Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Julebrus, julemarsipan, juleøl har jo dukket opp allerede, og noen av brenneriene har kommet med julekaffe og juleespresso 🙂

https://www.jacu.no/categories/jul

https://www.stavangerkaffebrenneri.no/search_result?keywords=jul

https://shop.sh.no/Productlist.aspx?listid=87

(... og sikkert mange flere ...)

Den juleespressoen hos Solberg & Hansen ser ut for å være en blanding jeg kan like, får vel kanskje tipse nissen 🎅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/31/2020 at 6:59 PM, a_aa said:

Det er bra å være fornøyd! Så jeg skal avstå fra å oppfordre deg til å bruke mer tid og penger på å forbedre noe som du allerede er fornøyd med.

Da tipper jeg at du også kan bli fornøyd med den der Dedica-maskinen, eventuelt en eller annen kapselmaskin. :) 

Jeg er fornøyd med min kaffe ja, denne maskinen er ment til kjæresten min som snart flytter inn til meg. Tror jeg prøver den Dedica maskinen så ser jeg hvordan den funker. Takk for hjelpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dedica-maskinen var den desidert rimeligste maskinen som James Hoffmann testet nylig da han så på espressomaskiner som kostet under 500£. https://youtu.be/7HIGdYy5of4  (Han byttet ut den trykkoppbyggende filterkurven med en normal filterkurv, og brukte en førsteklasses kvern i stedet for ferdigmalt espresso.)

At den ga et billigere inntrykk enn de langt dyrere maskinene er vel ikke veldig overraskende. Men jeg syntes han var litt urettferdig kritisk mot Dedica da han lagde en espresso. For det første er det ikke pussig i det hele tatt at han måtte kverne grovere; Dedica har mindre filterdiameter enn de andre og det betyr at 18g kaffe utgjør et tykkere kaffelag med mer motstand - med mindre man kverner grovere, så vannet slipper litt lettere gjennom. For det andre klaget han på at vanntemperaturen var for lav (spesielt for lysbrent espressokaffe), men Dedica kan så vidt jeg har skjønt stilles inn på lav-middels-høy temperatur, og standard er det vel garantert middels. Han kunne altså sannsynligvis fått høyere temperatur om han hadde satt seg inn i den relativt knotete innstillingsmetoden. Visstnok knapper som skal holdes inne, lys blinker og knapper skal trykkes igjen osv ...

Tipper at Dedica er en av de maskinene med best kost/nytte dersom man har tenkt å holde seg til kun ferdigmalt espresso, og gjøre det enkelt for seg selv. Men det ser også ut som den kan modifiseres både med normal filterkurv,  bedre damprør etc. Det er det imidlertid ingen grunn til å gjøre, med mindre du skulle bli virkelig hektet på espresso og plutselig står der med en kaffekvern til flere tusen som du kjøpte på "kjempetilbud" i et svakt øyeblikk. Den tid, den sorg - eller glede :thumbup: Det er altså utviklingsmuligheter der, selv om Dedica nok aldri vil kunne bli en skikkelig toppmaskin for "ekte" espresso.

Lenke til kommentar

Det har blitt fjernet noen innlegg i sammenheng med et innlegg som reklamerer for en annen diskusjons plattform. Vi som nettforum er selvfølgelig ikke interessert i at diskusjon skal bli flyttet herfra til andre nettsteder så denne diskusjonen er nå fjernet. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden men eventuelle kommentarer rettes til meg på PM

Lenke til kommentar

I sammenheng med singles day tenker jeg å kjøpe meg litt kaffe brygge utstyr og komme meg bort fra kapselmaskinen jeg har brukt noen år nå. I samme bygget som jeg bor i er det tross alt et kaffe brenneri i kjelleren, så det er nesten en skam at jeg ikke har begynt å interessere meg for dette enda :) 

Tenker å kjøpe meg denne trakteren når den blir på tilbud om et par dager

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kaffetrakter/191061/wilfa-svart-performance-kaffetrakter-wspl3b

Videre ser jeg denne kvernen blir på tilbud 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kaffetilbehor/kaffekvern/196034/melitta-calibra-kaffekvern-med22156

Jeg finner dog veldig lite info om den online men at en har mulighet å stille den inn til å kverne et gitt antall gram virker jo veldig greit og gjør at jeg slipper å kjøpe en separat vekt. Er dette bare humbug og så upresis at det ikke er verdt noe?  

eventuelt tenker jeg noe å retningen denne her https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kaffetilbehor/kaffekvern/WSCG2/wilfa-svart-kaffekvern-wscg-2 og eventuelt en separat vekt. 

Hva tror dere so har drevet med dette en stund? :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Wilfas Svart produkter har generelt godt omdømme i sitt prissegment, så det bør være trygge kjøp. Melitta-kvernen kan godt være kjempegod, men jeg aner ikke noe om den, har ikke hørt om den før.

Men hvor mange lager du kaffe til? En kaffetrakter er helt ypperlig om du skal lage en drøy liter filterkaffe i slengen, Det kan imidlertid finnes gode alternativer dersom du vanligvis skal lage mindre mengder, og har et ønske om være mer involvert i kaffebryggingen med stor mulighet for å påvirke resultatet. Da kan du vurdere å heller kjøpe en vekt med timer, en vannkoker med svanehalstut, en V60 med filtre og/eller en Aeropress med filtre.

