Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Har sikkert kommet i skade for å legge inn det jeg mener den var verdt :-)

:D

 

Kan det stemme at du ikke har testet Haanbryggeriets Dobbel Dose IPA? Drister meg i så fall til å gi deg en anbefaling der. Synes personlig den var helt på høyde med NØ Imperial IPA #500 - med andre ord en svært god øl :)

 

Hvilke(t) pol er det du pleier å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tripel Karmeliet er en flott belgisk tripel. Alkoholen er her enda bedre maskert enn i Westmalle sin tripel noe som kler denne godt. Det er allikevel noe med den som jeg ikke synes er helt 100%. Skal prøve den igjen for å gi en bedre vurdering.

 

Hvordan er dine erfaringen med Tripel? Jeg tror det er en øl som mange kan sette pris på. Blant annet fikk en jente på jobbfest smake denne hos meg, og hun likte den. Hun er ellers ikke så glad i øl, og foretrekker mer fruktøl enn annet.

 

Orval liker jeg godt, da den er en av de belgiske blondene som faktisk har litt bitterhet i seg.

Lenke til kommentar

Har sikkert kommet i skade for å legge inn det jeg mener den var verdt :-)

:D

 

Kan det stemme at du ikke har testet Haanbryggeriets Dobbel Dose IPA? Drister meg i så fall til å gi deg en anbefaling der. Synes personlig den var helt på høyde med NØ Imperial IPA #500 - med andre ord en svært god øl :)

 

Hvilke(t) pol er det du pleier å bruke?

 

Den står i kjelleren, men jeg har rett og slett ikke kommet så langt.

Så mye øl og så lite tid

cry.gif

 

Nesttun, men har ikke allverdens utvalg er nærmest og blir brukt til bestillinger

Lagunene er noe bedre og blir brukt fra tid til annen

Bergen Storsenter har byens (og landets?) beste utvalg av de som finnes i polets lister

Valkendorfsgate har "skattene" som ikke kommer inn i listene men kun havner der og på Vika i Oslo

Lenke til kommentar

Jeg har sett etter Rodenbach Grand Cru, men ikke funnet den. Kan du fortelle litt om smaksforskjellene mellom Grand Cru og den vanlige Rodenbachen?

 

Den kom som nyhet på juli-slippet, så den var ikke tilgjengelig før i går. Men søk, og du skal finne! Har ikke drukket den siden den forsvant fra polet, men tar nok en flaske i dag. Notater kommer.

 

Ellers har det kommet noen spennende ting på bestillingsutvalget, Harviestoun ser bra ut!

Lenke til kommentar

znip

Hvordan er dine erfaringen med Tripel?

 

Vel... jeg har ikke drukket så mye men både Westmalles Tripel og Tripel Karmeliet er flotte øl. Tenker å prøve Chimay hvit også da den er i samme kategori.

 

Flott med enda litt flere nyheter på polet!

 

Fantastisk at Boons Geuze og Framboise (bringebær) kommer på bestillingslisten da sistnevnte er virkelig nydelig!

 

Sur-øl er virkelig på full fart inn i markedet. Jeg kommer hvertfall til å bestille et par flasker av Boons framboise når den er på plass i listene. :p

 

Og angående det å prøve alt mulig rart så drakk jeg Tuborgs Lime Cut i går. Det smakte som forventet: ganske ille. Lukten er helt grei og smaken er i og for seg kurant men den ettersmaken var.... forferdelig.

 

Rett og slett et kjipt øl, styr unna! 1.5/6

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

 

Den kom som nyhet på juli-slippet, så den var ikke tilgjengelig før i går. Men søk, og du skal finne! Har ikke drukket den siden den forsvant fra polet, men tar nok en flaske i dag. Notater kommer.

 

Ellers har det kommet noen spennende ting på bestillingsutvalget, Harviestoun ser bra ut!

 

Får kikke litt når jeg er tilbake på ferie i Norge. Reiser nordover i morgen. Jeg synes det var litt interessant at det skulle være så vanskelig å finne grand cru her i Belgia.

 

 

 

Vel... jeg har ikke drukket så mye men både Westmalles Tripel og Tripel Karmeliet er flotte øl. Tenker å prøve Chimay hvit også da den er i samme kategori.

 

 

Ja, fine øl er de helt klart. Grunnen til at jeg spør er at på den der Tripel Karmeliet mente hun jenta jeg snakket om at hun kjente smak av karamell, noe jeg tror hun innbiller seg på bakgrunn av navnet til ølet. Jeg kjente ikke noen større karamell-smak. Så det var det jeg egentlig lurte på...

Lenke til kommentar

Ellers har det kommet noen spennende ting på bestillingsutvalget, Harviestoun ser bra ut!

Uff, dette var ikke bra. Etter å ha blitt sugd inn på Vika polet et par ganger nå, av min økonomisk slomsete side, aner det meg at veldig at denne siden av meg igjen kommer til å overtale min mer fornuftig side. :whistle:

 

Og angående det å prøve alt mulig rart så drakk jeg Tuborgs Lime Cut i går. Det smakte som forventet: ganske ille. Lukten er helt grei og smaken er i og for seg kurant men den ettersmaken var.... forferdelig.

