, eller i alle fall over 70 grader. De to nevnte stereliserer vel heller ikke etter det jeg kjenner til.

 

Den gamle metoden for sterelisering var x minutter i stekeovn på et par hundre grader.

 

Husk at en ikke kan sterelisere før det er rent og at dette er grunnen til at dt brukes forskjellige midler.

 

 

Har aldri hatt noe problemer med å skylle. Har vannkoker og tid til å vente til vannet blir kaldt.

 

Men det sagt, så skulle jeg önske jeg hadde Starsan, men dersom man ikke har det, så funker det fint med å klore og skylle av.

 

De steriliseringsettene er heller ikke utviklet for Norge eller av nordmenn. Vannet i Norge er eksepsjonelt bra, og vi har mye av det. I andre land så bruker de vann i springen kun til vask. Drikkevannet kjöper de billig på flasker/dunker i butikk.

 

Det sier det meste....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg brygger og hadde aldri våget de vanene du beskriver her, selv ikke med vann fra det nyeste vannverket i Bergen. Sjekk gjerne Norbryggs forum og se hva som skrives om slikt der, eller spør om du ikke finner noe direkte svar. Jeg er overbevist om at 999 av 1000 ikke våger å skylle gjenstander. som skal brukes rett i øl eller vørter, med vann fra springen etter klorvasking. Og klorvaskene som er levert for brygging er vel heller ikke beskrevet som desifeserende.


 

Endret av myhken
Fjernet ref. fra slettet tråd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er du for en fyr som har meninger om ting du ikke har erfaring med. Hold deg til ting du kan...

La oss gå gjennom dette, siden jeg har litt tid for hånden.

 

#1: Du svarte ikke på noe av innholdet i posten, men praktisk nok avfeier du alt

#2: Når ble erfaring det eneste som gir deg uttalesesgrunnlag?

#3: Hvorfor er selvbryggeerfaring et krav for å se at:

#3.1: Det eneste du har presentert av grunnlag for at norsk springvann er bra nok er dine egne brygg (som vi kun har ditt ord på at "blir bedre og bedre". Ingen målinger, ingen tall, ingen referanse til utstyr.

#3.2: Selv om vannet ikke er -garantert- sterilt nok kan man sikkert fint lage brygg. Jeg kan ikke se noen har bestridet akkurat det.

#4: Du har til gode å vise til særlig bakgrunn i kjemi og statistikk, enda du fremhever dine egne, tjah, eksempler på at vannet i "Norge" (hvis kvalitet forøvrig varierer veldig) er sterilt nok til skylling av bryggeutstyr. Hvilken erfaring er det du sitter på som lar deg uttale deg om slikt? Hint: dine egne bryggeerfaringer er ikke noe å vise til.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

 

Hva er du for en fyr som har meninger om ting du ikke har erfaring med. Hold deg til ting du kan...

La oss gå gjennom dette, siden jeg har litt tid for hånden.

 

#1: Du svarte ikke på noe av innholdet i posten, men praktisk nok avfeier du alt

#2: Når ble erfaring det eneste som gir deg uttalesesgrunnlag?

#3: Hvorfor er selvbryggeerfaring et krav for å se at:

#3.1: Det eneste du har presentert av grunnlag for at norsk springvann er bra nok er dine egne brygg (som vi kun har ditt ord på at "blir bedre og bedre". Ingen målinger, ingen tall, ingen referanse til utstyr.

#3.2: Selv om vannet ikke er -garantert- sterilt nok kan man sikkert fint lage brygg. Jeg kan ikke se noen har bestridet akkurat det.

#4: Du har til gode å vise til særlig bakgrunn i kjemi og statistikk, enda du fremhever dine egne, tjah, eksempler på at vannet i "Norge" (hvis kvalitet forøvrig varierer veldig) er sterilt nok til skylling av bryggeutstyr. Hvilken erfaring er det du sitter på som lar deg uttale deg om slikt? Hint: dine egne bryggeerfaringer er ikke noe å vise til.

Ja, jeg overser deg Lycan. Du har ikke erfaring, jeg har brygget mange batcher. Får bedre og bedre resultat. Man kan Sef brygge med imsdal og starsan. Min mening og gode erfaring er at man klarer seg uten..

