Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant forleden dag en gammel flaske whisky på loftet etter mine besteforeldre. Sto innelåst i et skap, og på omgivelsene å dømme har den nok stått der i maaange år! Har prøvd å google den, men finner ikke noe...

 

Uåpnet flaske, den heter "Esquire Deluxe", og har underteksten "Over 12 years rare scotch whisky". Kan noen si meg ca hvor gammel denne kan være? De andre tingene som lå i samme skap, var fra slutten av 50-tallet. Har denne noen verdi, siden den er uåpnet?

http://whiskyauction.com/cgi-bin/auction/history.pl?&path=images/&pic=92344&item=XM290&auction=10-05&bid=10&mini=1

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Fant forleden dag en gammel flaske whisky på loftet etter mine besteforeldre. Sto innelåst i et skap, og på omgivelsene å dømme har den nok stått der i maaange år! Har prøvd å google den, men finner ikke noe...

 

Uåpnet flaske, den heter "Esquire Deluxe", og har underteksten "Over 12 years rare scotch whisky". Kan noen si meg ca hvor gammel denne kan være? De andre tingene som lå i samme skap, var fra slutten av 50-tallet. Har denne noen verdi, siden den er uåpnet?

http://whiskyauction.com/cgi-bin/auction/history.pl?&path=images/&pic=92344&item=XM290&auction=10-05&bid=10&mini=1

?

 

Ja, det er samme type, men flasken er større (0,7) og ser mørkere ut...

Lenke til kommentar

Kan da gi Singleton single malt 12yo tommel opp fra en nybegynner sitt ståsted. Mine tidligere erfaringer med whisky/bourbon har stort sett bestått av ublide møter med Jack og Jameson, og div. billige blends blandet ut i cola/kaffe. Det var derfor med stor skepsis jeg skjenket et glass Singleton med en "dæsj" med vann, mens jeg stirret lengselfult mot isdispenseren på kjøleskapet. Overraskelsen etter første slurk var også dertil overraskende. Har i den siste tiden fått en forkjærlighet for spesialøl, og konstaterte fornøyd at smaksbildet i denne whiskyen minner mye om det man finner i godt øl. Kjente igjen mye av den gode, runde maltsødmen :) Ellers var det selvfølgelig en masse min utrenede gane/nese ikke kunne sette fingeren på, utover et hint av bål i ettersmaken.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter tips til whisky for nybegynnere? Er dessverre for lat til å lese igjennom 62 sider...

Jeg har så å si ingen erfaring med livets vann, og vil derfor gjøre noe med det. Hvilke merker er best til en nybegynner, hvordan "lære" seg smaken etc.?

 

Håper på positiv respons.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hva kan dere anbefale som en god whisky? Jeg er langt fra erfaren, så noen superspesielle vil jeg unngå. Prisverdig vil jeg legge meg under 500, og som student er det helt greit at det blir en del mindre.

 

De jeg har sett på og tenkt på hittil er

Highland Park 12 yo

Glenfiddich 12 yo

Johnnie Walker Green Label

Johnnie Walker Black Label

 

Noen innspill eller andre gode forslag?

 

 

Definitivt Highland Park 12 yo, beste kjøp under 500 kr på polet. Ellers er Aberlour 10 yo god til 443.

 

I tillegg er de nye 20 cl-flaskene de har tatt inn også verdt å se på om vil smake på litt forskjellig, kanskje spesielt Lagavulin 16 yo. Skjønt den er litt mer krevende.

 

 

hei! har de siste ukene begynt å interessere meg for whisky. har prøvd finne ut hvilken whisky som passer best å starte med ved å lese bakover i tråden. men var ganske mange alternativer, så jeg har kommet frem til 3 som gjentar seg stadig i tråden og andre steder på nettet som annbefalt for nybegynneren. de heter "highland park" "glenfiddich" og "johnny walker : red label" men, da lurer jeg på, er det mulig å plukke ut en av disse? :) vil så gjerne treffe bra på første skikkelige whisky'en jeg prøver :) har nemlig bare smakt jameson og jack daniels tidligere. :)

 

Jeg startet med Highland Park 12. Den er bra den. Det er bare å kjøpe en singelmalt som du hører gode ord om, og prøve den. Og så finner du en ny. Det fine med singelmaltwhisky er at det skal godt gjøres å finne en som ikke smaker godt.

 

 

Siden jeg nå har prøvd de nevnte whiskyene, fikk jeg lyst til å svare på dette tidligere innlegget.