Rett og slett et kjipt øl, styr unna! 1.5/6

Kjipt ja. Derimot kjøpte jeg med en flaske "Clausthaler Lemon" her om dagen. Det er en shandy med hele 60% brus. Ikke noe bra substitutt dersom man er lysten på øl selvsagt, men en grei og forfriskende drikk dersom man har lyst på noe som er litt mindre søtt enn en vanlig brus.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt her i tråden, ser jeg... :) Men da kan jeg jo like greit spørre. Hvilken av de "vanlige" øltypene du får på dagligvarebutikkene er "best"? Hvilke er bedre enn andre, hvilke er helt på bunnen o.s.v.

 

Er ikke erfaren på alkoholfronten, men jeg synes bl.a at Carlsberg på glassflaske er god. Men jeg er kanskje en av få som synes dette, av den grunn at jeg ikke har smakt så mye? Har også smakt på Ringnes og Tuborg, samt noe tyske saker, hvis det kan stemme. Altså har jeg kun smakt det de fleste ser ned på, hehe.

 

Er forresten ikke slik at jeg drikker øl til maten og sånn, er kun snakk om å fyre oppunder på fest. Jeg smaker og nyter, og tar det med ro når jeg drikker øl, selv om det er kun for å begynne festen. Av den grunn at jeg synes det er godt :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt her i tråden, ser jeg... :) Men da kan jeg jo like greit spørre. Hvilken av de "vanlige" øltypene du får på dagligvarebutikkene er "best"? Hvilke er bedre enn andre, hvilke er helt på bunnen o.s.v.

 

Er ikke erfaren på alkoholfronten, men jeg synes bl.a at Carlsberg på glassflaske er god. Men jeg er kanskje en av få som synes dette, av den grunn at jeg ikke har smakt så mye? Har også smakt på Ringnes og Tuborg, samt noe tyske saker, hvis det kan stemme. Altså har jeg kun smakt det de fleste ser ned på, hehe.

 

Er forresten ikke slik at jeg drikker øl til maten og sånn, er kun snakk om å fyre oppunder på fest. Jeg smaker og nyter, og tar det med ro når jeg drikker øl, selv om det er kun for å begynne festen. Av den grunn at jeg synes det er godt :)

Alle er selvsagt velkomne i tråden. Det finnes ingen fasit på smak :) Jeg mener fullt og helt at det viktigste med øl er at man skal nyte det. Om man liker det billigste eller dyreste ølet spiller ingen rolle, det er du selv som bestemmer.

Når det er sagt, mener jeg også at en av de aller viktigste forutsetningene for virkelig å kunne nyte et godt øl, er å utforske! Det beste du kan gjøre er å forsøke å kjøpe så mye forskjellig øl som mulig. Start gjerne på vanlige butikker.

Min egen erfaring er at etter at du har vært gjennom mye av ølet som selges på vanlige butikker så kommer du til et punkt hvor du sier: Hmmm, mye av dette ølet smaker jo helt likt..øl må være kjedelig! Men du kan ikke ta mer feil. Nå er Vinmonopolet din venn :)

Etter å ha vært gjennom butikkølet har du kanskje en viss anelse om hva slags øl du liker: lyst, mørkt, bittert, søtt, surt (nei forresten, surt øl får du ikke kjøpt på vanlige butikker). Om du har et slikt utgangspunkt kan du kjøre videre på dette, eller du kan rett og slett bare velge tilfeldig fra polets mange fantastiske varianter. Finner du et øl du virkelig liker godt kan slike forum som dette være gode steder for å få tips til andre øltyper innenfor samme smaks-sjanger. Utforsk!! :)

Lenke til kommentar

Synes øl er ganske godt, og i starten da jeg begynte å drikke alkohol drakk jeg bare øl. Men så en gang da jeg spilte litt mye beerpong på bursdagen til en kamerat i tillegg til litt inntak av sprit gikk det dårlig, og jeg ble liggende på baderomsgulvet og kose med dassen i et par timer. Etter dette har jeg fått avsmak på øl. Får brekninger hver gang jeg drikker det, om jeg ikke drikker ekstremt sakte, og etter to halvlitere kommer kvalmhetsfølelsen...

 

Har hørt om andre som ikke tåler enkelte typer alkohol på grunn av fyll i ungdomsåra. Er det sannsynlig at jeg aldri kommer til å takle øl igjen?

 

Ville i så fall vært en ekstrem nedtur. :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt her i tråden, ser jeg... :) Men da kan jeg jo like greit spørre. Hvilken av de "vanlige" øltypene du får på dagligvarebutikkene er "best"? Hvilke er bedre enn andre, hvilke er helt på bunnen o.s.v.

 

Er ikke erfaren på alkoholfronten, men jeg synes bl.a at Carlsberg på glassflaske er god. Men jeg er kanskje en av få som synes dette, av den grunn at jeg ikke har smakt så mye? Har også smakt på Ringnes og Tuborg, samt noe tyske saker, hvis det kan stemme. Altså har jeg kun smakt det de fleste ser ned på, hehe.

