Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Min favoritt fram til nå må nok være NØ Imperial Rye Porter, det er den jeg har endt opp med å kjøpe jevnlig. Jeg pleier også å kjøpe vanlig NØ Porter når jeg er på polet, den kan også anbefales!

Ægir Lyncburg er veldig god, men ikke mer enn en flaske siden den koster omkring 150kr. Det er vel mer en flaske man bare kjøper en gang for å ha smakt den, eller noe som drikkes til spesielle anledninger pga prisen.

 

Ut fra hukommelsen min kan jeg ikke huske at noen av de porterne jeg listet smaker dårlig. Noen av de er bedre enn andre, men det er ingen av de jeg vil si er direkte dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes porters og vanlige stouts smaker mindre enn Imperial Stouts. Men det har kanskje med favoritt å gjøre. Bortsett fra en Røykporter jeg prøvde så synes jeg faktisk butikkølet London Porter fra Haandbryggeriet smakte best. Smakt Nøgne Porter også. Den var god men minnet mer om en Imperial ikke noe galt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri smakt chimay. Men har smakt blonde Saison og Tripel og Duvel og dubbel. Jeg synes det belgiske gjæret har veldig spesiell stil og synes de øltyper har visse likhetstegn mht belgisk gjær. Gjærsmaken dominerer gjerne litt, jeg synes det smaker litt smør og fløte kanskje litt gjærbakst også...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sitter nå med en Ævenue i glasset. Er dog fremdeles ikke så god til å sette fingeren på smaker og dufter, men denne falt i alle fall i smak hos meg. Har jeg forstått det rett at denne regnes som en "ekte" Saison? Er i så fall en type øl jeg skal utforske mer fremover, sammen med Trappist.

Lenke til kommentar

 

Koser meg med hjemmebrygg i dag. Bedre enn det aller meste man finner på polet. Skål!

Ikke for å fornærme, men da har nok neppe utforsket polet noe særlig.

 

Du fornærmer nok ingen her, men han har et poeng.

Selv har jeg smakt det meste du får på polet og bestiller nyheter etterhvert som det dukker opp.

Mye bra på polet og veldig mye bra heimkok.

Lenke til kommentar

Nøgne Ø/Emelisse Grodziskie - En gammel polks ølstil som er mindre kjent. 4% ABV, syrlig og mengder med røyksmak. Meget spesiell kombinasjon som ikke falt videre i smak hos meg. Baconpreget, sammen med frisk syrlighet var rart. Kanskje en grunn til at denne ølstilen nesten har vært utdødd i flere tiår.

 

Nøgne Ø Cassis Tripel - En Tiger Tripel som ble gjæret med feil gjær og deretter tilsatt mengder med solbærråsaft. Igjen noget spesielt. Jeg tror denne kunne fungert mye bedre med den gamle Tiger Tripel oppskriften som ikke hadde noe særlig røykmalt. Fikk litt assosiasjoner til solbærtoddy rundt bålet.

 

Nøgne Ø Asian Pale Ale - Nytt øl i butikkstyrke fra Ø. Forfriskende pale ale med mengder av sitrongress. Frisk og fin. Litt tynn, men det må man forvente fra butikkøl. Denne kan nok passe veldig fint til sjømat på bryggekanten i sommer.

 

Alle disse ølene er nye og bør snart være å finne i butikker eller på puber.

 

Fikk også prøvd noen av testbatchene til Hunsfos Bryggeri i Vennesla. En frisk og fin pils med sitrongress, en helt ok IPA og en APA som ikke var helt drikkeklar enda. Blir spennende å følge disse fremover, men de har ikke mottatt leveranse på sitt 1000-liters bryggeri enda, så foreløpig er testbryggene fra et hjemmebryggeroppsett på rundt rundt 100 liter som jeg ikke husker helt feil.

 

EDIT: Litt leifer

Endret av Igniztion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...