Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har også skyllet gjæringskar i vann etter å ha vasket med krystallsoda, uten noe desinfisering før vørteren has oppi uten at dette har gitt surt øl. Det er dog litt for mye usikkerhet her, og derfor bruker jeg i hovedsak Starsan eller Sterkrens for å desinfisere utstyret. I beste fall gjør skylling med rent vann at man kan forvente dårligere holdbarhet, i verste fall ender man med 25 liter eddik og et gjæringskar som aldri bør brukes til noe annet enn surøl.

 

At vannet i Norge og Sverige er renere enn de fleste andre steder gir absolutt ingen garantier for at man ikke skal få infeksjon, men det er veldig mye mindre sjanse for det. Anbefaler uansett at man desinfiserer alt som skal i kontakt med vørter.

Selvfølgelig er renslighet viktig, mitt poeng er at klor er desinfiderernde. Jeg har en stor kjele så jeg kan jo koke drikkevannet jeg skyller med. Men har aldri gjort det før, men pleier å teste vannet gratis. Craigtube som er amatør på YouTube har brygget med springvann, starsan han har tror jeg han fikk i gave, han viser at d går ann å brygge øl veldig rimelig. Enkelte ganger deiser han oppi billig lavpris dextrose sukker. Foreslår også sukker :) . Han har hatt ødelagt øl, brygger sykt mye, men ødelagt øl har folk som bruker Starsan også.. Trygg kan man aldri være. Når det gjelder hvordan Craig fra Canada tilsetter gjær så smiler jeg. Jeg kickstarter alltid gjæret først. Men han strør gjær over vørteren og d funker jo for ham... :) Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal på en ølsmaking med noen kompiser om ikke så lenge, så må ha med noen øl. Noen som har noen tips til hva som kan smakes? Alle som skal er relativt drevne, jeg med mine 200 forskjellige er nok den minst rutinerte. Så trenger noe litt mer spesielt enn en vanlig IPA. Så tar i mot tips! Må være i bestillingsutvalget til polet, tenkte å legge inn en bestilling nå i en av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar

Skal på en ølsmaking med noen kompiser om ikke så lenge, så må ha med noen øl. Noen som har noen tips til hva som kan smakes? Alle som skal er relativt drevne, jeg med mine 200 forskjellige er nok den minst rutinerte. Så trenger noe litt mer spesielt enn en vanlig IPA. Så tar i mot tips! Må være i bestillingsutvalget til polet, tenkte å legge inn en bestilling nå i en av de nærmeste dagene.

 

Liker å starte slike med en liten blindsmaking - rett og slett for å åpne litt øyne. Dette kan gjøres på flere måter. Med lite trente folk er det greit å utfordre dem på hva som er favorittpislen blant andre norske pilsnere. Med mer trente kan en f.eks. gi de utfordringen å plukke ut hvilke tre Pale Ales som er servert. Helt uten hjelp eller med en liste med f.eks. 6 forskjellige.

 

Noen løse forslag til øl senere i programmet.

 

Samuel Adams Lager og evt. annet fra samme bryggeri.

(Hansa har overtatt importen av "gigantmikroen" SA og selv om mange nok har smakt den før kan det være greit med en liten oppfrisking)

 

Rosa Kinn

(Sommerøl, i butikkstyrke, med bringebær)

 

Founders "All Day IPA"

(Session IPA (butikk) med godt med smak)

 

Haandbryggeriet - Saison 4 årstider Høst

(Frisk og god saisson som er vanskelig å ikke like)

 

Fanø Vadehav

Fanø Vestkyst

(Fanø er forholdsvis nytt på polet og har etter min mening en litt laver stjerne enn de burde hatt, men jeg er miljøskadet etter å ha jobbet i Esbjerg)

 

Lervig sine kunstnerøl.

 

Alstadberger

(Tradisjonelt stjørdalsøl)

 

AleSmith - Speedway Stout

(steike dyr og steike god)

 

Surøl - dette er "inn i tiden"

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Takk. Får se hva jeg finner på mine lokale pol ettersom bestillingsutvalget til Vinmonopolet ikke var allverden (på lager), men bestillte bla. ei Dog A fra BD. Det skal bla. smakes på WV12, så ser frem til det. Siden vi alle er fra Stavanger så blir Lervig sine utelukket mtp vi alle har vært på smaking hos Lervig samt drikker de mer eller mindre regelmessig. Men takk for alle forslag :D

Lenke til kommentar

Anbefalt lesing om desinfisering. Blant trådens debattanter er det to som i dag er bryggerimestere og en som har skrevet bok om hjemmebrygging.

