Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dete kommer helt ann på. Det kan også være at vi tolket historien din litt forskjellig. For meg hørtes det ut som om du hadde stengt to katter i en kjeller uten oppsyn. Katter trenger menneske-kontakt og stimulering ved lek etc. De vil ikke trives ved å bo i en mørk kjeller helt alene selv om de har mat og vann.

6854490[/snapback]

 

De er forsåvidt stengt inne alene i kjelleren. Men med mat og vann, menneskelig kontakt blir når eierne sover nede. De er jo ikke der til vanlig... Holder det med sovende kontakt om natten?

 

Eh og eierne skaffet seg katt fordi?

 

 

Dette burde ALLE vite:

 

Ikke skaff deg katt hvis...:

 

- ...du ikke har råd til sterilisering/kastrering eller av andre grunner nekter å gjøre det.

 

-...hvis du ikke har råd til vaksiner, ormekurer og andre legetimer.

 

-...hvis du ikke tar den med i fremtidsplanene dine. Du må tenke minst 15-20 år frem i tid når du skaffer deg katt! Det er ikke riktig å avlive den som det passer deg.

 

-...hvis du er mye på flyttefot, bor på hybel og er usikker på hvor du må bo senere.

 

-...hvis du ikke har pass til den når du reiser bort.

 

-...hvis du ikke har tid til oppdragelse, samvær og ikke vil inkludere den i livet ditt som et "familiemedlem".

 

-...hvis du ikke ser på kommunikasjon med dyret som viktig, men har den som "en ting" eller en "bamse". Lær deg språk og kommunikasjon. Vær interessert i katten din!

 

- ...hvis ikke en voksen har hovedansvaret.

 

Skaff deg kunnskap via bøker eller internett. For mange er det mye å lære. Mange tror f.eks. at katter er sin egen herre, som i at dem ikke bryr seg om folk og ikke trenger tilsyn, men det er ikke helt riktig. Katter er selskapssyke og binder seg til eierne sine som hunder. Er du mye borte kan de bli svært deprimerte. Man kan selvfølgelig sette ut mat og vann og la katten være ute om man reiser bort en helg, noe man ikke kan med en hund. Men de skiller seg også fra hunder med at de binder seg i høy grad til hjemmet sitt. Om du drar på ferie er det tryggest å få den matet i sine egne omgivelser enn å plassere den i et ukjent terreng. Da kan den finne på å rømme.

 

Et dyr er ikke bare et kosedyr, men et ANSVAR - og et eget vesen med egne behov.

 

Om du som eier av en hunnkatt ikke har sterilisert katten din, eller har fått kattunger gang på gang, da bør du tenke å sterilisere den. Er her ikke nok villkatter og uegnede katteeiere?

 

Ofte blir kattunger gitt bort til folk med slappe holdninger ang. ansvar og kunnskap om katten. Katten din eller samfunnet vårt behøver ikke flere kattunger.

 

Mange som ikke får gitt bort kattungene avliver dem på de mest forferdelige måter. Det er ikke riktig måte å behandle dyr på. Selv når de blir avlivet humant, så er ikke det en vane man bør ta lett på. Katter er levende vesener og ikke leketøy.

 

Om du som eier av en hannkatt ikke har kastrert katten din, så bidrar du til at det produseres mer "villkatter", som flere steder blir sett på som plagsomme hvor de ferdes. Bl.a. i nærheten av bedrifter kan kattene bli skutt for å få dem unna veien. En "villkatt" lever heller ikke lenge og har det ikke bra. Vintrer kan være drepende og kattunger dør ofte. Katter skal ikke overlates på egen hånd på den måten - katter i Norge er HUSDYR.

 

Som eier av en ukastrert hannkatt plager du naboer og folk opptil kilometervis unna, fordi katten din markerer (tisser) nemlig på andres eiendommer og etterlater seg en forferdelig stank. Dette for å markere territorie, og det kan ha et meget stort areal. Alt fra trappa til Jensen til garasjen til Olsen - 7 km unna.

 

En ukastrert hannkatt er også mer utsatt for sykdommer fordi den gjerne er borte uker / måneder i strekk mens den spiser avfall og sloss med andre katter.

En ukastrert hannkatt markerer også i huset og på klærne dine. Små tisse-stråler som den skyter ut, gjerne uten at du ser det.

 

En kastrert hannkatt er mer tilbøyelig for å få et langt, friskt og lykkelig liv, enn en ukastrert hannkatt som hele tiden har behovet for å parre seg.

 

 

P.S. ....Tenk på hvor mange katter du er årsaken til at eksisterer om katten din har hatt kjønnsdrift i 10 år?

 

 

Det er for mange katteeiere som aldri skulle hatt katt!!

