Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Neonex skrev (39 minutter siden):

Ja (dette står ganske tydelig på coop sine sider).

 

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/coop-mastercard/#

image.png.bc264fc91304c25a6011e7f7681b0a82.png

Okey for meg er det ikke tydelig i det hele tatt, pga. videre så står det:

Coop Mastercard er også et medlemskort. Husk å scanne medlemsnummeret på baksiden av kortet når du handler så får du kjøpeutbytte og 1,5% medlemsbonus!

Så dette hinter jo også til 2,5. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos Coop får du medlemsutbytte (1-3%, avhengig av ditt samvirkelag). Coop Mastercard gir deg bonus på toppen av dette igjen.

For min del, så blir det 2% medlemsbonus for å være Coop-medlem, samt 1,5% fra Coop Mastercard. Hvis jeg husker riktig vil ikke Mastercard-bonusen fremgå på kvitteringen, men den dukker opp i fordelsregnskapet ditt hos Coop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (8 minutter siden):

Hos Coop får du medlemsutbytte (1-3%, avhengig av ditt samvirkelag). Coop Mastercard gir deg bonus på toppen av dette igjen.

For min del, så blir det 2% medlemsbonus for å være Coop-medlem, samt 1,5% fra Coop Mastercard. Hvis jeg husker riktig vil ikke Mastercard-bonusen fremgå på kvitteringen, men den dukker opp i fordelsregnskapet ditt hos Coop.

Hvordan vet jeg hvilket samvirkelag jeg er medlem av, og hvilken % de har?

Står ingenting om dette på min profil. 

Lenke til kommentar

2,5% vil da være riktig, ja. Kjøpeutbyttet er for de aller fleste på 1% (noen har flere, tror ingen har færre; si 1% for argumenterings skyld). Da er det kjøpeutbytte + 1,5%, altså 2,5% (minimum). Du er medlem av det samrvirkelaget/fylket som du har adresse i (Jeg har Hordaland, det ser ikke ut til å være oppdatert med/til Vestland).

Klikk deg inn på ditt samvirkelag, gå på medlemssiden når du kommer inn. Der står det opptjeningssats.

https://coop.no/samvirkelag/

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe om satsene til mitt samvirkelag på sidene som Neonex linket til. Men, jeg fikk vite det da jeg meldte meg inn, og det står også i årsberetningen til samvirkelaget (tror man får den på e-post, og den ligger i butikkene som fysisk kopi).

Det er jo ikke verre enn å regne ut kjøpeutbyttet ved å se på en kvittering. Du får minimum 1% i ditt eget samvirkelag. Ved kjøp i Coop utenfor ditt samvirkelag får du 1%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det blitt mye vanskeligere å få kredittkort siden gjeldsregisteret kom? Jeg har forsøkt å få tak i et nytt kort siden COOP ikke lenger gir meg 1% på alle kjøp, men får bare avslag. Ikke får jeg oppgitt en grunn heller. Står vel registrert med 565k i inntekt siste året tror jeg. Har rundt 100k kredittramme på noen andre kort totalt, i tillegg 2.3mill i boliglån og 350k i studielån, men så lenge jeg ikke har noen betalingsanmerkninger eller inkassosaker så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle ha en betydning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har neppe noe med gjeldsregisteret å gjøre,

men med at kortutstederne har forskjellige regler de opererer med.

Har opplevd kortutsteder som  A sender deg reklamemail med oppfordring om å søke om kort

og deretter som B nekter å utstede kort til tross for kreditt-rating på topp.

Og til slutt som C nekter å informere om hvorfor de nekter.

 

Og på den andre siden  utstedere som innvilger mye høyere kredittgrense enn den jeg søkte om!

 

 

Shell har et greitt kort som gir deg

2% på alt du handler på Shellstasjoner 

1% på andre bensinstasjoner

1% på absolutt alt du handler overalt ellers.

 

Ikano har også et greitt kort som har et eget bonusprogram med

1% på alt du handler på andre bensinstasjoner enn Shell,

2% på Shellstasjoner 

1% på mat og dagligvarer (uansett butikkjede)

Program med vekslende varegruppe fra måned til måned med bonus fra 3 til10%.

 

Tror noen kortutstedere ikke ønsker kunder som de risikerer mislighold med.

Andre tvertimot ser på mislighold som mulighet til å tjene godt på gebyrer mv.

 

Kredittkort er bare OK for de som konsekvent betaler den månedlige summen ved forfall.

(= typer lik du og jeg)

De som ikke gjør eller klarer dette, bør helt enkelt ikke ha kredittkort.

Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 skrev (1 time siden):

Har det blitt mye vanskeligere å få kredittkort siden gjeldsregisteret kom? Jeg har forsøkt å få tak i et nytt kort siden COOP ikke lenger gir meg 1% på alle kjøp, men får bare avslag. Ikke får jeg oppgitt en grunn heller. Står vel registrert med 565k i inntekt siste året tror jeg. Har rundt 100k kredittramme på noen andre kort totalt, i tillegg 2.3mill i boliglån og 350k i studielån, men så lenge jeg ikke har noen betalingsanmerkninger eller inkassosaker så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle ha en betydning. 

Høres ut som du snuser på 5x inntekt-regelen. Det var tidligere bare veiledende, nå er det en fast regel også for usikret lån. 

Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 7:39 PM, Herr Brun said:

Høres ut som du snuser på 5x inntekt-regelen. Det var tidligere bare veiledende, nå er det en fast regel også for usikret lån. 

Var det jeg også kanskje trodde, men da skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke kan få tilbakemelding om at jeg overstiger grensen så kan jeg bare sette ned kredittrammen på de andre kortene. 

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor det er dette som skal være den avgjørende grunnen til at jeg får avslag, det burde være inntekt og betalingsanmerkninger, for mange (sånn som meg) har diverse kort liggende som kun brukes til spesifikke ting. Nesten så jeg mistenker at de ikke vil ha "gode" kunder, men kunder som har lav inntekt og betalingsanmerkninger slik at de kan tjene penger. De taper penger på de som betaler innen forfall. 

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 skrev (3 timer siden):

Var det jeg også kanskje trodde, men da skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke kan få tilbakemelding om at jeg overstiger grensen så kan jeg bare sette ned kredittrammen på de andre kortene. 

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor det er dette som skal være den avgjørende grunnen til at jeg får avslag, det burde være inntekt og betalingsanmerkninger, for mange (sånn som meg) har diverse kort liggende som kun brukes til spesifikke ting. Nesten så jeg mistenker at de ikke vil ha "gode" kunder, men kunder som har lav inntekt og betalingsanmerkninger slik at de kan tjene penger. De taper penger på de som betaler innen forfall. 

Fordi forskriften sier at full utnyttelse av ramme skal ligge til grunn for vurderingen, så de kan ikke ta hensyn til at mange aldri faktisk utnytter rammen på kredittkortene sine. 

Grunnen til at de ikke gir tilbakemelding er antageligvis at de ikke tar seg tid til det. Manuelle prosesser koster penger. 

Spekulasjonen din er helt ubegrunnet. De vet av erfaring at også de med god inntekt unnlater å betale kredittkortregningene sine med jevne mellomrom. Grunnen her er rett og slett at det ikke er forsvarlig å gi deg kreditt, da du har lån til pipa fra før. Kanskje kan akkurat du betale gjelda di, men folk med din generelle inntekts- og gjeldsprofil innebærer høy kredittrisiko. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...