 

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3652.0/all.html

 

Interessant. Jeg er helt sikker på at Starsan er best. Men jeg vil også hevde at klor er billig og funker bra. Det ser jeg i tråden også. Men klor er sef mere jobb enn starsan.

 

Jeg har aldri kokt alt vannet som jeg bruker til brygging, har ikke tenkt noe på det men har fått godt resultat hver gang. Jeg hadde veldig bra drikkevann, sikkert noe klor som blir igjen også uten at det setter smak og lukt.

 

Jeg blir bare flinkere og mer opplyst, og neste gang kommer jeg til å koke alt vannet som brukes både til skylling og brygging.

 

Når jeg blir rik, skal jeg sponse meg en liten flaske Starsan. Det er vel ikke så lenge til det tikker inn penger til ferie og fra skattepengene. Da kan jeg bestille litt varer til brygging igjen. Men neste gang blir det kloring da jeg har all humle og ingredienser jeg trenger...

Lenke til kommentar

 

Anbefalt lesing om desinfisering. Blant trådens debattanter er det to som i dag er bryggerimestere og en som har skrevet bok om hjemmebrygging.

 

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3652.0/all.html

 

Interessant. Jeg er helt sikker på at Starsan er best. Men jeg vil også hevde at klor er billig og funker bra. Det ser jeg i tråden også. Men klor er sef mere jobb enn starsan.

 

Jeg har aldri kokt alt vannet som jeg bruker til brygging, har ikke tenkt noe på det men har fått godt resultat hver gang. Jeg hadde veldig bra drikkevann, sikkert noe klor som blir igjen også uten at det setter smak og lukt.

 

Jeg blir bare flinkere og mer opplyst, og neste gang kommer jeg til å koke alt vannet som brukes både til skylling og brygging.

 

Når jeg blir rik, skal jeg sponse meg en liten flaske Starsan. Det er vel ikke så lenge til det tikker inn penger til ferie og fra skattepengene. Da kan jeg bestille litt varer til brygging igjen. Men neste gang blir det kloring da jeg har all humle og ingredienser jeg trenger...

 

Til selve bryggingen er det ikke nødvendig å koke vannet. Koking er tross alt en del av bryggeprosessen (med unntak av enkelte ferdigsett).

 

Star San er drygt i bruk. Den minste flasken koster ikke mer enn 90,- men en får dobbelt så mye for 135,- og fire ganger så mye for 189,-. Dobler en det igjen er en ikke i mer enn 229,- for veldig mye desinfisering.

Lenke til kommentar

Smakte en utrolig god pale i går, men husker ikke hva den heter. Det var en ganske så brun flaske med en elefant på. Tror ølet var fra Sverige, og hadde noe indisk inspirasjon e.l. Etiketten var forøvrig oransje. Prosenten var 6.6 % hvis det skulle hjelpe. Noen som vet hva den heter, evt. hvor jeg kan få tak i den? Selger polet noe særlig med øl fra Sverige?

Oppigårds Indian Tribute. Selges på systembolaget, men ikke polet.

 

http://www.oppigards.com/produkter/indian-tribute/

Lenke til kommentar

 

Smakte en utrolig god pale i går, men husker ikke hva den heter. Det var en ganske så brun flaske med en elefant på. Tror ølet var fra Sverige, og hadde noe indisk inspirasjon e.l. Etiketten var forøvrig oransje. Prosenten var 6.6 % hvis det skulle hjelpe. Noen som vet hva den heter, evt. hvor jeg kan få tak i den? Selger polet noe særlig med øl fra Sverige?

Oppigårds Indian Tribute. Selges på systembolaget, men ikke polet.

 

http://www.oppigards.com/produkter/indian-tribute/

 

 

Der har du den. Tusen takk for hjelpen. Anbefales!

