Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Apropos erfaringer så smakte jeg i dag Mack butikk-IPA. Av en eller annen absurd grunn unner jeg Mack alt godt (kan hende fordi at jeg har kost meg verre de gangene jeg har vært i ølhallen der nord) men den IPAen der var noe tam. Det kan hende at jeg bare ikke hadde dagen, men på meg så føltes det som at smaken tendert mot en Urquell med litt ekstra humle i. Nå er Urquell gromme greier, men jeg hadde liksom ventet en litt høyere kompleksitet fra Mack. Noen andre som har de samme erfaringene, eller er det bare jeg som har vært uheldig.

Har hørt at u-rykter om Mack IPA, og vil vel tro at det i så fall er fortjent. Hansa IPA fikk aldri noe dårlig rykte på seg, og jeg synes det er helt fortjent:Ikke noen super IPA innenfor sjangeren men en sabla god butikkøl!! Frydenlund prøvde seg med sin "pale ale" og den er vel allerede død og begravd! (Som fortjent!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var i alle fall definitivt en smaksforskjell. Hansa IPA hadde et mer IPA preg enn Mack IPA. Som du sier et flott butikkøl. Mack IPA er i og for seg et greit butikkøl, men det manglet liksom på IPA-delen slik den kjentes ut på min gane....

Har du smakt "Frydenlund pale Ale" ?

Lenke til kommentar

Nøisom ølet er i meny butikkene her østpå. Husker Bla en Apa og en eller annen stout osv. Hvordan er disse, kjøper nesten aldri øl i Norge mer. Men en på jobben kjenner han som brygger/står bak Nøisom. Merkelig navn på et øl, om det ikke er Ironi da.

APA-en og Black IPA-en deres er god, litt flat. Porteren deres skuffet meg dog, da er Bully Porter mye bedre.

Lenke til kommentar

Har noen her smakt Paradox Grain fra Brew Dog? Veldig god, klassisk stout etter min mening :)

 

God er den, men helt klassisk stout vil jeg ikke kalle det. Den er mer på det ekstreme, eller Imperial, som det vanligvis kalles. Dette gjelder både 10% og 15% versjonene. Regner med det er den siste du har drukket.

 

Denne egner seg forøvrig godt for lagring. Kjøp gjerne noen og test med jevne mellomrom de neste 5-6 årene, eller lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brygginga mi begynner å komme seg på et bra nivå nå, smaker på min første egenkomponerte oppskrift, en IPA med 10% ABV, 75 IBU, gikk med 550 gram humle, 6kg flytende maltekstrakt, 1kg tørr maltekstrakt og 1.5kg spesialmalt.

 

Perfekt avslutting på en lang dag med første mesking noen sinne og brygging av et Austmann northumberland BIAB kit.

Lenke til kommentar

Brygginga mi begynner å komme seg på et bra nivå nå, smaker på min første egenkomponerte oppskrift, en IPA med 10% ABV, 75 IBU, gikk med 550 gram humle, 6kg flytende maltekstrakt, 1kg tørr maltekstrakt og 1.5kg spesialmalt.

 

Perfekt avslutting på en lang dag med første mesking noen sinne og brygging av et Austmann northumberland BIAB kit.

 

Får ikke helt de tallene til å gå opp. Får enten laver ABV eller høyere IBU, om du da ikke tørrhumlet til det ekstreme.

Hvor stor er batchen og hvilket humleskjema brukte du?

Lenke til kommentar

25 liters batch ble 19 liter øl da det ble mye bunnfall.

Brukte brewersfriend.com til å sette sammen oppskrifta, famlet egentlig mest i blinde og valgte humler og maltsorter etter hva jeg har brukt før i ferdigoppskrifter.

Brygget i en mindre kjele (ble 15 liter vørter) og tilsatte 10 liter vann før gjæringa.

