Gå til innhold

Games already filling 25GB Blu-Ray discs-Harrison


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Så bærer det laust igjen ja :roll: Det har vel vært diskutert opp og ned og i mente dette her også, selv om det kommer i form av en uttalelse fra Harrison denne gang.

Jeg har lest gjennom tråden til nå, og den fremstår jo som en eneste stor dissing av formatet BD. Jeg synes forøvrig det er et par ting man velger å overse her i denne skogen av negative enlinjere;

 

Det er utviklet spill til PS3 (ett vi vet om og som er vel dokumentert) som faktisk trenger BD. Ikke kom med argumenter som at det er sikkert fullt av FMV, sikkert dårlig kodet og muligens elendig komprimering o.l. Det har man overhodet ikke belegg for å komme med. Det er rene spekulasjoner og, unnskyld meg for språket, -temmelig arrogant ovenfor de som faktisk har det som virke å lage slike spill. :hrm:

 

Vi vet at eks. vis RFOM har 12GB i kun rene level data. (300mb x 40 levels). Hva resten er benyttet til kan vi jo muligens tillate oss å spekulere i fremfor å avfeie det hele som FMV; spillrutinene en del, lyd i 7+1 tar jo litt, FMV er det nok noe av, forskjellige språk slik at de slipper å lage 50 forskjellige utgivelser samt demoer av andre spill og ekstramateriell.

Apropos ekstramateriell.. Hvor putter man ekstramateriellet på eks. vis collectors edition av GOW? :roll:

 

Til slutt; Selvfølgelig har Sony en annen agenda enn å kun benytte BD til spill. Film har vært argumentet for BD hele veien inntil RFOM dukket opp. Se forøvrig konspirasjonsteori i siggen min. :D

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, skal ikke 360'n få baby snart da? Altså HD-DVD spilleren ;p Husker jo også gode gamle spill som baldurs gate 2 som var på 4 cd'er. Åååå, det var god tider. Med mindre man ikke hadde plass til største installasjonen...

7092586[/snapback]

 

De skal ikke ha HD-DVD spill.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva de første PS3-titlene som etter sigende har bruk for Bluray kommer med. Selvsagt er dette også et dårlig skjult sleivspark til 360 og Wii, da de i praksis sier at de ikke kan nå opp mot PS3 titlene pga. plassmangel.

 

Skal ikke rakke ned på uttalelsene før jeg har sett hva det dreier seg om, men tankene går tilbake til lanseringen av DVD, og ett av de første DVD-spillene. Det var et flyspill (husker ikke navnet engang, så stor innvirkning hadde det på spillmarkedet :p) som tok opp mot en full DVD-plate. Hva som tok plass? Jo, at du kunne se ting fra ørten ulike vinkler, mao. bare skrot :)

 

I realiteten tok det deretter flere år før spill begynte å distribueres på DVD.

Lenke til kommentar

Fhj. Det er faktisk mulig å sette spørsmåltegn ved slike utsagn uten å disse Sony. Jeg syntes det var merkelige utsagn da 360 leverer det samme men klarer seg med ca. 9 gig. Ingen kan være uenig i det faktum.

 

Her håper jeg Harrison har uttalt seg om ting han ikke kan, eller at han er feilsitert.

Lenke til kommentar

Eller med andre ord; "Vi vil at dere kjøper Blu-ray av oss". :)

 

Det er litt overraskende at de allerede har klart å fylle opp fomratet som visstnok skal være et av de neste formatene i mange år fremover. Godt å se at allerede de første spillene fyller den.

 

Vil heller ha holografiske disker som fyller flere terrabyte enn HD-DVD og Blu-ray. Venter heller noen år på det formatet.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Fhj. Det er faktisk mulig å sette spørsmåltegn ved slike utsagn uten å disse Sony. Jeg syntes det var merkelige utsagn da 360 leverer det samme men klarer seg med ca. 9 gig. Ingen kan være uenig i det faktum.

 

Her håper jeg Harrison har uttalt seg om ting han ikke kan, eller at han er feilsitert.

7095029[/snapback]

 

Det var de unyanserte enlinjerne og de som bare glefser jeg i all hovedsak håpet å treffe. Spørsmålsstillingen din er jeg forøvrig helt med på selv om det er som å helle bensin på noe som egentlig er gjennomførlig diskutert og har besørget stenging av flere tråder. :whistle:

Jeg er forøvrig uenig i sannsynligheten for at man kommer til å levere akkurat det samme på de to plattformene. Men det er min personlige mening som jeg ikke kommer til å utbrodere noe videre.