Lenke til kommentar

Da skal jeg til å sette et Munton öl med to humleslag. Men fy hver gang så ser jeg potensielle farer med hygienen. Med en kone som ikke helt forstår dette med viktighet av desinfisering så må ting gjöres om igjen. Hun begynte å vaske trakten med hendene og klor istedenfor en ny klut med klor........

 

Dessuten la hun zalo i gjäringsdunken sammen med klor, dermed forsvant ideen om å rense med kokt vann i luften.

 

Men er jo koselig å brygge öl sammen også da, bare det at ting som kan gå galt på en måte fordobles. Jeg har aldri hatt noen problemer med infeksjon för, men jeg har hatt mange potensielle uhell. Det er veldig fort gjort, men pröver å safe gjennom å desinfisere på nytt.

 

Kokte opp 10 liter med beerenhancer og kokte inn humle og la til litt aromahumle til slutt, blandet inn Muntonsettet og mikset inn og blandet alt. Hadde kjöpt en spesialtrakt med rist for å fjärne humle, men det var helt fail, den tettet seg bare. Da holdt det på å klikke her... Kona forstod ikke hvorfor vi måtte bytte trakt, hun ville begynne å rense rista med grillpinner!! :hm: ....

 

Det stinker fortsatt klor av dunken( Det gjör det alltid ) Men det er bare positivt... Setter aldri smak, selvom jeg ser at mange er redd for det.

 

Men humlerester i ölet har for min erfaring null å si, mulig det er positivt tilogmed, men rist-trakten var mer et estetisk påfunn. Humlerester setter seg alltid på bunn av dunken uansett... Så jeg kloret en ny trakt og brukte den.

 

Blir spennende å se om det blir enda bedre brygg denne gangen også, har iallefall brukt mest ingredienser til smak nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en liten sammenligning av kaffestouts. Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel og Hornbeer Black Magic Woman ble satt opp mot hverandre. Den overraskende konklusjonen var at de var svært like på alle måter. Mikkeller var litt bløtere mens Hornbeer var litt råere, men ellers hadde de samme voldsomme tyngde, samme balanserte humlepreg, samme tydelige kaffepreg, samme forsiktige bitterhet og samme moderate syrlighet. Begge er uendelig komplekse og helt i toppklassen av stouts. Må vel si at Mikkeller stakk av med en knepen seier på grunn av at den hadde litt mer innsmigrende smakskarakter og enda litt større kompleksitet. Begge disse er utmerkede lagringsøl og vil bevege seg mot en mykere karakter etter et år eller så i kjelleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen andre øldrikkere her som skal på brewdog AGM 2014 da?

 

Jeg og en kompisgjeng skal ivei og hadde vært kult å treffe andre nordmenn der!

Er sikkert en god del nordmenn der som du treffer, men ikke nødvendigvis fra forumet her :)

Jepp snubla borti en god del nordmenn og jævla mye godt øl, fikk smakt på dog c, black eyed imp king som helt klart er det feteste jeg har smakt fra brewdog hittil samt mye godt fra stone og ja... Husker ikke halvparten.

 

Jackhammer på "the hop cannon" hvor de kjørte ølet gjennom en beholder med ananas og fersken var veldig friskt, godt og spennende.

 

Har med kvoten hjem og lagt inn bestilling på masse spennende godsaker jeg ikke kunne fått tak på i Norge, blir polpriser på det men gleder meg til jeg får sjeldne godsaker og limited edition brewdog agm glass.

 

Det er helt klart verdt det å kjøpe en andel om så bare for turen til AGM, kjempe stemning hele helga. Det eneste kjipe var ekstrem kø tidlig på dagen på AGM.

Lenke til kommentar

Har med kvoten hjem og lagt inn bestilling på masse spennende godsaker jeg ikke kunne fått tak på i Norge, blir polpriser på det men gleder meg til jeg får sjeldne godsaker og limited edition brewdog agm glass.

 

Det er helt klart verdt det å kjøpe en andel om så bare for turen til AGM, kjempe stemning hele helga. Det eneste kjipe var ekstrem kø tidlig på dagen på AGM.

Det er jo ikke alltod så veldig praktisk når man kjører med fly, men om du har plass er det jo lurt å ta med deg over kvoten og så fortolle det. Blir likevel en god del billigere en polpriser.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...