Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Om man importerer øl fra utlandet for en verdi av under 200kr, betaler man da noen ekstra avgifter?

 

Det beste er å reise over og fortolle på vei tilbake. Dvs at man tar med mer enn kvoten, husker ikke hvor mange liter ekstra man kan fortolle på en tur, men det vet andre her inne. Jeg bor i Sverige så tenker ikke så mye på sånt. Der er det penger å spare også. Men å importere øl uten å reise er dyyyrt. Man må betale de ene og andre avgiftene.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Om man importerer øl fra utlandet for en verdi av under 200kr, betaler man da noen ekstra avgifter?

 

Det beste er å reise over og fortolle på vei tilbake. Dvs at man tar med mer enn kvoten, husker ikke hvor mange liter ekstra man kan fortolle på en tur, men det vet andre her inne. Jeg bor i Sverige så tenker ikke så mye på sånt. Der er det penger å spare også. Men å importere øl uten å reise er dyyyrt. Man må betale de ene og andre avgiftene.....

 

Aha, daså, tengte kanskje det var muligheter for å bestille billig øl fra kina eller noe, dem har jo latterlig lave fraktkostnader, og jeg regner med billig øl.

 

Men dersom det ikke blir noe billigere en butikken så dropper jeg det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Om man importerer øl fra utlandet for en verdi av under 200kr, betaler man da noen ekstra avgifter?

Det beste er å reise over og fortolle på vei tilbake. Dvs at man tar med mer enn kvoten, husker ikke hvor mange liter ekstra man kan fortolle på en tur, men det vet andre her inne. Jeg bor i Sverige så tenker ikke så mye på sånt. Der er det penger å spare også. Men å importere øl uten å reise er dyyyrt. Man må betale de ene og andre avgiftene.....

Aha, daså, tengte kanskje det var muligheter for å bestille billig øl fra kina eller noe, dem har jo latterlig lave fraktkostnader, og jeg regner med billig øl.

 

Men dersom det ikke blir noe billigere en butikken så dropper jeg det.

Jeg er ikke tollekspert men tror det er endel dyrere enn polet butikk.

 

Sånt er bare å vurdere om du skal ha noe helt spesielt og det koster.

Lenke til kommentar

 

 

 

Etter jeg så den videoen måtte jeg bare se etter flere videoer om Nøgne Ø. Jeg liker virkelig kvalitet fokuset de har. Dessverre har jeg fremdeles ikke smakt øl fra dem, hovedsakelig fordi jeg synes prisen er for høy :(

Dersom du bestiller fra systemet i Sverige så får du de opp mot 20-30kr billigere enn i Norge. Men da må man Sef kombinere det med annen harryhandel om man feks valfarter fra Oslo feks sånn at man tjener på turen...

Vær obs på at dette som regel kun gjelder de mest vanlige typene til Nøgne Ø. Spesialutgaver har en tendens til å koste akkurat det samme på systemet som i Norge har jeg lagt merke til.

Jeg sjekket appen på systemet på iphone før jeg skrev det. Har selv bare sett juleøl fra Nøgne i systembutikkene i Sverige. Saken er at i Norge ligger halvliterne til Nøgne på 74-80kr halvliteren på polet.....

 

I Sverige får du samme fra 45kr til 55kr osv, og det er det penger å spare på...

 

Ja ser at det er enkelte som er dyrere, men det er gjerne ekstra spesielle saker. Hukommelsen min er ikke verd 5 øre men er sånn ca, så her er listen over hva som finnes av Nøgne. Butikkøl fra Nøgne får du ikke i Sverige, der er det bare svenske og engelske varianter siden svenskenes folkøl regler bare er på 3,5 ish prosent i butikkene...

 

http://www.systembolaget.se/globalsok/?searchquery=N%C3%B8gne%20%C3%98

 

55svkr for Imperial stouten til Nøgne, og 49kr for porteren bør sies å være et kupp.

 

 

Imperial stouten til Nøgne har internasjonal anerkjennelse, det ser man bla på YouTube der den får sykt mye skryt. Det er en øl jeg aldri går lei....