 

ABV er da sånn ca da jeg havnet på en tanke høyere OG og en tanke lavere FG
Endte opp på OG 1.098 og FG 1.022, i følge oppskrifta skulle OG bli 1.096 og FG 1.024

Humlingen ble som følger:

 

120 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Boil for 60 min, IBU: 46.44
60 g - Nelson Sauvin, Type: Pellet, AA: 12.5, Use: Boil for 15 min, IBU: 14.4
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.65
60 g - Nelson Sauvin, Type: Pellet, AA: 12.5, Use: Boil for 5 min, IBU: 5.79
40 g - amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 0 min
60 g - Nelson Sauvin, Type: Pellet, AA: 12.5, Use: Boil for 0 min
70 g - amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 7 days
70 g - Nelson Sauvin, Type: Pellet, AA: 12.5, Use: Dry Hop for 7 days
og det gikk da med 520g ikke 550g humle, beklager den feilen :)
Endret av weebl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Apropos erfaringer så smakte jeg i dag Mack butikk-IPA. Av en eller annen absurd grunn unner jeg Mack alt godt (kan hende fordi at jeg har kost meg verre de gangene jeg har vært i ølhallen der nord) men den IPAen der var noe tam. Det kan hende at jeg bare ikke hadde dagen, men på meg så føltes det som at smaken tendert mot en Urquell med litt ekstra humle i. Nå er Urquell gromme greier, men jeg hadde liksom ventet en litt høyere kompleksitet fra Mack. Noen andre som har de samme erfaringene, eller er det bare jeg som har vært uheldig.

Har hørt at u-rykter om Mack IPA, og vil vel tro at det i så fall er fortjent. Hansa IPA fikk aldri noe dårlig rykte på seg, og jeg synes det er helt fortjent:Ikke noen super IPA innenfor sjangeren men en sabla god butikkøl!! Frydenlund prøvde seg med sin "pale ale" og den er vel allerede død og begravd! (Som fortjent!!)
Hender jeg faktisk tar med en Hansa IPA etter jobb i Norge og det sier litt siden jeg bor i Sverige der IPA er langt billigere. Har litt med tid å gjøre også, men Hansa IPA er en meget god butikkøl.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarte ikke Edite fra iPhone. Men den Imperial stout fra Brewdog var meget god. Jeg har smakt bedre og tungere IS men dette er en klassisk RIS og meget god. Skulle bare hatt noen og delt den med for en 660ml 9,5% kan bli litt voldsomt. Den er full Bodied som en RIS skal være, men litt mer lettdrikkelige enn andre i samme sjanger, noe som er bra mtp volumet.

 

For prisen i Strømstad så er det løp og kjøp .

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Klarte ikke Edite fra iPhone. Men den Imperial stout fra Brewdog var meget god. Jeg har smakt bedre og tungere IS men dette er en klassisk RIS og meget god. Skulle bare hatt noen og delt den med for en 660ml 9,5% kan bli litt voldsomt. Den er full Bodied som en RIS skal være, men litt mer lettdrikkelige enn andre i samme sjanger, noe som er bra mtp volumet.

 

RIS?

Lenke til kommentar

Ser uansett ut som mer enn 75 IBU for meg.

Bitterhumlen (60 min) alene gir 81,7 på mitt oppsett.

Men dette er bare tall og om ølet smaker bra skal du være såre fornøyd.

 

På grunn av mindre volum på koking enn gjærings så må man kompensere med en god del mer humle da man vanner ut vørtern ganske kraftig før gjæring.

 

brewers friend lar deg i alle fall justere volumet på kokinga og gjæringa separat noe som igjen gav meg resultatet jeg har gitt såfremt det da er korrekt utregnet(noe jeg stoler på).

 

og ja jeg er knallfornøyd med denne IPAen veldig aromatisk og fruktig men likevel ikke overdøvende og ble i mine øyne (munn?), ølet har en viss sødme over seg som sammen med bitterheten og aromaen gjør den farlig lettdrikkelig med tanke på alkoholinnhold.

 

Må også legge til at jeg endte opp med å avslutte kvelden med en bitteliten feiring med en brewdog cocoa psycho på den gode nabo i Trondheim, når ølet er 10% så er to flasker akkurat passelig.

Endret av weebl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har noen her smakt Paradox Grain fra Brew Dog? Veldig god, klassisk stout etter min mening :)

 

God er den, men helt klassisk stout vil jeg ikke kalle det. Den er mer på det ekstreme, eller Imperial, som det vanligvis kalles. Dette gjelder både 10% og 15% versjonene. Regner med det er den siste du har drukket.

 

Denne egner seg forøvrig godt for lagring. Kjøp gjerne noen og test med jevne mellomrom de neste 5-6 årene, eller lenger.

 

Åja, Imperial er de sterkere stoutene?

God for lagring har jeg hørt den er ja, så har faktisk kjøpt inn en sånn som jeg tenkte å lagre noen år. Men så lenge som 5-6 år? :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...