Gå til innhold

Hva vil PlayStation 3 koste +annet prat om Ps3


dioX

Anbefalte innlegg

Etter å ha kikket litt innpå QJ Net, ser jeg at stand alone BR spillere kommer til å ligge på rundt 1000$US. En intern brenner for bruk på stasjonær PC kommer til å ligge på 800-1000$US.

 

Da er jo PS3 et utmerket alternativ iom at man får en spillemaskin/mediasenter med på kjøpet.

 

For de som ble forskrekket over prisene, kan jeg si uten øvrig sammenligning at Toshiba har produksjonskostnader på rundt 700$US for sine stand alone spillere. Men de taper 200$US på hver unit da de er forventet å selge med en stk pris på 500$. Kilde QJ Net.

 

Toshiba har forøvrig også planer om i disse dager å selge en stand alone HD DVD recorder for 3460$US..

 

Det koster å være først.. Men slik var det da også med både DVD og CD da disse ble lansert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken indikasjoner har du på at Blu Ray spilleren i PS3'en blir noe værre enn andre førstegenerasjons BR spillere?? Det blir vel stort sett samma hardwaren med forskjellig innpakning på 1. gen. slik det pleier å være.

6587841[/snapback]

Ja det blir nok veeeldig populært hos Sony sine samarbeidspartnere hvis en PS3 matcher kvaliteten til en standalone-spiller...

 

Tro meg; noen forskjeller kommer det til å være, ellers kommer Blu-Ray til å dø som format i løpet av veldig veldig kort tid siden ingen andre enn Sony vil være interessert i å lage hardwaren til å spille av. Ingen kommer til å kjøpe standalone-spillere til samme eller høyere pris som PS3 hvis kvaliteten og mulighetene er identiske.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Hvilken indikasjoner har du på at Blu Ray spilleren i PS3'en blir noe værre enn andre førstegenerasjons BR spillere?? Det blir vel stort sett samma hardwaren med forskjellig innpakning på 1. gen. slik det pleier å være.

6587841[/snapback]

Ja det blir nok veeeldig populært hos Sony sine samarbeidspartnere hvis en PS3 matcher kvaliteten til en standalone-spiller...

 

Tro meg; noen forskjeller kommer det til å være, ellers kommer Blu-Ray til å dø som format i løpet av veldig veldig kort tid siden ingen andre enn Sony vil være interessert i å lage hardwaren til å spille av. Ingen kommer til å kjøpe standalone-spillere til samme eller høyere pris som PS3 hvis kvaliteten og mulighetene er identiske.

6588557[/snapback]

 

Jeg tror ikke på deg jeg :D ..

 

Nå er det 1.gen. spillere dette, og jeg har liten tro på at Sony og alle de andre har begynt med platina linseholdere og forgylte dempere. Det fornuftige ville være å utvikle et lite knippe modeller og lære av de problemene man får med dem. Kvalitetsspillerene vil man nok se etterhvert, men i første omgang er det nok snakk om å få ut et bærekraftig produkt. En kvalitets spiller lansert i dag vil nok ha for høy innkjøpspris selv for entusiastene. Se f.eks. på den Toshiba HD DVD brenneren jeg linka til over. Den kommer jo på den nette sum av 3460$US.

 

Kvaliteten kommer nok etterhvert. Men iom at det går digitalt hele veien her, tror jeg ikke at det har allverden å si med lossless overføringer i form av HDMI. Det var i gamledager det at man styrte med seperate DA konvertere fordi at CD spelleren var for dårlig til å gjøre om fra digital til analog.

 

En annen sak som støtter min påstand er produksjonskostnadene. Produksjonskostnadene for PS3 er estimert til å ligge opp mot 900US$ ihht. Gamespot. Det finnes forøvrig andre analyser på disse kostnadene. Dette er opp mot samme kostnadene som en stand alone spiller. Slik jeg forstår det selges PS3'en som andre konsoller med tap de første årene for å kunne konkurrere. Det spørs om de gjør det med andre spillere.

 

En Blu Ray spiller må også ha kraft for å kunne spille av i HD format. Om denne rå kraften kommer fra hardwaren til PS3 eller en annen type hardware vil man vel i og for seg være det samme kostnadsmessig. Fordelen til PS3 er at den produseres i et mye større volum enn en enkelt modell av en stand alone spiller. Den er vel også å regne som 'blokadebryteren' til Blu Ray, som skal sørge får at man får størst volum av spillere ut på markedet så snart som mulig.

