Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Selv elsker jeg Caol Ila whiskyene...

Synd de er så vanskelige å få tak i, må vente kjempelenge når man bestiller de...

 

Har noen nevnt Ardbeg? Kjempebra, Laphroaigs nabo og kan minne noe om denne. Men Ardbeg er litt mer subtil, ikke fullt så overfallende som Laphroaig kan være.

 

Veldig god whisky Ardbeg.

 

Når det gjelder vann så står man helt fritt. Jeg liker whiskyen bar, men når jeg har en ny whisky så tar jeg alltid oppi en liten desj vann bare for å teste hvordan det blir...

Greit å bruke et sugerør, en teskje eller en dessertskje, ta en skje eller to tre om du vil.. ta en klunk om du vil det også..

 

Smak og behag.

 

Har dere prøvd de berømte Glencairns glassene? Helt nydelige til maltwhisky. Man får bestilt de fra England og skottland. Lukt og smak blir mye bedre med disse glass.

Anbefales. :yes:

gllasswhisky.jpg

 

Ellers har Ralfy på Utube veldig stor kunnskap om de forskjellige whiskymerkene, tror han har smakt sågodt som alt som finnes.

 

http://www.youtube.com/watch?v=HrkZyvd_8lQ

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagavulin koster 550kr og er nok den beste røykwhiskies du får på vannlig polet,

 

Ellers er Laphroaig quarter cask en 100 lapp billigere som også har mye røyk.

 

 

Hva er forskjellen mellom disse to? Er det verdt de 100 kronene ekstra?

 

Om det er for å prøve kan du ta en lettere Caol Ila (20cl). Som nevnt på forrige side.

 

Høres ikke dumt ut!

 

Laphroaig har en frisk vann smak, når du svelger den får du en sånn nylig forfrisket vann smak i munnen, akurrat som du har shotta et glass med iskald vann,

Mens lagavulin er mer kompleks det er mere smak, den har blant annet hav lukt og saltvann ettersmak, den er kraftigere, det er også noe mer røykt

 

Flott hjelp å få! Setter pris på det! :)

 

Jeg skal ta en titt på dem!

Lenke til kommentar

 

Har dere prøvd de berømte Glencairns glassene? Helt nydelige til maltwhisky. Man får bestilt de fra England og skottland. Anbefales. :yes:

gllasswhisky.jpg

 

De glassene så jo ganske interessante ut. Jeg ble litt put off da jeg så at det var krystall da det ofte er dyrt og skjørt, men du får seks glass til £27 på eBay. Tror jeg skal bestille noen slike etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Har dere prøvd de berømte Glencairns glassene? Helt nydelige til maltwhisky. Man får bestilt de fra England og skottland. Anbefales. :yes:

gllasswhisky.jpg

 

De glassene så jo ganske interessante ut. Jeg ble litt put off da jeg så at det var krystall da det ofte er dyrt og skjørt, men du får seks glass til £27 på eBay. Tror jeg skal bestille noen slike etterhvert.

 

De er dødssolide, hardføre og massive som bare f. Du klarer ikke knuse de om du pælmer de i gulvet engang.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det er godt å høre. Jeg knuser sjelden ting, men har et litt anstrengt forhold til krystall etter at jeg skulle hente meg et glass på kjøkkenet til en kompis. Det var ikke rent, kjøkkenet var iskaldt og jeg skrudde på varmtvannet. Glasset delte seg i to som et flatbrød. Jeg ba til høyere makter om at det var et standard Ikea-glass av noe slag, men det var et glass til rundt 500,- og ikke lenger å få tak i. Da var jeg kongen av dårlig samvittighet en periode...

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom disse to? Er det verdt de 100 kronene ekstra?

 

Quarter Cask betyr at de rett og slett har brukt mindre fat. Dette fører til at kontakten mellom whisky og fatveggen er høyere. Altså det er mer vegg i forhold til whisky. Det fører til at det blir mer fatpreg, raskere enn ellers. Det er slike fat de brukte på 18-tallet, da de var enklere å frakte og ikke minst smugle. :D

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å prøve noe jeg ikke har vært borti før og plukka med meg en 10 år gammel Aberlour fra butikken i går. Tenkte jeg skulle ta meg en liten tår i kveld. Litt spennende omtale av smaken på den:

 

Taste: A medium-bodied swathe of vanilla oil offers buoyancy to an oaky raft of mild spice, upon which minted apples and toffeed peppercorns calmly float downstream to the finish.
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom disse to? Er det verdt de 100 kronene ekstra?

 

Quarter Cask betyr at de rett og slett har brukt mindre fat. Dette fører til at kontakten mellom whisky og fatveggen er høyere. Altså det er mer vegg i forhold til whisky. Det fører til at det blir mer fatpreg, raskere enn ellers. Det er slike fat de brukte på 18-tallet, da de var enklere å frakte og ikke minst smugle. :D

 

Det er jo også minst like viktig å få med at den er "Non Chill Filtered" som betyr:

 

1.At den er mye sterkere brennvin i %

 

2.At du får bedre smak fordi den ikke er kjølefiltrert..

 

Der har du tre grunner til å bruke en hundrings ekstra...

 

1.Spesiell lagringsmetode som har fått rykte på seg at fungerrer veldig bra. Whiskyen modnes mye raskere og beholder maks torv og røyksmak.

 

2.Mye bedre smak enn whiskyer som er kjølefiltrert.

 

3.Sterkere brennvin i % styrke iforhold til whiskyer som er kjølefiltrert

 

Altså vel verdt en snau hundrings iforhold til tiåringen på 40% (som også er god)

 

 

Legg alltid merke til om whiskyen er "Non chill filtered". Da dette er et sterkt tegn på kvalitet.

