Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at folk koser seg i påsken..

 

Sitter ute i kvelds sola med en Yeti Imperial Stout og et glass 10 års Laffe, smakte Innis & Gunns rum finish før med en sigar og Jura superstition. Herlig vær her på Dyne i Strømstad. Har gått en lang tur med madammen og kidden. Etterpå blir det ny episode av Game of Thrones og en film. Life is Good....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt igjennom snart to titalls forskjellige IPAer er det en jeg bare alltid kommer tilbake til: Haandbryggeriets Fyr & Flamme IPA. Og etter byturen i går så er det tydelig at flere i Drammen liker denne best, siden den faktisk er å finne på kran hos flere puber. Namm!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyr & Flamme er absolutt blant de aller beste norske (nordiske) IPA'er jeg har smakt. Kanskje den beste.

 

Jeg er helt enig. Den er herlig balansert, eller kanskje ubalansert? Liker IPAer som er såpass leskende at de godt kan nytes i solsteika, Godt humlet, men gjerne ikke så tunge og søte som mange andre er. Altså, mindre maltige. På grensen til en American Pale Ale, bare litt kraftigere og mer bitter.

 

Men alt har jo sin tid. Jeg syns også Nøgne Ø #500 er knallbra, men det er et helt annet øl, til en helt annen anledning. Selv om det også går under genren IPA. (dog dobbel, quadruppel eller hva det egentlig burde være).

Lenke til kommentar

NØ #500 er en favoritt, men den stiller jo i en litt annen sjanger som du nevner. Forøvrig litt rart du synes at Fyr & Flamme ikke er så "tung og søt" som andre. Jeg synes den ikke er tung og søt selv på noen måte, men jeg liker den veldig godt fordi den nettopp har litt mer "ryggrad" enn de fleste andre IPA'er, dvs. humlen er balansert opp med maltkroppen på en svært fin måte. Men uansett, whatever works, works :)

Lenke til kommentar

Tror nok de aller fleste også drikker 100% Peated. For veldig mange er det nok utenkelig å bruke øl til noe annet enn å drikke den. Kanskje spesielt da den jo ikke er overveldende billig heller. Har drukket en flaske selv også men det er jo en slags "raritet" og jeg kan veldig godt se hvordan den kan egne seg bedre til matlaging.

"Svært mang" bør i så tilfelle få øynene opp for at øl egner seg svært godt til matlaging, men jeg ville absolutt ikke begynt med 100% Peated. Heller en stout. F.eks. oppskriften vi hadde på Ølportalen en tid tilbake. Har testet den selv og kan virkelig anbefale den.

 

http://olportalen.no/2013/01/18/olkokken-boeuf-barley-klar-til-redigering/

 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må de sette ned alcohol prosenten litt på "lite" øll? Alltid 4.3 % i stedenfor 4.5 eller 4.7.

Tipper fordi det er billigere for bryggeriet med 4,5 kontra 4,7. Har aldri sett 4,3 men forundrer meg ikke om de prøver seg med dette nå. For ingen merker jo forskjell på 4,5 kontra 4,7? Og ingen merker jo forskjell fra 4,5 til 4,3. Og når man først er på 4,3 så kan man jo like gjerne kjøre ned til 4,1, for ingen merker noen forskjell på det sølet her uansett?

 

Det er en dårlig skjult hemmelighet at svært mye av butikkølet ikke brygges til 4,5% eller 4,7%, men høyere alkoholstyrke og deretter blir tynnet ned til alkoholstyrke innenfor grensene. Enkelte bryggerier har i tillegg justert dette litt og litt ned. Her antar jeg at det er økonomene som vil ha fler flasker ut på markedet fra de samme råvarene. Jeg kjenner også til et bryggeri som gikk opp igjen etter sin siste nedjustering. Antar de ikke fikk de tilbakemeldingene de ville ha.

 

Når det gjelder Light-varianter forundrer det meg ikke om de her tynner litt ekstra fordi de antar forrukerne ikke er like opptatt av smak. I tillegg er alkohol kalorier og litt ekstra vann er kalorifritt.

Lenke til kommentar

 

Selv holder jeg en knapp på Vestkyst og Fyr og flamme som de beste og fyldigste IPAs.

Tja, i Vestkyst har de pøst på med så sinnsyke mengder humle at man blir helt nummen. Det kan ikke kalles fyldig syns jeg. Fyr og Flamme derimot er en fantastisk IPA.

 

 

Ja, men så heter den jo Vestkyst av en grunn da... ehem.

 

Selvom den har overmye humle som en westcoast har så er den ganske fyldig også. Men det er min mening da.

 

Jeg sammenligner Vestkyst og Fyr og flamme fordi de er de beste IPA i Norge etter min mening. Selvom jeg liker Fyr og flamme meget godt så foretrekker jeg nok Vestkyst.

Lenke til kommentar

Tok med meg en Sødra Pale ale, som er en lavprosent folkøl fra Eurocash Strømstad idag.

 

Den var sykt god og banker alle butikk pale ale i Norge utpreget humlesmak og lukt og mørkegyllen uten gjennomsyn i glasset... Bedre enn Lucky Jack minus styrke...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En kollega av meg laget i fjor et hjemmebtrygg basert på Vestkyst, men brukte mange forskjellige eksklusive og dyre malt- og humlesorter han hadde fått tak i via sine kontakter. Det ble en svært vellykket og balansert smakseksplosjon, og er nok grunnen til at vanlig Vestkyst smaker ubalansert og overhumlet i min gane.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

En kollega av meg laget i fjor et hjemmebtrygg basert på Vestkyst, men brukte mange forskjellige eksklusive og dyre malt- og humlesorter han hadde fått tak i via sine kontakter. Det ble en svært vellykket og balansert smakseksplosjon, og er nok grunnen til at vanlig Vestkyst smaker ubalansert og overhumlet i min gane.

 

Høres ut som beskrivelsen bak på idustrielt øl. Vet du noe om disse "ekslusive og dyre" malt- og humlesortene og er dette kontakter som går utenpå mine, som jeg forøvrig er svært fornøyd med.

Lenke til kommentar

Vestkyst, som er omtalt her, var faktisk det mest solget ølet på Vinmonopolet i mars. En stor del av grunnen til dette er at brygeriet endelig har fått kapasitet til å dekke etterspørselen.

 

Jeg har ellers skervet litt om salgstallene for øl i første kvartal. En del er det samme som Drikkeglede, DN og andre har hatt ute, men her er også tilleggsinformasjon og et blikk på vinmonopolets salgstall.

Legg spesielt merke til at "de små brggeriene" har tatt 1,05% mer av totalmarkedete i forhold til samme periode i fjor. Dette i et marked der det ikke er nevneverdig vekst i totalvolumet.

 

http://olportalen.no/2014/04/24/vekst-smabryggeriene/

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...