Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig irriterende at de to virkelig raritetene Harviestoun Ola Dubh ale 30 & 40 Special Reserve ble annullert fra min bestilling fra Vinmonopolet fordi leverandør var utsolgt. Blir vel aldri å få tak i da vil jeg tro. :(

(40 varianten har forresten den mildt sagt svimlende prisen på Kr 484,90 pr. liter!!)

Lenke til kommentar

Min bestilling gikk heldigvis gjennom. Tilfeldigheter ville det til at jeg allerede hadde en 12 i bestilling fra Crackedkettle, så da sitter jeg her med hele serien :-) Skal bli en hyggelig aften!

 

Ellers anbefaler jeg deg å skaffe deg en Orkney Dark Island Reserve mens den fremdeles er å få tak i. Var såpass heldig at jeg fikk smake litt av en flaske for noen uker siden og duverden. Helt fantastiske greier dersom du liker denslags.

Lenke til kommentar

Veldig irriterende at de to virkelig raritetene Harviestoun Ola Dubh ale 30 & 40 Special Reserve ble annullert fra min bestilling fra Vinmonopolet fordi leverandør var utsolgt. Blir vel aldri å få tak i da vil jeg tro. :(

(40 varianten har forresten den mildt sagt svimlende prisen på Kr 484,90 pr. liter!!)

Kjøpte en flaske av 40-varianten på Den Gode Nabo. Mener å huske den flasken (0,33) kostet 250,- :p

 

Worth it!

Lenke til kommentar

Ellers anbefaler jeg deg å skaffe deg en Orkney Dark Island Reserve mens den fremdeles er å få tak i. Var såpass heldig at jeg fikk smake litt av en flaske for noen uker siden og duverden. Helt fantastiske greier dersom du liker denslags.

Takk for tipset. Virker svært interessant så en flaske er allerede bestilt :)

 

Kjøpte en flaske av 40-varianten på Den Gode Nabo. Mener å huske den flasken (0,33) kostet 250,- :p

Worth it!

Tung pris :) Får nok nøye meg med 16&18 varianten tror jeg.

Lenke til kommentar

Sit med eit glas Gonzo imperial porter i handa, må berre få sagt at dette var gode saker, smakar lakris og frukt-ish (ikkje heilt sikker på kva slags frukt, muligens daddel eller fiken), fin bitterheit og kaffepreg i ettersmaken, sjølv om den har eit nokså høgt alkoholinnhald, merker eg lite av den typiske spritsmaken. Har ei flaske til liggande, men mistenker at den vil forsvinne relativt raskt :whistle:

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Da er det helg for meg da jeg jobber kveld og har fri imorgen. :D

 

Slapper av med en halvliter Hansa Fatøl og en Newcastle brown ale.

 

Det er øl jeg liker.

Imorgen skal jeg en tur på polet tror jeg. Skal kjøpe et par flasker mørkere øl.

 

Vet ikke helt hva jeg skal velge ennå.

Lenke til kommentar

Syke Brewdog!

Testet akkurat én av to flasker med Tokyo* som jeg fikk rasket med meg fra Vika polet sist jeg var der. (Var forresten veldig mye bra der som gjorde virkelig vondt i lommeboka!)

Var først litt skeptisk til kjøpet da jeg hadde forventet meg at det i kjent Brewdog stil var et brygg hvor det meste av annen smak var druknet bort i humle. Men der kunne jeg ikke tatt mer feil.

 

Det første som møtte meg var lukten, den var definitivt en søt lukt som ga meg mer assosiasjoner til en dessertvin enn til et øl. Jeg tenkte umiddelbart plomme. Men i tillegg var det definitivt et stikk av alkohol som man kjente godt ved å lukte dypt (Dette ølet har mektige 18,2%!!). Smaken var egentlig ikke det jeg forbinder med en Stout. Den var veldig søt og igjen ga den assosiasjoner til dessertvin. Jeg tenkte umiddelbart på NØ's Dark Horizon da jeg tok første slurk. Jeg syntes alkoholen var bra kamuflert, men den bidro definitivt til å gi ølet en varm herlig ettersmak. Jeg kunne egentlig ikke skjønne hvordan Brewdog hadde klart å lage en såpass søt og kraftig Stout ved hjelp av kun malt & humle så jeg gikk inn på siden deres og leste. Da jeg så dette ble alt så mye klarere: "This imperial stout is brewed with copious amounts of speciality malts, jasmine and cranberries."

 

Jeg skal ikke påstå at dette er favorittstouten min, da jeg føler at den er såpass langt unna det jeg vanligvis forbinder med stout, men dette er helt klart ett av mine favorittøl og definitivt det beste brygget jeg har smakt fra Brewdog :)

Men en veldig negativ ting med slike brygg er at de på en måte ødelegger både økonomi & "ølglede". Alt annet smaker rett og slett vassent og billig dersom man venner seg til dette ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brooklyn East India Pale Ale er min sommerøl i år. Ikke for kraftig smak, så den fungerer godt som en øl man kan sitte og slappe av i varmen med den (de gangene man er så heldige å få det ...)