 

Er forresten ikke slik at jeg drikker øl til maten og sånn, er kun snakk om å fyre oppunder på fest. Jeg smaker og nyter, og tar det med ro når jeg drikker øl, selv om det er kun for å begynne festen. Av den grunn at jeg synes det er godt :)

Alle er selvsagt velkomne i tråden. Det finnes ingen fasit på smak :) Jeg mener fullt og helt at det viktigste med øl er at man skal nyte det. Om man liker det billigste eller dyreste ølet spiller ingen rolle, det er du selv som bestemmer.

Når det er sagt, mener jeg også at en av de aller viktigste forutsetningene for virkelig å kunne nyte et godt øl, er å utforske! Det beste du kan gjøre er å forsøke å kjøpe så mye forskjellig øl som mulig. Start gjerne på vanlige butikker.

Min egen erfaring er at etter at du har vært gjennom mye av ølet som selges på vanlige butikker så kommer du til et punkt hvor du sier: Hmmm, mye av dette ølet smaker jo helt likt..øl må være kjedelig! Men du kan ikke ta mer feil. Nå er Vinmonopolet din venn :)

Etter å ha vært gjennom butikkølet har du kanskje en viss anelse om hva slags øl du liker: lyst, mørkt, bittert, søtt, surt (nei forresten, surt øl får du ikke kjøpt på vanlige butikker). Om du har et slikt utgangspunkt kan du kjøre videre på dette, eller du kan rett og slett bare velge tilfeldig fra polets mange fantastiske varianter. Finner du et øl du virkelig liker godt kan slike forum som dette være gode steder for å få tips til andre øltyper innenfor samme smaks-sjanger. Utforsk!! :)

 

Tusen takk for svaret! :-) Skal følge rådene dine, og sakte men sikkert pløye meg gjennom alle variantene :)

Lenke til kommentar

Har hørt om andre som ikke tåler enkelte typer alkohol på grunn av fyll i ungdomsåra. Er det sannsynlig at jeg aldri kommer til å takle øl igjen?

 

 

Hadde tilsvarende opplevelse med en flasek Johnny Walker i ungdomen. Setter stor pris på en Single Malt i dag og har heller inegn problemer med en brukbar blended.

 

En mulig vei "ut av det" kan være å smake på noe som er et stykke fra pils.

Guinness er det mest tilgjengelige, men en porter fra polet er ennå fra smaksmessig.

Og om ikke det fungerer så finnes det faktisk en del bra rødvin :-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Har hørt om andre som ikke tåler enkelte typer alkohol på grunn av fyll i ungdomsåra. Er det sannsynlig at jeg aldri kommer til å takle øl igjen?

 

 

Hadde tilsvarende opplevelse med en flasek Johnny Walker i ungdomen. Setter stor pris på en Single Malt i dag og har heller inegn problemer med en brukbar blended.

 

En mulig vei "ut av det" kan være å smake på noe som er et stykke fra pils.

Guinness er det mest tilgjengelige, men en porter fra polet er ennå fra smaksmessig.

Og om ikke det fungerer så finnes det faktisk en del bra rødvin :-)

 

Ja, eventuelt får jeg bare prøve å la kroppen vende seg til det, litt etter litt. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. :p

 

Rødvin hater jeg, forøvrig. Har aldri smakt vin jeg synes er god. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Onkelkompost: Hmm... da misforstod jeg litt da jeg trodde du spurte om mine erfaringer med sjangeren "abbey tripel" generelt sett. Jeg er ikke så flink å notere men jeg kan ikke huske å ha funnet noe hint av karamell i ølet (Karmeliet).

 

Ellers så tok jeg med meg noen øl fra polet på Valken og en butikk-øl. Sistnevnte ble fortært allerede nå i natt.

 

Kjøpte med meg:

Souther Tier Un'earthly IPA, Gemini fra samme bryggeri samt Cigar City Either Black Ale. Butikk-ølet ble La Trappe Puur (øko trappist-øl under 4,7%). Er det forøvrig noen her som har prøvd Southern Tier Back Burner eller Mokah? Så også Jah-va fra samme bryggeri men er litt skeptisk til å blåse av godt over 100 kr (tror jeg) på en imperial stout.

 

La Trappe Puur er en økologisk trappist-øl og den smaker slik en lys trappist-øl skal. En lett fruktig duft, kanskje noe sitrus og et forholdsvis tydelig preg av belgisk gjær. Den minner litt om wit mtp. at jeg finner noe hint av krydder men det er ikke så mye.

 

Den er ellers godt balansert og dette er et ganske lett og fint øl. Det er ikke voldsomt komplekst eller så veldig kraftig men dette har jo en del å gjøre med alkoholprosenten. Dette er nok enda en øl som går inn på min liste over bra butikk-øl på tross av lav tilgjengelighet og forholdsvis høy pris (ca 40kr, 0,33)

4.0/6

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...