 

Kurante økonomiwhiskyer finnes nok, men det er ofte bedre å spandere på seg noe for en hundrings mer (selv om det kanskje ikke var svaret du ønsket å høre).

 

Den mest kurante økonomiwhiskyen er vel kanskje vår egen, kjære, Upper Ten. En blend, men slettes ikke så aller verst. Finnes også i mindre flasker.

 

Det kjipe med å kjøpe denne er at du trenger kun gå opp en (drøy) hundrelapp før du treffer på en helt annen klasse av whisky, med blant annet Glenlivet 12yo, Aberlour 10yo, Highland Park 12yo og Caol Ila 12yo (rangert etter pris). Mellom disse finnes det også en hel rekke gode whiskyer i samme prisklasse.

Jeg vil si at Speyside-variantene (Aberlour og Glenlivet) appellerer til nybegynnere, begge med fruktsmak. Aberlour er fint krydret og relativt fyldig, men jeg kan ikke skryte av ettersmaken. Glenlivet er veldig søt, nesten likøraktig.

 

Highland Park er min foreløpige favoritt blant dem. Fyldigere og mer interessant.

 

Caol Ila er vel "the odd one out" her, noe som ligger i navnet. Markant, tørr. Den eneste jeg kan forestille meg smaken på i blinde. Mistenker at den krever mer tilvenning for mitt vedkommende, men kan vise seg å bli en favoritt senere.

 

Fikk nylig tak i en HP 18yo til 549 SEK på Systembolaget. Den falt i smak, kan man si. Synes å merke et tydeligere røykpreg enn i 12-åringen.

 

Standardpost:

 

Et par milde, enkle er Glenfiddich 12 & 15, der 15 er noe søtere. Har ikke smakt 18. Glenlivet er også mild og lett å drikke. Om du vil prøve på noe litt mer sprekt selger polet en 20cl Caol Ila fra Islay. Kjempegod og relativt rimelig, slik at du kan prøve uten å ruineres helt.

 

Aberlour 10yo kan også varmt anbefales!

Slenger meg på den. Kan også nevne Chivas Regal og Ballantines (de er blended whisky, litt billigere enn single malt) som begge er ganske ålreite på smak. Jeg synes faktisk Chivas ikke er så ulik Glenfiddichen bare at den er mildere på smak.

 

Fra de siste 11 sidene.

Lenke til kommentar

Sterkt inspirert av Ralfy fra ralfy.com og hans herlige review av Johnny Walker Green Label 15y.o bestilte jeg den på polet for noen dager siden.

Og idag kom den :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=F7WNdeVcJLY&playnext=1&list=PLAFF1CB6D837E4355

 

Litt festlig at han sier den er billig på supermarkedet, mens jeg måtte ut med 474,- på Polet.

Smaker veldig bra. Det er en blended malt som inneholder hovedsaklig Talisker, Linkwood, Cragganmore og Caol Ila.

Har så og si bare smakt single malts før, så dette var festlig. Temmelig røykfylt smak.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har også lyst på¨en slik, smakte den på whisky festival, den hadde en hærlig pepper finish, men den er jo dyrere enn mange single malts, men tror fremdeles jeg må få meg den.

Jeg liker også veldig stilen på flaksene til johnnie walker, veldig klassisk old school. tror de flaskene har vært like i over 70 år om ikke lengre

Lenke til kommentar

Bare å tusle bort på polet og bestille en flaske, det. Eller bestille i posten via nettsidene.

 

Vet ikke hvordan han greier å skille ut innholdet etter lukten, men det er vel noe man må trene på etter skjema.

Toffee, treacle, coffee, wood (american wood, vanilla)..jeg kjenner bare "whiskey". Hehe.

 

Den svir godt i ganen kjenner jeg. Taliskeren kommer først på tunga hvertfall.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Uåpnet flaske, den heter "Esquire Deluxe", og har underteksten "Over 12 years rare scotch whisky". Kan noen si meg ca hvor gammel denne kan være? De andre tingene som lå i samme skap, var fra slutten av 50-tallet. Har denne noen verdi, siden den er uåpnet?

 

Jeg skal forhøre meg litt, men sitter bare på mobil her, så får ta det når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar

Jeg så foresten johnnie walker i media, først så jeg en johnnie walker red i The pacific, some en Marine offiser hadde stjålet fra en soldat. og så var det johnnie walker blue i den nye The A-Team

 

Eksen min kom med en flaske Vat 69 til meg etter at vi hadde sett Band of Brothers. Helt planke skotte, men ikke noe mer. Drikkandes, men ikke dritdigg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...