Endret av Stjernestøv81
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Stjernestøv81: spread the word ;) Jeg sitter i styret i DB Sør-Rogaland, og vi har for tiden sprengfullt med, om jeg ikke husker feil, 440 katter som ikke har et hjem pga eiere som mangler hjerte og ikke vet om "reglene" du har ramset opp. Jeg jobber på dyreklinikk for tiden, og sist uke fikk vi 12 kattunger i alderen 12 uker som skulle avlives pga personen ikke ville ha mere katter. Det skal sies at personen betalte 3000 for avliving, men kattungene ble reddet av noen meget snille folk som ville være fosterhjem. Slike mennesker fortjener å svi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ikke sant! Men neida, moren til disse kattungene skulle også bli avliva (men mammaen var ikke med), for hun hadde en sterilisert hunnkatt fra før av og det var nok. Syke faen. Jeg jobber på Sandnes Smådyrklinikk, er "flue på veggen" og observerer hva veterinærer gjør daglig, har også vært med og assistert på operasjon, og jeg har bare vært der 5 dager! (idag er jeg sjuk :( )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå passer jeg fire nydelige katter for tante og onkel. To av dem er mine fra før fikk ikke ta dem med til leiligheten min så da lot jeg dem være hos dem siden dem allerede hadde slått seg til ro her :) Men er så utrolig koselig og passe alle fire Felix og Vilde er mine, Knotten å Ruff er tante og onkel sine. Lillen å jeg koser oss masse :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

img0661rh0.jpg

 

Vi har en kattunge som er litt over 3 mnd nå. Kjempedigg meg katt 80% av tiden , men den har lagt sin elsk på tastatur. Så står en av laptopene åpne, eller det er lys i skjermen til den stasjonære så går det kun få minutter før katta er der.

 

img0674uc0.jpg

 

Enten løper den rundt på tastaturet, for så å sette seg ned og har seg en grundig kattevask, alternativ en liten blund.

 

Den blir forbanna og vanskelig hvis jeg tar den bort.

 

img0669ap2.jpg

 

Så fin katten din er, vi har helt samme katt men annen farge på pelsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott katt Vivarin! :)

 

Jeg har en utrolig flott tiger som råder skogsområdet her hjemme! Igår var jeg ute og fisket opp litt små ørret i en bekk, og skal si, Tigergutt fikk et febrilsk, villt og søkende ansikt da han fikk lukten på fisk! Han smattet i seg hele fisken, så det her regner jeg med var supersnaks for han :D

 

Anbefales!

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Katta mi :)

 

Heter Klåmydia og er en meget bestemt dame som blir 15 år om ca litt over en måned.

 

Er ei gammel dame som ikke vil bli klådd på av noen andre enn meg.

Hvis noen prøver seg, så trekker de fort klåfingrene tilbake hvis de ikke vil møte Klåmydia,s vrede og skarpe klør.

 

Er snill ( i hvertfall mot meg som oftes ), men kan både bite og kløne hvis jeg sover for lenge en formiddag.

 

pus1.jpg

klmydia002nov2005.jpg

klmydia001nov2005.jpg

 

Som man ser er hun en meget bestemt dame.

Som ikke liker tull og tøys, annet enn hva hun finner på selv, og det er rett så ofte selv om hun begynner å bli gammel nå.

 

Vil si hun er noe egosentrisk, da alt skal dreie seg om henne selv.

Enten det er mat, oppmerksomhet eller annet.

Kan være noe innpåsliten til tider, pga. av at hun vil ha mye, ja svært mye oppmerksomhet fra meg, hvis hun ikke sover da, som hun ofte gjør nå som hun er blitt så gammel.

 

Bildene er tatt ca 2003, da var hun ca 7 år gammel.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Igår fikk jeg og kjæresten min ei søt lita kattunge. Hun er 2 måneder idag.

Hun er livredd og går bare og mjauer heletiden. :( Tar det lang tid før hun venner seg til oss og plassen?

 

Kattunger er leveringsklare når de er 12 uker. Hva er grunnen til at dere fikk katten allerede nå?

 

Er ikke rart hun mjauer og er livredd, hun er veldig liten og savner antagelig moren og søsknene sine.

 

Bare vær veldig tålmodige og la henne komme til dere når hun er klar for det, og ikke tvihold på henne når dere først får tak i henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor hun leverte de ut nå, men det var flere hun levert til også. Jeg vet ikke sån ca. hvor lenge en kattunge må være hos moren, men hun sa iallefall at det skulle gå bra nå.

 

Hun holder seg for det meste under soffaen, men hun sovnet i senga si inatt, så det er jo bra da. ^^ Ellers har vi heller ikke sett noe spor til at hun har tisset eller bæsjet. Ingenting i sandkassen og har sjekket over hele leiligheten. Kan det ha noe med at hun er redd kanskje?

Lenke til kommentar

Om dette her er normalt? (Mener ikke at hun har sele på, men de merkelige stillingene):

 

1166310-12-1311629059107.jpg

 

1166310-12-1311629062290.jpg

 

1166310-12-1311629064209.jpg

 

Den spraglete katten oppfører seg veeeldig rart... :ermm: Hun har seperasjonsangst også, så hun mjauer som en galt når hun ikke får oppmerksomhet. Noen som har gode tips på å forbedre det litt..? Om det har noe å si så er hun ukastrert. Den andre katten på bilde er kastrert, når hun møter en ukastrert hann legger hun seg med baken i været men det er jo normalt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...