Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg har startet en podcast om kredittkort for de som måtte være interessert :)

Som tittelen i denne tråden er "råd om valg og bruk" akkurat det jeg fokuserer på. Jeg er fersk i podcast gamet, så tar gjerne imot konstruktive tilbakemeldinger, evt ønsker om emner/kort dere vil høre om.

Neste episode skal handle Norges beste drivstoffkort.

kredittkortpodden.no

 

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hva er det beste kredittkortet til netthandel?

Jeg bruker Ikano visa pr dags dato til netthandel og på alle fysiske butikker som ikke er medlem av norgesgruppen.
Jeg bruker Trumf Visa til alt av kjøp i norgesgruppen sine butikker.
Jeg bruker DNB mastercard kun på  supertilbud OM det er noe jeg trenger å kjøpe da

Hva med deg hvilke kort bruker du til overnevnte og hvorfor pr 2020? :)

Endret av Underkiller
Lenke til kommentar
1 hour ago, Underkiller said:

Hva er det beste kredittkortet til netthandel?

Jeg bruker Ikano visa pr dags dato til netthandel og på alle fysiske butikker som ikke er medlem av norgesgruppen.
Jeg bruker Trumf Visa til alt av kjøp i norgesgruppen sine butikker.
Jeg bruker DNB mastercard kun på  supertilbud OM det er noe jeg trenger å kjøpe da

Hva med deg hvilke kort bruker du til overnevnte og hvorfor pr 2020? :)

Jeg bruker Komplett MasterCard til netthandel. 4% hos Komplett, 2% på netthandel og 1% på øvrig bruk. Øvre grense på 500 kr tilbake på en mnd eller 2000 kr pr år.

Så bruker jeg BraBank sitt MonoPay til div. 1,5% tilbake.

Jeg har ikke sett på Trumf Visa enda.. Er det noe vits da jeg trekker Trumfkortet mitt før jeg betaler med et kredittkort?..

Lenke til kommentar
Underkiller skrev (7 timer siden):

Hva er det beste kredittkortet til netthandel?

Jeg bruker Ikano visa pr dags dato til netthandel og på alle fysiske butikker som ikke er medlem av norgesgruppen.
Jeg bruker Trumf Visa til alt av kjøp i norgesgruppen sine butikker.
Jeg bruker DNB mastercard kun på  supertilbud OM det er noe jeg trenger å kjøpe da

Hva med deg hvilke kort bruker du til overnevnte og hvorfor pr 2020? :)

Kommer veldig an på forbruket. Oppsettet ditt ser noenlunde fornuftig ut. Jeg ville droppet trumfvisa og gått for Shell Mastercard i stedet (gir 1% opptjening overalt). Med blått trumf kort i tillegg får du like mye som trumfvisa, men er ikke bundet av at du bare får 0.5% alle andre steder (eller i konkurrerende matbutikker).

Yxvisa har rabattkategorier som byttes noenlunde månedlig, men gir 5% rabatt i utvalgte kategorier for beløp opptil 5 000 kr. Er ikke allverdens, men hjelper. Evt har de også 100 kr i streamingrabatt, så jeg har hatt gratis 4k netflix (gjennom torbrowser vpn og "plassering i Tyrkia) + youtube premium (gjennom india) i over ett år nå pga det. Betaler 66 + 24 kr, altså 0 med 100 kr rabatt.

Kredittkort fra ikano bank skal også gi deg tilgang til fordelsprogrammet dealpass, som gir rabatter hos en rekke restaturanter så vel som mange nettbutikker. Det fine her er at du bare trenger en kode som du skriver inn når du handler; du er ikke faktisk nødt til å bruke kortet.

Trene Arnholdt skrev (6 timer siden):

Jeg bruker Komplett MasterCard til netthandel. 4% hos Komplett, 2% på netthandel og 1% på øvrig bruk. Øvre grense på 500 kr tilbake på en mnd eller 2000 kr pr år.

Så bruker jeg BraBank sitt MonoPay til div. 1,5% tilbake.

Jeg har ikke sett på Trumf Visa enda.. Er det noe vits da jeg trekker Trumfkortet mitt før jeg betaler med et kredittkort?..

Utenom at Brabank har sinnsykt gode apper, så ville jeg ikke betalt for kortet, selv om det bare er 29 i mnd. Ser de 1.5% er utenlandsbeløp, ellers er det 1%. Da ville jeg heller gått for Shell MC, da det også gir 1% men er gratis. Trumfvisa er noe dritt (før kunne man hvertfall få en velkomstbonus på 100 trumfkroner - den har de nå fjernet). Gå for shell mc i stedet mtp ovennevnte resonnement i svar til Underkiller. Det beste er å trekke trumfkortet for så å betale med kredittkort (man har litt mer orden i kortstokken). Shell MC er et fint all in one-kort. Evt kan du vurdere Curve og så legge shell mc i backenden. Fantastisk nyttig funksjon. Merk at bransjerabatter som f eks dnb mc, ikano visa netthandel kategori ikke funker med curve.

