Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om vinmonopolet fører Stella Artois? Og om dette er direkte import fra Belgia eller ikke?

Var i Brussel for noen måneder siden og smakte på Stella. Helt fantastisk øl

Har sett det på polet. Det brygges hvertfall ikke på lisens her i Norge så da er det mest trolig at de får det direkte fra Belgia.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet litt om Vinmonopolets salgstall så langt i år

Noe som slår meg umiddelbart: Hva i svarte er "Hansa Sterkøl" og hvem i all verden er det som kjøper dette? Tydeligvis ganske mange ifølge polets liste, men jeg kan personlig ikke engang huske å ha sett dette ølet på noen av butikkene jeg har hvert innom. Kanskje har jeg en mental sperre som har gjort meg blind mot dette ølet, men jeg har jo for svingende tom. plukket opp Ringnes brygg på polet, så jeg tviler sterkt på at dette er tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ølentusiaster!

 

Finnes det noen ølbok der ute, vet noen det? Jeg ser for meg noe slikt som en slags vinbok, for det fins det jo flere av - du vet, sånn man skriver opp og anmelder vin man har drukket i. Jeg har vært på jakt etter noe tilsvarende for øl, ettersom jeg passerer noen-og-hundre typer øl jeg har smakt i mitt liv, som jeg gjerne vil loggføre og beskrive et sted.

 

Det kan godt være i en digital form også, men ordentlig bok for å skrive i hadde vært å foretrekke ettersom jeg trenger å øve litt på skrive-skillsa... jeg skriver jo aldri noe annet for hånd enn signaturen min lengre i jobbsammenheng. Grusomme greier, hva?

 

Hadde vært stas om noen hadde peiling på dette!

Forresten - en liten ting til: ANBEFALING AV ØL?

 

Liker veldig godt Innes & Gunn (om jeg skriver det riktig). Spesielt den vanlige typen deres. Finnes det noe tilsvarende på markedet, eller er den helt unik i sin type? Hvis det finnes noen litt mildere, uten den intense toffee-sødmen, så hadde jeg virkelig funnet en øl jeg elsker, tror jeg... :)

Lenke til kommentar

Hei ølentusiaster!

 

Finnes det noen ølbok der ute, vet noen det? Jeg ser for meg noe slikt som en slags vinbok, for det fins det jo flere av - du vet, sånn man skriver opp og anmelder vin man har drukket i. Jeg har vært på jakt etter noe tilsvarende for øl, ettersom jeg passerer noen-og-hundre typer øl jeg har smakt i mitt liv, som jeg gjerne vil loggføre og beskrive et sted.

 

Det kan godt være i en digital form også, men ordentlig bok for å skrive i hadde vært å foretrekke ettersom jeg trenger å øve litt på skrive-skillsa... jeg skriver jo aldri noe annet for hånd enn signaturen min lengre i jobbsammenheng. Grusomme greier, hva?

 

Hadde vært stas om noen hadde peiling på dette!

Forresten - en liten ting til: ANBEFALING AV ØL?

 

Liker veldig godt Innes & Gunn (om jeg skriver det riktig). Spesielt den vanlige typen deres. Finnes det noe tilsvarende på markedet, eller er den helt unik i sin type? Hvis det finnes noen litt mildere, uten den intense toffee-sødmen, så hadde jeg virkelig funnet en øl jeg elsker, tror jeg... :)

 

Heisann,

Anbefaler deg å ta deg en tur på Ratebeer, #1 plass på interweben for ølentusiaster. Her kan du finne meget mye info om + andre sine erfaringer med nettop den ølen du sitter å drikker på.

 

Mye gode bøker der ute også. Den første øl-boken jeg anskaffet meg var Ølboka. En stor inspirasjon utvilsomt og meget informativ og underholdende innhold. Ellers har jo Michael Jackson (nei ikke han) hatt utrlig mye å gjøre med at vi faktisk kan sitte her å kose oss med skikkelig øl. Han ga i sin tid ut Michael Jackson's Great Beer Guide som står som en skikkelig klassiker i øl-miljøet. Selv om boken begynner å dra på årene er dette en en bok som tar for seg de aller viktigste klassiske ølene.

 

Innis & Gunn sin oak aged beer er helt super som et "nybegynner"-øl, og har nok vært et av de ølene som har åpnet øynene for mange. Dersom du liker den liker du nok også feks. Nøgne sin Imp Brown ale, og de aller fleste blir helt frelst når de får smake en Rochfort 8. Når du har vært gjennom en 7-800 forskjellige øl vil du nok mest sansynlig merke at en Innis & Gunn kanskje blir litt tam og kjedelig.

Lenke til kommentar

Noen som vet om vinmonopolet fører Stella Artois? Og om dette er direkte import fra Belgia eller ikke?

Var i Brussel for noen måneder siden og smakte på Stella. Helt fantastisk øl

 

Ganske sikker på at Rimi og Ica fører Stella Artois, men da en litt svakere variant på 4%. Denne brygges da i så fall i England. Ikke umulig at jeg husker helt feil dog.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at du ikke kan kjøpe fra en nettbutikk og få det levert til Norge. DU må være fysisk i utlandet i mer enn 24 timer for å kunne ta med deg over alkohol innenfor kvoten gratis. Og uten å være 110% sikker på så mener jeg at man ikke kan importere øl selv og betale toll på det.