 

Håper dette er litt sense i. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter tingenes tilstand. Og som jeg pleier si, jeg prøver å være objektiv her.. Ikke kom med noe sånt fanboy tull.. :D

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Tror grunnen til at mange innpå Gamer.no ikke synes prisen er verdt det skyldes Sony sin markedsføring. De føler vel at det ikke er noe mye forskjell mellom konsollene. Regner med Sony gir alt mot lanseringen i November og viser hva maskinen duger for.

6588399[/snapback]

 

At hvem ikke føler det er mye forskjell mellom konsollene? forbrukerene eller Sony selv?

 

Sony har jo uttalt at Next-gen ikke begynner før de sier det og at PS3 er en gave sendt fra oven. De som kommer til å kjøpe PS3 ved lansering og tiden etter er hardcore fansene. Familie fedre som skal kjøpe en gave til poden og seg selv har nok ikke 6-7000 å punge ut med for konsollen + spill. Eller hva? 7000kr er ganske mye penger.

 

Og det er ikke mye forksjell mellom konsollene til at det kommer til å sees de neste par årene. Etter dette klarer muligens utviklerne å utnytte maskinenes fulle kraft. Etter det jeg har skjønt har Xbox360 og PS3 forskjellige styrker, der hvor Xbox360 blant annet kan ha flere teksturer.

 

Når det gjelder markedsføring så må Sony slå til med noe. Hvorfor skal man kjøpe dette beistet (i positiv forstand) i stedet for en PS2 (eller Xbox for den saks skyld) kommer nok de fleste som ikke har hørt mye om konsollen til å spørre seg selv.

 

Som sagt, ikke alle der i verden vet mye om PS3, hva den kan gjøre osv og prisen vil skremme disse folkene. Derfor tror jeg ikke at Sony vil ha like stort marked med PS3 som de hadde med PS2 uten at de etterhvert setter ned prisen slik at mannen i gata har råd til den.

 

Dessuten er det mange som ikke vil ha/ikke trenger alle funksjonene som PS3 har, og trenger bare en spillekonsoll. Disse tror jeg heller vil gå for et billigere alternativ og her tror jeg Microsoft har gjort en genistrek ved å ikke stæsje sin konsoll opp med masse man strengt tatt ikke trenger (BlueRay).

Lenke til kommentar
Dessuten er det mange som ikke vil ha/ikke trenger alle funksjonene som PS3 har, og trenger bare en spillekonsoll. Disse tror jeg heller vil gå for et billigere alternativ og her tror jeg Microsoft har gjort en genistrek ved å ikke stæsje sin konsoll opp med masse man strengt tatt ikke trenger (BlueRay).

6590353[/snapback]

 

Sony sier nå en gang at de faktisk trenger den plassen BR har pga. dimensjonen på den neste generasjon spill. Og det at du ikke trenger BR betyr ikke at andre ikke trenger det. De nye formatene kommer å presse seg frem og skvise ut DVD før eller senere når HD blir en etablert standard. Og det blir det uten tvil. HD format krever rett så mye lagringsplass at det er ressurskrevende å distribuere på pirat-vis. Dette liker mediedistributørene vet du.. Det er om å gjøre for de å ligge litt i forkant..

 

At PS3 er en altinkludert løsning er vi enig om. Men om det var en god ide for sluttbrukeren av MS å lansere X360 i biter er jeg litt mer kritisk til. Det er en genistrek, men også en markedføringstaktikk fra MS. Det ryktes jo i disse dager at MS skal lansere en ny utgave av 360 med....... hva tror du? Joda, en HD-DVD innebygget. Etterhvert som man begynner å ta ut mer av X360 sitt potensiale vil man se at DVD er rett og slett ikke nok. Spillene vil da lanseres på HD-DVD og dermed vil Microsoft få det som de vil... Alle som ikke har, må kjøpe ekstern HD-DVD. Om man ser litt på historien med windows, er dette ikke en uvanlig taktikk av MS å levere et halvferdig produkt, for så å tyne penger utav diverse nødvendige oppgraderinger.

 

Ikke flame meg nå X360 brukere. Tenk bare litt på hvordan MS har gått frem tidligere.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Sony sier nå en gang at de faktisk trenger den plassen BR har pga. dimensjonen på den neste generasjon spill. Og det at du ikke trenger BR betyr ikke at andre ikke trenger det. De nye formatene kommer å presse seg frem og skvise ut DVD før eller senere når HD blir en etablert standard. Og det blir det uten tvil. HD format krever rett så mye lagringsplass at det er ressurskrevende å distribuere på pirat-vis. Dette liker mediedistributørene vet du.. Det er om å gjøre for de å ligge litt i forkant..