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du være sikret max fordeler med alle transaksjonene dine til enhver tid,

trenger du en mengde kort. Sjøl har jeg 22.

Noen er ofte i bruk, andre kun 1-2 ganger i året.

Ett kun til bruk ved kjøp av ny Tesla.

Kortet som alltid er best, eksisterer ikke!

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Neonex said:
11 hours ago, Underkiller said:

Hva er det beste kredittkortet til netthandel?

Jeg bruker Ikano visa pr dags dato til netthandel og på alle fysiske butikker som ikke er medlem av norgesgruppen.
Jeg bruker Trumf Visa til alt av kjøp i norgesgruppen sine butikker.
Jeg bruker DNB mastercard kun på  supertilbud OM det er noe jeg trenger å kjøpe da

Hva med deg hvilke kort bruker du til overnevnte og hvorfor pr 2020? :)

Kommer veldig an på forbruket. Oppsettet ditt ser noenlunde fornuftig ut. Jeg ville droppet trumfvisa og gått for Shell Mastercard i stedet (gir 1% opptjening overalt). Med blått trumf kort i tillegg får du like mye som trumfvisa, men er ikke bundet av at du bare får 0.5% alle andre steder (eller i konkurrerende matbutikker).

Yxvisa har rabattkategorier som byttes noenlunde månedlig, men gir 5% rabatt i utvalgte kategorier for beløp opptil 5 000 kr. Er ikke allverdens, men hjelper. Evt har de også 100 kr i streamingrabatt, så jeg har hatt gratis 4k netflix (gjennom torbrowser vpn og "plassering i Tyrkia) + youtube premium (gjennom india) i over ett år nå pga det. Betaler 66 + 24 kr, altså 0 med 100 kr rabatt.

Kredittkort fra ikano bank skal også gi deg tilgang til fordelsprogrammet dealpass, som gir rabatter hos en rekke restaturanter så vel som mange nettbutikker. Det fine her er at du bare trenger en kode som du skriver inn når du handler; du er ikke faktisk nødt til å bruke kortet.

Ser på Trumf Visa står det:

Med Trumf Visa kredittkort får du

  • 2 % Trumf-bonus på dagligvarer hos MENY, SPAR, KIWI, Joker , CC-Mat, Nærbutikken og Jacob's. 
  • 4 % Trumf-bonus på Trippel-Trumf dager
  • 0,5 % Trumf-bonus på varekjøp - i hele verden
  • Spar så mye bonus du vil - ingen øvre grense

Med shell Mastercard får du:

- 40 øre pr liter drivstoff hos Shell i Norge.
- Sparer 1% bonus på varekjøp i hele verden - inntil 500 kr i mnd og inntil 2500 kroner i året.

Får man ikke 1 prosent ekstra trumf om man drar det blå trumf kortet først før man betaler med Trumf Visa? Så med trumf visa får man da 2+1 = 3% vs shell mastercard som kan gi 1+1 = 2 %?

Ang beste netthandel kort:
Så har jeg brukt ikano visa MEN ser nå at det gir kun følgende fordeler:

Ikano Visa -Faste rabatter:

  • 2 % rabatt på drivstoff og alle øvrige kjøp hos Shell-stasjoner i Norge
  • 1 % avslag på alle mat- og dagligvarebutikker tilknyttet Visa-nettverket (4 % i desember)
  • MND rabatter i butikker.

Ikano Visa gir faktisk ikke 1% på alle handler (som netthandel) så dette kortet blir jeg ikke å bruke lengre til netthandel.

Da er spm: Hvilket kort bør man bruke til netthandel (handler kun mat i vanlig butikk, ALT annet går via nettet).
Som nevnt i tråden:
- Komplett Mastercard:

  • 4 % bonus på alle kjøp hos Komplett.no og Blush.no
  • 2 % bonus på kjøp av varer på internett*
  • 1 % bonus på øvrige varekjøp
*Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av Mastercard
Maksimal opptjening av bonuspoeng er 500 per måned og 2000 per siste 12 måneder.

-Med shell Mastercard får du:

- 40 øre pr liter drivstoff hos Shell i Norge.
- Sparer 1% bonus på varekjøp i hele verden - inntil 500 kr i mnd og inntil 2500 kroner i året.


Komplett mastercard ser jo da ut som det beste valget til netthandel da du får 2% bonus på alle kjøp på nett og 1% på øvrige varekjøp vs Shell som "kun" gir 1% bonus på netthandel og alle andre varekjøp.

 

 

 

Endret av Underkiller
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (10 timer siden):

har ikke sett på Trumf Visa enda.. Er det noe vits da jeg trekker Trumfkortet mitt før jeg betaler med et kredittkort?..

Du får 2% Trumf ved å bruke Trumf VISA mot 1% Trumf ved å kun trekke det vanlige Trumf-medlemskortet.

