Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne snø fra bil


rolvs

Anbefalte innlegg

Ja, nå har vinteren kommer, og dette er min første vinter med egen bil og førerkort. I dag har det kommet en masse snø her så det tok sin tid å fjerne all snøen fra bilen med en lille is-skrapen jeg har. Hva er den beste måten å fjerne snø fra bilen på? Frontrute, bakrute og sideruter. Finnes det noe hjelpemiddeler dere kan anbefale?

 

En annen ting, er det lurt å fjerne snøen fra taket og panseret også eller kan det ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville så absolutt ikke brukt den samme feiekosten som ble brukt til å feie gata. Tenk deg all den sanda og strie busta som skraper seg ned i lakken...

 

Og varmtvann? Er du uheldig kan ruta sprekke :)

 

Jeg bruker å koste/skrape rutene, og ta bort en del av snøen på panseret samt på bakluka. Snøen på taket lar jeg somregel ligge. Såsant det ikke er 30+ cm. Grunnen til at jeg vanligvis fjærner snøen på panseret er at det er kjipt å ha snø blåsende fra panseret og opp frontruta. Omtrent som å kjøre inn i en hvit vegg

Lenke til kommentar
Ja, nå har vinteren kommer, og dette er min første vinter med egen bil og førerkort. I dag har det kommet en masse snø her så det tok sin tid å fjerne all snøen fra bilen med en lille is-skrapen jeg har. Hva er den beste måten å fjerne snø fra bilen på? Frontrute, bakrute og sideruter. Finnes det noe hjelpemiddeler dere kan anbefale?

 

En annen ting, er det lurt å fjerne snøen fra taket og panseret også eller kan det ligge?

 

Kjøpte noe isfjerner på bensinstasjonen engang....en sånn sprayflaske. Ganske effektiv den....men det stinker sprit lenge etterpå....men den funker.

 

Men jeg har ett tips: Løft opp viskerbladene når du parkerer, spesielt hvis du skal står parkert en stund. Så varer de mye lenger.

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg bruker å starte opp bilen ca 15 min før jeg skal kjøre, så får den gå på tomgang og varme seg opp. Når jeg skal dra er ikke snøen frosset fast på rutene, og kan lett kostes av. Bilen er også god og varm inni :)

7183089[/snapback]

 

Da er vi to :) Det er også veldig lurt med tanke på vedlikehold av bilens motor.

Lenke til kommentar

Jeg bruker garasje. Hjelper som bare det :tease:

 

Verste som finnes er overkjølt regn. Den kan produsere mange mm med nesten speilblank is, som er virkelig vanskelig å få vekk. Dette har jeg bare opplevd to-tre ganger i mitt liv, men det var virkelig slitsomt de få gangene. Selv metallskrape sklir over isen, så jeg kan bare anbefale å varme opp bilen før du i det hele tatt setter i gang, som noen andre sa før.

 

Godt nummer to er fuktig snø som ved minusgrader faller på varme vinduer. Denne er lettere å ta, men metallskrape hjelper veldig. Det lønner seg å ha hansker på selv om det kanskje ikke er ekstremt kaldt - du merker at isen på rutene er veldig skarp og fingrene dine blir blodige fort.

 

Puddersnø på kald bil er bare lek i forhold, men du må bruke riktig teknikk også her. IKKE varm opp bilen! Ellers fester snøen seg til rutene og det blir søl i beste fall. I verste fall, ved lave temperaturer, risikerer du å produsere "fuktig snø effekten" selv (se over). Bruk kost eller hansker for å få vekk snøen. Kosten skal være ganske tett og kraftig.

Lenke til kommentar

Jeg plugger i defaen som starter oppvarming av motor og bil etpar timer før kjøring. Det er luksus å sette seg inn i en stuevarm og isfri bil om morgenen som starter lett og maler som en katt med en gang. Bensinforbruket og motorslitasjen redusere også vesentlig den første mila. Det beste må egentlig være å se på naboene som skraper bil om morgenen mens jeg slipper :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker å koste/skrape rutene, og ta bort en del av snøen på panseret samt på bakluka. Snøen på taket lar jeg somregel ligge. Såsant det ikke er 30+ cm. Grunnen til at jeg vanligvis fjærner snøen på panseret er at det er kjipt å ha snø blåsende fra panseret og opp frontruta. Omtrent som å kjøre inn i en hvit vegg

7182444[/snapback]

 

Og hvordan tror du fyren bak deg opplever all snøen som blåser av taket ditt?

 

:roll:

Lenke til kommentar

Hater snø, og hater kulde! Men eg har ikke tenkt å flytte forde om :p

 

Mine triks, og standard metoder er som følger:

- spis varm mat først, gjerne drikke også

- pakk deg inn i mye varme tjukke klær (eg minner litt om Neil Armstrong, bortsett fra hjelmen)

- hansker er et must

- stor "gatekost" som kun er kjøpt inn for formålet

- stor bilkost med skrape på en side og børste på den andre

- spade

- spa deg frem til bilen 15-20 minutt før du skal kjøre, og starte den og varmen inni

- kost i vei

- monter vinterdekkene som eg absolutt måtte utsette

- kjør

 

All snø må bort. Eg har opplevd både at snøen på taket har falt fremover, sidelengs og bakover, og det er lite gøy å lage kaos på en ellers kaotisk dag, og dessuten kan man få bot for det. Best å være trygg.

 

Hater snø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...