Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

5 hours ago, zanta said:

Vil det si at du kan bruke bonusen som delbetaling av faktura? Slik man bruker Monobits på BraBanks Monocard? Jeg prøvde å finne info om dette på nettsidene deres, men det var svært vagt formulert. Her fant jeg bl.a. "Opptjent bonus kan brukes som hel- eller delbetaling av varer levert av Komplett på Komplett.no", og  "Bonuspoeng kan ikke utbetales i kontanter".

Det stemmer.

Litt dårlig formulert av meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Trene Arnholdt said:

Det stemmer.

Litt dårlig formulert av meg.

Det som er verre er at det er dårlig formulert på KomplettBanks nettsider også. Jeg har tidligere slått fra meg dette kortet, da jeg oppfattet at bonus kun kunne brukes ved kjøp på komplett.no.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Underkiller said:

Men er det enighet her om at Komplett sitt mastercard er det man går for når man handler mye på nett, eller mener flertallet at det er Shell?
 

Det kommer an på hva (eller retter sagt hvor) man skal handle. Jeg bruker Monocard der jeg ikke har spesielle avtaler, og Re:MemberReward, ViaTrumf eller Kickback når jeg finner bedre avtaler der. De to sistnevnte kan kombineres med Monocard. Shell MC, med (snart) 0,75 % og max 2500/år, er dårligere. I tillegg har de dårlig kundeservice, og ingen app. For app er Monocard (BraBank) desidert best.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
3 hours ago, zanta said:

Det kommer an på hva (eller retter sagt hvor) man skal handle.

Handler endel på ebay aliexpress og norske nettbutikker. Da ville du brukt monocard?

Ang Monocard så ser jeg man må betale etter de første 6 mnd, :348 kr i året for bare å ha kortet.
"

Penger tilbake

Med Monocard får du penger tilbake på all bruk!

  • 1 % tilbake på all bruk
  • 1,5 % i utlandet, inkludert uttak

I appen finner du full oversikt over opptjente Monobits, og kan enkelt tilbakeføre pengene til kontoen din.

Monocard

Ingen månedsavgift de første 6 mnd
 
Månedsavgift
29,-
Endret av Underkiller
Lenke til kommentar

Ikke tips eller råd, men info ikke alle er klar over.

Jeg har i mange år, mange, sust verden rundt med en bunke kr kort,

American Express, Diners, 2 stykk Master, 2 stykk Visa, samt Visa debet

Mange ganger, når jeg har kjøpt litt kostbare ting spør jeg sjappa om de kan belaste

5000 der og 5000 der og 5000 der og 5000 der, har aldri fått nei.

Når oppgjør/faktura fra kortselskap kommer;

når jeg ser på vekslingskursene  som er benyttet.

 

American Express slår ALLE andre kort langt ned i støvla (til min fordel),

dette er UTEN unntak, over hele verden og gjennom mange år.

 

Sier ikke bruk Amex, men om man bruker my penger utenlands slik jeg har gjort, hotell fly bil,

samt regulær privat shopping så er det nok noe å tenke på.

Men Amex har høyere gebyrer/avgifter enn andre, selvom de alltid har den beste vekslingskursen.

(Skjønt nå tror jeg faktisk at Amex har introdusert en korttype som er gratis.)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ofte er det jo slik at "premium" kort, de med mye fordeler, også har en årlig kostnad knyttet til dem så det fordrer en god del volum før de blir lønnsomme. Her i Norge hvor vi ikke egentlig har en kultur for kredittkortbruk og generelt sett er gjerrige har ikke den typen produkter fått så mye traction, men AmEx tror jeg er ganske store på dette sånn rundt om i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (14 timer siden):

Det som er verre er at det er dårlig formulert på KomplettBanks nettsider også. Jeg har tidligere slått fra meg dette kortet, da jeg oppfattet at bonus kun kunne brukes ved kjøp på komplett.no.

Tidligere hadde poengene dobbel verdi om man brukte de til å betale på Komplett.

Hadde man for eksempel 300 poeng så fikk man 600 kr rabatt.

Nå er 1 poeng = 1 krone :(

I nettbanken betales kortet ned med det antall poeng du bruker, legges som en positiv transaksjon på kortet:

komplettmc.JPG.33bf2a8a6e18fa6381d1fb3be5ae4aea.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kuhn Singhto said:

Når oppgjør/faktura fra kortselskap kommer; når jeg ser på vekslingskursene  som er benyttet. American Express slår ALLE andre kort langt ned i støvla (til min fordel), dette er UTEN unntak, over hele verden og gjennom mange år.