Tim Wendelboe samarbeider jo med Wilfa, og her ser du et par kjappe videoer fra han der han bruker trakter, V60 og Aeropress:

V60 og trakter: https://youtu.be/XQRndZ_W7mE

Aeropress: https://youtu.be/ggCK_oOS_08 (dette er én av en zillion måter å lage kaffe med AP på)

Det dumme her er vel at med gode tilbudsprisen på trakteren, vil det bli dyrere med de manuelle alternativene... Det er jo heller ikke noe problem å lage mindre mengder med trakteren, spesielt nå du kan justere litt på kverningen også. Så som sagt: Wilfa Svart bør være trygge kjøp 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke laget espresso selv, men leste tester når jeg skulle kjøpe kvern, og wilfa svart egner seg ikke til espresso, men så er det ikke espressomaskin du skal kjøpe heller da.

Jeg brukte den til cold brew, som den fungerte ypperlig til, så gikk den i glemmeboka da jeg kjøpte meg Nespresso Vertuo og fikk noe nytt å prøve. Får prøve igjen til neste vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Evil-DuckJeg har en tidligere modell av den trakteren og er ganske fornøyd. Det som irriterer meg med den er at filterholderen sitter litt løst, og det ser det ut som om de har forbedret i denne modellen.  Jeg har en tidligere modell av den Wilfa-kvernen på hytta, og den er ok. Jeg kjøpte denne på Black Friday for et par år siden for ~2200 og kaffen ble merkbart bedre.

 

14 hours ago, a_aa said:

Men hvor mange lager du kaffe til? En kaffetrakter er helt ypperlig om du skal lage en drøy liter filterkaffe i slengen, Det kan imidlertid finnes gode alternativer dersom du vanligvis skal lage mindre mengder

Det fine med den Wilfaen er at åpningen i bunnen av filterholderen er justerbar, så man kan tilpasse det til hvor mye kaffe man lager. 

Endret av the_last_nick_left
Nevnte Evil_Duck for klarhet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode svar @a_aa  @Dubious og @the_last_nick_left !

I forhold til hvor mye kaffe jeg som regel lager så er det stort sett en kopp til meg selv, men har lenge kunne tenkt meg å kunne trakte opp en liter og ta med i en termos på jobb da kaffen som kommer ut fra maskinen på jobb er så bitter og sur at jeg nesten må tvinge den i meg. 

Har sett mye på  manuell V60 brygging på youtube og prøvd å satt meg litt inn i hva jeg trenger av utstyr, men så var det det å gidde den prosessen hver gang en skal lage seg en kopp kaffe om morgenen, og ser for meg at veien tilbake til kapselmaskinen for blir kort igjen, så kom vel frem til at en trakter kanskje kan være en god middelvei for meg :)

Så jeg tror jeg satser på wilfa trakteren i morgen, og heller kanskje litt mot melitta kvernen da det og virker veldig lettvint å bare fylle beholderen med kaffe og trykke på displayet hvor mange gram en vil få kvernet ut  alt ettersom om en skal lage seg en kopp eller ei kanne... (jeg er lat)  

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
the_last_nick_left skrev (6 timer siden):

Det fine med den Wilfaen er at åpningen i bunnen av filterholderen er justerbar, så man kan tilpasse det til hvor mye kaffe man lager. 

Og det er en enkel og grei løsning, det :) Spesielt dersom man bruker ferdigkvernet kaffe. Har man egen kvern, kan man i stedet velge å kverne kaffebønnene litt finere når man skal lage litt mindre kaffe. (Eller når bønnene er lysbrente eller har vokst høyt over og havet og er harde og tette. Kvern er snedig å ha, altså!)

Evil-Duck skrev (6 timer siden):

[...] og heller kanskje litt mot melitta kvernen da det og virker veldig lettvint å bare fylle beholderen med kaffe og trykke på displayet hvor mange gram en vil få kvernet ut  alt ettersom om en skal lage seg en kopp eller ei kanne... (jeg er lat)

Artig om du kunne skrive noen ord om erfaringene med Melittaen (link)! Ser ut som du kan sette trakter-filter-holderen (lurt å skylle filteret først både for smakens skyld og for å redusere statisk elektrisitet) på vekten, nullstille den og få ønsket dose rett på plass, det passer sikkert ypperlig om man er lett tilbøyelig til en smule latskap :D;) 

Ha ellers i bakhodet at kaffebønnene som du fyller på kverna oksiderer/eldes raskere der, enn i en lukket pose eller lufttett boks. Dersom du ikke kverner kaffe jevnlig er det derfor ikke lurt å fylle opp så mye at det tar uker før de er kvernet og brukt, men å fyll opp forbruk for en dag eller to går nok fint. (Selv bruker jeg håndkvern, og da fyller jeg bare på akkurat det jeg trenger fra gang til gang.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Artig om du kunne skrive noen ord om erfaringene med Melittaen (link)! Ser ut som du kan sette trakter-filter-holderen (lurt å skylle filteret først både for smakens skyld og for å redusere statisk elektrisitet) på vekten, nullstille den og få ønsket dose rett på plass, det passer sikkert ypperlig om man er lett tilbøyelig til en smule latskap :D;) 

Ha ellers i bakhodet at kaffebønnene som du fyller på kverna oksiderer/eldes raskere der, enn i en lukket pose eller lufttett boks. Dersom du ikke kverner kaffe jevnlig er det derfor ikke lurt å fylle opp så mye at det tar uker før de er kvernet og brukt, men å fyll opp forbruk for en dag eller to går nok fint. (Selv bruker jeg håndkvern, og da fyller jeg bare på akkurat det jeg trenger fra gang til gang.)

Takker for tips om lagring av bønner :) . Kan godt skrive noen ord etter jeg har fått brukt den litt, men hvor matnyttig det blir uten at jeg har noe annen erfaring er vel en annen sak 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...