 

Prisene i norge alt forferdelige. Det var nemlig Imperial stout jeg har hatt veldig lyst til å prøve. 80kr for en øl er bare for mye, rett å slett. Men, 50kr er ok

Lenke til kommentar

80,- for et håndtverksøl på 9% mye? Må du gi deg. Betaler den prisen gledelig for et så godt øl som NØ IS

Ja, helt enig. Hadde jo selvsagt foretrukket en lavere pris, men når en halvliter med pils på byen koster det samme som kvalitetsøl på polet så gjør det meg ikke så mye å betale prisen.

Lenke til kommentar

Nei, jeg gir meg ikke :p Mulig jeg skifter tone en smule etter jeg har smakt den. Men, jeg kjøper jo som regel flere øl om gangen når jeg først kjøper, og når prislappen er i nærheten av det en god whisky koster så synes jeg det er lik så greit å bare kjøpe whisky flaska istedet

Lenke til kommentar

80,- for et håndtverksøl på 9% mye? Må du gi deg. Betaler den prisen gledelig for et så godt øl som NØ IS

 

Joda men er nesten halve prisen i feks Danmark og Sverige da. Nå har vel ikke danskene så mye mindre lønn enn oss heller. Svenskene har litt lavere lønn, det ser vi på prisnivået deres De hadde aldri betalt 80kr for en IS.... Det dyreste de har i hyllene koster 50-60kr. Det er bra saker som Rochefort 10 trappist etc tror den ligger på 40skr.

 

men nesten halve prisen for Imperial Stouts? Vi har ganske høye avgifter for å si d sånn...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Selv om øl på polet er relativt dyrt her, så sammenlikner jeg heller en 9% med vin. Det er jo ikke sånn man heller nedpå en fest, men en øl man koser seg med til god mat f.eks.

Men en snittpris på rett over 20 kr i Sverige for mye god IPA med polstyrke gjør at jeg helst vil ta en harrytur.

Lenke til kommentar

 

80,- for et håndtverksøl på 9% mye? Må du gi deg. Betaler den prisen gledelig for et så godt øl som NØ IS

Joda men er nesten halve prisen i feks Danmark og Sverige da. Nå har vel ikke danskene så mye mindre lønn enn oss heller. Svenskene har litt lavere lønn, det ser vi på prisnivået deres De hadde aldri betalt 80kr for en IS.... Det dyreste de har i hyllene koster 50-60kr. Det er bra saker som Rochefort 10 trappist etc tror den ligger på 40skr.

 

men nesten halve prisen for Imperial Stouts? Vi har ganske høye avgifter for å si d sånn...

 

Ja, det er dyrt i forhold til Sverige og Danmark. Men det er prisen på vanlig øl også. Blodprisen vi må betale for en boks Heinken f.eks er mye verre enn det at vi må betale en del for kvalitetsøl som NØ IS og Rochefort 10 (som koster 77). Jeg priser meg lykkelig over at vi har et vinmonopol, for prisene på de skikkelig gode sakene hadde vært latterlig høyt i det åpne marked.

 

 

Nei, jeg gir meg ikke :p Mulig jeg skifter tone en smule etter jeg har smakt den. Men, jeg kjøper jo som regel flere øl om gangen når jeg først kjøper, og når prislappen er i nærheten av det en god whisky koster så synes jeg det er lik så greit å bare kjøpe whisky flaska istedet

Hvilke øl er det du kjøper da? Og god whiskey til 90,-? Nuvel. Forøvrig selger de NØ IS på diverse tax free butikker i landet til en veldig rimelig pris, så om du er ute å reiser så må du slå til.

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar

Aha, daså, tengte kanskje det var muligheter for å bestille billig øl fra kina eller noe, dem har jo latterlig lave fraktkostnader, og jeg regner med billig øl.

 

Men dersom det ikke blir noe billigere en butikken så dropper jeg det.

 

 

Billig øl fra Kina kan kanskje vise seg å være dyrere enn billig øl i Norge. Det er nemlig en del utgift knyttet til dette.

