Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne snø fra bil


rolvs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer nok til å bruke et gammelt teppe å legge på vinduet når snøen kommer.

 

Snø er gøy!

Første dagen det snår, skal jeg og bror min kjøre opp et digert fjell for å se hvor langt jeg kommer(han har suzuki vitara, jeg pizzabil.)

 

Noe greier som defa warmup kommer jeg kanskje til å invistere i.

Greit med varm bil om morgenen.

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen har skrevet det men hvis du bruker varmere\aircondition i bilen så forsvinner all varmen inn i snøen som ligger på taket. Varme stiger opp og kulde trenger varme.....enkelt og greit.

7196134[/snapback]

Varmen stiger opp, all right, men snøen på taket vil faktisk fungere som et lite lag med isolasjon. Egentlig er det all luften i snøen som isolerer, akkurat som med mineralull. Varmetapet fra biltaket er større når det ikke ligger snø der, forutsatt at utetemperaturen er den samme. (Når snøen begynner å smelte kommer det et annet element inn i regnestykket, men la oss la det ligge.)

 

Dette er vel kanskje også en gunstig tidspunkt for å minne om et par andre ting:

1. Smøre silikon (fra silikonstift) på dørlistene + bagasjeromslistene.

2. Sprute litt olje inni dørlåsene og låsemekanismene i "dørfallet", eller hva det nå heter.

 

edit: 3. Ta en liten slurk med kondensfjerner når du fyller tanken.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
- pakk deg inn i mye varme tjukke klær (eg minner litt om Neil Armstrong, bortsett fra hjelmen)

7196229[/snapback]

 

haha...kjente meg litt igjen der. :)

Jeg bruker nå å starte opp bilen litt før jeg skal kjøre,ihvertfall hvis det er svinkaldt,fordi jeg hater å kjøre kald bil. Skrur på viftene på fullt slik at isen på frontruta forsvinner,snøen på panser og tak fjerner jeg også med en liten kost.

Litt artig er det jo å se på de bilene med en haug med løssnø på taket..ser ut som Halleys komet på fire hjul..

Lenke til kommentar
Ja, nå har vinteren kommer, og dette er min første vinter med egen bil og førerkort.

7182076[/snapback]

Hvis jeg var deg, ville jeg også bruke litt tid på å lære hvordan bilen oppfører seg på glatt føre. Et privat glattkjøringskurs, om du vil. Finn et egnet sted uten hindringer av noe slag (= stor, tom P-plass?) og test ut hvordan bilen reagerer på krappe svinger og raske oppbremsinger. Ikke hold på så lenge at politiet kommer ... (Jeg legger gjerne inn et "kurs" i ny og ne, jeg, spesielt nå som jeg har byttet bil siden forrige vinter.)

 

Poenget med dette er ikke at du hele vinteren skal kunne kjøre helt på kanten av hva veigrepet tillater, men at du får en viss følelse av at det kommer et punkt der det ikke er du som har kontrollen over bilen lengre. Og at det er best å ligge på den rette siden av grensen. Kommer du for fort inn i en sving på glatt føre, da har du tatt lodd i et interessant lotteri .... med mange slags "gevinster". Men hvis du får en liten sleng på bilen, så er sjansen for at du reagerer riktig mye større hvis du har trent litt på det.

 

Da er det bedre å heller gi på litt for mye på vei ut av svingen ...

(Men kjøreskolene har muligens andre meninger om dette.)

Lenke til kommentar
Så det var snakk om å la være å skrape taket.

Det BØR skrapes, med mindre du liker bøter.

Jeg glemte å skrape taket, og det fikk jeg svi for.. =/

7198609[/snapback]

Dette høres ut som noe en billakkerer ville si ....

 

Skraping av taket høres dyrt ut, spør du meg. Hvis du derimot mener at man skal børste snøen av taket, DA er jeg enig med deg. Men det er slett ikke nødvendig at taket er helt snøfritt. Du skal ikke se gjennom det, tross alt.

Lenke til kommentar

Å kjøre med masse snø/is på taket kan være en fin måte å ødelegge viskerne på. :p

Pga. varmen i bilen vil snøen smelte på undersiden og løsne fra taket. Når du da bråbremser raser all snøen/isen fraover og river i stykker viskerne. Evt. enda værre; rase ned og samle seg over frontruta og du mister all sikt, og kan heller ikke bruke vsikerne siden de ikke klarer å løfte kilovis med is/snø.