 

Utstyr?

Europriskit og en stor kjele jeg har skaffet meg, samt brukte polflasker..

 

Det funker fint å brygge med dette, jeg brygger med justerte ekstraktsett og bib.

 

 

Jasså du har tid for hånden? Du bør i det minste brygge selv før du mener veldig mye..

 

D er sant at vannkvalitet varierer, men mange i Norge har vann som fint kan brukes i brygg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, jeg overser deg Lycan.

Åpenbart.

 

Du har ikke erfaring, jeg har brygget mange batcher.

Javisst, du er rene Ægir. Hva sier dette om renheten på vannet?

 

Får bedre og bedre resultat.

Så fint.

 

Man kan Sef brygge med imsdal og starsan. Min mening og gode erfaring er at man klarer seg uten..

Så vi kan konkludere med at det er tøys å sterilisere utstyr? Like greit, kan nemlig ikke tenke meg at organismer påvirket resultatet. Ei heller klorrester - gjærsoppen har selvsagt null problem med dette.

 

Utstyr?

Europriskit og en stor kjele jeg har skaffet meg, samt brukte polflasker..

Jeg siktet til utstyr for å måle bakterier og klorrester i (skylle)vannet. En petriskål kan gjøre mye for førstnevnte.
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg overser deg Lycan.

Åpenbart.

 

Du har ikke erfaring, jeg har brygget mange batcher.

Javisst, du er rene Ægir. Hva sier dette om renheten på vannet?

 

Får bedre og bedre resultat.

Så fint.

 

Man kan Sef brygge med imsdal og starsan. Min mening og gode erfaring er at man klarer seg uten..

Så vi kan konkludere med at det er tøys å sterilisere utstyr? Like greit, kan nemlig ikke tenke meg at organismer påvirket resultatet. Ei heller klorrester - gjærsoppen har selvsagt null problem med dette.

 

Utstyr?

Europriskit og en stor kjele jeg har skaffet meg, samt brukte polflasker..

Jeg siktet til utstyr for å måle bakterier og klorrester i (skylle)vannet. En petriskål kan gjøre mye for førstnevnte.

Vanntesten sendte jeg til et firma som gjør sånt gratis. Null utslag..

 

Ægir?? Synes de er gode men ikke det beste Norge byr på.

 

Man bør ikke være proff for å brygge godt øl. Jeg synes det er morsomt med folk som Craigtube som brygger med standar og hjemmelaget utstyr og tapwater. Jeg er ikke enig med alt han gjør, men d viset at man ikke må være Ægir for å brygge. Er man flink til matlaging så har man også gode forutsetninger for å brygge.:.

Lenke til kommentar

Ægir?? Synes de er gode men ikke det beste Norge byr på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aegir

 

For ordens skyld, siden du åpenbart har problemer med å få det med deg: Det er ikke diskutert kvaliteten på vannet du bruker i brygget (selv om jeg ikke ville brygget med Moss-vann, antagelig). Det er snakk om destillering av utstyr. Du ser forskjellen, sant?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg har også skyllet gjæringskar i vann etter å ha vasket med krystallsoda, uten noe desinfisering før vørteren has oppi uten at dette har gitt surt øl. Det er dog litt for mye usikkerhet her, og derfor bruker jeg i hovedsak Starsan eller Sterkrens for å desinfisere utstyret. I beste fall gjør skylling med rent vann at man kan forvente dårligere holdbarhet, i verste fall ender man med 25 liter eddik og et gjæringskar som aldri bør brukes til noe annet enn surøl.

 

At vannet i Norge og Sverige er renere enn de fleste andre steder gir absolutt ingen garantier for at man ikke skal få infeksjon, men det er veldig mye mindre sjanse for det. Anbefaler uansett at man desinfiserer alt som skal i kontakt med vørter.

Lenke til kommentar

Smakte en utrolig god pale i går, men husker ikke hva den heter. Det var en ganske så brun flaske med en elefant på. Tror ølet var fra Sverige, og hadde noe indisk inspirasjon e.l. Etiketten var forøvrig oransje. Prosenten var 6.6 % hvis det skulle hjelpe. Noen som vet hva den heter, evt. hvor jeg kan få tak i den? Selger polet noe særlig med øl fra Sverige?

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...