Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uavhengig om det amerikansk eller belgisk er det noe av det beste jeg har smakt,smakte bra både på flaske og fat

 

Basert på at man neppe får tak i det i Norge, så vil jeg sitere meg selv. Knallgod amerikansk øl, ikke helt samme stilart, men laget av hvete, som Shock Top :)

 

Har i senere tid fått veldig smaken på 312 Urban Wheat og In-Heat Wheat. Fåes på Ica Maxi :thumbup:

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Kan dele noen erfaring med dere som jeg hadde nylig.

 

Jeg er nok ikke den mest erfarne øldrikkeren(noe som sikkert kommer av at jeg kun er 17) men jeg liker øl med fyldig og frisk smak, men jeg er ikke spesielt glad i lys øl, som f.eks corona extra, tuborg limecut og buddweiser. Disse smaker for lite, og jeg får en litt rar følelse når jeg drikker disse.

 

Men fra intro til alvor, var på en danmarkstur i sommer der jeg kjøpte med meg 3 flasker med diverse øl jeg ville prøve.

 

Øl nr.1

 

Buddweiser (ble lurt av en kompis som mente dette var det beste øllet og ikke fantes i norgen)

Her tok jeg helt feil, man får jo buddweiser på lokale butikken. Nedtur ettersom jeg ville ha øl som er vanskligere å få tak i norge.

Buddweiser smakte lite og var veldig kjedelig, nedtur...

 

Øl nr. 2

 

Innis & Gunn orginal - Scotts øl, en såkalt oak aged beer.

 

Denne skulle ha smak av toffe, vanillje og oak. Om den hadde dette var vanskelig å si, men dette var abslutt det aller beste øllet jeg noen gang har smakt. Var en fyldig smak, som var noe søt (ikke for mye dog)

Noen som vet om man kan få tak i denne i norge, var 6,6% så må vel såfall på polet..

http://www.innisandgunn.com

 

Øl nr. 3

 

Carlsberg masterbrew 10,5%

 

Kjøpte denne hovedsaklig fordi jeg vill ha noe sterkt, men fant ut at dette ikke falt helt i smak hos meg, var rett og slett for sterkt.

Mye smak dog.

 

 

Huff, skrev vist ganske mye, men hei jeg vil jo lære mer av dere!

Endret av SuperTrym
Lenke til kommentar

Synes Jeremy Clarkson (Top Gear) oppsummerte veldig bra hva Budweiser er: "Head-ache in a can." :D

 

Master-Brew er også ganske sørgelige greier - konsentrert industripils.

 

Du liker øl med fyldig og frisk smak? Jeg tenker du kanskje bør prøve noe i retning pale ale, skjønt du skal være forberedt på at en del har ganske kraftig humlesmak. Haandbryggeriet har en god en som også selges i enkelte butikker. Husk å ikke drikk disse for kalde, for da forsvinner mye av fylden.

Lenke til kommentar

 

Innis & Gunn orginal - Scotts øl, en såkalt oak aged beer.

 

Denne skulle ha smak av toffe, vanillje og oak. Om den hadde dette var vanskelig å si, men dette var abslutt det aller beste øllet jeg noen gang har smakt. Var en fyldig smak, som var noe søt (ikke for mye dog)

Noen som vet om man kan få tak i denne i norge, var 6,6% så må vel såfall på polet..

http://www.innisandgunn.com

 

Ikke noe problem om du skriver mye. Du har lenge igjen får du slår meg på å være langtekkelig. Uansett, som du sier finnes Innis & Gunn definitivt på polet. Det er til og med slik at den "vanlige" oak aged Innis & Gunn er i basisutvalget, noe som betyr at den skal være tilgjengelig i så og si alle pol.

 

Nå er du jo 17, men når du blir 18 så er det jo mulig å bestille direkte fra vinmonopolet, og da kan du jo også teste Innis & Gunn aged in Rum Casks. Denne ligger visst i bestillingsutvalget for tiden, etter å ha vært utsolgt over lengre tid.

 

Jeg har bare smakt den vanlige, men jeg kjenner mye av det samme som du sier. Jeg tror dog ikke at det er et øl man kan drikke for mye av, da det muligens kan være noe kvalmt i større mengder.