 

At PS3 er en altinkludert løsning er vi enig om. Men om det var en god ide for sluttbrukeren av MS å lansere X360 i biter er jeg litt mer kritisk til. Det er en genistrek, men også en markedføringstaktikk fra MS. Det ryktes jo i disse dager at MS skal lansere en ny utgave av 360 med....... hva tror du? Joda, en HD-DVD innebygget. Etterhvert som man begynner å ta ut mer av X360 sitt potensiale vil man se at DVD er rett og slett ikke nok. Spillene vil da lanseres på HD-DVD og dermed vil Microsoft få det som de vil... Alle som ikke har, må kjøpe ekstern HD-DVD. Om man ser litt på historien med windows, er dette ikke en uvanlig taktikk av MS å levere et halvferdig produkt, for så å tyne penger utav diverse nødvendige oppgraderinger.

 

Ikke flame meg nå X360 brukere. Tenk bare litt på hvordan MS har gått frem tidligere.

6590542[/snapback]

 

Jeg sier ikke at jeg ikke trenger det, jeg sier at det er nok mange som ikke vil ha behov for BlueRay spiller (enda).

 

Spillene vil bli større ja, men jeg er skeptisk til å bytte format, da man trenger superTV for å kunne se nevneverdig forksjell på kvaliteten. Angående plass har jeg ingen problemer med å bruke flere disker. Jeg vet at mange ikke liker å måtte reise seg og gå et par meter for å bytte, men ærlig talt PC brukere har jo måttet gjøre dette i årevis. DVD er jo ikke standard på PC'er enda engang (nå tenker jeg på spill). Jeg kan hvertfall definitivt leve med å bytte disk en gang i blant hvis jeg sparer flere tusenlapper på det.

 

Det du sier om Microsoft er jeg enig i. Helt tragisk om man tvinges til å kjøpe HD-DVD-player til Xbox360 om spillene blir laget i denne standaren. Jeg akter ikke å bruke 2000 mer for en slik spiller (eller, det kommer jeg sikkert til å gjøre, men jeg liker det ikke).

 

Jeg mener at BlueRay/HD-DVD players burde være totalt valgfritt å skaffe seg, slik at de som ønsker å se på film på dette formatet kan kjøpe seg en slik spiller for å sette på konsollen. Dessuten vet vi jo ikke enda hva som blir standard.

 

Om 5 år endrer jeg kanskje mening når 1800p TV'er er standard i huset til Ola Nordmann.

Lenke til kommentar
Sony sier nå en gang at de faktisk trenger den plassen BR har pga. dimensjonen på den neste generasjon spill. Og det at du ikke trenger BR betyr ikke at andre ikke trenger det. De nye formatene kommer å presse seg frem og skvise ut DVD før eller senere når HD blir en etablert standard. Og det blir det uten tvil. HD format krever rett så mye lagringsplass at det er ressurskrevende å distribuere på pirat-vis. Dette liker mediedistributørene vet du.. Det er om å gjøre for de å ligge litt i forkant..

 

Sony trenger Blu-ray fordi de japanske spillprodusentene er utrolig glade i å lage pre-rendrede filmsekvenser. Og det tar plass i HD. At selve spillressursene, som teksturer, musikk og lyd, vil kreve 50GB eller for den saks skyld 17GB er jeg mer i tvil om. Det er jo ikke sikkert X360 blir alene om å måtte ha spill på flere disker. Husk at Blu-ray diskene kun har plass til 8timer med HD materiale. Det kan bli i minste laget når de begynner å spytte ut Final Fantasy spill med laaaange filmsekvenser :p

 

Personlig er jeg litt usikker på hva som vil ta så stor plass på diskene. Teksturer kan vel ta stor plass hvis de har høy oppløsning, men det er jo begrenset hvor mye de får brukt for det med PS3/X360's begrensede minnekapasitet. Musikk og lyd kan jo såklart ta plass, men det finnes såpass god komprimering på den fronten at det ikke burde være det største problemet. Video er for meg den store synderen og personlig er det ikke noe tap om et spill ikke bruker prerendrede filmsekvenser. Et spill som Oblivion inneholder jo mye grafikk, lyd og teksturer, men får fortsatt plass på en vanlig DVD. Jeg forventer såklart at spill kommer til å se og høres bedre ut en Oblivion, men ikke så til de grader mye bedre enn at det ikke får plass på 1 eller 2 dvd'er. Å måtte bytte en dvd er ikke det jeg ønsker meg mest her i verden, men det er ikke noe argument mot eller for en konsoll i mine øyne.

Lenke til kommentar
Jeg mener at BlueRay/HD-DVD players burde være totalt valgfritt å skaffe seg, slik at de som ønsker å se på film på dette formatet kan kjøpe seg en slik spiller for å sette på konsollen. Dessuten vet vi jo ikke enda hva som blir standard.

