Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på polet og plukket med meg ein Laphroaig 10 yo før idag, tok eit glass nå, og wow, kjenner virkelig røyksmaken her, føler nesten at resten av smaksbiletet blir noko overvelda av røyken, klarer ikkje å plukke ut så mykje anna enn røyken og noko søtt/karamellish.

Nesten så eg trur at denne whiskyen er litt for avansert for smaksløkane mine enda, men skal teste et glass til seinare i kveld med litt vatn i, kanskje eg klarer å skilje ut litt fleire smakar/lukter :)

 

Det er i alle fall ikkje lenger nokon tvil om kva ein røykprega whisky vil seie ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på polet og plukket med meg ein Laphroaig 10 yo før idag, tok eit glass nå, og wow, kjenner virkelig røyksmaken her, føler nesten at resten av smaksbiletet blir noko overvelda av røyken, klarer ikkje å plukke ut så mykje anna enn røyken og noko søtt/karamellish.

Nesten så eg trur at denne whiskyen er litt for avansert for smaksløkane mine enda, men skal teste et glass til seinare i kveld med litt vatn i, kanskje eg klarer å skilje ut litt fleire smakar/lukter :)

 

Det er i alle fall ikkje lenger nokon tvil om kva ein røykprega whisky vil seie ;)

Ja, Laphroigen sier ifra den... :)

Er enig med å blande ut med litt vann. Dette gjør jeg med nesten alle whiskyer jeg drikker. Synes den toner ned f.eks. en overvveldende røyk, og gir plass til flere smaker. Ofte virker det som at ettersmaken blir mer fyldig og henger igjen litt lenger, men det kan hende det er innbilning fra min side.

Lenke til kommentar

Var på polet og plukket med meg ein Laphroaig 10 yo før idag, tok eit glass nå, og wow, kjenner virkelig røyksmaken her, føler nesten at resten av smaksbiletet blir noko overvelda av røyken, klarer ikkje å plukke ut så mykje anna enn røyken og noko søtt/karamellish.

Nesten så eg trur at denne whiskyen er litt for avansert for smaksløkane mine enda, men skal teste et glass til seinare i kveld med litt vatn i, kanskje eg klarer å skilje ut litt fleire smakar/lukter :)

 

Det er i alle fall ikkje lenger nokon tvil om kva ein røykprega whisky vil seie ;)

Ja, Laphroigen sier ifra den... :)

Er enig med å blande ut med litt vann. Dette gjør jeg med nesten alle whiskyer jeg drikker. Synes den toner ned f.eks. en overvveldende røyk, og gir plass til flere smaker. Ofte virker det som at ettersmaken blir mer fyldig og henger igjen litt lenger, men det kan hende det er innbilning fra min side.

Når du sier litt vann, hvor mye snakker vi da sånn ca? Kan man dele det opp som forhold, eller blir det heller å telle dråper? :)

Lenke til kommentar

Vi snakker mere om dråper tror jeg. Er det disse whiskey anmelderne gjør hvertfall. Evt sette vannkrana på så tynn strøm som mulig og holde glasset under et sekund. Ikke 50/50 vann og whisky.

 

Å ha for mye vann i gjør bare smaken blass og tam, av egen erfaring.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vi snakker mere om dråper tror jeg. Er det disse whiskey anmelderne gjør hvertfall. Evt sette vannkrana på så tynn strøm som mulig og holde glasset under et sekund. Ikke 50/50 vann og whisky.

 

Å ha for mye vann i gjør bare smaken blass og tam, av egen erfaring.

Ja, ser jo nå hvordan en dråpe sprer slike bølger rundt i whiskyen :p

Lenke til kommentar

Var på polet og plukket med meg ein Laphroaig 10 yo før idag, tok eit glass nå, og wow, kjenner virkelig røyksmaken her, føler nesten at resten av smaksbiletet blir noko overvelda av røyken, klarer ikkje å plukke ut så mykje anna enn røyken og noko søtt/karamellish.

Nesten så eg trur at denne whiskyen er litt for avansert for smaksløkane mine enda, men skal teste et glass til seinare i kveld med litt vatn i, kanskje eg klarer å skilje ut litt fleire smakar/lukter :)

 

Det er i alle fall ikkje lenger nokon tvil om kva ein røykprega whisky vil seie ;)

Ja, Laphroigen sier ifra den... :)

Er enig med å blande ut med litt vann. Dette gjør jeg med nesten alle whiskyer jeg drikker. Synes den toner ned f.eks. en overvveldende røyk, og gir plass til flere smaker. Ofte virker det som at ettersmaken blir mer fyldig og henger igjen litt lenger, men det kan hende det er innbilning fra min side.