 

Er man ikke ute av landet i minst 24 timer kan man ikke handle taxfree, men man kan handle i det landet man er i fordi man betaler moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

This. Hvis man må være i utlandet i 24 timer for å kunne ta med seg alkohol innenfor kvoten gratis, gjør det en stor del av Østlandets befolkning til smuglere.

Det stemmer det, ja. Men tollerne har ikke ressurser til å bevise hvor lenge du har vært ute av landet så alle kommer unna med en hvit løgn.

Lenke til kommentar

24 timers regelen er stort sett aktuell på flyreiser siden man der har enkel tilgang på taxfree samt at man har gode muligheter til å ta dagsturer som ikke varer mer enn 24 timer. Men tror ikke noen gidder å ta personer som tar med seg kvoten sin på slike reiser. Regelen er sikkert ment for å hindre opprettelse av rene tax-free reiser, hvor man feks. tar en båt/ferje ut i internasjonalt farvann, åpner tax-free butikken i 1 time, for så å vende direkte tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet litt om Vinmonopolets salgstall så langt i år

Noe som slår meg umiddelbart: Hva i svarte er "Hansa Sterkøl" og hvem i all verden er det som kjøper dette? Tydeligvis ganske mange ifølge polets liste, men jeg kan personlig ikke engang huske å ha sett dette ølet på noen av butikkene jeg har hvert innom. Kanskje har jeg en mental sperre som har gjort meg blind mot dette ølet, men jeg har jo for svingende tom. plukket opp Ringnes brygg på polet, så jeg tviler sterkt på at dette er tilfellet.

 

Har selvsagt testet den.

http://storemy.wordpress.com/?s=sterk%C3%B8l

 

Om jeg ikke husker feil har Vinmonopolet "forsket" seg frem til at det er unge menn med lav utdannelse som kjøper øl på polet. Vil anta at den konklusjonen er bygget mye på Hansa Sterkøl, Ringnes Extra og Gullmack.

Jeg tror forøvrig at det bildet er kraftig i ferd med å endre seg. Når salgstallene for øl stadig stiger er det neppe disse produktene som øker mest.

Lenke til kommentar

Har selvsagt testet den.

http://storemy.wordpress.com/?s=sterk%C3%B8l

 

Om jeg ikke husker feil har Vinmonopolet "forsket" seg frem til at det er unge menn med lav utdannelse som kjøper øl på polet. Vil anta at den konklusjonen er bygget mye på Hansa Sterkøl, Ringnes Extra og Gullmack.

Jeg tror forøvrig at det bildet er kraftig i ferd med å endre seg. Når salgstallene for øl stadig stiger er det neppe disse produktene som øker mest.

 

Tror det har sneket seg inn en liten feil i anmeldelsen din, jeg tror ikke noe på at den kostet 4,50.. Ellers er det nok mye riktig i det du sier, Ringnes Extra og Hansa Sterkøl appellerer nok til en litt annen kundegruppe enn Nøgne Ø og Haandbryggeriet..

Lenke til kommentar

Har selvsagt testet den.

http://storemy.wordp...?s=sterk%C3%B8l

 

Om jeg ikke husker feil har Vinmonopolet "forsket" seg frem til at det er unge menn med lav utdannelse som kjøper øl på polet. Vil anta at den konklusjonen er bygget mye på Hansa Sterkøl, Ringnes Extra og Gullmack.

Jeg tror forøvrig at det bildet er kraftig i ferd med å endre seg. Når salgstallene for øl stadig stiger er det neppe disse produktene som øker mest.

 

Tror det har sneket seg inn en liten feil i anmeldelsen din, jeg tror ikke noe på at den kostet 4,50.. Ellers er det nok mye riktig i det du sier, Ringnes Extra og Hansa Sterkøl appellerer nok til en litt annen kundegruppe enn Nøgne Ø og Haandbryggeriet..

 

Har sikkert kommet i skade for å legge inn det jeg mener den var verdt :-)

 

Takk for tipset.

Feilen er nå rettet.

Lenke til kommentar

En kjapp tur på pub i forkant og etter Dylan-konsert så ble det et par øl på undertegnede.

 

Lia Fail, Duvel og Bulmers cider (er jo ikke øl men...) i forkant og Tripel Karmeliet i etterkant. Sistnevnte ble drukket i kjelleren på Kvarteret hvor de tydeligvis har forbedret øl-utvalget sitt en del siden sist jeg var der. Må også nevnes at det er ganske hyggelige priser øl.

 

Lia Fail går absolutt inn på min liste over bra butikk-øl, sammen med Frydenlund Bayer og Ægir Sumbel, da det er en fin og passe kompleks øl. Duvel er alltid bra selv om jeg foretrekker f. eks Orval foran Duvel.

 

Bulmers Cider prøvde jeg fordi jeg har drukket litt tørr sider på polet i det siste og det har vært en positiv overraskelse. Dette fordi den er ikke så utrolig søt som det meste av det man finner i butikk her til lands. Denne er også slik men dette er langt fra det beste man finner på polet av sider. Noe tynn på smak men ellers en helt kurant sider som jeg ville drukket når som helst ovenfor en Grevens eller Somersby sider. 3.0/6

 

Forresten noen som har tatt med seg Hardangersider eller den nye spanske sideren fra polet og har formeninger om de/den?

 

Tripel Karmeliet er en flott belgisk tripel. Alkoholen er her enda bedre maskert enn i Westmalle sin tripel noe som kler denne godt. Det er allikevel noe med den som jeg ikke synes er helt 100%. Skal prøve den igjen for å gi en bedre vurdering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...