 

Øl, én kasse (24 stk 0,33 liter, 4,7 %):

Innkjøpspris:

kr 120,00

Frakt:

kr 300,00

Særavgifter:

 

- avgift på alkohol, kr 20,34 pr. liter

kr 161,09

- miljøavgift på drikkevareemballasje (metall),

kr 5,34 pr. emballasjeenhet

kr 128,16

- grunnavgift på engangsemballasje,

kr 1,10 pr. emballasjeenhet

kr 26,40

Toll kr 1,28 pr. liter

kr 10,14

Merverdiavgift 25 %

kr 186,45

Totalt å betale:

kr 932,24

 

Dette regnestykket er hentet fra http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233872&epslanguage=no

 

Så om det er om å gjøre å få det billigst mulig må du enten gå for Seidel, finne deg noe som er villig til å ta risikoen eller, min personlige anbefaling: lage selv. Sistnevnte er arbeidskrevende, men når en har lært seg det og har utstyret så har jeg hørt snakk om at folk får priser på ned rundt 6 kr literen eller noe. Bonus: ølen blir som regel bedre enn mye butikkøl.

Lenke til kommentar

 

 

80,- for et håndtverksøl på 9% mye? Må du gi deg. Betaler den prisen gledelig for et så godt øl som NØ IS

Joda men er nesten halve prisen i feks Danmark og Sverige da. Nå har vel ikke danskene så mye mindre lønn enn oss heller. Svenskene har litt lavere lønn, det ser vi på prisnivået deres De hadde aldri betalt 80kr for en IS.... Det dyreste de har i hyllene koster 50-60kr. Det er bra saker som Rochefort 10 trappist etc tror den ligger på 40skr.

 

men nesten halve prisen for Imperial Stouts? Vi har ganske høye avgifter for å si d sånn...

 

Ja, det er dyrt i forhold til Sverige og Danmark. Men det er prisen på vanlig øl også. Blodprisen vi må betale for en boks Heinken f.eks er mye verre enn det at vi må betale en del for kvalitetsøl som NØ IS og Rochefort 10 (som koster 77). Jeg priser meg lykkelig over at vi har et vinmonopol, for prisene på de skikkelig gode sakene hadde vært latterlig høyt i det åpne marked.

 

 

Nei, jeg gir meg ikke :p Mulig jeg skifter tone en smule etter jeg har smakt den. Men, jeg kjøper jo som regel flere øl om gangen når jeg først kjøper, og når prislappen er i nærheten av det en god whisky koster så synes jeg det er lik så greit å bare kjøpe whisky flaska istedet

Hvilke øl er det du kjøper da? Og god whiskey til 90,-? Nuvel. Forøvrig selger de NØ IS på diverse tax free butikker i landet til en veldig rimelig pris, så om du er ute å reiser så må du slå til.

 

Jeg sa ikke at en øl tilsvarer det whisky koster. En god whisky koster ca 500 kr. Når jeg kjøper flere enn 1 øl samtidig så kan totalsummen fort bli nært den prisen

Lenke til kommentar

 

 

80,- for et håndtverksøl på 9% mye? Må du gi deg. Betaler den prisen gledelig for et så godt øl som NØ IS

Joda men er nesten halve prisen i feks Danmark og Sverige da. Nå har vel ikke danskene så mye mindre lønn enn oss heller. Svenskene har litt lavere lønn, det ser vi på prisnivået deres De hadde aldri betalt 80kr for en IS.... Det dyreste de har i hyllene koster 50-60kr. Det er bra saker som Rochefort 10 trappist etc tror den ligger på 40skr.

 

men nesten halve prisen for Imperial Stouts? Vi har ganske høye avgifter for å si d sånn...

 

Ja, det er dyrt i forhold til Sverige og Danmark. Men det er prisen på vanlig øl også. Blodprisen vi må betale for en boks Heinken f.eks er mye verre enn det at vi må betale en del for kvalitetsøl som NØ IS og Rochefort 10 (som koster 77). Jeg priser meg lykkelig over at vi har et vinmonopol, for prisene på de skikkelig gode sakene hadde vært latterlig høyt i det åpne marked.

