Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 12/30/2020 at 9:25 AM, Swoosh said:

Svaret er nei. Visst man ikke rører blir kaffen tynn, i både smak og fylde. Personlig stenger jeg av dryppen i rundt 30 sekunder. 
Da får filterholderen fylt seg med vann, men det vil fremdeles bli et krater. 

Moccamaster skulle visst komme med et nytt "dusj"hode, men maskinen ser ikke ut til å ha kommet i salg i Norge enda?
KBG Select. Ikke at det så veldig mye bedre ut enn det gamle da 😛

Prøvd å kverne litt finere? 

Lenke til kommentar

med "slusen" helt åpen på min wilfa performance trakter blir det og et lite krater i kaffegruten når jeg brygger meg opp en halvliter med 35 gram kaffe (som er det jeg for det meste gjør når det bare er megselv jeg brygger til), så setter som regel åpningen til "0,5" slik vannet ikke renner unna så fort. Har prøvd meg på litt steep and release brygging og men merker ingen betydelig smaksforskjell fra det og å sette åpningen til 0,5 , helt åpen blir den ofte litt tynn.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 30.12.2020 den 13.14):

Hvor kjøper dere kaffe bønner fra? Jeg kjøpte 3 poser fra stockfleths som jeg var veldig fornøyd med, og nå før jul prøvde jeg meg på noen poser fra kaffebrenneriet som derimot skuffet stort, en av posene med "Julenatt" kaffe smakte rett og slett surt,  ikke var det brennedato på posene heller, så for alt jeg vet var det gamle bønner. 

Mest Tim Wendelboe, men det finnes mange gode brenneri i Norge. Bur du i Oslo så er det mange å velje mellom utan å måtte kjøpe på nett. Wendelboe, Supreme Roastworks, Fuglen osv. Dei som bur utanfor Oslo kan kanskje finne eit lokalt brenneri, eller bestille på nett.

Kaffe.no har ei liste her: https://kaffe.no/kaffebrennerier-i-norge/

Kaffebrenneriet kjøper eg ikkje sidan eg ikkje har smakt noko eg likte der.

Moccamaster brukar eg kun unntaksvis ved besøk, og då gjer eg ikkje noko meir ut av det. Det blir eit krater, men synest ikkje det blir dårleg smak av den grunn. Nivået er over det høgaste punktet store delar av tida og det er ikkje så mykje meir som blir ekstrahert den siste tida då vatnet ikkje lengre har kontakt med all kaffien.

Om den blir svak kan ein òg kverne litt finare.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Mest Tim Wendelboe, men det finnes mange gode brenneri i Norge. Bur du i Oslo så er det mange å velje mellom utan å måtte kjøpe på nett. Wendelboe, Supreme Roastworks, Fuglen osv. Dei som bur utanfor Oslo kan kanskje finne eit lokalt brenneri, eller bestille på nett.

Kaffe.no har ei liste her: https://kaffe.no/kaffebrennerier-i-norge/

Kaffebrenneriet kjøper eg ikkje sidan eg ikkje har smakt noko eg likte der.

Takker for informativt svar, jeg bor 60 mil fra oslo så har ikke så mye muligheter å handle lokalt der men i første etasje i bygget jeg bor i nå er det faktisk en kafe og i underetasjen har de kaffebrenneri så jeg har ikke akkurat mangel på god kaffe tilgjengelig, men tenkte det kan være greit å utvide horisonten litt og å prøve litt annen kaffe og :) . Sålangt er det kaffe fra stockfleths jeg syns har smakt best. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Stockfleths har kurant kaffi. Dei er for min del i eit mellomsjikt mellom dei beste og dei mindre gode.

Ellers i landet kan eg nemne nokre eg har handla frå.

Jacu i Ålesund, Pala i Trondheim, Coffeeberry i Stavanger (brent av Jacu), Ild og Bønner i Porsgrunn, Kaffa i Oslo.

Eit anna tips er å sjekke kaffebarer i området der ein bur. Mange selger kaffi frå diverse norske brenneri. Solberg & Hansen ser eg mykje i hyllene. Ikkje alltid dei ferskaste posane ein finn der, men innanfor 3-4 veker av brennedato går vanlegvis bra. Kjøper du på nett får ein stort sett kaffi brent innanfor 1-2 veker.

Kjøpte ein Ember-kopp i julegåve til meg sjølv. Den har batteri og varmeelement, så den kan halde temperaturen i 1.5 timar. Eg brukar sjeldan meir enn maks ein halvtime, men veldig fint å få god temperatur på heile koppen. Med ein vanleg kopp må eg drikke den fortare enn eg eigentleg vil sidan eg bør få det i meg mellom 60-40 grader, så det vart ein Ember. Då kan eg kose meg med koppen så lenge eg har behov for.