Lenke til kommentar

Du liker øl med fyldig og frisk smak? Jeg tenker du kanskje bør prøve noe i retning pale ale, skjønt du skal være forberedt på at en del har ganske kraftig humlesmak. Haandbryggeriet har en god en som også selges i enkelte butikker. Husk å ikke drikk disse for kalde, for da forsvinner mye av fylden.

 

pale ale skal prøves neste gang jeg går til innkjøp av spesiell øl. Noen anbefalinger?

 

**

 

Nå er du jo 17, men når du blir 18 så er det jo mulig å bestille direkte fra vinmonopolet, og da kan du jo også teste Innis & Gunn aged in Rum Casks. Denne ligger visst i bestillingsutvalget for tiden, etter å ha vært utsolgt over lengre tid.

 

Jeg har bare smakt den vanlige, men jeg kjenner mye av det samme som du sier. Jeg tror dog ikke at det er et øl man kan drikke for mye av, da det muligens kan være noe kvalmt i større mengder.

 

Merket at det var en øl som du fikk samme følelse av når du spiser is (ikke lik smak selfølgelig) men det er veldig godt i starten, men blir litt for mye ettervært.

Skal prøve å teste Innis & Gunn aged in Rum Casks

Endret av SuperTrym
Lenke til kommentar

 

pale ale skal prøves neste gang jeg går til innkjøp av spesiell øl. Noen anbefalinger?

 

Merket at det var en øl som du fikk samme følelse av når du spiser is (ikke lik smak selfølgelig) men det er veldig godt i starten, men blir litt for mye ettervært.

Skal prøve å teste Innis & Gunn aged in Rum Casks

 

Pale ale er en øltype, ikke et merke. Den kalles også Bitter over på de britiske øyer. Men det virker på meg at det meste som selges eksportert som bitter er litt bitrere enn det man får på pubene der. For milde pale ales uten samme humlesmak er Greene King en fin sak. Vet ikke om den er å få i Norge. De selger nå for tiden Bombardier Premium, som er en ganske mildt og fint. Jeg likte bedre bitteren deres, men så er jeg mer glad i humle da. Bombardier finnes som en del av sortimentet på Ica stormarked. Andre lyse og friske øl kan være et utvalg weissbiers. Altså øl med større eller mindre mengder hvete (helst større). Finnes en del på polet, er ikke sikker på om det er noe større utvalg hveteøl i butikkene.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode forslag på amber ale som jeg kan bestille via polet? De utsalgene jeg har vært på her i Bergen hadde ikke en eneste type..

 

Ta deg en tur på Vaklen-polet og kjøp med deg noen BrewDog 5 A.M. Saint's. Ellers får du kjøpt Ægir Rallar på Lærum Galleriet.

 

Dersom du liker amber ales liker du også American Pale Ale. Der anbefaler jeg du kjøper deg noen flasker med Siera Nevada - Pale Ale fra polets bestillingliste samtidig som du legger en Nøgne Ø - Pale Ale i handlekurven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode forslag på amber ale som jeg kan bestille via polet? De utsalgene jeg har vært på her i Bergen hadde ikke en eneste type..

 

Ta deg en tur på Vaklen-polet og kjøp med deg noen BrewDog 5 A.M. Saint's. Ellers får du kjøpt Ægir Rallar på Lærum Galleriet.

 

Dersom du liker amber ales liker du også American Pale Ale. Der anbefaler jeg du kjøper deg noen flasker med Siera Nevada - Pale Ale fra polets bestillingliste samtidig som du legger en Nøgne Ø - Pale Ale i handlekurven.

 

Polet på Bergen Storsenter, som er byens beste på listeførte øl, har Sierra Nevada inne.

 

Goose Island - Honker's Ale (engelsk bitter, men frisk og god) og Lervig - Lucky Jack (American Pale Ale), begge på ICA, kan muligens også være av interesse.

 

Skal prøve å teste Innis & Gunn aged in Rum Casks

 

Jeg har nylig testet 4 varianter fra I&G.

Detaljene kommer på bloggen, men jeg kan røpe at det ble i søteste laget for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...