Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ser uansett ut som mer enn 75 IBU for meg.

Bitterhumlen (60 min) alene gir 81,7 på mitt oppsett.

Men dette er bare tall og om ølet smaker bra skal du være såre fornøyd.

 

På grunn av mindre volum på koking enn gjærings så må man kompensere med en god del mer humle da man vanner ut vørtern ganske kraftig før gjæring.

 

Der tenker jeg vi hadde forklaringen.

Googlet litt rundt om trappistøl, og lurer derfor på hva man får når Brew Dog har trappistøl sånn som Unleash the yeast trappist. Det er altså ikke en ekte trappistøl?

 

Er nok kun markedsføringstriks fra DB. Enten selger det eller så henger noen seg opp i navnet og da får de enda mer publisitet. Slikt er de flinke til.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

 

 

Har noen her smakt Paradox Grain fra Brew Dog? Veldig god, klassisk stout etter min mening :)

 

God er den, men helt klassisk stout vil jeg ikke kalle det. Den er mer på det ekstreme, eller Imperial, som det vanligvis kalles. Dette gjelder både 10% og 15% versjonene. Regner med det er den siste du har drukket.

 

Denne egner seg forøvrig godt for lagring. Kjøp gjerne noen og test med jevne mellomrom de neste 5-6 årene, eller lenger.

 

Åja, Imperial er de sterkere stoutene?

God for lagring har jeg hørt den er ja, så har faktisk kjøpt inn en sånn som jeg tenkte å lagre noen år. Men så lenge som 5-6 år? :o

 

 

Det finnes ingen regler for hva som er "imperial", men valigvis er det varianter over 8% ABV som får denne betegnelsen.

 

Ville nok ikke lagret alle så lenge, men for å teste kan det være moro å ha et par av dem så lenge. Meget mulig de da er "over the top".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Denne var et svar til eveant. StoreMyens poster kom mens jeg skrev på denne posten.

 

Nei, i utgangspunktet er et trappist-øl et øl som er brygget av munker i trappistordenen (O.C.S.O.: Ordo Cisterciensis Strictioris Observantiae). Det er et beskyttet varemerke kan man si.

 

Den eneste muligheten jeg kan se for meg at Brew Dog har til å selge et "ekte" trappistøl er om de får noen trappistklostre til å brygge for dem. Det finnes noen som brygger trappist-øl i nesten industrielle kvantum, og det kan jo hende at de har gjort en avtale med Brew Dog om at de kan få designe en oppskrift eller noe og være med å se at ølet blir brygget etter. Vanligvis skal trappist-øl kun brygges i de kvanta som må til for at de får penger nok til å vedlikeholde klosterne og gjøre sitt til at munkene ikke blir distrahert fra munkelivet. La Trappe har fått pes for at de tjener såpass mye at de "bryter" reglene for trappist-øl:

 

 

  • The beer must be brewed within the walls of a Trappist monastery, either by the monks themselves or under their supervision.
  • The brewery must be of secondary importance within the monastery and it should witness to the business practices proper to a monastic way of life
  • The brewery is not intended to be a profit-making venture. The income covers the living expenses of the monks and the maintenance of the buildings and grounds. Whatever remains is donated to charity for social work and to help persons in need.
  • Trappist breweries are constantly monitored to assure the irreproachable quality of their beers.

 

Trappistøl har jo etterhvert fått ganske høy status blant ølkjennere, og det er jo helt klart noe profittjagende firma ser. Dermed har de løst dette med å lage "klosterøl" eller "Abbey beers". Her brukes samme sort gjær, metoder og så videre, og ølet kan bli mye likt et trappist-øl (f.eks. St Bernardus abt 12 ligner mye på Westvleteren 12). Det kan jo hende at det er noe av dette Brew Dog også har gjort...

Endret av Onkel Kompost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batch nummer 100, eller Centurion som de har kalt den på Christianssand Brygghus er en meget dugelig DIPA. Fås også på Cafe Sara i Oslo.

 

Southern Tier Plum Noir var en litt kjedelig porter med plommer. Synes kroppen var alt for tynn, og det var litt for mye røstet malt for at den skal nærme seg noe toppkarakter for en porter.

 

Lost Abbey Saison Blanc - finfin saison som alltid fra Lost Abbey. Kanskje litt for normal? Sprudlende og nydelig balansert, men kan ikke måle seg med Tank 7 eller Ævenue. Mye av forklaringen ligger nok i det forholdsvis lave alkoholinnholdet.

Lenke til kommentar

Hva slags øl har Spar/Eurospar av den mer fyldige typen? Jeg har sett etter en oversikt som tilsvarer det som er på ølportalen.no, sånn som dette. Men, ser ikke ut som at det finnes

 

Det spørs vel hvilken Spar du er på det. Jeg har sett at selv i de mer grisgrendte strøk finnes det noe Ægir. Litt mer sentralt dukket det blant annet opp noen norske mikrobrygg på en annen Spar. Lindesnes eller noe? Det er vel opp til butikksjefene får en tro.

Lenke til kommentar

 

Hva slags øl har Spar/Eurospar av den mer fyldige typen? Jeg har sett etter en oversikt som tilsvarer det som er på ølportalen.no, sånn som dette. Men, ser ikke ut som at det finnes

 

Det spørs vel hvilken Spar du er på det. Jeg har sett at selv i de mer grisgrendte strøk finnes det noe Ægir. Litt mer sentralt dukket det blant annet opp noen norske mikrobrygg på en annen Spar. Lindesnes eller noe? Det er vel opp til butikksjefene får en tro.

 

 

Ok. Jeg må vel bare ta meg en tur å se hva som finnes i hyllene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...