 

Var på Systembolaget for noen uker siden, og rasket med meg en hel del forskjellig. Ikke det beste utvalget av øl der, men en del interessant. Var hovedsaklig på jakt etter gode lagere og IPAer. Fant dessverre ikke noe av Mikkeller som var noe jeg lette etter. Heller ikke Brewdogs "IPA is dead", men rasket med meg det jeg tror var følgende:

 

BrewDog 77 Lager

BrewDog Zeitgeist

BrewDog Punk IPA (Lette etter Hardcore IPA, men den hadde de ikke)

Brooklyn East India Pale Ale

Brooklyn Summer Ale

Brooklyn Lager

Anchor Liberty Ale

Nils Oscar IPA

 

Liberty Alen var den som kanskje satte mest spor. Den utmerket seg ikke helt utenom det vanlige, men den hadde perfekt skum som satt lenge og den ble inntatt i vanvittig godt selskap på en solskinnsdag. ;)

Lenke til kommentar

I Norge er man av den oppfatning at forbud er mye bedre enn opplæring og sunn fornuft...

Nå er det dessverre ikke bare i Norge den slags destruktive politiske holdninger gjelder, men dette må definitivt være en godt eksempel på bakstreverske idioter som skal skal styre her til lands.

Lenke til kommentar

I Norge er man av den oppfatning at forbud er mye bedre enn opplæring og sunn fornuft...

 

AP, SV og Krf er alle av den oppfatning at velgerne er sauer som må gjetes vekk fra ting som potensielt kan være til skade.

 

Snart er det vel ikke lov å nevne ordet øl før etter klokka åtte på hverdager.

Lenke til kommentar

Da var jeg innom Valken igjen etter rykter om diverse nyheter.

 

Plukket med meg Southern Tier Mokah og en rekke fra Brewdog; Alice Porter, 5 am saint, Tokyo og Bitch Please. I tillegg tok jeg med en Nørrebro New York Lager.

 

Alle er uprøvde med unntak av New York Lager, som var en flott lager, eller "vienna" om man skal være ordentlig på det. Ble vel en ca 500 kr i denne omgang og shoppet vel for ca 3-400 sist gang jeg var innom Valken.

 

Jeg kunne absolutt ha tatt med en del mer interessant som f. eks Meantime London Porter, men jeg tenkte at det holdt. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Plukket med meg Southern Tier Mokah og en rekke fra Brewdog; Alice Porter, 5 am saint, Tokyo og Bitch Please. I tillegg tok jeg med en Nørrebro New York Lager.

Gled deg spesielt til Tokyo* og også Alice Porter. Den var veldig annerledes enn det jeg forventet fra Brewdog (på en positiv måte). Jeg syntes den smakte nesten litt syrlig og fruktig. Ikke det jeg primært forbinder med en Porter, men svært god var den. Her slapp andre smaker til enn kun den vante "Brewdog humlen".

5 AM saint ga meg nærmest ingenting. All annen smak var druknet bort i humle.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Veldig irriterende at de to virkelig raritetene Harviestoun Ola Dubh ale 30 & 40 Special Reserve ble annullert fra min bestilling fra Vinmonopolet fordi leverandør var utsolgt. Blir vel aldri å få tak i da vil jeg tro. :(

(40 varianten har forresten den mildt sagt svimlende prisen på Kr 484,90 pr. liter!!)

 

Polet har ikke kode for "ikke på lager ennå". Dermed kan "utsolgt fra leverandør" også bety at varer ikke har kommet inn ennå.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sikret meg to flasker av Harviestoun Ola Dubh 16 special reserve ale, og den er nå merket som utsolgt fra leverandær, så jeg tror nok det er en reell utsolgt-situasjon. Det kan selvfølgelig hende at de kommer inn igjen, men jeg ser for meg at dette ikke lages i så altfor store partier og det partiet som kom til Norge er det eneste vi får på en stund..

Lenke til kommentar

Antok egentlig at den ikke ville komme inn igjen da jeg fikk dette svaret før ordren min ble sendt ut:

Det viser seg dessverre at 9281202 Harviestoun Ola Dubh ale 30 special rese og 9281302 Harviestoun Ola Dubh ale 40 special rese ble ikke levert fra leverandør, og vi har derfor annullert den fra din bestilling.

 

Vi vet foreløpig ikke når varen blir tilgjengelig igjen.

 

Ble selvsagt litt irritert først, men etter å ha smakt "old engine oil" og "16 Special reserve" så jeg litt på det som hell i uhell: Jeg var ikke spesielt imponert over "16 special reserve", og enda mindre imponert av "Engine Oil". (Det er samme ølet, men "special reserve" serien er modnet på Whisky fat). De reklamerer så fristende med at de er fruktige og søte, med malt og roasted barley, men det aller meste av disse smakene overdøves av den dominerende bitterheten. Litt synd da slike tyngre, mørke øl har så mye mer å by på en bare humlesmak. Men sier nok ikke nei takk til en "30&40 special reserve" om jeg kommer over dem da whiskysmaken definitivt var med på å gjøre "special reserve" til et mer spennende øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...