Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Kjølefiltrering foregår slik eg har forstått det ved at det ferdige brennevinet blir kjølt ned, og oljer i brennvinet går over frå å vere flytande til fast, dette gjer det enkelt å filtrere dei ut ved hjelp av fysiske filter. og "vitenskaplig sett" har det absolutt ingen ting ved alkoholen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du misforstått grundig, dessverre. Vodka er f.eks kjølefiltrert flere ganger og kan ha opp til 60% og fortsatt være lovlig i Norge. Tilsvarende er det en rekke whiskyer som holder over 40% og er kjølefiltrert.

 

Her er det wiki sier om dette...

 

Min lenke

 

Her er det Ralfy sier om chillfiltration. Interessant video.

http://www.youtube.com/watch?v=qoaabEFrUD4

 

Her har dere en annens mening om chillfiltration. Det er greit å få flere meninger. Dessuten har også denne fyren mange interessante whiskytester... Interessant.

http://www.youtube.com/watch?v=moG10RbCZzA&feature=related

 

Til slutt har vi denne fyren, tester også mye whisky.. også interessant synes jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=BOMdywsE2RU&feature=related

 

Jeg synes iallefall at nonchillfiltered er et pluss, både ved at den er sterkere og at den har rikere smak.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det som står i wikilenkja di er at kjølefiltrering berre har noko for seg i whiskyer med ein alkoholprosent lågare enn 46%, då alkoholnivå over dette vil på eiga hånd forhindre at whiskyen blir uklar.

 

"The chillfiltering prevents the whisky from becoming hazy when in the bottle, when served, when chilled, or when water or ice is added. This only happens at an alcohol content below 46 %abv.

 

Generally bottled whisky over 46%abv will indicate that it is non-chill filtered or unchill-filtered, as the spirit will generally remain unclouded at this alcohol level."

Lenke til kommentar

 

Her er det wiki sier om dette...

 

Min lenke

 

Vel, da får jeg redigere den wiki-artikkelen, for den var klønete formulert og delvis feil..

 

Du hevder at det er "vitenskap", da lurer jeg på hva som skjer hvis jeg har noen flasker ikke-kjølefiltrert whisky på 55%, kjøler dem ned og så filtrerer dem. I henhold til din påstand skal den da bli minst 9% svakere. Hvor blir alkoholen av da?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du kanskkje tror kjølefiltering og 40% har noe med hverandre å gjøre er at mange "fabrikk whiskier" altså billige blended har både kjølefiltering og karamell og 40% abv

 

Så man ser ofte de 3 tingene sammmen, selv om de ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre

 

Det er godt mulig at jeg ikke skjønte helt hva det gikk ut på. Men ukjølt brennvin er fortsatt sterkere i prosent iforhold til sprit som er kjølefiltrert.

 

Sånn her henger det på greip(tror jeg). Spritprodusentene vil ofte selge sprit som ser ren ut.... Derfor må de kjølefiltrere sprit som er svakere enn 46%.. når spriten blir kjølefiltrert til under 46% så blir den "ren" i utseendet.

 

De som ikke kjølefiltrerer whiskyen har ikke samme syn på saken, de vil rett og slett ikke kjølefiltrere fordi de vil beholde smaken, og dermed holder de også spriten lik eller sterkere enn 46%.....

 

Det er iallefall det jeg forstod ut fra wikis forklaring.....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

 

Her er det wiki sier om dette...

 

Min lenke

 

Vel, da får jeg redigere den wiki-artikkelen, for den var klønete formulert og delvis feil..

 

Du hevder at det er "vitenskap", da lurer jeg på hva som skjer hvis jeg har noen flasker ikke-kjølefiltrert whisky på 55%, kjøler dem ned og så filtrerer dem. I henhold til din påstand skal den da bli minst 9% svakere. Hvor blir alkoholen av da?