Lenke til kommentar

Har opplevd akkurat det noen ganger.

Med varebil blir det heller dårlig med fjerning av snø på taket og da kommer lasset etter en stund når taket har blitt så varmt at snøen glir på et lag av vann.

Heldigvis er det ikke panser på varebilen så alt fortsetter ned forran bilen.

Men like overaskende hver gang.

Lenke til kommentar

en ting som en bør være obs på er når en har full bil og kommer hjem fra feks skitur.

 

Da er bilen full av fuktige klær og det oppnår høy luftfuktighet.

 

Parkerer en bilen god og varm inne uten å lufte ut, kan en få mye is innvendig.

 

Bruker å åpne vindu før jeg stopper slik at jeg får sugd ut fuktigheten før jeg parkerer. viktig å få luften innvendig på samme tørrnivå som den ute.

 

glemte dette en gang etter at jeg hadde vært på Hafjell. Kjørte hjem og parkerte.

Dagen etter hadde jeg 1 cm is på innsiden av frontruten. tok en halvtime før det begynte å tine og slet med fukt i bilen i lang tid.

 

Teppe over frontruta, silikon på pakninger og hansker er fint.

Parkere med vindusviskerne oppe fra ruta er også lurt som tidligere nevnt.

 

Med min briljante vinterbil :!: så forsøker jeg å kjøre mest mulig med full tank da det letter en nesten 80 kilo om jeg tømmer den helt. Bilen er da helt umulig å kjøre i oppoverbakker. Full bensintank hjelper mye på fremkommeligheten samt at det oppstår lite kondens i tanken.

 

Har du forhjulsdreven bil og skal opp en bratt bakke, kan det ofte være mye lettere å komme seg opp dersom du rygger.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg bruker å starte opp bilen ca 15 min før jeg skal kjøre, så får den gå på tomgang og varme seg opp. Når jeg skal dra er ikke snøen frosset fast på rutene, og kan lett kostes av. Bilen er også god og varm inni :)

7183089[/snapback]

 

Da er vi to :) Det er også veldig lurt med tanke på vedlikehold av bilens motor.

7189931[/snapback]

 

 

Feil. Det er IKKE en FORDEL med tanke på motorslitasje å la den gå på tomgang til den blir varm!:

Her er det en tråd om dette.

 

Når motoren kjøres varm, vil den bli fortere varm enn om den står på tomgang. Den klade perioden blir da kortere for motoren og slitasjen mindre samt at en sparer miljø og bensin

 

Det er også en del flere argumenter for dette. Les tråden.

Har også sett flere bilmanualer der det _spesifiseres_ at man skal kjøre varm motoren og ikke la den stå på tomgang til den blir varm.

Derimot er det mye mer behagelig for sjåføren såklart :)

Men et defa-anlegg er tingen. Evt billigløsningen, kun coupevarmer som du plugger i via en skjøteledning.

 

Men klart... å la den stå på tomgang de 4 minuttene du skraper is er ikke noen krise. Men jeg kjenner folk som er ute å starter bilen 30-45 min før de skal dra, og det er ikke helt bra.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

At snøen på taket er med å knekke vindusviskere, ja se, det er en ting som gir en billigere løsning ved å feie av snøen, og at det er irriterende for den som ligger bak, er jo soleklart.

 

Å la bilen gå på tomgang er ikke venlig for motoren, da det beste du kan gjøre er å dra avgårde på lave gear og få opp varmen snarest mulig. (Logisk om man vet hvordan en motor virker)

At tomgangskjøring er en uting for miljøet burde egentlig være unødvendig å nevne, men ingen andre har gjort det.

At noen kan rappe bilen din uten at du får fem øre igjen på forsikringa, det er jo bare en av de pikante sakene som kan hende mens bilen står der og surrer på tomgang tilgjengelig for hvem som vil.

 

Skru av varmeapparatet, siste kilometeren, og luft godt, så frontruta er kald, så slipper man mye isplager dagen etter, og ulltepper eller tilogmed tophat er en god ide for de som ikke har råd til garasje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...