Er dette inkludert valutagebyret?  Iflg https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/faktureringskort.pdf har AmEx 2,5 % i vekslingsgebyr, og det er mer enn noen andre svjv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TMB skrev (1 time siden):

Hvis man betaler med Curve slipper man valutapåslag, kursen man får der og da (interbank) er det man betaler. 

Ja, man kan spare en god slump på slippe grådige og skjulte gebyr fra visa og mastercard.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Er dette inkludert valutagebyret?  Iflg https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/faktureringskort.pdf har AmEx 2,5 % i vekslingsgebyr, og det er mer enn noen andre svjv.

det kan jeg ikke huske, dette ligger 8-10 år tilbake i tid og så årevis bakover fra det

det jeg så på var vekslingskursen som ble printet i fakturaen for hvert enkelt bruk av kortet

men

(kostnadene i kroner var jo resultatet av utenlandsk kjøp og vekslingskurs, og ble ført til høyre kolonne i faktura

summert opp var beløpene i høyre kolonne det jeg måtte betale

siden en faktura kunne omfatte kjøp i flere uike valutaer  vil jeg tror at gebyr var inkludert)

 

vilkårene du linker til er årets variant,

vet ikke hvordan de var for f eks 15-20 år siden

 

Lenke til kommentar

Spurte Komplett om man kunne ta ut opptjent bonus eller om man må bruke dem hos dem...fikk til svar:

Hei, 

"Takk for din henvendelse. 

Opptjent bonus kan brukes som hel- eller delbetaling av varer levert av Komplett på Komplett.no eller så kan du gjøre uttak av bonus mot faktura for ditt kredittkort. 

Når du benytter kortet ditt på Komplett.no må du velge å huke av boksen «bruk bonuspoeng». Verdien av dine bonuspoeng blir deretter fratrukket totalsummen i kassen. For bonusuttak mot faktura må du gå inn på Min Side - Kredittkort – Bonus – Gjør uttak mot faktura. Deretter velger du antall bonuspoeng du vil benytte, og ved neste faktura vil bonusuttaket krediteres mot saldo på faktura.

Verdi av bonus ved kjøp hos Komplett.no: 
1 bonuspoeng = 1 krone

Verdi av bonus ved uttak mot faktura fra Min Side: 
1 bonuspoeng = 1 krone

Bonuspengene rundes av til nærmeste hele poeng.

Vårt kredittkort vil fungere på oppgitte nettsteder, men om varekjøpet genererer 2% bonus eller 1% bonus avhenger av om brukerstedet er registrert som e-handelvirksomhet av Mastercard. Om du ønsker å få vite om et brukersted er registrert som e-handelvirksomhet kan du ta kontakt med Mastercard eller brukerstedet dette gjelder."

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Underkiller skrev (På 18.8.2020 den 22.29):

Men er det enighet her om at Komplett sitt mastercard er det man går for når man handler mye på nett, eller mener flertallet at det er Shell?
 

Virker som Komplett er det som anbefales, er noen flere som er listet opp på den sida også. Jeg skal kjøpe nytt kamera, tenkte egentlig gå for brukt (ligger på 10 000 - 12 000 kr), nytt rundt 20 000 kr. Velger jeg det siste er det jo helt nytt med de fordelene det gir, og med mulighet for å skrive av MVA. Men er det noen spesielle kredittkort å anbefale som gir noen ekstra rabatt på fotobutikker? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 5acbe...305

Vet noen hvordan man får rabatt på El-kjøp? F.eks. medlemskap i et eller annet, eller spesifikke kredittkort.

Jeg tenker ikke på "elektronikk", men spesifikt el-kjøp.

Anonymous poster hash: 5acbe...305

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest 5acbe...305 skrev (26 minutter siden):

Vet noen hvordan man får rabatt på El-kjøp? F.eks. medlemskap i et eller annet, eller spesifikke kredittkort.

Jeg tenker ikke på "elektronikk", men spesifikt el-kjøp.

Anonymous poster hash: 5acbe...305

Viatrumf har kampanje på elektronikk nå, ellers strømavtaler eller Flexivisa.

Lenke til kommentar
Gjest 5acbe...305
Nidar2 skrev (11 timer siden):

Viatrumf har kampanje på elektronikk nå, ellers strømavtaler eller Flexivisa.

Hvilke strømavtaler tenker du på da?

Anonymous poster hash: 5acbe...305

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...