 

Nei, altså brennvinprodusentene vil ha den kjølefiltrert når spriten er under 46 slik at den ser ren ut, men da må de også fjerne litt oljer, smak og lukt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Som eg prøvde å påpeike lenger oppe er at sterke whiskyer (over 46% alkohol) rett og slett ikkje behøver å bli kjølefiltrert da alkoholen vil forhindre at whiskyen blir uklar/grumsete.

 

så for å oppsummere:

 

svak ufiltrert whisky(40-46%): uklar

svak filtrert whisky (40-46%): klar

Sterk ufiltrert whisky(46%+):klar

Sterk filtrert whisky(46%+):klar

 

I seg sjølv har kjølefiltrering ikkje nokon som helst samanheng med alkoholprosenten å gjere. Men kjølefiltrering er berre naudsynt når whiskyen er svak (mellom 40 og 46%), sidan alkoholen i seg sjølv vil ta seg av uklarheitene om whiskyen er noko sterkare enn 46%.

 

EDIT: Noko som også forklarer kvifor ein ufiltrert sterk whisky blir uklar dersom ein har vatn oppi, sidan ein då vatnar ut styrken på brennvinet og den blir uklar.

 

Ein ufiltrert svak whisky vil forøvrig også kunne bli uklar på flaske.

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Det som står i wikilenkja di er at kjølefiltrering berre har noko for seg i whiskyer med ein alkoholprosent lågare enn 46%, då alkoholnivå over dette vil på eiga hånd forhindre at whiskyen blir uklar.

 

"The chillfiltering prevents the whisky from becoming hazy when in the bottle, when served, when chilled, or when water or ice is added. This only happens at an alcohol content below 46 %abv.

 

Generally bottled whisky over 46%abv will indicate that it is non-chill filtered or unchill-filtered, as the spirit will generally remain unclouded at this alcohol level."

 

Ja altså, skal spriten være under 46 prosent så må de kjølefiltrere for at den skal "se ren ut".

 

De som ikke kjølefiltrerer bryr seg ikke om at whiskyen ser ren ut, bare den smaker bra. Svært ofte er da også denne spriten sterkere i %. Fordi er spriten over 46% så behøver den ikke dette.. Dermed har jeg altså rett allikevel. Når du derimot heller VANN i ukjølt whisky på feks 46-48%, da blir den fort under 46% og DA kan den bli grumsete. :w00t:

 

Er spriten mye sterkere, så er det ikke vits med kjølefiltrering da spriten er ren pga styrkegraden.

 

Dette er det riktige...

Er vi enige nå? :thumbup:

Lenke til kommentar

lol, ja jeg kan endre det til "jeg hadde litt rett", fordi spriten må jo være sterk for å se ren ut..

 

Dette med ukjølefiltrert og karamellfarge er iallefall værd å merke seg, fordi det vitner om produsenter som er opptatt av at kunden skal få best mulig kvalitet...

 

Nå vet ikke jeg riktig hvor mye karamellfarge og kjølefiltrering påvirker smaken. Men mange mener det har endel å si, så det er jo fint at produsentene bryr seg om oss.

 

Jeg synes iallefall sånt er stas..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det hadde gjort seg om du roet ned noen hakk Dropkmurphy. Du fremstår som både belærende og kunnskapsløs, og litt sunn ydmykhet hadde kledd deg.

 

Jeg antar du er nybevandret i whiskyverdenen, samme gjelder strengt tatt meg selv, og jeg ville heller konsentrert meg om å smake mest mulig og gjerne lese om destillerienes historie heller enn å lekse opp med klipp-og-lim fra wikipedia.

 

Kom gjerne med dine favoritter, hva du har smakt, og hva du likte ved dem.

 

 

Lenke til kommentar

Det hadde gjort seg om du roet ned noen hakk Dropkmurphy. Du fremstår som både belærende og kunnskapsløs, og litt sunn ydmykhet hadde kledd deg.

 

Jeg antar du er nybevandret i whiskyverdenen, samme gjelder strengt tatt meg selv, og jeg ville heller konsentrert meg om å smake mest mulig og gjerne lese om destillerienes historie heller enn å lekse opp med klipp-og-lim fra wikipedia.