Dyr er den, men veldig nøgd så langt. Kaffibønnene har hatt ei lang reise, så dette er ein måte å få mest mogleg ut av kvar bønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Stockfleths har kurant kaffi. Dei er for min del i eit mellomsjikt mellom dei beste og dei mindre gode.

Ellers i landet kan eg nemne nokre eg har handla frå.

Jacu i Ålesund, Pala i Trondheim, Coffeeberry i Stavanger (brent av Jacu), Ild og Bønner i Porsgrunn, Kaffa i Oslo.

Eit anna tips er å sjekke kaffebarer i området der ein bur. Mange selger kaffi frå diverse norske brenneri. Solberg & Hansen ser eg mykje i hyllene. Ikkje alltid dei ferskaste posane ein finn der, men innanfor 3-4 veker av brennedato går vanlegvis bra. Kjøper du på nett får ein stort sett kaffi brent innanfor 1-2 veker.

Takker for tips, bor rett utenfor Ålesund så Jacu kan være aktuelt å stikke innom :)

Lenke til kommentar
On 12/30/2020 at 2:21 PM, Simen1 said:

Jeg vet ikke om denne har vært postet før, men hvis den har det så skader det ikke med en reprise.

Den er fin, men stage 1 inneholder  mye mer enn på tegningen. Det skjer veldig mye med kaffen før den eksporteres. Altså flere som må dele på den $0.07 .. Og selve tallene er nok en del forskjellig underveis om du kjøper en kopp kaffe på Starbucks eller en god kaffebar. Selv om summen for deg er den samme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein del av kaffiproduksjonen i seinare tid har hatt meir fokus på at bøndene får riktig betalt og arbeid direkte med bønder eller kooperativer i staden for å bruke eitt eller fleire mellomledd som fordyrar prosessen og reduserer kvaliteten. Nokre brenneri legg ut gjennomsiktighetsrapportar (transparency reports) som viser kva dei faktisk betalte bøndene. Tim Wendelboe er eitt eksempel: https://timwendelboe.no/2020/10/2019-transparency-report/?v=c2f3f489a005 

Det er ein del omgrep i bruk i kaffiverda, bla. Specialty Coffee og Third Wave Coffee, med ulike definisjonar. Her er ein artikkel som prøver å oppklare litt: https://perfectdailygrind.com/2017/04/what-is-third-wave-coffee-how-is-it-different-to-specialty/

Det er store forskjellar i kva bøndene får, avhengig av kven dei leverer til. Specialty Coffee er ein liten del av marknaden i verda.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei! Lidenskapelig kaffedrikker her. Vært innom mye forskjellige gjennom årene. Bruker primært aeropress eller så trakter jeg kaffe med Wilfa WSP-2A. Kjøper bønner fra Tim Wendelboe og maler selv med Wilfa WSFBS-100B (brukte tidligere WSCG-2). Fra Tim får du kaffe som er lysbrent (stort sett hvertfall) og den smaker også ganske godt kald. Finnes masse forskjellig kaffe (som også er billigere) som helt sikkert mange her vil like. Bare å prøve seg frem! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 30.12.2020 den 13.14):

Hvor kjøper dere kaffe bønner fra? Jeg kjøpte 3 poser fra stockfleths som jeg var veldig fornøyd med, og nå før jul prøvde jeg meg på noen poser fra kaffebrenneriet som derimot skuffet stort, en av posene med "Julenatt" kaffe smakte rett og slett surt,  ikke var det brennedato på posene heller, så for alt jeg vet var det gamle bønner. 

Kaffa er best, imo! Jacu kommer ofte med noe spennande. TimW er "ok-ish" for min sin del (pris/kvalitet). SRW er OK. Langøra hadde noe veldig spennande til jul, men eg såg email alt for seint. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 7.1.2021 den 4.15):

Kaffa er best, imo! Jacu kommer ofte med noe spennande. TimW er "ok-ish" for min sin del (pris/kvalitet). SRW er OK. Langøra hadde noe veldig spennande til jul, men eg såg email alt for seint. 

Kjøper mest fra Lippe og noe fra Kaffebrenneriet, Talor, Ugly Baby, S&H, Tim, Kaffa, Langøra, Jacu, Jacobsen og Supreme. Stockfleths er jeg sjelden positivt overrasket over pris/kvalitet så der har jeg sluttet å handle. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...