 

Om 5 år endrer jeg kanskje mening når 1800p TV'er er standard i huset til Ola Nordmann.

6591055[/snapback]

 

Her er slik jeg ser det. :)

 

PS3 er ett mediesenter som Sony ønsker å få inn i stuen din, de vil at flest mulig kunder skal kjøpe det og bruke det til BÅDE spill, film, musikk osv.

Sony håper å kunne produsere og selge maskinen i 10 år.

Sannsynligvis kommer neste maskin ut på markedet ett par år før den tid.

 

Sony satser derfor på Bluray som er ment som optisk medium for PS3-spill, i tillegg til film-avspilling på både Bluray, og DVD.

Musikkmessig støtter den Super Audio CD, og CD.

Du vil også kunne laste ned både MP3 og Atrac.

 

Dersom det skulle komme noe mere fancy lyd-standard enn dagens 7.1 surround vil det ikke være noe problem for PS3 å integrere det på nåværende hardware, siden lyden er software-generert.

Men tviler på at så mange kommer til sitte med over 7 høytalere og en bass i stuen. :-/

 

Alt dette out-of-the-box.

 

Plugins/Oppgraderinger som er sikker på PS3:

- next gen eye-toy

- større harddisker

- støtte for USB Mus/Tastatur

 

Crazy Ken snakket også om at han ville at bluray drivet skulle skrive 'somewhere-down-the-line', siden tross alt PS3 var en computer, men det tviler jeg egentlig på at kommer til å skje, ihvertfall ikke før dem har sett at ikke det ligger digre ISO'er utpå nettet.

 

 

XBox ble lansert under mottoet 'Using hardware to sell software';

XBox 360 er også ett slags mediesenter og spillkonsoll, men absolutt alle spillene der blir på DVD i.flg. Microsoft, de har ikke offentliggjort hvor lang levetid de håper på ha på maskinen, men regner med at dem håper å kunne produsere den litt lenger enn sist gang.

DVD-formatet er også til filmavspilling, og der har dem brukt en variant av din løsning, om du vil kan du oppgradere til HD-DVD drive, men det kan bare brukes til film.

Men du kan desverre ikke oppgradere til det dyre og forbrukerfiendtlig Bluray , så det er ikke så voldsomt valgfritt (ironisk nok ligger Bluray-filmene ca. 3-5$ i snitt lavere i pris sammenlignet med HD-DVD på best-buy ihvertfall).

 

Musikkmessig tror jeg 360 bare støtter CD, har ikke hørt noe om de har tenkt å støtte Super Audio CD eller det litt mindre DVD Audio formatet, eller andre typer surround musikk, selv om dem egentlig burde gjort det med tanke på de har støtte opptil 7.1 DTS surround.

Men tross alt er jo surround-musikk et nisje-marked som er ment å overlappe CD over et 20 årsstadium, men jeg kunne tenkt meg det ble satset på å få det mere utbredt siden mange tross alt har surround-anlegg.

 

Plugins/Oppgraderinger som er sikker på 360:

- 20 GB Harddisk (Dersom du ikke har Core)

- Eyetoy lignende kamera.

- HD-DVD drive

- USB Mus (men ikke tastatur, tror jeg)

 

 

Wii har ikke uttalt seg så mye,de har markedsført seg som en ren spillkonsoll og kommer til å lever bra spillopplevelser.

Vet ikke engang om dem støtter vanlig DVD-film og CD-musikk.

Spillene kommer på DVD. Den kommer også uten harddisk, gamle Nintendo-spill kan lastes til Flashminne, tror ikke du kan oppgradere til harddisk :(

Bittelitt bedre enn XBox 1 slik jeg har forstått, med fancy kontroller.

Lenke til kommentar
Tingen jeg lurer på er om PS3 kommer med en eller annen form for web browser ? Wii kommer med opera og x360 har ingenting noe som er utrolig dårlig pr dags dato..

6597128[/snapback]

 

Det tror jeg er temmelig sikkert.. Ihvertfall etterhvert, -til og med PSPen har jo browser..

Lenke til kommentar
hadde våre gøy med opera på ps3

6598841[/snapback]

 

Jeg tror nok at de bygger på noe lignende de har på PSP, siden OS'et skal fungere på samme måte. De har jo også lovet at Linux skal støttes, og gi muligheter for homebrew. Det finnes jo mange Linux browsere som kan portes da. Men det kan jo ta sin tid før OS'et utvikles i den retning..

 

Time will show..

 

EDIT: Men jeg må nå si at i mangel av tastatur er en internett browser mer til irritasjon enn å ha noen praktisk nytteverdi..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...