Gå til innhold

Games already filling 25GB Blu-Ray discs-Harrison


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Blu-Ray.com FAQ så er lesehastigheten på 1x Blu-Ray definert som 36Mbps (4.5MB/s), BD-ROM som 54Mbps (6.72MB/s) og 2x som 72Mbps (9MB/s).

 

Det betyr at dekomprimering av innholdet vil være langt raskere enn man kan lese det uansett, så det at det skal være en sammenheng mellom "å slippe unna litt komprimering" for å få lavere lastetid er å trekke feil konklusjon. Ja, selvfølgelig tar det mindre tid å ikke dekomprimere noe enn å dekomprimere noe, men flaskehalsen er et helt annet sted.

 

For å slippe unna lastetid er du interessert i hvor fort du kan få tak i dataene fra disk og over i minnet (for dekomprimering, direkte visning, hva enn hjertet ditt lyster), ikke hvor stor plata er. Samtidig er du interessert i hvor enkelt det er å finne tilfeldige data på disken, og å planlegge for streaming fra disk og over i minnet i forhold til 3D-motoren din.

 

Plasstørrelse er mer eller mindre irrelevant i så måte.

7095342[/snapback]

 

Du har nok et poeng, men jeg mener likevel ikke jeg er helt på jordet (nåvel, kanskje ikke i alle fall):

Selv om lesehastigheten på mediet er lavt nok til at lastetider faktisk vil bli lavere med komprimering enn uten kan det i alle fall være mulig å tenke seg at det i enkelte situasjoner vil være ønskelig å unngå komprimering. For det første må vi huske at det ikke nødvendigvis er et spøtsmål om "komprimert/ikke komprimert" men muligens også graden av komprimering, hvor vi stort sett vil se en enkel "mindre plass = mer tid til dekomprimering" avveining. Når spill, slik veldig mange store spill gjør i dag, streamer innholdet sitt fra disken underveis i spillopplevelsen kan det hende at det vil være en interessant mulighet for spillutviklere å la prosessoren slippe unna komprimeringsarbeid (noe som kanskje vil la den kunne konsentrere seg om andre ting), noe som antageligvis vil fordre mindre komprimerte data på disken.

 

Jeg ville også tro at det i noen tilfeller vil være lettere å plassere dataene "i riktig rekkefølge" på disken for å minimere søketider om en har mer plass å ta av, altså om en ikke er avhengig av å bruke alt.

 

I det hele tatt tror aldri det å gi spillutviklere ekstra frihet i forhold til noe slikt som dette er en dårlig ting. Om det er nok til å forsvare prisen det vil få for forbrukerne er noe annet, men jeg regner med at PS3 også vil bli langt rimeligere for de av oss som ikke er avhengige av å kjøpe den ved lansering.

Lenke til kommentar
Update on disc size

 

I'm probably adding fuel to the fire by bringing up this issue again. But the debate over Resistance's size on disc has been raging for a while and I want to give you guys the final number. Earlier I gave some very specific reasons why we were over 20Gb - all legit then and now. And I've also been careful to say publicly that this size was the current size of the game whenever I brought it up. And this week on Neogaf’s forums the topic was brought up yet again as part of the thread on an interview Phil Harrison did.

 

As we moved into the final week of finishing up the game we made two big changes which dropped the size of the final disc to just over 16Gb – still pretty large nonetheless. What were the changes? We removed PAL movies and further improved our data compression. It turns out that the NTSC movies (not HD, but NTSC just in case Lachamania is reading this) could be converted on the fly to look really good on PAL TVs and therefore we saved space by removing them. It's something that was a pleasant surprise. Why did we bother when we had so much space to work with? It simply saved us time when burning discs. When you're making revs every day and distributing them to a large test team, saving burn time is crucial. We could have left the PAL movies on disc and not improved compression to keep the size around 20Gb but that would have been inefficient and a little disingenuous. We don’t want to pad the disc just to get it to a certain size. Whatever the game needs is what we put on the disc. Still, having a lot of space on Bluray means that we’re including things we wouldn’t have been able to include if we had had to use dual layer DVDs: higher res game assets and more of them, HD movies, higher fidelity sounds, more dialogue, all languages on one disc, etc.

 

And of course, as others have pointed out in the many threads on this topic, the debate over disc size is a little silly. What really matters is whether your experience in the game is fun.

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...