Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Noken som har importert Whisky frå utlandet før? Lurer på å importere ei flaske med Glenfiddich Snow Phoenix, men fryktar at det vil koste meir enn det smakar. Prisen på whiskyen er 50 pund og frakta 27 pund. Noken som har noke formeining om kva prisen kan bli når tollen er ferdig med flaska? Prøvde og lese meg fram til det på tollen si side, men vart ikkje so veldig mykje klokare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da £50 er mer enn 200 kroner, må du betale moms på hele beløpet.

 

I tillegg må du betale alkoholavgift, embalasjeavgift og til slutt postens ekspederingsbeløp som er 120 kroner.

 

£77 = 723.597518 NOK.

723.597518 *1,25 = ~904,50

Alkoholavgiften beregnes etter en gitt sum, multiplisert med mengde og abv.

 

Red.: Etter litt research så blir totalen derfor slik.

 

§ 2. Det skal betales miljøavgift på drikkevareemballasje med følgende beløp per emballasjeenhet:

a) glass og metall: kr 5,06,

 

§ 3. Det skal betales grunnavgift på engangsemballasje med kr 1,04 per emballasjeenhet.

Som engangsemballasje anses emballasje som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form.

 

 

 

Pris på vare og frakt, inklusive toll: 904,50 NOK

Pris for embalasje og miljøavgift : 6,10 NOK

Alkoholavgift: (6,61*47.6)*0,7 : 219,80 NOK

Postens fortollingsgebyr : 120,00 NOK

Totalt :1250,40 NOK

Dette forutsetter at det er snakk om en 0,7L flaske, er dette en litersflaske kommer det ser på; 1345,20 NOK.

 

Om dette er en pris du synes er akseptabel for denne flaska, får være opp til deg å vurdere.

 

Kilde:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131792&epslanguage=no&parentid=44773#Import%20av%20alkohol%20i%20en%20forsendelse

 

Red2.:

Jeg glemte matvareproduksjonsavgiften som er på 0,71% av tollverdien. I dette tilfellet er det 904,50*0,71%=6,42 NOK(Totalt altså, 1250,40 NOK + 6,42 NOK = 1256,80 NOK. ^^

DA skal alt av avgifter og tøys være regnet med.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Det blir en jæææævlig dyr flaske til slutt isåfall. Kommer nok på rundt tusenlappen tilsammen. Og da kunne du like godt kjøpt noe annet på polet i Norge.

 

De har forresten en egen privatimport-kalkulator på vinmonopolet sine hjemmesider

 

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/viewCMS-Start?id=cms&key=223441

 

Relatert til dette, hvordan er det når man bruker handlekurven på vinmonopolet.no til å bestille inn varer som ikke er på lager i butikkene? F.eks. Johnny Walker Green Label. Kommer flaska i posten eller til sitt lokale vinmonopol eller hur?

 

Edit: Oh, jeg ser man kan velge enten pol eller butikk eller utkjøring.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gunfreak: Det er jaggu ikke langt unna at det stemmer, i alle fall ikke om man bor i nærheten av Gardermoen.

 

I høst ferien var prisen 600kr for fly tur retur og overnatting i london, sleng på 200kr til for å komme seg til gardemoen, taxi penger i london osv, så snakker vi en 3 dagers ferie til 1500kr så kjøper du en DYR whisky i london som koster deg 70 pund, denne samme whiskien ville så klart koste 1800kr i norge. Så har du brukt 3 dager og 2300kr på noe veldig lurt,

 

Ferie og flytur og whisky for nesten samme prisen som bare whisky i norge

Lenke til kommentar

smakte min første HP12 for ca en uke siden og jeg likte den veldig godt. men synes røyksmaken var på en måte krvende å kjenne, må nesten lukke øynene og kjenne godt etter :)

så deg lurer på om det kan være en whisky som ikke er så ulik denne, men med en litt sterkere røyksmak? :) har nemlig Glenfiddich igjen å smake på, kan denne være noe?

Lenke til kommentar

Glenfiddich er god den, men mer søt en røksmak, egentlig (hvertfall 15+). Som nevnt tidligere, røk og torv er et spesielt kjennetegn på Islay-whiskyer, men her kan det fort bli mye. Om du har lyst til å prøve, dog, selger polet en 20cl Caol Ila (som jeg har skjønt er en av de mildere fra Islay). Fint startsted, og en utmerket whisky.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Ikkje billig å få seg litt meir spesiell whisky i Noreg nei. Får sjå kva eg finner på tax-freen på Heatrow når eg kjøme heim frå Miami. Har vel greit utval der med av god whisky.

Heathrow tax-freen har mer whiskey enn noe norskt pol jeg har vært på. Vil tippe at de har minst 100 forskjellige typer. Alt fra £15 til flere hundre.

Lenke til kommentar

Ikkje billig å få seg litt meir spesiell whisky i Noreg nei. Får sjå kva eg finner på tax-freen på Heatrow når eg kjøme heim frå Miami. Har vel greit utval der med av god whisky.

Heathrow tax-freen har mer whiskey enn noe norskt pol jeg har vært på. Vil tippe at de har minst 100 forskjellige typer. Alt fra £15 til flere hundre.

 

I motsetning til vinmonopolets bestillingsutvalget som "bare" har 276.. (Eller litt færre, noen er utsolgt, men fryktelig mer enn 100..)

Lenke til kommentar

Litt kverulant i dag? Jeg skrev de fleste pol (kan sikkert si alle pol jeg har vært på for den saks skyld), ikke hva man kan få tak i gjennom Vinmonopolet. Det blir som å si at fordi jeg ikke var fornøyd med utvalget på Saabhuset så skal jeg heller bestille bil på nett hos Møller. Det er litt mer kos å gå blant varene å titte enn å sitte å peke på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noken som har importert Whisky frå utlandet før? Lurer på å importere ei flaske med Glenfiddich Snow Phoenix, men fryktar at det vil koste meir enn det smakar. Prisen på whiskyen er 50 pund og frakta 27 pund. Noken som har noke formeining om kva prisen kan bli når tollen er ferdig med flaska? Prøvde og lese meg fram til det på tollen si side, men vart ikkje so veldig mykje klokare.

 

Det blir helt jævlig dyrt, siden vi lever i et drittland mht alkoholavgifter og toll.

 

Jeg vurderte selv å importere Bunnahabhain 12years unchillfiltered whisky som Bunnahabhain selger fra hjemmesidene sine. Vinmonopolet har nemlig de gamle flaskene med 40% og Chill...

 

Det suger, men mer suger det å få en liten flaske inn i landet. For å gjøre en lang historie kort så må du betale tror jeg 200kr pr helflaske i toll. Dermed blir det for dyrt for min fortjeneste. Gidder ikke å betale 700 for noe som koster 400 på polet.. Jeg tror avgiften var enda høyere også, noen som kan verifere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...