Det blir uansett feil å fremstille det som et faktum. Det er et hav av grunner til det, som du helt sikkert kjenner til selv. :)

Lenke til kommentar

Poeng 1: Komprimering er vel og bra, men det er ikke gratis. Om en bluerayspiller gjør at vi slipper unna litt komprimering vil det kunne føre til mindre lastetider o.l, noe som utelukkende er bra for spillerne. Om spillprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre andre ting ser jeg ikke det som negativt heller.

 

Poeng 2: Prerenderede sekvenser ser, tror jeg, fortsatt bedre ut enn ting laget på ingame motorer. Om disse skal oppdateres til HD format må vi huske på at de må lagres i langt høyere oppløsning enn tidligere, og dermed også bruke langt mer plass pr. sekund.

 

Poeng 3: Joda det har nok noe med saken å gjøre at sony vil dytte formatet på folk. Likevel, det er slett ikke utenkelig at denne konsollen vil vare i noen år, og det er, tror jeg, bedre å lage maskinvaren litt for fremtidsrettet enn litt for gammeldags... Likevel, når det er sagt så har jeg ingen planer om å kjøpe en PS3 før/om den kommer ned på et fornuftig prisnivå. Det blir bare wii på meg i første omgang. Og kanskje en oppgradert pc.

Lenke til kommentar

Man er vel helt avhengig av å komprimere dataene ganske kraftig uavhengig av om man bruker BD eller DVD. Det er begrenset hva man får presset inn på 512MB minne som PS3/360 har. Er det ikke slik at dataene sendes komprimert til minnet så blir de pakket ut "on-the-fly" fra minnet? Hvis det er slik at datene blir pakket ut før det går til minnet så har vel PS3 et problem med bare 512MB minne hvis det er slik at PS3 spillene får mer data og høyere kvalitet på lyd, teksturer o.s.v....

Endret av espent
Lenke til kommentar

Dette må da være det nærmeste man kommer en full krise? Spill som er i utvikling allerede før konsollen kommer ut er i ferd med å fylle opp disken? Hvordan skal det gå med 2 gen spill osv? Ser ikke bort fra at spillene kommer på to og tre disker allerede noen måneder ut i konsollens levetid mao. Kult med bul-ray gitt...

Lenke til kommentar
Poeng 1: Komprimering er vel og bra, men det er ikke gratis. Om en bluerayspiller gjør at vi slipper unna litt komprimering vil det kunne føre til mindre lastetider o.l, noe som utelukkende er bra for spillerne. Om spillprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre andre ting ser jeg ikke det som negativt heller.

7095109[/snapback]

 

I følge Blu-Ray.com FAQ så er lesehastigheten på 1x Blu-Ray definert som 36Mbps (4.5MB/s), BD-ROM som 54Mbps (6.72MB/s) og 2x som 72Mbps (9MB/s).

 

Det betyr at dekomprimering av innholdet vil være langt raskere enn man kan lese det uansett, så det at det skal være en sammenheng mellom "å slippe unna litt komprimering" for å få lavere lastetid er å trekke feil konklusjon. Ja, selvfølgelig tar det mindre tid å ikke dekomprimere noe enn å dekomprimere noe, men flaskehalsen er et helt annet sted.

 

For å slippe unna lastetid er du interessert i hvor fort du kan få tak i dataene fra disk og over i minnet (for dekomprimering, direkte visning, hva enn hjertet ditt lyster), ikke hvor stor plata er. Samtidig er du interessert i hvor enkelt det er å finne tilfeldige data på disken, og å planlegge for streaming fra disk og over i minnet i forhold til 3D-motoren din.

 

Plasstørrelse er mer eller mindre irrelevant i så måte.

Endret av dyret
Lenke til kommentar

Phil Harrison:

"Already, at our launch titles, we're getting up close to the 25GB limit that we have on our Blu-Ray discs this year," he claimed. "Next year we'll raise that to 50GB, and I'd expect that we’ll be getting close to that in the fairly near future as well."

 

 

Man kan jo bruke dette mot han og spørre hva de skal gjøre etter 2-3 år når 50 GB blir for lite. Skal spillstørrelsen øke med 100% pr år nå plutselig? Det henger jo ikke på greip. FarCry som kom ut i mars 2004 er ferdig installert hos meg på ca 3,5 GB ferdig patchet til 1.33. Quake 4 og COD2 som kom begge kom 1.5 år senere er på henholdsvis ca 3 og 3,5 GB. Man kan muligens ikke sammenligne pc og konsollspill 100% direkte på denne måten, men det gir i allefall en pekepinn på at mye av det han sier bare er sprøyt.

 

Jeg tviler sterkt på at Sony hadde brukt Blu-Ray i PS3 hvis det var noen andre som hadde stått bak formatet. Det er jo utenfor enhver tvil at de delvis bruker PS3 som brekkstang for Blu-Ray formatet og de burde være såpass ærlige til å kunne innrømme det. Pingler!

 

Edit:Leif var her

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...