 

En annen whisky som er "non chill filtered" og finnes på polet er "Ardbeg 10years". :love:

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

At den ikkje er kjølefiltrert betyr vel ikkje nødvendigvis at den har noko høgare prosentandel alkohol?

 

(editert)

Yess det er akkurat det det betyr, samt at det er bedre smak. Et eksempel er Laphroaig Quarter Cask som er 48%, i motsetning til 10åringen som er 40%.

 

Kjølefiltrering gjøres for å holde sprit under 46% ren i utseendet..

 

Sprit som er 46% eller sterkere slipper å bruke kjølefiltrering, ser allikevel ren ut og har ekstra smak...

 

Dersom man ikke kjølefiltrerer lager de som regel spriten sterkere i prosent OG det kommer med mer smak iform av oljer og stoffer..

 

Denne smaken er det ikke alltid så viktig å ha med alltid i brennvin... ikke feks i vodka som helst skal være så ren på smak som mulig, men i Whisky så elsker vi alle disse "avfalls" stoffene i brennvinet. Sterke smaker av røyk eller olje feks...

 

Whiskyen legger man jo opp til at skal smake røyk og avfallstoffer. Skottene legger jo tilogmed opp til at det skal smake bål av brennvinet ved å fyre opp torv i destillasjonsprosenten.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

 

Kjølefiltrert brennvin holder alltid 40% og det gjelder nesten all brennvin man får på polet. Denne spriten er "renere" i smak og svakere i prosent. Rett og slett pga destillasjonsmetoden.

 

HÆ? Beklager, men dette er bare sludder. Kjølefiltrering gjøres når whiskyen tappes på flaske, og har ikke noe med destillasjonsmetoden å gjøre. Man kan fint ha ikke-kjølefiltrert whisky som holder 40%, men det unngås vanligvis fordi de fettstoffene man filtrerer bort kan gjøre whiskyen uklar. På samme måte kan man fint ha kjølefiltrert whisky som holder mye mer enn 40%. All whisky destilleres til over 80% før de tappes på fat. Så ligger de på fatene og godgjør seg, og når de så skal selges filtreres de fleste og så blandes de med vann til ønsket alkoholstyrke.

 

Og hvorvidt man kan smake forskjell er en lang diskusjon, jeg skulle likt å se at du smaker forskjell i en blindtest..

Lenke til kommentar

Det er enkelte ting som man bør være på utkikk etter som tyder på ekstra kvalitet.

 

1. At det står "non chill filtrated" på flaska..

 

2. At det ikke er tilsatt karamell..

 

 

Dette er ting som gjør at whiskyen smaker bedre, og whiskymerker med respekt for seg selv og kundene lager slik whisky. Det er ikke alltid at hovedvaren deres gjør det. Men de fleste whiskymerkene produserer flasker som ikke har tilsatt farge og som er nonchillfiltrated. Men disse koster også ofte mer..

 

Derfor veldig bra tegn på genuin kvalitet fra Ardbeg og Laphroaig som har dette på relativt rimelige whiskyer som Ardbeg 10years og Laphroaig Quarter Cask. (Bunnhabhain kommer også nå med lignende)

 

Laphroaigen har tilsatt farge da, iallefall på den versjonen som polet selger. I andre land har de ikke tilsatt farge.. urettferdig.

 

Whisky skal være så blank som mulig, det er et stort tegn på kvalitet om whiskyen er lysgul eller nesten blank (fordi da har de oftest ikke jukset mye med fargestoffer)....

 

Legg merke til dette, nesten all Islay whisky kommer på grønne flasker, som man ikke kan se igjennom. Hvorfor?

Jo for å skjule den lyse karakteristiske gulfargen....

 

Forbrukere velger helt feilaktig den whiskyen som er brunest, mens det tvertimot ofte er den lyseste som er den gjeveste med best smak!

Døm derfor aldri en whisky etter fargen, men med smak og lukt!

 

Farge på whiskyen kan også komme naturlig, ved feks langvarig lagring på bourbon, sherryfat eller lignende. Da i disse tilfeller er det sef helt ok...

 

Men ikke la deg lure av å se på hvor brun fargen er, for det er som regel bare juks.. Juks som attpåtil gjør at smaken forringes!

 

 

Du har heller ikke prøvd whisky ordentlig før du har smakt en "Cask strenght". Whisky nær 60%

 

Whisky som er tappet rett fra tønna etter destillasjon og lagring.. og ikke blandet ut med vann og kjølefiltrert sånn som mesteparten av whiskyen på markedet er.

 

Cask strenght er oftest på de gamlere whiskyene 18y +, men du kan også finne yngre cask strenght som er rimeligere...

 

 

De fleste whiskymerkene med respekt for seg selv produserer også "Cask strenght" versjoner.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

 

Kjølefiltrert brennvin holder alltid 40% og det gjelder nesten all brennvin man får på polet. Denne spriten er "renere" i smak og svakere i prosent. Rett og slett pga destillasjonsmetoden.

 

HÆ? Beklager, men dette er bare sludder. Kjølefiltrering gjøres når whiskyen tappes på flaske, og har ikke noe med destillasjonsmetoden å gjøre. Man kan fint ha ikke-kjølefiltrert whisky som holder 40%

 

Jeg blandet litt sammen, ikke i destillasjonsprosessen.. Men riktig som du sa under prosessen der de filtrerer/tapper.

 

 

Ja det kan man vel dvs holde på 40, men man kan IKKE ha kjølefiltrert brennvin som er sterkere enn 46%. (rettelse, det er ingen vits i å ha kjølefiltrert whisky sterkere enn 46%)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...