Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (1 time siden):

Hva om den smaker bedre enn alt du har smakt tidligere.

I denne tråden synes jeg dette blir et tulletema på kanten av trolling. Hva anslår du er sannsynligheten for at noen som kjøper ferskbrente kaffebønner (normalt Arabica), har investert i godt utstyr og har satt seg inn i teknikker for å få ut de beste smakene av kaffebønnene, skulle synes at instant* kaffe basert på Robusta-bønner (svidd popkorn og gummi) er det beste i hele verden? Oppgi gjerne svaret i prosent. 

*) Så vidt jeg kan se etter et kjapt søk er eneste kaffe med First price branding denne:

Pulverkaffe

Det finnes helt sikkert oppegående folk som liker denne (jeg håper de bevilger seg litt sukker og kaffefløte), men da har de neppe kaffe som en slags hobby slik mange i denne tråden har. Og dermed blir vel temaet litt outrert her, selv om det teknisk sett er kaffe? 

Og skulle noen finne at "den smaker bedre enn alt du har smakt tidligere", så vil jeg jo tro at de kjøper den igjen :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (2 timer siden):

Hva om den smaker bedre enn alt du har smakt tidligere.

Eg veit at den ikkje gjer det.

I så fall kunne eg spart både tid og pengar, men det kjem aldri til å skje. Det er faktisk ingenting med eit sånt produkt som freistar. Frysetørka, laga av dårlege robustabønner osv...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg går mye på tur, og billig frysetørket kaffe ved bålet er ikke feil. Jeg tenker at selve atmosfæren, bålrøyken og den friske brisen du får i fjeset sammen med en "kaffe" som er det enkleste av det enkle med en litt sur og bitter smak passer som hånd i hanske. 

Da verdsetter du den gode kaffen du lager hjemme mye bedre etter et par uker på en slik kaffegrøt. 😜 

Hva folk foretrekker er jo ganske individuelt. Jeg syns ikke man skal tråkke for mye på FirstPrice. 

Personlig syns jeg Nescafe sine pulverposer i porsjonspakker er mye verre enn FirstPrice sin frysetørkede. 

Lenke til kommentar

På jobb drikker jeg nesten kun frysetørret, det gjør at kaffen hjemme rett og slett alltid blir en skikkelig opptur :D På tur skyr jeg frysetørret, men jeg gjør det enkelt. Før dro kunne jeg finne på å dra med Aeropress, kvern og hele bønner (tar mye plass og veier drøyt halvkiloen), nå tar jeg med litt ferdigmalt filterkaffe (og både Remas arabica og blå Coop har vært med) samt et metallfilter egentlig beregnet på te (Finum medium, veier under 30 gram). Eller en termos. Hovedtrikset er å vente til jeg har skikkelig lyst på kaffe før jeg lager en kopp, da smaker kaffen bedre uansett ;) 

Det er et poeng å ikke la kaffeinteressen bli en brems for helt andre opplevelser. Man kan sette pris på naturen, selv om kaffen ved bålet ikke er av baristastandard, og man kan ha det svært trivelig med gode venner som ikke er veldig kaffeinteressert og serverer deg Nescafé Gold ;) Da får uperfekt kaffe være god nok kaffe, og heller kose seg med de andre aspektene, så får man fikse noe som pirrer egne smaksløker når man kommer til egen kjøkkenbenk, mener nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går stort sett i TW her, men Kolonihagen er det beste alternativet er har funne i daglegvarebutikkar. No har eg ikkje prøvd så veldig mykje frå Kaffebrenneriet, men ikkje så imponert over dei til 70-90 kroner. Då tar eg heller Kolonihagen.

I min lokale Rema-butikk er alder det største problemet. Ofte er dei over ein månad gamle.

Lenke til kommentar

@KenSkog Jeg tenker på det som "duft av fjøs og sommereng" :) Stort sett gjelder dette arabica kaffebønner som ikke er blitt vasket tidlig i prosesseringen, man har latt kaffebærene tørke hele og fermentere. På norsk kalles det ofte tørrforedlet eller bærtørket, på engelsk brukes "natural" oftest for å fortelle hvilken prosessering som er gjort.

https://www.baristainstitute.com/blog/jori-korhonen/january-2020/coffee-processing-methods-drying-washing-or-honey

Bærtørket kaffe er ganske splittende - mange hater smak/lukt og mange elsker smak/lukt. For de som hater den, er det "kumøkka" som slår inn, men for de som elsker den, så er det bærtoner, sitrusfrukt, sødme som trekkes frem. Det blir litt som enkelte klesfarger - folk blir ikke enige om en kjole er brun eller lilla, det blir den enkeltes persepsjon som avgjør. Personlig har jeg vært borti bærtørket kaffe der jeg syntes "duften av fjøs" ble et hakk for dominerende, men de aller aller fleste jeg har smakt har passet meg godt. 

 

 

Endret av a_aa
Småfiks
Lenke til kommentar

Bærtørket kaffe alene er enda nytt for veldig mange, derav de sterke reaksjonene. Tradisjonelt var det for en tid tilbake slik at den beste og dyreste kaffen ble vasket og pent behandlet mens den dårligste ble bærtørket uten at noen brydde seg så mye. Derfor var det også motstand mot dette blandt bransjefolk lenge. Så skjedde det noe de siste 10-20 årene: Folk begynte å lete etter spennende særegne smaker i kaffe(som er frø fra et bær), og folk begynte å bry seg om bærekraft og miljø (Det er jo en kjent sak at det er bær i bærekraft..). Nå sverger flere og flere til bærtørket kaffe er vår erfaring. At det engasjerer er utelukkende positivt i min bok. Og det går helt fint å like begge deler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir god kaffe til jul. Bestilte https://www.coffeebeanshop.co.uk/250g-ethiopian-yirgacheffe-honey-koke-cooperative-1950-p-12675.html

344,- inkl. frakt når jeg betalte med kort, og ikke Paypal.

On 11/28/2020 at 6:26 PM, Swoosh said:

Har kun prøvd den Kolonihagen sin ferdigmalte, aka filtermalt, da jeg ikke har kvern. Syntes ikke den var noe god i det hele tatt. 

Kverna den med en Lido kvern, og synes det samme. Ikke god i det hele tatt. Single origin kaffen på Meny er mye bedre.

 

 

Endret av hex0101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...