Når du sier litt vann, hvor mye snakker vi da sånn ca? Kan man dele det opp som forhold, eller blir det heller å telle dråper? :)

Hehe... nei, hva skal man si?

Kanskje 1/3 av et standard målebeger med lunkent vann. Bare en liten "dert".

Du vil også kunne lese på flaskeetiketten og/eller "pakningsvedlegget" at de ofte

a) anbefaler å blande med litt vann

b) forsikrer deg om at "tåken" som oppstår i væsken (Whisky-væsken? :tease:) er helt normalt.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Apropos denne «tåken». Er det noen som har lagt merke til om denne er tydeligere i Highland Park enn i f.eks. Laphroaig og lignende? HP er som kjent ikke kjølefiltrert, slik de fleste andre whiskyer er, og vitsen med kjølefiltrering er vel for en stor del å motvirke slik tåkedannelse og annet grums. Jeg har bare Laphroaig og Glenfiddich selv, så får ikke testet dette, iallfall ikke ennå (men HP står på listen over «skal prøves-whiskyer» hos meg også).

Lenke til kommentar

Lagavulin koster 550kr og er nok den beste røykwhiskies du får på vannlig polet,

 

Ellers er Laphroaig quarter cask en 100 lapp billigere som også har mye røyk.

 

 

Hva er forskjellen mellom disse to? Er det verdt de 100 kronene ekstra?

 

Om det er for å prøve kan du ta en lettere Caol Ila (20cl). Som nevnt på forrige side.

 

Høres ikke dumt ut!

Lenke til kommentar

Var på polet og plukket med meg ein Laphroaig 10 yo før idag, tok eit glass nå, og wow, kjenner virkelig røyksmaken her, føler nesten at resten av smaksbiletet blir noko overvelda av røyken, klarer ikkje å plukke ut så mykje anna enn røyken og noko søtt/karamellish.

Nesten så eg trur at denne whiskyen er litt for avansert for smaksløkane mine enda, men skal teste et glass til seinare i kveld med litt vatn i, kanskje eg klarer å skilje ut litt fleire smakar/lukter :)

 

Det er i alle fall ikkje lenger nokon tvil om kva ein røykprega whisky vil seie ;)

Ja, Laphroigen sier ifra den... :)

Er enig med å blande ut med litt vann. Dette gjør jeg med nesten alle whiskyer jeg drikker. Synes den toner ned f.eks. en overvveldende røyk, og gir plass til flere smaker. Ofte virker det som at ettersmaken blir mer fyldig og henger igjen litt lenger, men det kan hende det er innbilning fra min side.

Når du sier litt vann, hvor mye snakker vi da sånn ca? Kan man dele det opp som forhold, eller blir det heller å telle dråper? :)

Hehe... nei, hva skal man si?

Kanskje 1/3 av et standard målebeger med lunkent vann. Bare en liten "dert".

Du vil også kunne lese på flaskeetiketten og/eller "pakningsvedlegget" at de ofte

a) anbefaler å blande med litt vann

b) forsikrer deg om at "tåken" som oppstår i væsken (Whisky-væsken? :tease:) er helt normalt.

1 del vann og 3 deler whisky? er ikke det ganske mye vann? :p

Lenke til kommentar

Lagavulin koster 550kr og er nok den beste røykwhiskies du får på vannlig polet,

 

Ellers er Laphroaig quarter cask en 100 lapp billigere som også har mye røyk.

 

 

Hva er forskjellen mellom disse to? Er det verdt de 100 kronene ekstra?

 

Om det er for å prøve kan du ta en lettere Caol Ila (20cl). Som nevnt på forrige side.

 

Høres ikke dumt ut!

 

Laphroaig har en frisk vann smak, når du svelger den får du en sånn nylig forfrisket vann smak i munnen, akurrat som du har shotta et glass med iskald vann,

Mens lagavulin er mer kompleks det er mere smak, den har blant annet hav lukt og saltvann ettersmak, den er kraftigere, det er også noe mer røykt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...