Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Har en liten ferietur i Køben, og tok selvfølgelig en liten tur innom Mikkeller-baren. Ble en Frelser og en Sur Munk.

 

Førstnevnte var en barley-wine (tror jeg), og den var i overkant søt etter min smak. God, men 0,2l ble faktisk i overkant mye av denne. Mye sødme og karamell, og lite bitterhet. Merker dog svært lite av alkoholen, på tross av at dette er en øl på 11% vol.

 

Sur Munk var derimot en stor hit! Veldig syrlig, eddikaktig, men med mye sødme som kompenserer - får en sterk assosiasjon til balsamicoeddik. Laget på villgjær, så jeg forestiller meg at dette er noe for lambic-folket. Det var før øvrig min første sour-ale. Good shit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, tror faktisk at det var en eller annen gærning som klikka totalt i fylla :) Og det er definitivt lov :) Litt trist men mest morsomt. Har ikke sett personen i tråden tidligere så håper det ikke gjentar seg.

 

Men for å komme tilbake til mer "seriøse" øl opplevelser: Du vet at du er over middels interessert i øl når du kommer hjem til 30+ flasker øl, men ingen passer.. Fant fram en Staropramen "Dark Bier". En super mørk øl som man kan kose seg med dersom man vil ha en lysemørk opplevelse, men fortsatt setter mållinjen ved fantastiske øl som Midtfyns Imperial Stout.

 

Heheh, du får se på det som en egen liten opplevelse. Du er førstemann i øltråden som har fått en egen stalker.

 

Over middels interessert i øl så kan det bli en plage snarere enn en glede om det utvikler seg videre slik at du har utrolig lyst på øl, men ingen av de ølene du har lagret.

Lenke til kommentar

Mystisk!!!

 

I dag hadde de Punk IPA på rema(Torshov)!!! De har nok fått en feilsending ettersom det så langt jeg vet ikke er lov å selge 5.6% i butikk i norge.

 

Det som er veldig rart er at dette er en annen versjon enn den de har på polet. Den de har på polet sier 6% på etiketten(men hjemmesiden til polet sier 5.6%).

 

I følge ratebeer.com er 6% utgaven retired.

Lenke til kommentar

Smaksnotater, Jacobsen Rosé Wit.

Carlsberg, Jacobsen - Danmark.

BBF: 10.02.2012

ABV: 5.1%

75cl

 

Utseende: Fargen er en varierer mellom lys rosa og mørk oransje/lys brun og rødtoner, alt etter hvordan lyset treffer glasset. Sprudler omtrent som et glass brus.

 

Aroma: Hvete, gjær, nybakt brød, syrlige bær - rips/stikkelsbær, et knapt merkbart snev av koriander.

 

Smak: Mye, og her snakker vi overdrevne mengder CO2 - bruser i munnen nesten som champagne. Syrlig og tørr. Smaker omtrent som den lukter, sure bær/sur frukt. Minner meg mye om bestemors ripssaft som hadde gått fjorten år over datoen og fått eddikksmak. Dette var virkelig dårlige greier. Det er veldig sjelden jeg sier at øl er udrikkelig, men dette var virkelig skikkelig dårlig. Jeg får en flau smak i munnen av dette. Det kjennes ut som at den skummer opp i munnen, og blir til en fluffy sky i munnen. Ødelegger hele smaksbildet for min del. Får en veldig metallisk følelse og mineralisk følelse. Jeg HÅPER det er noe galt med denne flaska, og at ikke det er dette de har forsøkt å lage.

 

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe dette igjen.

 

Karakter: 12/100

Lenke til kommentar

Fantastiske øl som Midtfyns Imperial Stout? Hadde en flaske med det som jeg testet ut i gårkveld, og jeg likte den ikke i det hele tatt,

Er jo ikke alle som har smaken for Imperial Stouts, eller vanlige Stouts for den saks skyld. Er dette ølsjangre som du har god er erfaring med fra tidligere?

 

Mangler bare en Old Engine Oil, så har vi oppskriften på en kjekk aften :Dpost-2225-0-63854600-1311181215_thumb.jpg
Og hvor i all verden har du fått tak i alle godsakene der?

Man kunne i en ganske kort periode få tak i hele røkla via bestillingsutvalget. Ellers var det også noen pol her og der som hadde tatt i hele serien.

Lenke til kommentar

Fantastiske øl som Midtfyns Imperial Stout? Hadde en flaske med det som jeg testet ut i gårkveld, og jeg likte den ikke i det hele tatt,

Er jo ikke alle som har smaken for Imperial Stouts, eller vanlige Stouts for den saks skyld. Er dette ølsjangre som du har god er erfaring med fra tidligere?

 

Nå er jeg ikke tidenes største ølkjenner, men pleier å teste ut diverse ølsorter nå og da, og har vel likt det meste jeg har smakt av Impoerial Stouts. Problemet for min del er nok sjokoladen i ettersmaken, siden jeg tross alt ikke liker sjokolade. Hadde ikke tid til å lese noe på flaskene, så bare tok to flasker som så spennende ut.

Lenke til kommentar

For første gang blir det International Beer Day i Norge.

Dette skjer nå på Fredag på diverse utesteder rundt omkring i landet.

Utestedene legger seg litt ekstra i selen for å kunne tilby et variert utvalg og de fleste av dem har IBD T-skjorter til salgs.

 

Kart over utestedene finnes, i tillegg til omtalen på Facebook, på den internasjonale nettsiden.

IBD

 

I Norge er det Norske Ølbloggere som står bak.

Dette er en samling av 6 norske ølbloggere som ikke tjener penger på dette men får spredt det glade budskap om at øl er så mye mer enn industripils.

 

For ordens skyld:

Jeg er en av de seks i Norske Ølbloggere og er således med og arrangerer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Mangler bare en Old Engine Oil, så har vi oppskriften på en kjekk aften :Dpost-2225-0-63854600-1311181215_thumb.jpg
Og hvor i all verden har du fått tak i alle godsakene der?

Man kunne i en ganske kort periode få tak i hele røkla via bestillingsutvalget. Ellers var det også noen pol her og der som hadde tatt i hele serien.

 

Fikk tak i alle bortsett fra 12 på polet nå i Juli-slippet. Er desverre ganske så tomt nå, men mener det er noen flasker med 16-årgangen igjen i bestillingsutvalget sist jeg sjekket. Var bare det å finne en anledning da...

 

Kan fastslå at det ikke finnes mye spennende øl på Kypros. Leon og KEO som er de eneste ølene denne øya produserer selv er to slappe lagere som både smaker og ser ganske like ut. Ekstreme mengder med importerte tyske lagere har de dog. Ikke at det blir noe særlig mer spennende av den grunn...

Lenke til kommentar

Er spent på ølbloggerenes mottakelse av Two Captains.

?

"Two Captains" lever vel nå på nåde hos NØ fordi den har fått bra respons i diverse øl-entusiast fora. NØ sa at de skulle brygge en siste batch dersom de fikk x antall fans på facebook. De fikk ikke det antallet de hadde håpet på, men valgte likevel å brygge en batch til. (Two Captains er altså ikke et nytt brygg, men på vei ut.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...