 

 

 

 

Den er jeg enig i. Liker polet selv og det kan gå andre veien også på de mer eksklusive og spesielle sakene. Sparte feks over 400kr på å dra til Halden og kjøpe en Prunier cognac der på polet kontra å handle i Sverige.

 

Men de mer standar sakene om man kan kalle spesialøl det, som vanlige og doble IPAs og Imperial stouts er mye rimeligere i Sverige... Foraldel vanlig pils sterkøl er rimeligere der også, får en halvliter sterkøl pilsner til 11kr inkl. pant. I Norge så koster vel sånt på småflaske 30kr?

Lenke til kommentar

 

Aha, daså, tengte kanskje det var muligheter for å bestille billig øl fra kina eller noe, dem har jo latterlig lave fraktkostnader, og jeg regner med billig øl.

 

Men dersom det ikke blir noe billigere en butikken så dropper jeg det.

 

 

Billig øl fra Kina kan kanskje vise seg å være dyrere enn billig øl i Norge. Det er nemlig en del utgift knyttet til dette.

 

Øl, én kasse (24 stk 0,33 liter, 4,7 %):

Innkjøpspris:

kr 120,00

Frakt:

kr 300,00

Særavgifter:

 

- avgift på alkohol, kr 20,34 pr. liter

kr 161,09

- miljøavgift på drikkevareemballasje (metall),

kr 5,34 pr. emballasjeenhet

kr 128,16

- grunnavgift på engangsemballasje,

kr 1,10 pr. emballasjeenhet

kr 26,40

Toll kr 1,28 pr. liter

kr 10,14

Merverdiavgift 25 %

kr 186,45

Totalt å betale:

kr 932,24

 

Dette regnestykket er hentet fra http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233872&epslanguage=no

 

Så om det er om å gjøre å få det billigst mulig må du enten gå for Seidel, finne deg noe som er villig til å ta risikoen eller, min personlige anbefaling: lage selv. Sistnevnte er arbeidskrevende, men når en har lært seg det og har utstyret så har jeg hørt snakk om at folk får priser på ned rundt 6 kr literen eller noe. Bonus: ølen blir som regel bedre enn mye butikkøl.

 

 

Det bør ikke være så arbeidskrevende.... Jeg er storfornøyd med det ølsettet jeg kjøpte på Europris. Ølet er nok ikke like bra som fullgrain. Men har begynt å eksperimentere med ekstra humling og tilsetninger etc. Ølet jeg lagde sist etter lagring var minst like bra som spesialøl i butikk. Da er jeg fornøyd. Har man ikke plass og tid så er ekstraktsett det beste valget.

Lenke til kommentar

Frydenlund Fatøl er den jeg tyr til når jeg skal ha noe billig og enkelt som ikke smaker utvannet industriøl. Kan selvsagt ikke måle seg med de dyrere greiene, men i forhold til prisen er den det beste jeg vet om. Varierer litt med Hansa IPA om jeg vil ha noe billig med litt ekstra humle. Ellers betaler jeg gjerne både 50 og 60 kroner for butikkøl for å få smakt på utvalget og finne noe spesielt, men det er sjelden jeg kjøper disse dyre variantene gjentatte ganger.

Lenke til kommentar

Prisene i norge alt forferdelige. Det var nemlig Imperial stout jeg har hatt veldig lyst til å prøve. 80kr for en øl er bare for mye, rett å slett. Men, 50kr er ok

 

 

Det er nå en gang i dette landet vi bor og skal vi ha fordelene med det må vi nok også ta en del av ulempene og de "30,- ekstra" for å smake står de fleste i. Vi snakker om en cola på bensinstasjonen.

Når det er sagt er jeg absolutt for en vridning av alkoholavgiftene som senker avgiftene på drikke med lavere alkoholinnhold.

Lenke til kommentar

Alkoholavgiftene i Norge syns jeg er utmerkede. Vi har et system som gjør at alle har råd å drikke moderate mengder god og eksklusiv drikke, men det blir fort dyrt om man vil drikke store mengder enkel alkohol. Vi har omtrent dobbel kjøpekraft som svenskene, og de må nødvendigvis ha lavere alkoholpriser enn oss for at de i det hele tatt skal kunne kjøpe seg drikkevarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...