Nå har Trumf VISA kommet i ny versjon også som støtter tæpping. Det eneste som mangler nå er støtte for Apple Pay.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ
Underkiller skrev (1 time siden):

Får man ikke 1 prosent ekstra trumf om man drar det blå trumf kortet først før man betaler med Trumf Visa? Så med trumf visa får man da 2+1 = 3% vs shell mastercard som kan gi 1+1 = 2 %?

Tror nok dikke du kan kombinere disse.

Lenke til kommentar
Gjest 759e1...8d9

Komplett mastercard: "

*Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av Mastercard"

Vet dere om Aliexpress.com, ebay.com, og iherb.com går under dette slik at man får bonus ved å handle der?

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 759e1...8d9

Lenke til kommentar

Mail om Shell MC:

 

Vi endrer satsen for Trumf-bonus på varekjøp* fra 1 % til 0,75 %. Dette er av markedsmessige hensyn. Endringen gjelder fra 1. oktober. Du kan fortsatt spare inntil 500 kroner i måneden og inntil 2 500 kroner i året. Bonusen sparer du på din Trumf-konto

 

* Kontantuttak, pengeoverføringer og regningsbetaling gir ikke Trumf-bonus

Lenke til kommentar
3 hours ago, RickyG said:

Mail om Shell MC:

 

Vi endrer satsen for Trumf-bonus på varekjøp* fra 1 % til 0,75 %. Dette er av markedsmessige hensyn. Endringen gjelder fra 1. oktober. Du kan fortsatt spare inntil 500 kroner i måneden og inntil 2 500 kroner i året. Bonusen sparer du på din Trumf-konto

Takk for infoen, da blir det komplett på meg isteden

Lenke til kommentar

Jeg gidd ikke lese betingelsene til alle disse kredittkort selskapene. Kan noen anbefale ett eneste kort som oppfyller dette:

Ingen årsavgift

Avtalegiro eller efaktura

Støtte for tapping

Mest mulig bonus

Bryr meg ikke om renten eller promo/reklame på div varegrupper eller butikker.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, zanta said:

Hvor mye bruker du kortet? Kredittkortet gir deg muligheten til å opptjene opptil 500 bonuspoeng i måneden og 2000 bonuspoeng siste 12 måneder.

Jeg bruker bare kredittkort. Jeg handler mat på mine lokale matbutikker, men ellers handler jeg ALT på internett. Så for meg er det viktig å finne et kort som gir meg bonus pr kjøp uansett nettbutikk... og da virker det som Komplett sitt kredittkort er bra, selv om beløpet på 2000 kr i bonus totalt på 12 mnd ikke er høyt. Om du andre har et bedre kort til mitt bruk gjerne skrik ut :)

Lenke til kommentar
Underkiller skrev (14 timer siden):

Jeg bruker bare kredittkort. Jeg handler mat på mine lokale matbutikker, men ellers handler jeg ALT på internett. Så for meg er det viktig å finne et kort som gir meg bonus pr kjøp uansett nettbutikk... og da virker det som Komplett sitt kredittkort er bra, selv om beløpet på 2000 kr i bonus totalt på 12 mnd ikke er høyt. Om du andre har et bedre kort til mitt bruk gjerne skrik ut :)

Om jeg ikke tar feil kan man vel kun bruke komplett sin bonus hos faktisk komplett?

Det er jo nettopp gulroten hos Shell MC. Man får det i trumf og har all verdens muligheter.

 

Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (2 minutter siden):

Komplett bonusen kan du ta ut mot utestående beløp, evt bruke det mot et kjøp på komplett.

Okei. Dersom man kan ta det ut mot utestående beløp står man jo relativt fritt her også til hvor man ønsker å bruke pengene. Da får man jo i teorien poeng for bruk av poengene også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trene Arnholdt said:

Komplett bonusen kan du ta ut mot utestående beløp...

Vil det si at du kan bruke bonusen som delbetaling av faktura? Slik man bruker Monobits på BraBanks Monocard? Jeg prøvde å finne info om dette på nettsidene deres, men det var svært vagt formulert. Her fant jeg bl.a. "Opptjent bonus kan brukes som hel- eller delbetaling av varer levert av Komplett på Komplett.no", og  "Bonuspoeng kan ikke utbetales i kontanter".

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
zanta skrev (1 time siden):

Vil det si at du kan bruke bonusen som delbetaling av faktura? Slik man bruker Monobits på BraBanks Monocard? Jeg prøvde å finne info om dette på nettsidene deres, men det var svært vagt formulert. Her fant jeg bl.a. "Opptjent bonus kan brukes som hel- eller delbetaling av varer levert av Komplett på Komplett.no", og  "Bonuspoeng kan ikke utbetales i kontanter".

Ja, du bare huker av for at du ønsker bruke bonus (velger beløpet selv) og du får transaksjon på lik linje med andre transaksjoner i kontoutskriften. Det jeg ikke liker med Komplett er at de ikke tilbyr e-faktura. Men jeg tar heller høyere bonus enn e-faktura om dette/kostnadskutt er med å danner grunnlaget for bonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...