 

Kom gjerne med dine favoritter, hva du har smakt, og hva du likte ved dem.

 

Tror jeg alltid har likt whisky. Innrømmer at det ikke er så veldig mye jeg kan heller. Mener jo sef ikke å være belærende. Skal også forsøke å roe ned noen hakk. Er jo ikke meningen å diskutere seg bort heller..

 

Før bare drakk jeg bare whiskyn, nå i det siste har det interessert meg å lese mer om hvordan de lager den etc..

 

Noe har jeg rettogslett misforstått, men det er jo det som er så fint med nettforum som dette. Man lærer jo stadig noe nytt..

 

Liker også å lese om destilleriene, og følge med på Ralfys whisky reviews.. Det har iallefall gitt meg endel mer info om whisky, selvom jeg nok har misforstått noe.. :whistle:

 

Før drakk jeg mest blended på fest, nå liker jeg mer maltwhisky for hjemmekos.

 

Jeg liker nesten all whisky. Amerikansk, Irsk, blended, singlemalt alt glir ned.

 

Med ett unntak av Canadiske Lord Calvert som jeg syntes smakte helt forferdelig.. Ble brukt med blandevann/cola...

 

Jeg er litt fan av Caol Ila, liker røyk og torvpreget whisky med søtaktig maltsmak/preg og mye lukt. Liker også Ardbeg og Laphroaig...

 

Tror jeg skal kjøpe Springbank neste gang. Prøve noe nytt igjen. Noen som har smakt Springbank?

Noen som vet hvilken region det er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden jeg nå har prøvd de nevnte whiskyene, fikk jeg lyst til å svare på dette tidligere innlegget.

 

Kurante økonomiwhiskyer finnes nok, men det er ofte bedre å spandere på seg noe for en hundrings mer (selv om det kanskje ikke var svaret du ønsket å høre).

 

Den mest kurante økonomiwhiskyen er vel kanskje vår egen, kjære, Upper Ten. En blend, men slettes ikke så aller verst. Finnes også i mindre flasker.

 

Det kjipe med å kjøpe denne er at du trenger kun gå opp en (drøy) hundrelapp før du treffer på en helt annen klasse av whisky, med blant annet Glenlivet 12yo, Aberlour 10yo, Highland Park 12yo og Caol Ila 12yo (rangert etter pris). Mellom disse finnes det også en hel rekke gode whiskyer i samme prisklasse.

Jeg vil si at Speyside-variantene (Aberlour og Glenlivet) appellerer til nybegynnere, begge med fruktsmak. Aberlour er fint krydret og relativt fyldig, men jeg kan ikke skryte av ettersmaken. Glenlivet er veldig søt, nesten likøraktig.

 

Highland Park er min foreløpige favoritt blant dem. Fyldigere og mer interessant.

 

Caol Ila er vel "the odd one out" her, noe som ligger i navnet. Markant, tørr. Den eneste jeg kan forestille meg smaken på i blinde. Mistenker at den krever mer tilvenning for mitt vedkommende, men kan vise seg å bli en favoritt senere.

 

Fikk nylig tak i en HP 18yo til 549 SEK på Systembolaget. Den falt i smak, kan man si. Synes å merke et tydeligere røykpreg enn i 12-åringen.

Lenke til kommentar

Ikveld skal jeg på restaurant.. :)

Nå sitter jeg og drikker et par dry martini.

 

Men når jeg kommer hjem igjen så blir det nok et par nightcups med whisky. Tenker jeg da skal gi Bunnahabhain en ny sjangse...

 

Imorgen skal jeg hjem til mor, for det er jo morsdag... da skal jeg ta med en liten 40cl flaske Caol Ila cask strenght til lillesøster.

Hun er også nemlig veldig glad i whisky (og Cognac). Men hun drikker mest blendeds.

 

Ønsker dere alle en god helg, og håper dere alle har det riktig trivelig.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...