Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hele sjekken kosta 1400,-

 

Er gjerne dyrt hvis man tar røntgen i tillegg. En av mine brakk hofta for nesten ett år siden, og ble borte en måned. Ble funnet av dyrebeskyttelsen, sulten, redd og veldig tjufsete! Hun er helt fin i dag, ingen halting overhode, så de er kjempeflinke til å helbrede seg selv!

Ene katten min fikk hofta ut av ledd og knakk lårbeinet tvert av etter påkjørsel! Ble fin etter noen mndr med ro og hvile. Ikke 100%, mangler muskelmasse i bakparten, men har ikke vondt :)

Lenke til kommentar

Ble det dyrt å fikse?

 

Katter klarer gjerne slike brudd på egenhånd. Da vi fikk jentepusen vår til veterinæren hadde hun jo vært så lenge borte, og da hadde hoftebenet og bekkenet allerede begynt å gro igjen, så veterinæren kunne ikke gjøre så mye med det da en operasjon hadde vært mer ''stress'' enn det det hadde vært verdt. Alternativt så kunne man få ''poppet'' hofta tilbake på plass, men da måtte bruddet være ferskt. Fikk høre at det eneste som kan bli problematisk er at hun kanskje begynner å dra på benet i sine eldre dager.

Lenke til kommentar

Nå ligger Frøya neddopet etter å ha blitt sterilisert. Endelig slipper vi p-pillestyret.

 

Det skulle vise seg å bli en trist opplevelse. Kom tilbake etter tre kvarter for å hente henne, og på bordet stod det et bur med to helt nydelige kattunger. Uønskede kattunger. :cry:

 

Det gjør vondt å si nei når man vet at man er siste kjangse til å redde en av de. Men jeg kan ikke. Jeg har nok med en katt, og det er egentlig en for mye med min allergi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Tok selv vare på 4-5 små villkatter som var forlatt av moren sin i et blomsterbed. De hadde enda ikke fått åpnet øynene når jeg fant de. Måtte mate de med melk på flaske, helt til de ble gamle nok til å gis bort. Alle overlevde. Beholdt selv én pus, og den er helt fantastisk. Spesielt når han har omgått med mennesker siden han ble født, så merker jeg at han er utrolig annerledes enn andre katter vi har hatt før. I dag er han 8 år gammel. :)

Lenke til kommentar

Nå ligger Frøya neddopet etter å ha blitt sterilisert. Endelig slipper vi p-pillestyret.

 

Det skulle vise seg å bli en trist opplevelse. Kom tilbake etter tre kvarter for å hente henne, og på bordet stod det et bur med to helt nydelige kattunger. Uønskede kattunger. :cry:

 

Det gjør vondt å si nei når man vet at man er siste kjangse til å redde en av de. Men jeg kan ikke. Jeg har nok med en katt, og det er egentlig en for mye med min allergi.

Er fælt å måtte si nei.. :( Håper veterinæren var smart nok til å ikke ta to liv uten god grunn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen spørsmål om hvordan det er å ha katt. :p Har aldri hatt kjæledyr før, men skal kansje få katt i løpet av sommern :D Blir da en liten katteunge. Er det veldig stort ansvar i starten? Altså når katten bare er en liten unge? Er det noen spesielle ting man må gjøre i starten? For å lære den opp litt til å ikke gjøre dumme ting osv? Har 0 peiling på katter :p

Lenke til kommentar

Tja det er jo litt av hvert som må gjøres om det ikke er gjort allerede. Sånt som vaksinering, ormekur, sterilisering/kastrering (ikke før den er 6mnd), ID chipping, osv..

 

En annen ting du kan ha i tankene er at katteungestadiet er den beste perioden å venne den til noe. For eksempel hunder, andre katter, små barn osv. Kommer litt ann på hva som blir nødvendig. Gi den masse kos og kontakt så den blir vant med det også, så det blir en snill og sosial katt.

 

Når det gjelder å lære den til å ikke gjøre noe galt så er det lettere sagt en gjort med kattunger. De vil utforske og prøve nye ting koste hva det koste vil. Kanskje best med litt tolmodighet her.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om hvordan det er å ha katt. :p Har aldri hatt kjæledyr før, men skal kansje få katt i løpet av sommern :D Blir da en liten katteunge. Er det veldig stort ansvar i starten? Altså når katten bare er en liten unge? Er det noen spesielle ting man må gjøre i starten? For å lære den opp litt til å ikke gjøre dumme ting osv? Har 0 peiling på katter :p

Katter er stort sett veldig enkle å ha med å gjøre. Så lenge de har blitt trent til å gjøre fra seg i kassa, så må du bare gi den mat, leke med den, kose med den og være litt streng i stemmen om den gjør noe galt. Så går det meste av seg selv.

 

Hvor rampete en katt er, varierer ekstremt mye. Er du uheldig får du en katt du må følge med hele tiden for å unngå "kattastrofer". De er høyt og lavt, gjerne samtidig, og enkelte ganger kan det virke som de er i flere rom samtidig også. Men du har også de som stort sett bare vil kose. Jeg har hatt begge ytterpunkter, men også den mest sinnsykt gale kattungen jeg har hatt, roet seg veldig når den ble voksen. Så ikke mist motet om du skulle få en skikkelig rampepus.

 

Men husk også de økonomiske utgiftene, ettersom du bør vaksinere den mot diverse kattesykdommer, kastrere/sterilisere når den begynner å nærme seg kjønnsmoden alder (gjør det gjerne allerede i 6-9mnd alderen), markkurer osv...

 

Men det viktigste ved siden av å gi den mat, er å leke med den og holde den aktiv. En katt som kjeder seg, blir fort deprimert om den over et tidsrom ikke blir lekt med.

Lenke til kommentar

Katta mi har fått sommersveis :D

post-229499-0-62128600-1309301952_thumb.png

Han ser kjempestygg ut :D

 

 

 

post-229499-0-55176400-1309302589_thumb.png

Ikke så godt bilde av han, men slik ser han vanligvis ut.

 

 

 

HAhaha, så konge! Lurer på om jeg skal gi min langhåra pus samme behandling, for å få fjernet alle floker og alt. Gjorde du det selv?

 

Nei, vi tar han til dyrlegen en gang i året og gjør det før vi reiser bort :) Han er kvart perser, så blir en del floker. Naboene som er så greie å slipper han ut og inn og koser med han mens vi er på ferie skal få slippe å stelle med floker også :D Venninene mine kaller han for auschwitzern hver sommer pga. denne frisyren. De synes nemlig det ser ut som han nylig har kommet fra auschwitz. Blir ganske grom etter noen uker da, ser ut som en kattunge igjen :D

Endret av Millattack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...